Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Opatrnosti nie je nikdy dosť

Unáhlené konanie máva zlé následky. Múdry si najprv zváži dôsledky každého činu, až potom sa doň pustí.

To čo chceme, je vždy o pár centimentrov ďalej, ako dosiahneme.

Umenie nie je upútať na seba pozornosť, ale vyhnúť sa následkom.

(Murphyho zákony v bájkach)
Na čo má človek rozum

Jedným z paradoxov našej doby je skutočnosť, že najviac sa dá zarobiť a biede iných. Pravda, nie vždy sa možnosť zmení na skutočnosť.

Byť chudobným nie je žiadna hanba, ale to je jediná pozitívna vec, ktorá sa dá o tom povedať. (Židovské príslovie)

Z každého pravidla existuje aspoň jedna výnimka. Platí to aj pre Kohnovo pravidlo zdravého rozumu: „Nad všetkým rozmýšľať!“ Niekedy totiž prílišné rozumovanie môže človeka pripraviť o rozum.

(Zrnká úsmevu)
Kapitola: Murphyho desatoro

8. Ak teoreticky existuje 50 % pravdepodobnosť, že sa niečo zlé stane, potom sa to stane v deviatich prípadoch z desiatich.

3. V krásny slnečný deň je ťažké uveriť, že práve vás stihne nešťastie – ale už sa to na vás valí.

2. Nič nejde tak ľahko, ako si človek predstavuje.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Človek očami klasikov

Koho šťastena rozmaznáva, príde o rozum.

Riadny tovar ľahko nájde kupca, aj keď bude na nenápadnom mieste.

Nehoda ukáže, či máš skutočného priateľa a či iba meno priateľa.

(Myšlienky bez cla)
Murphy a byrokrati

Aby argument mohol byť akceptovaný, musí byť vyjadrený holou vetou a už na prvý pohľad musí byť jasné, že je nevyvrátiteľný.

Tuctový človiečik si zaslúži tuctovú metódu obsluhy.

Ľudia v akomkoľvek systéme nerobia to, čo im systém prikazuje.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

Dopad zvýšenia minimálnej mzdy na náhradu za pracovnú pohotovosť

5. 12. 2022 Zákonník práce upravuje v § 96 ods. 3 nárok na náhradu za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti na pracovisku priamou väzbou na výšku minimálnej mzdy.
Za každú hodinu tzv. „neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku“ (t.j. Času, počas ktorého sa zamestnanec zdržiava na pracovisku a je pripravený na výkon práce ale prácu nevykonáva) patrí zamestnancovi mzda vo výške pomernej časti základnej zložky mzdy, najmenej však vo výške minimálnej mzdy v eurách za hodinu – t. J. Od 1. Januára 2023 pôjde o sumu 4,023 eura za hodinu. V tejto súvislosti však pre úplnosť treba pripomenúť, že ak by sa zamestnávateľ so zamestnancom dohodol na poskytnutí náhradného voľna za túto „neaktívnu časť pracovnej pohotovosti na pracovisku“, patrí zamestnancovi mzda podľa prvej vety a za hodinu tejto pracovnej pohotovosti hodina náhradného voľna, pričom za čas čerpania náhradného voľna zamestnancovi mzda nepatrí.

K

Podpora náhradnej starostlivosti o dieťa

31. 8. 2018 V Zbierke zákonov SR bolo publikované nové opatrenie č. 233/2018 Z. z. o ustanovení súm príspevkov na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa, ktoré bolo schválené 25. júla 2018.
Sumy príspevkov na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa upravené podľa § 18 ods. 1 zákona sa ustanovujú takto: a) suma podľa § 3 ods. 6 zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa je 517,59 eura, b) suma podľa § 4 ods. 3 zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa je 954,74 eura, c) suma podľa § 5 ods. 3 písm. a) zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa je 142,98 eura, d) suma podľa § 6 ods. 4 zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa je 181,79 eura, e) suma podľa § 6 ods. 5 zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa je 129,30 eura, f) suma podľa § 7 ods. 4 zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa je 74,90 eura. Zrušuje sa opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 206/2017 Z. z. o ustanovení súm príspevkov na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa. Toto opatrenie nadobúda účinnosť 1. septembra 2018.

