Do konca mesiaca je možné požiadať o príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie
25. 7. 2024
Do konca mesiaca môžu obyvatelia Slovenska podať žiadosť o príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie pri refinancovaných úveroch aj spätne od januára 2024. Po tomto termíne sa bude poskytovať príspevok len za jeden mesiac spätne. Uviedlo to Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny na svojej stránke. Okruh žiadateľov sa vďaka novele zákona o pomoci pri splácaní úveru na bývanie rozšíril aj pre osoby s refinancovanými úvermi. Ústredie práce spresnilo, že refinancovaný úver je poskytnutý na splatenie už skorších úverov.
Príspevok nie je možné poskytnúť na úvery na bývanie, pri ktorých došlo k refinancovaniu len spotrebiteľských úverov, a takzvaných amerických hypoték, čo sú bezúčelové úvery na bývanie.
Na príspevok majú nárok osoby, ktorých výška mesačnej splátky poskytovaného úveru na bývanie z dôvodu zvýšenia úrokovej sadzby úveru vzrástla v porovnaní s referenčnou splátkou. Okrem toho musí žiadateľ splniť aj ďalšie podmienky, ako neprekročenie stanovej výšky príjmu oprávnenej osoby, vymedzenie nehnuteľnosti, na ktorú bol poskytnutý úver na bývanie, a musí mať aj uhradenú mesačnú splátku úveru na bývanie.
"Oprávneným žiadateľom môže byť aj dlžník alebo spoludlžník uvedený na zmluve o úvere na bývanie. Ak je viac oprávnených osôb (dlžník a spoludlžník), ktoré spĺňanú podmienky nároku na príspevok, nárok na príspevok vzniká len jednej z nich," doplnilo Ústredie práce.
Od začiatku tohto roka platí zákon o pomoci pri splácaní úveru na bývanie. Na jeho základe štát oprávneným osobám prispieva na zvýšenú úhradu splátky hypotéky, ku ktorej môže dôjsť pri jej refixácii. Výška novej štátnej sociálnej dávky je 75 percent zo zvýšenia splátky úveru na bývanie, najviac v sume 150 eur mesačne.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Pripravované zmeny v sociálnom poistení
31. 1. 2022
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony je vypracovaný v súvislosti s potrebou vysporiadania sa s niektorými problémami v oblasti sociálneho poistenia vyplývajúcimi z aplikačnej praxe.
Reflektujúc záväzok vlády SR, ktorá sa v programovom vyhlásení zaviazala predĺžiť ochrannú lehotu pri otehotnení po strate zamestnania na 6 mesiacov a ochrannú lehotu pre ženy, ktorým zaniklo nemocenské poistenie (stratili prácu), ak porodia do 14 mesiacov od zániku nemocenského poistenia, sa navrhuje predlžiť ochrannú lehotu pre ženy, ktoré otehotnejú do šiestich mesiacov od zániku nemocenského poistenia.
Navrhuje sa aj zrušenie ročného zúčtovania v sociálnom poistení, ktoré sa ruší v súvislosti s pripravovanou daňovo-odvodovou reformou podľa programového vyhlásenia. Právna úprava zrušenia ročného zúčtovania si vyžaduje jeho premietnutie na iné súvisiace ustanovenia zákona o sociálnom poistení, ktoré sa z uvedeného dôvodu novelizujú v čl. I. Ustanovenia zákona o sociálnom poistení, zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktoré boli súčasťou zákona č. 317/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 466/2019 Z. z. sa v súvislosti so zrušením ročného zúčtovania v sociálnom poistení stávajú nadbytočnými a navrhujú sa vypustiť v čl. XIII. Keďže v rámci legisvakačnej lehoty bola zákonom č. 385/2019 Z. z. o kompenzačnom príspevku baníkom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 215/2021 Z. z., zákonom č. 467/2019 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 426/2020 Z. z., zákonom č. 198/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a zákonom č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov novelizovaná aj právna úprava ročného zúčtovania v sociálnom poistení zavedená zákonom č. 317/2018 Z. z., ktorá sa navrhuje vypustiť, je potrebné vypustiť aj príslušné novelizačné body, ktorými sa právna úprava ročného zúčtovania v sociálnom poistení novelizovala (čl. XV až čl. XVIII).
Účelom návrhu zákona je tiež potreba zavedenia súboru opatrení, ktorých cieľom je vysporiadať sa s niektorými problémami v oblasti dôchodkového poistenia, nemocenského poistenia a poistenia v nezamestnanosti vyplývajúcich z aplikačnej praxe. Zmeny by mali nadobudnúť účinnosť 1. 4. 2022, 1. 1. 2023 a 1. 1. 2024.
Ďalej sa navrhuje:
• z dôvodu zamedzenia situácií, pri ktorých vzniká priestor pre špekulatívne konania s cieľom získať výhody a zároveň neplatiť poistné, vznikla potreba upraviť zohľadňovanie období, ktoré sa hodnotia na vznik nároku na materské, dôchodkové dávky a dávku v nezamestnanosti;
• zrušiť možnosť úhrady poistného na sociálne poistenie v hotovosti;
• úprava niektorých ustanovení zákona o sociálnom poistení týkajúcich sa vykonávania vonkajšej kontroly Sociálnou poisťovňou.
K
Zmeny v nemocenskom poistení
31. 1. 2022
Zákon o sociálnom poistení sa bude meniť, pričom dôjde aj k zmene v nemocenskom poistení.
V oblasti nemocenského poistenia sa navrhuje zavedenie nasledovného súboru opatrení:
• vychádzajúc z dlhodobej potreby, ktorá je v súčasnosti viac ako akútna sa navrhuje zaviesť elektronické potvrdzovanie dočasnej pracovnej neschopnosti (ďalej len „DPN“), ktoré významne zníži administratívne zaťaženie poistencov, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, zamestnávateľov ako aj Sociálnej poisťovne. Celý proces od potvrdzovania DPN až po ukončenie DPN a komunikačný tok medzi zainteresovanými subjektmi má byť v čo najväčšej možnej miere realizovaný elektronickým spôsobom, teda nahradí momentálne používané tlačivo;
• s cieľom reflektovať požiadavku vyplývajúcu z aplikačnej praxe sa navrhuje úprava možnosti poukazovať krátkodobé dávky sociálneho poistenia (nemocenské a dávku v nezamestnanosti) aj na iný účet v banke alebo v pobočke zahraničnej banky ako je účet prijímateľa, resp. jeho manžela (manželky).
K
Minimálna mzda pre rok 2022
25. 1. 2022
Dňa 7. 10. 2021 bolo vydané Oznámenie MPSVR SR č. 352/2021 Z. z., z ktorého vyplýva minimálna mzda na rok 2022.
Minimálna mzda na rok 2022 je:
• 646 € [57 % z 1 133 € = 646,81 € po zaokrúhlení na celé euro nahor 646 €] v prípade zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou.
• 3,713 € za každú hodinu odpracovanú zamestnancom, ktorého ustanovený týždenný pracovný čas je 40 hodín (táto výška sa uplatní aj pre osoby pracujúce v právnom vzťahu dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru). Suma minimálnej mzdy za každú hodinu odpracovanú zamestnancom predstavuje naďalej 1/174 zo sumy mesačnej minimálnej mzdy a zaokrúhľuje sa na tri desatinné miesta.
Minimálna mzda Rok 2021 Rok 2022 Rozdiel
Mesačná mzda 623 € 646 € 23 €
Hodinová mzda 3,580 € 3,713 € 0,133 €
(UPČ 40 hodín týždenne)
K
Zmeny v dovolenke od 1. 1. 2022
25. 1. 2022
Postavenie zamestnanca, ktorý sa trvale stará o dieťa, vzniká zamestnancovi dňom, keď zamestnávateľovi písomne oznámil, že sa trvale stará o dieťa a zaniká dňom, keď sa zamestnanec prestal trvale starať a uvedené oznámil zamestnávateľovi.
Zánik trvalej starostlivosti o dieťa je zamestnanec povinný písomne oznámiť zamestnávateľovi bez zbytočného odkladu.
S účinnosťou od 1. 1. 2022 podľa § 103 ods. 2 ZP platí: „Dovolenka zamestnanca, ktorý do konca príslušného kalendárneho roka dovŕši najmenej 33 rokov veku, a zamestnanca, ktorý sa trvale stará o dieťa, je najmenej päť týždňov. Zamestnancovi, ktorý sa začne alebo prestane trvale starať o dieťa v priebehu kalendárneho roka, zvýšenie dovolenky za kalendárny rok podľa prvej vety nad rámec základnej výmery dovolenky podľa odseku 1 patrí v pomernom rozsahu určenom ako podiel počtu dní trvalej starostlivosti o dieťa v príslušnom kalendárnom roku a počtu dní kalendárneho roka.”
Účelom úpravy v ust. § 103 ods. 2 ZP je dopočítanie rozsahu výmery dovolenky za kalendárny rok (základná výmera + jej zvýšenie), a preto pri výpočte pomernej časti dovolenky a dovolenky za odpracované dni treba aplikovať rovnaký postup ako pri základnej výmere dovolenky, ktorá je v rozsahu 4 týždne. To znamená, že zamestnancovi, ktorý sa začne alebo prestane trvale starať o dieťa v priebehu roka, patrí zvýšenie dovolenky za kalendárny rok z dôvodu starostlivosti o dieťa nad rámec základnej výmery dovolenky (základná výmera predstavuje 4 týždne) v pomernom rozsahu určenom ako podiel počtu dní trvalej starostlivosti o dieťa v príslušnom kalendárnom roku (odo dňa oznámenia trvalej starostlivosti o dieťa zamestnávateľovi) a počtu dní kalendárneho roka:
D pomerný rozsah = DSTAROSTLIVOSŤ O DIEŤA,ROK × počet KD odo dňa oznámenia trvalej starostlivosti o dieťa / počet KD kalendárneho roka (konštanta 365 dní)
Zaokrúhľovanie pomernej časti zvýšenej sumy základnej výmery dovolenky z dôvodu preukázanej starostlivosti o dieťa je potrebné upraviť v internom predpise zamestnávateľa, nakoľko právna úprava ho neurčuje, príkladmo:
• do hodnoty 0,49 vrátane sa hodnota zaokrúhli smerom nahor na 0,5 (napr. 1,249 ~ 1,5)
• od hodnoty 0,51 vrátane sa hodnota zaokrúhli smerom nahor na celé číslo (napr. vrátane 0,93 ~ 1).
K