Daňová evidencia
13. 9. 2023
Podnikajúca fyzická osoba, ktorá dosahuje príjmy podľa § 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, v znení neskorších predpisov (ďalej ZDP) sa môže pri vyčíslení základu dane a výpočte dane z príjmov rozhodnúť akým spôsobom bude uplatňovať daňové výdavky (výdavky ovplyvňujúce základ dane). Môže využiť ustanovenie § 6 ods. 10 ZDP a uplatniť si paušálne výdavky alebo si uplatní skutočne vynaložené daňové výdavky. Podnikateľ, ktorý sa rozhodne pre skutočne vynaložené daňové výdavky, môže postupovať aj tak, že nebude viesť účtovníctvo ale využije jednoduchší spôsob vedenia evidencie podľa § 6 ods. 11 ZDP, t. z. bude viesť daňovú evidenciu.
Podľa ustanovenia § 6 ods. 11 ZDP ak podnikateľ uplatňuje pri príjmoch uvedených v odsekoch 1 až 4 preukázateľne vynaložené daňové výdavky, má viesť počas celého zdaňovacieho obdobia daňovú evidenciu o:
a) príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (ďalej ZD) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
b) daňových výdavkov v časovom slede v členení potrebnom na zistenie ZD vrátane výdavkov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
c) hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku,
d) zásobách a pohľadávkach,
e) záväzkoch.
V daňovej evidencii podnikateľ eviduje všetok majetok a záväzky, ktoré ovplyvňujú ZD z príjmov FO.
Vždy ide o „firemný majetok“, ktorý je nevyhnutný pri výkone podnikateľskej činnosti a o záväzky, ktoré podnikateľ získal z vlastných alebo z cudzích zdrojov (úvery, pôžičky, dotácie, príspevky a podobne).
Ako výdavky eviduje, podľa § 6 ods. 11 písm. b) ZDP, len daňové výdavky, na rozdiel od JÚ, kde účtuje o všetkých výdavkoch v člení na výdavky daňové, ktoré ovplyvňujú ZD a výdavky nedaňové, ktoré neovplyvňujú ZD.
Jednotlivé zložky obchodného majetku by mal podnikateľ evidovať v daňovej evidencii takto:
- peňažné prostriedky v evidencii o príjmoch a v evidencii o daňových výdavkoch, ktoré bude viesť postupne v časovom slede. Jednotlivé prijaté a vydané doklady musia podľa § 6 ods. 11 ZDP spĺňať náležitosti účtovných dokladov v zmysle ustanovení zákona č. 431/2002, Z. z. o účtovníctve, v znení neskorších predpisov (ďalej ZÚ),
- hmotný a nehmotný majetok v evidencii hmotného a nehmotného majetku, poprípade v knihe hmotného a nehmotného majetku,
- zásoby v evidencií zásob, poprípade na karte zásob, na skladovej karte zásob,
- pohľadávky v evidencii pohľadávok, napríklad v knihe pohľadávok,
- záväzky v evidencii záväzkov, napríklad v knihe záväzkov.
Podnikateľ, ktorý vedie daňovú evidenciu, aj keď nie je účtovnou jednotkou, môže využiť niektoré tlačivá a evidencie, ktoré vedú podnikatelia účtujúci napríklad v sústave JÚ. Takýmito evidenciami sú napríklad Kniha dlhodobého majetku, Evidencia zásob, Skladová karta zásob, Kniha pohľadávok, Kniha záväzkov.
K
Chystajú sa nové zmeny v odvodoch
28. 4. 2014
Plánuje sa obmedzenie úniku finančných prostriedkov, ktoré ľudia pred štátom legálne nepriznávajú na odvodoch.