Znížená daň z príjmu chudobným nepomôže

27. 8. 2018 Ak by sa ministerstvo financií rozhodlo znížiť daň z príjmu o jeden percentuálny bod, najmenej zarábajúcim by to veľmi nepomohlo. Upozorňuje na to Rada pre rozpočtovú zodpovednosť vo svojej najnovšej analýze.
Kým toto opatrenie pomôže iba vybranej časti obyvateľstva, zvýšenie nezdaniteľnej časti dane by pomohlo všetkým a stále by z nej profitovali predovšetkým málo zarábajúci zamestnanci. Výpočty štátnych analytikov ukazujú, že by pomohlo dokonca viac ako plošné zníženie dane z príjmov fyzických osôb. Aj napriek tomu, že terajšia vláda považuje sa svoju kľúčovú úlohu tlačiť platy hore, ministerstvo financií takéto opatrenie aj naďalej odmieta. Ak by sa dane z príjmu znížili iba z 19 na 18 percent, priemerne zarábajúci Slovák by si ročne prilepšil o 60 eur. Najviac by však pomohol tým najlepšie zarábajúcim a tým na druhom konci by takmer nepomohol. Výsledok by tak bol v konečnom dôsledku negatívny, keďže by sa zväčšila príjmová nerovnosť. Iné by to však bolo v prípade zvýšenia nezdaniteľnej časti základu dane.
(Zdroj: hnonline.sk)

Odmena finančného agenta

23. 8. 2018 Novela zákona o poisťovníctve zavádza maximálnu výšku odmeny finančného agenta pri sprostredkovaní spotrebiteľského úveru a úveru na bývanie, ktorá je stanovená na 1,5 % zo sumy sprostredkovaného úveru.
Táto suma bude sprostredkovateľovi vyplácaná raz ročne, počas obdobia troch rokov v rovnakých splátkach. Zároveň novela upravuje spôsob výpočtu ročných príspevkov pre samostatných finančných agentov, tak aby sa jednotlivé subjekty podieľali na príspevkoch spravodlivejšie. Cieľom úpravy je zaviesť jasné a prehľadné pravidlá odmeňovania, čo sa má dosiahnuť medzi iným, aj poskytovaním informačnej tabuľky obsahujúcej poskytovateľa spotrebiteľského úveru, resp. úveru na bývanie, ako aj výšku odmeny finančného agenta. Po novom by tak klienti mali presne vedieť komu, koľko a za čo platia.

Nárok na štátnu prémiu

20. 8. 2018 Ďalším opatrením na zvýšenie efektívnosti stavebného sporenia je osobitné limitovanie nároku na štátnu prémiu v prvom roku sporenia.
Ak stavebný sporiteľ uzatvorí zmluvu o stavebnom sporení až v druhom polroku, môže získať najviac polovicu z maximálnej sumy ročnej prémie. Ďalším opatrením, ktorým sa dosiahne zefektívnenie štátnej podpory stavebného sporenia, je zníženie percentuálnej výšky štátnej prémie. Tá výrazne prevyšuje súčasné priemerné trhové úrokové sadzby na vkladoch v komerčných bankách. Preto by sa mala znížiť minimálna percentuálna výška štátnej prémie z 5 % na 2,5 % z ročného vkladu. V súvislosti s týmto posledným opatrením, je však dôležité uviesť, že vládou schváleným návrhom sa zároveň zvyšuje maximálna suma štátnej prémie zo 66,39 eura na 70 eur v prospech stavebných sporiteľov. Toto sa dotkne všetkých stavebných sporiteľov. Novela zákona by mala byť po schválení Národnou radou SR účinná od 1. januára 2019.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Monika
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner