Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Žiadna hlava nie je dokonalá

Chudoba si vyžaduje určité veci, luxus potrebuje veľa vecí a blahobyt všetky veci.

Ešte nikdy v histórii ľudstva nebolo dosť teplých miestočiek pre všetkých dôležitých ľudí.

Aj ten najdlhší zoznam má poslednú položku.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Čo bolo na počiatku?

Chyba je matkou, otcom, synom i dcérou pokroku.

Na počiatku nebolo Nič a vzápätí sa aj to pokazilo.

Na počiatku bola chvíľková nepozornosť a ona bola odrazu bola odrazu v tom.

(Murphyho zákonník)
Svetlá budúcnosť

Starý lord príde neskoro večer domov. Verný služobník Ďuro mu pomáha vyzliecť si kabát a pritom si potichu mrmle: „Tak čo ty starý krokodíl, už zasa si bol v bare nasávať a obchytávať mladé dievčatá, čo?“ Slord, inokedy hluchý ako poleno, naraz odpovie: „Nie, môj milý, nie. Dnes som si bol kúpiť naslúchací strojček.“

Slovenský slord sa rozčuľuje: „A berte na vedomie, doktorko, že len čo sa postavím na nohy, nájdem si iného osobného lekára!“ „Ale prečo, vaše slordstvo_“ „Môjmu sluhovi Ďurovi ste na angínu predpísali tie isté lieky ako mne!“

Raz po preflámovanej noci sa slord pýta svojho služobníka Ďura: „Ďuro, povedzte mi, má náš záchod dvojkrídlové dvere?“. „Nie, pane.“ „Dofrasa, tak potom som včera použil skriňu.“

(Myšlienky bez cla)
Hlúposti sa medze nekladú

Aj malá vec môže byť príčinou veľkej katastrofy. Opatrnosti preto nikdy nie je nazvyš - hlavne vtedy nie, ak má človek dobré miesto.

Ak sa veci majú pokaziť, tak sa pokazia nezávisle od miesta, kam ich schováme.

Múdry sliepku, čo znáša zlaté vajcia, kŕmi, hlupák ju zje.

(Murphyho zákony v bájkach)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Lož má ešte kratšie nohy ako krtko.

Čím je krajší obal, tým bezcennejšie je vnútro.

Nezáleží na tom, aká je skutočnosť, ale ako sa javí ostatným.

(Murphyho zákony v bájkach)

Daňové priznanie k DzMV sa po 1. decembri 2020 podáva na novom tlačive

23. 4. 2021 Vzor DP určilo Ministerstvo financií Slovenskej republiky a uverejnilo na svojej stránke oznámením MF SR č. MF/017527/2020-726 zo dňa 27. 11. 2020.
Upravené je aj podanie daňového priznania za iné ako ročné zdaňovacie obdobie, v inej lehote ako 31. január, nakoľko zákon o dani z motorových vozidiel počíta aj s takouto možnosťou pri „iných“ (nie ročných) zdaňovacích obdobiach (§ 9 ods. 3 až 7). Výnimky z ročného zdaňovacieho obdobia sa týkajú nasledujúcich osôb (daňovníka, ktorý sa zrušuje bez likvidácie, daňovníka, ktorý sa zrušuje s likvidáciou, daňovníka, na ktorého majetok bol vyhlásený konkurz, daňovníka, ktorý ukončil podnikanie alebo prerušil podnikanie, daňovníka, ktorý zomrel.)
Iné ako ročné zdaňovacie obdobie, vzťahujúce sa na daňovníkov vyššie vymenovaných, plynie vždy so začiatkom počnúc 1. január „príslušného“ zdaňovacieho obdobia a končiac posledným dňom toho mesiaca, v ktorom došlo k skutočnosti vzťahujúcej sa k inému ako ročnému zdaňovaciemu obdobiu. Takéto skutočnosti sa spájajú s:
o daňovníkom, ktorý sa zrušuje bez likvidácie (§ 9 ods. 3),
Zdaňovacie obdobie tomuto daňovníkovi končí posledným dňom mesiaca, v ktorom daňovník zanikol bez likvidácie.
Za takto určené zdaňovacie obdobie podá daňové priznanie právny nástupca a to do jedného mesiaca po jeho uplynutí. V tejto lehote je daň splatná.
o daňovníkom, na ktorého majetok bol vyhlásený konkurz (§ 9 ods. 4).
Zdaňovacie obdobie končí posledným dňom mesiaca, v ktorom bol vyhlásený konkurz. Povinnosť podať za takto určené zdaňovacie obdobie daňové priznanie má správca v konkurznom konaní alebo daňovník sám, ak ide o oddlženie a to do jedného mesiaca po uplynutí vymedzeného zdaňovacieho obdobia. V rovnakej lehote je aj pomerná časť dane splatná.
o daňovníkom, ktorý sa zrušuje s likvidáciou (§ 9 ods. 5).
Zdaňovacie obdobie končí posledným dňom mesiaca jeho vstupu do likvidácie. Povinnou osobou na podanie daňového priznania a zaplatenie dane za daňovníka, ktorý sa zrušuje s likvidáciou je likvidátor. Likvidátor je povinný podať daňové priznanie a zaplatiť daň (pomernú časť dane) podľa § 9 ods. 5 a to do jedného mesiaca po uplynutí takto zadefinovaného zdaňovacieho obdobia.
o daňovníkom, ktorý ukončil podnikanie alebo prerušil podnikanie (§ 9 ods. 6).
Zdaňovacie obdobie končí posledným dňom mesiaca, v ktorom tento daňovník ukončil podnikanie alebo prerušil podnikanie. Do jedného mesiaca po uplynutí takto vymedzeného zdaňovacieho obdobia má daňovník povinnosť podať sám daňové priznanie a daň (pomernú časť dane) zaplatiť.
o úmrtím daňovníka počas zdaňovacieho obdobia alebo po uplynutí zdaňovacieho obdobia v lehote na podanie daňového priznania (za ročné zdaňovacie obdobie). Daňové priznanie za zdaňovacie obdobie, ktoré začína 1. januárom a končí posledným dňom mesiaca, v ktorom daňovník zomrel podáva dedič, alebo ak je dedičov viac, ten, ktorému to vyplýva z dohody dedičov podľa § 9 ods. 7. Ak k dohode dedičov vo veci podania daňového priznania nedôjde, správca dane na podanie daňového priznania dediča určí. Lehota na podanie daňového priznania je do troch mesiacov po mesiaci, v ktorom daňovník zomrel. Ak by dedič, alebo niektorý z dedičov lehotu na podanie daňového priznania nevedel dodržať, má možnosť 15 dní pred jej uplynutím podať správcovi dane žiadosť o jej predĺženie. Daňové priznanie sa v prípade pripadnutia dedičstva Slovenskej republike nepodáva. Ak daňovník zomrie v zdaňovacom období, v ktorom boli splnené podmienky (§ 8 ods.7), dedič, alebo niektorý z dedičov, ak ich je viac a dohodnú sa, alebo ten, ktorého určí správca dane môže podať oznámenie o zániku daňovej povinnosti namiesto daňového priznania.
Podľa vyššie uvedenej citácie § 15c ods.3 novely zákona o DzMV sa upravuje aj podanie daňového priznania za iné ako ročné zdaňovacie obdobie a to zvlášť pre rok 2020 a zvlášť pre rok 2021 na novom tlačive.

K

Najviac nezamestnaných je vo veku 20 až 29 rokov

10. 8. 2009 Úrady práce a sociálnych vecí ku koncu júna tohto roka evidovali najviac nezamestnaných vo veku od 20 do 29 rokov.



