Daňová evidencia
13. 9. 2023
Podnikajúca fyzická osoba, ktorá dosahuje príjmy podľa § 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, v znení neskorších predpisov (ďalej ZDP) sa môže pri vyčíslení základu dane a výpočte dane z príjmov rozhodnúť akým spôsobom bude uplatňovať daňové výdavky (výdavky ovplyvňujúce základ dane). Môže využiť ustanovenie § 6 ods. 10 ZDP a uplatniť si paušálne výdavky alebo si uplatní skutočne vynaložené daňové výdavky. Podnikateľ, ktorý sa rozhodne pre skutočne vynaložené daňové výdavky, môže postupovať aj tak, že nebude viesť účtovníctvo ale využije jednoduchší spôsob vedenia evidencie podľa § 6 ods. 11 ZDP, t. z. bude viesť daňovú evidenciu.
Podľa ustanovenia § 6 ods. 11 ZDP ak podnikateľ uplatňuje pri príjmoch uvedených v odsekoch 1 až 4 preukázateľne vynaložené daňové výdavky, má viesť počas celého zdaňovacieho obdobia daňovú evidenciu o:
a) príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (ďalej ZD) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
b) daňových výdavkov v časovom slede v členení potrebnom na zistenie ZD vrátane výdavkov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
c) hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku,
d) zásobách a pohľadávkach,
e) záväzkoch.
V daňovej evidencii podnikateľ eviduje všetok majetok a záväzky, ktoré ovplyvňujú ZD z príjmov FO.
Vždy ide o „firemný majetok“, ktorý je nevyhnutný pri výkone podnikateľskej činnosti a o záväzky, ktoré podnikateľ získal z vlastných alebo z cudzích zdrojov (úvery, pôžičky, dotácie, príspevky a podobne).
Ako výdavky eviduje, podľa § 6 ods. 11 písm. b) ZDP, len daňové výdavky, na rozdiel od JÚ, kde účtuje o všetkých výdavkoch v člení na výdavky daňové, ktoré ovplyvňujú ZD a výdavky nedaňové, ktoré neovplyvňujú ZD.
Jednotlivé zložky obchodného majetku by mal podnikateľ evidovať v daňovej evidencii takto:
- peňažné prostriedky v evidencii o príjmoch a v evidencii o daňových výdavkoch, ktoré bude viesť postupne v časovom slede. Jednotlivé prijaté a vydané doklady musia podľa § 6 ods. 11 ZDP spĺňať náležitosti účtovných dokladov v zmysle ustanovení zákona č. 431/2002, Z. z. o účtovníctve, v znení neskorších predpisov (ďalej ZÚ),
- hmotný a nehmotný majetok v evidencii hmotného a nehmotného majetku, poprípade v knihe hmotného a nehmotného majetku,
- zásoby v evidencií zásob, poprípade na karte zásob, na skladovej karte zásob,
- pohľadávky v evidencii pohľadávok, napríklad v knihe pohľadávok,
- záväzky v evidencii záväzkov, napríklad v knihe záväzkov.
Podnikateľ, ktorý vedie daňovú evidenciu, aj keď nie je účtovnou jednotkou, môže využiť niektoré tlačivá a evidencie, ktoré vedú podnikatelia účtujúci napríklad v sústave JÚ. Takýmito evidenciami sú napríklad Kniha dlhodobého majetku, Evidencia zásob, Skladová karta zásob, Kniha pohľadávok, Kniha záväzkov.
K
Daň z príjmov po zmenách
14. 5. 2020
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 104/2020 Z. z. o rozsahu a osobitných podmienkach uplatňovania opatrení v oblasti dane z príjmov v súvislosti s pandémiou nadobudlo účinnosť v tomto období.
Nariedenie stanovuje, že daňovník, ktorý nepredloží vyhlásenie o neplatení preddavkov na daň spĺňajúc zákonné ustanovenie, do lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov platí preddavky na daň z príjmov vypočítané podľa daňového priznania k dani z príjmov podaného v období od 1. januára 2020 do skončenia obdobia pandémie, ak sú splnené nasledovné podmienky:
a) posledný deň lehoty na podanie daňového priznania uplynie počas obdobia pandémie, a
b) výška preddavku na daň z príjmov vypočítaná podľa takto podaného daňového priznania je nižšia ako výška preddavku na daň z príjmov vypočítaná na základe poslednej známej daňovej povinnosti uvedenej v daňovom priznaní podanom za zdaňovacie obdobie pred bezprostredne predchádzajúcim zdaňovacím obdobím.
Minimálka zvyšuje náklady všetkým
11. 5. 2020
Tohtoročné skokové zvýšenie minimálnej mzdy vzniklo po tradičnej nezhode medzi odborármi a zamestnávateľmi. Zamestnanci ju chceli vyššiu, firmy zase nižšiu. Konečnú sumu 580 eur tak nakoniec stanovila vláda. A pri jej určovaní bola o päť percent štedrejšia, než jej ukladal zákon o minimálnej mzde.
Kollár: 13. dôchodky budú
4. 5. 2020
Predseda Národnej rady Boris Kollár deklaroval podporu sociálnych opatrení a vyplácanie 13. dôchodkov. Podpredseda Smeru-SD Richard Raši ocenil, že sa nezrušili vlaky zadarmo pre dôchodcov. Uviedli to v nedeľnej diskusnej relácii televízie TA3 V politike.
Raši kritizoval transformáciu funkčného úradu podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu na ministerstvo, označil to za nevhodné vzhľadom na finančné dosahy krízy a nové výdavky. Strana Za ľudí podľa neho potrebuje niekam umiestniť svojich ľudí.
"My budeme garantom sociálnych istôt pre občanov počas celých štyroch rokov," uviedol Kollár a deklaroval, že 13. dôchodky budú. Dodal, že osobne bude proti zákonu, ktorý by ich zrušil. Poznamenal, že vláda sa bude sústreďovať aj na menej rozvinuté regióny a hladové doliny. Hoci nie sú výjazdové rokovania kabinetu v programovom vyhlásení vlády, neznamená to, že nebudú vôbec. Podotkol, že vláda na nich v minulosti veľa nasľubovala a nie všetko splnila.
Pracovný trh zamrzol. Nezamestnanosť bude naďalej rásť
22. 4. 2020
Nezamestnanosť v marci vzrástla, noví nezamestnaní však zatiaľ výrazne nepribúdajú, dopyt zamestnávateľov však takmer úplne zmrzol. Myslí si to analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVR) v pondelok informovalo o zvýšení evidovanej miery nezamestnanosti v marci v porovnaní s februárom o 0,14 percentuálneho bodu (p. b.) na úroveň 5,19 percenta. „Už prvý mesiac aplikácie viacerých opatrení na spomalenie šírenia pandémie nového koronavírusu, ktoré odstavili významnú časť ekonomiky, priniesol nárast nezamestnanosti,“ zhodnotil Koršňák s tým, že v súlade s očakávaniami bol tento nárast zatiaľ iba mierny a ani zďaleka nedosahoval rozsah ako v iných krajinách s flexibilnejším trhom práce, ako napríklad USA či Rakúsko. Nárast nezamestnanosti na Slovensku podľa analytika výrazne stlmili legislatívne obmedzenia ako výpovedná doba, ale aj ohlásená pomoc zamestnávateľom.