Ľudia s vyššími príjmami sa budú musieť mať na pozore a už nebudú môcť unikať priznaniu svojich odvodov. Doteraz sa sociálne odvody zúčtovali mesačne. Po novom sa majú zúčtovať ročne. Existovala možnosť, že zamestnanec dostával nižšiu mesačnú mzdu a na konci roka ju vykompenzoval odmenami. Keďže po dohode so zamestnávateľom bola mzda nižšia, zamestnanec platil aj nižšie odvody. Na konci roka dostal odmenu a dokopy tak ušetril na odvodoch nemalú čiastku. Spolu s ním profitoval zároveň aj zamestnávateľ. Po novom sa má zúčtovanie robiť z ročného príjmu. Odvádzalo by sa z celoročných príjmov a plateniu odvodov by nemal uniknúť už nikto. Takýto bič je prichystaný najmä na zamestnancov, ktorí sa dohadovali so zamestnávateľmi na výške výplat a odmien. Zmeny by sa mohli zaviesť už v roku 2016.
Zníženie nezamestnanosti
22. 4. 2014
Ministerstvo práce a sociálnych vecí si dáva za cieľ na Slovensku do konca roka 2016 znížiť mieru nezamestnanosti.
Minister práce a sociálnych vecí poukázal na novelu zákona o službách zamestnanosti, ktorá sa v praxi uplatňuje od mája minulého roka. Novela tohto zákona splnila svoj účel a prináša pozitívne výsledky. V roku 2010 sa na aktívne opatrenia trhu práce vynaložilo 186 mil. eur a na trhu práce bolo umiestnených 126 tis. nezamestnaných. V roku 2011 táto suma klesla na 162 mil. eur a úrady práce na pracovný trhu umiestnili 124 tis. osôb. V roku 2012 išlo na aktívnu politiku trhu práce 142 mil. eur a úrady práce pomohli dostať na trh práce 172 tis. nezamestnaných. V roku 2013 pri výške 127 miliónov eur bolo umiestnených na trhu práce 197 tisíc občanov, ktorí boli predtým evidovaní na úrade práce.
Dobrým krokom bolo aj to, že od novembra minulého roka boli zavedené odvodové úľavy pri zamestnaní dlhodobo nezamestnaných ľudí.
Zneužívanie sociálnych štipendii
22. 4. 2014
Ministerstvo školstva robí opatrenie, ktorým chce zastaviť špekulantov so sociálnymi štipendiami.
Podľa novej vyhlášky, ktorú predložilo do pripomienkového konania, by peniaze od rodičov a príbuzných získané na základe darovacej zmluvy už nemali byť považované za príjem študentov.
Z aplikačnej praxe je zrejmé, že študenti účelovo začali predkladať darovacie zmluvy od rodičov alebo starých rodičov, na základe ktorých sa následne posudzujú ako samostatné osoby. Ak totiž študent nepreukáže príjem v požadovanej výške, zohľadňujú sa príjmy rodičov, čím mu nevznikne nárok na priznanie sociálneho štipendia alebo dostane menšie štipendium. Zmeny pri priznávaní štipendií majú byť pre študentov aktuálne od nového akademického roka. Ministerstvo si od nich sľubuje úsporu finančných prostriedkov vynakladaných na sociálne štipendiá a ich adresnejšie poskytovanie.
Práca načierno minulý rok
13. 4. 2014
Počet ľudí pracujúcich v roku 2013 načierno oproti roku 2012 vzrástol. Stúpol však aj počet kontrol u zamestnávateľov zo strany inšpektorov úradov práce a Národného inšpektorátu práce.
Inšpektori Národného inšpektorátu práce a Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny SR vlani vykonali 20.692 kontrol, skontrolovaných fyzických osôb bolo 58.029 a inšpektori preverili 18.558 subjektov. Ako sa ukázalo, 685 zamestnávateľov porušilo zákaz nelegálneho zamestnávania a načierno pracovalo 1323 osôb. V roku 2012 tento zákaz porušilo 359 zamestnávateľov a "načierno" pracovalo 692 ľudí.