Išlo takmer o 99,3 tisíc osôb. Najpočetnejšou druhou  skupinou ľudí bez práce boli osoby vo veku od 30 do 39 rokov, a to v počte 81,4 tisíc.  Úrady práce zaznamenali vo veku 40 až 49 rokov   ku koncu prvého polroka 78,5 tis. uchádzačov o zamestnanie a vo veku 50 až 59 rokov nemalo prácu 77,4 tis. nezamestnaných.  Vo veku do 19 roov sa do kategórie nezamestnaných  zaradilo vyše 6 tis. osôb a vo veku nad 60 rokov išlo takmer o 6 tis. ľudí bez práce. Vyplynulo  to z podrobných štvrťročných štatistík o nezamestnanosti na Slovensku, ktoré zverejnilo Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
V prešovskom a košickom kraji je najviac nezamestnaných mladých ľudí vo veku od 20 do 29 rokov.  Vo svojej evidencii úrady práce v prešovskom kraji mali  ku koncu júna spolu 21,6 tis. nezamestnaných patriacich do tejto vekovej kategórie, v košickom kraji bolo v tomto veku evidovaných takmer 18,8 tis. nezamestnaných. Naopak, bez práce bolo ku koncu prvého polroka najmenej mladých ľudí v Bratislavskom, Trnavskom a Trenčianskom samosprávnom kraji. V bratislavskom kraji to bolo  4,3 tis nezamestnaných ľudí vo veku od 20 do 29 rokov, v trnavskom kraji bolo v tejto vekovej kategórii takmer 7,5 tis. nezamestnaných a v trenčianskom kraji takmer 8,6 tis. nezamestnaných.
Miera evidovanej nezamestnanosti na Slovensku medzimesačne vzrástla o 0,42 ku koncu júna na 11,81 %  percentuálneho bodu. Na Slovensku ide o najvyššiu mieru nezamestnanosti od januára 2006. Miera evidovanej nezamestnanosti sa medziročne minulý mesiac zvýšila o 4,39 percentuálneho bodu.  Ku koncu júna evidovali úrady práce 313 076 nezamestnaných, ktorí mohli okamžite nastúpiť do práce. Oproti koncu mája to bol  nárast o 11 205 osôb a medziročne je to nárast o 119 621 osôb.
Ku koncu minulého mesiaca predstavoval  celkový počet evidovaných uchádzačov o zamestnanie 348 628 osôb. Celkovo ide o medzimesačný nárast o 11 702 osôb a medziročné zvýšenie o 125 711 uchádzačov o zamestnanie. Miera nezamestnanosti počítaná z celkového počtu registrovaných uchádzačov o zamestnanie predstavovala na konci júna  13,16 %. Oproti koncu mája zvýšenie predstavovalo  0,45 percentuálneho bodu, v porovnaní s koncom júna minulého roka došlo k  nárastu o 4,62 percentuálneho bodu.
(Zdroj: HNONLINE)

Po voľbách sa pravdepodobne zvýšia dane

7. 8. 2009 Kríza sekajúca príjmy rozpočtu zrejme prinesú občanom Slovenska vyššie dane.



Po budúcoročných voľbách nová vláda  podľa Medzinárodného menového fondu bude musieť zrejme pristúpiť aj k vyššiemu zdaneniu príjmov.  Štát si inak neporadí  s hrozivo veľkou dierou vo verejných financiách.
Keďže priestor šetriť na strane výdavkov je obmedzený, pravdepodobne bude potrebné vyššie zdanenie príjmov. Uviedol to fond v správe, ktorú zverejnil po každoročných diskusiách so zástupcami slovenského ministerstva financií či centrálnej banke.
Podľa správy sa fond zhodol s ministrom financií, že v strednodobom horizonte si situácia zrejme vyžiada aj vyššiu daň z príjmov. V správe sa dodáva, že Slovensko v rámci európskej dvadsaťsedmičky patrí medzi krajiny s najnižším daňovým zaťažením.
Medzi riadkami sa v správe  píše, že vláda nemá v strednodobom horizonte nijaký plán, ako znižovať verejný schodok. Podľa správy bude potrebné takýto plán  prijať a robiť radikálne opatrenia na strane výdavkov alebo vyriešiť problém cez dane.
(Zdroj: PRAVDA)

Nárok na pomoc v hmotnej núdzi

6. 8. 2009 Kto môže získať peniaze napríklad z predaja auta, nárok na pomoc v hmotnej núdzi nemá.

