Daňový bonus po novom
5. 2. 2024
Daňový bonus na vyživované dieťa alebo deti je možné odpočítať len po splnení podmienok určených v § 33 ZDP.
Daňový bonus je možné uplatňovať len na vyživované dieťa žijúce s daňovníkom v domácnosti, ktorým je nezaopatrené dieťa vymedzené v § 3 zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Podľa § 9 ods. 2 písm. n) zákona č. 595/2023 Z .z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov suma daňového zvýhodnenia na
- vyživované dieťa žijúce s daňovníkom v domácnosti vyplatená daňovníkovi podľa § 33 a plnenia rovnakého druhu z členských štátov Európskej únie a štátov, ktoré sú zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore
- suma daňového zvýhodnenia na zaplatené úroky pri úveroch na bývanie podľa § 33a a plnenia rovnakého druhu z členských štátov Európskej únie a štátov, ktoré sú zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore.
Podľa § 52zzy ods. 13 zákona č. 508/2023 Z. z., ktorý upravuje ZDP s účinnosťou od 1. 1. 2024, sa predmetné oslobodenie spolu s ďalšími ustanoveniami upravujúcimi použitie daňového bonusu na vyživované dieťa/deti podľa § 33 ZDP alebo zaplatené úroky pri úveroch na bývanie podľa § 33a ZDP, vzťahuje aj na nový typ daňového bonusu platného špeciálne len pre zdaňovacie obdobie roka 2023 a to daňový bonus zo zvýšenia zaplatenej splátky úveru na bývanie z dôvodu nárastu úroku.
K
Vláda chce výraznejšie zdaniť energiu z jadra
11. 2. 2022
Slovenská vláda schválila návrh na zvláštne zdanenie zisku z predaja elektriny vyrobenej v jadrových elektrárňach. Podľa predlohy by štát vďaka novej dani mohol tento rok získať okolo 53 miliónov eur, v budúcom roku až 269 miliónov eur.
Jediným výrobcom elektriny z jadra na Slovensku je spoločnosť Slovenské elektrárne (SE). V nej drží kontrolný podiel koncern Enel a Energetický a priemyselný holding (EPH), ktorý ovláda český miliardár Daniel Křetínský, zvyšných 34 percent akcií SE vlastní slovenská vláda.
Najväčší podiel na výrobe elektriny v krajine majú práve jadrové elektrárne, ktorých význam v slovenskej energetike ešte stúpne po chystanom spustení dokončeného tretieho bloku jadrovej elektrárne Mochovce.
Sadzba novej dane bude podľa predlohy 50 percent, počítať sa bude z rozdielu medzi burzovou cenou elektriny v určenom období a nákladmi na výrobu elektriny z jadra, ktoré potvrdí energetický regulačný úrad. Trhové ceny elektrickej energie už vlani výrazne vzrástli.
V
Pripravované zmeny v sociálnom poistení
31. 1. 2022
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony je vypracovaný v súvislosti s potrebou vysporiadania sa s niektorými problémami v oblasti sociálneho poistenia vyplývajúcimi z aplikačnej praxe.
Reflektujúc záväzok vlády SR, ktorá sa v programovom vyhlásení zaviazala predĺžiť ochrannú lehotu pri otehotnení po strate zamestnania na 6 mesiacov a ochrannú lehotu pre ženy, ktorým zaniklo nemocenské poistenie (stratili prácu), ak porodia do 14 mesiacov od zániku nemocenského poistenia, sa navrhuje predlžiť ochrannú lehotu pre ženy, ktoré otehotnejú do šiestich mesiacov od zániku nemocenského poistenia.
Navrhuje sa aj zrušenie ročného zúčtovania v sociálnom poistení, ktoré sa ruší v súvislosti s pripravovanou daňovo-odvodovou reformou podľa programového vyhlásenia. Právna úprava zrušenia ročného zúčtovania si vyžaduje jeho premietnutie na iné súvisiace ustanovenia zákona o sociálnom poistení, ktoré sa z uvedeného dôvodu novelizujú v čl. I. Ustanovenia zákona o sociálnom poistení, zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktoré boli súčasťou zákona č. 317/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 466/2019 Z. z. sa v súvislosti so zrušením ročného zúčtovania v sociálnom poistení stávajú nadbytočnými a navrhujú sa vypustiť v čl. XIII. Keďže v rámci legisvakačnej lehoty bola zákonom č. 385/2019 Z. z. o kompenzačnom príspevku baníkom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 215/2021 Z. z., zákonom č. 467/2019 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 426/2020 Z. z., zákonom č. 198/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a zákonom č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov novelizovaná aj právna úprava ročného zúčtovania v sociálnom poistení zavedená zákonom č. 317/2018 Z. z., ktorá sa navrhuje vypustiť, je potrebné vypustiť aj príslušné novelizačné body, ktorými sa právna úprava ročného zúčtovania v sociálnom poistení novelizovala (čl. XV až čl. XVIII).
Účelom návrhu zákona je tiež potreba zavedenia súboru opatrení, ktorých cieľom je vysporiadať sa s niektorými problémami v oblasti dôchodkového poistenia, nemocenského poistenia a poistenia v nezamestnanosti vyplývajúcich z aplikačnej praxe. Zmeny by mali nadobudnúť účinnosť 1. 4. 2022, 1. 1. 2023 a 1. 1. 2024.
Ďalej sa navrhuje:
• z dôvodu zamedzenia situácií, pri ktorých vzniká priestor pre špekulatívne konania s cieľom získať výhody a zároveň neplatiť poistné, vznikla potreba upraviť zohľadňovanie období, ktoré sa hodnotia na vznik nároku na materské, dôchodkové dávky a dávku v nezamestnanosti;
• zrušiť možnosť úhrady poistného na sociálne poistenie v hotovosti;
• úprava niektorých ustanovení zákona o sociálnom poistení týkajúcich sa vykonávania vonkajšej kontroly Sociálnou poisťovňou.
K
Zmeny v nemocenskom poistení
31. 1. 2022
Zákon o sociálnom poistení sa bude meniť, pričom dôjde aj k zmene v nemocenskom poistení.
V oblasti nemocenského poistenia sa navrhuje zavedenie nasledovného súboru opatrení:
• vychádzajúc z dlhodobej potreby, ktorá je v súčasnosti viac ako akútna sa navrhuje zaviesť elektronické potvrdzovanie dočasnej pracovnej neschopnosti (ďalej len „DPN“), ktoré významne zníži administratívne zaťaženie poistencov, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, zamestnávateľov ako aj Sociálnej poisťovne. Celý proces od potvrdzovania DPN až po ukončenie DPN a komunikačný tok medzi zainteresovanými subjektmi má byť v čo najväčšej možnej miere realizovaný elektronickým spôsobom, teda nahradí momentálne používané tlačivo;
• s cieľom reflektovať požiadavku vyplývajúcu z aplikačnej praxe sa navrhuje úprava možnosti poukazovať krátkodobé dávky sociálneho poistenia (nemocenské a dávku v nezamestnanosti) aj na iný účet v banke alebo v pobočke zahraničnej banky ako je účet prijímateľa, resp. jeho manžela (manželky).
K
Minimálna mzda pre rok 2022
25. 1. 2022
Dňa 7. 10. 2021 bolo vydané Oznámenie MPSVR SR č. 352/2021 Z. z., z ktorého vyplýva minimálna mzda na rok 2022.
Minimálna mzda na rok 2022 je:
• 646 € [57 % z 1 133 € = 646,81 € po zaokrúhlení na celé euro nahor 646 €] v prípade zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou.
• 3,713 € za každú hodinu odpracovanú zamestnancom, ktorého ustanovený týždenný pracovný čas je 40 hodín (táto výška sa uplatní aj pre osoby pracujúce v právnom vzťahu dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru). Suma minimálnej mzdy za každú hodinu odpracovanú zamestnancom predstavuje naďalej 1/174 zo sumy mesačnej minimálnej mzdy a zaokrúhľuje sa na tri desatinné miesta.
Minimálna mzda Rok 2021 Rok 2022 Rozdiel
Mesačná mzda 623 € 646 € 23 €
Hodinová mzda 3,580 € 3,713 € 0,133 €
(UPČ 40 hodín týždenne)
K