V posledných dňoch úrady práce častejšie odpovedajú na otázky ľudí o tom, z čoho majú žiť, keď sa im skončí podpora. Ak si nenašli prácu za šesť mesiacov, keď dostávali polovicu svojho posledného platu, musia sa pripraviť na výrazné obmedzenie svojho rodinného rozpočtu. Mnohí z nich budú odkázaní na dávku v hmotnej núdzi. Požiadať však môžu aj o iné sociálne príspevky.
Rozumné je, keď sa ľudia prídu informovať o dávkach v hmotnej núdzi ešte počas poberania dávky v nezamestnanosti. Na odbore sociálnych vecí príslušného úradu podľa miesta bydliska poradia, kto a na aké dávky má nárok, prípadne urobia aj prepočet. Ak nárok na pomoc v hmotnej núdzi nezamestnanému nevznikne, zistí to ešte pred ukončením poberania dávky v nezamestnanosti. Z toho pre neho vyplýva, že si musí hľadať aj menej výhodnú prácu.
Ak nárok na dávky vznikne,  o každú z nich je potrebné požiadať na úrade práce.  Potrebné tlačivá sú k dispozícii na internetovej stránke Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny alebo na jednotlivých úradoch.  Okrem svojich údajov a údajov o príjme, je potrebné uviesť aj podrobnosti o manželovi, manželke, deťoch a majetku. Nárok na dávky totiž nevzniká napríklad vtedy, ak príjem máte pod stanovenou hranicou, no máte napríklad chalupu či auto, ktoré môžete predať. Podľa zákona nemožno od občana požadovať iba predaj alebo prenájom tej nehnuteľnosti, v ktorej trvale býva, pôdy, ktorú využíva pre svoju potrebu či hnuteľnej veci, ktorá tvorí nevyhnutné vybavenie domácnosti.
Úrady vyplácajú dávky mesačne pozadu, ale nevyplácajú  ich napríklad vtedy, ak ste v hmotnej núdzi v zahraničí.
Po skončení podpory je možné získať dávku v hmotnej núdzi. Poskytovanie tejto dávky je vysoko individuálne a závisí od celkovej rodinnej, príjmovej a majetkovej situácie žiadateľa.
Spoločne posudzované osoby, teda domácnosť alebo rodina majú na túto dávku nárok aj vtedy, keď je ich príjem dohromady pod hranicou životného minima a vlastným pričinením alebo vlastným majetkom si príjem nevedia zvýšiť.
Pre jednotlivca je výška dávky  58,43 €  mesačne, pre dvojicu s najviac štyrmi deťmi 150,04 €.
V hmotnej núdzi existuje nárok aj na ďalšie príspevky k základnej dávke. Domácnosť získa  pár eur mesačne,  ak ide o tehotnú ženu, o dieťa do jedného roka či dieťa v čase povinnej školskej dochádzky. Dvoma eurami mesačne štát prispeje aj na zdravotnú starostlivosť.
Aktivačný príspevok  63,07 € mesačne v hmotnej núdzi môže získať ten člen domácnosti, ktorý si zvyšuje kvalifikáciu formou externého štúdia, zúčastňuje sa na vzdelávaní a príprave pre trh práce, alebo sa zúčastňuje na vykonávaní menších obecných služieb. Ako príspevok na bývanie môže človek získať 52,12 a viac € mesačne ak je nájomcom, alebo vlastníkom a predloží doklad o zaplatení nákladov na bývanie za predchádzajúcich šesť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov. Meškať však nesmie so splácaním doterajších nedoplatkov spojených s bývaním.
Ak príde o prácu len jeden člen domácnosti a rodina má vyšší príjem ako životné minimum, druhý člen domácnosti nárok na dávku v hmotnej núdzi pravdepodobne nezíska. Rodina môže spĺňať podmienky na priznanie dotácie na stravu alebo školské potreby pre deti aj vtedy, keď nárok na dávku v hmotnej núdzi nevznikne. Stačí, ak domácnosť splní podmienky na dávku v hmotnej núdzi len v jednom mesiaci a tieto dotácie môže využívať polovicu školského roka.
O dávky musí požiadať škola, obec alebo občianske združenie. Štát na stravu prispieva najviac jedno € na obed alebo 0,34 € na iné jedlo za deň, keď sa dieťa zúčastnilo na vyučovaní. Na školské potreby získa dieťa z rodiny, ktorá je  v hmotnej núdzi na celý školský rok dotáciu 33,19 €.
(Zdroj: HNONLINE)

Poistné na sociálne poistenie sa pravdepodobne meniť nebude

6. 8. 2009 Sadzby poistného na sociálne poistenie od začiatku budúceho roka by sa nemali meniť. Ministerstvo práce a sociálnych vecí pracuje síce na zmenách súvisiacich s harmonizáciou sadzieb poistného pre jednotlivé základné fondy sociálneho poistenia a rezervný fond solidarity. Tieto zmeny v sadzbách poistného by však nemali byť účinné od 1. januára 2010.

Agentúru SITA o tom informovala zástupkyňa  z mediálneho odboru rezortu práce a sociálnych vecí. Vláda sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala k tomu, že prijme opatrenia na zreálnenie a harmonizáciu sadzieb poistného pre jednotlivé základné fondy sociálneho poistenia a rezervný fond solidarity, a to v záujme ich vybilancovania.
Jednotlivé fondy sociálneho poistenia, ktoré spravuje Sociálna poisťovňa sú dlhodobo nevybilancované. Kým fond starobného poistenia je dlhodobo deficitný,  prebytky vykazuje fond poistenia v nezamestnanosti,  či fond nemocenského poistenia.  Prebytky v iných základných fondoch Sociálna  poisťovňa  každoročne presúva do starobného fondu. Vlani takto SP z iných základných fondov do starobného fondu presunula 398,32 mil. €, z toho 165,97 mil. € išlo z fondu poistenia v nezamestnanosti, 132,77 mil. € z fondu invalidného poistenia a 99,58 mil. € z fondu nemocenského poistenia.
(Zdroj: SME)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Roland
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner