Daňová evidencia
13. 9. 2023
Podnikajúca fyzická osoba, ktorá dosahuje príjmy podľa § 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, v znení neskorších predpisov (ďalej ZDP) sa môže pri vyčíslení základu dane a výpočte dane z príjmov rozhodnúť akým spôsobom bude uplatňovať daňové výdavky (výdavky ovplyvňujúce základ dane). Môže využiť ustanovenie § 6 ods. 10 ZDP a uplatniť si paušálne výdavky alebo si uplatní skutočne vynaložené daňové výdavky. Podnikateľ, ktorý sa rozhodne pre skutočne vynaložené daňové výdavky, môže postupovať aj tak, že nebude viesť účtovníctvo ale využije jednoduchší spôsob vedenia evidencie podľa § 6 ods. 11 ZDP, t. z. bude viesť daňovú evidenciu.
Podľa ustanovenia § 6 ods. 11 ZDP ak podnikateľ uplatňuje pri príjmoch uvedených v odsekoch 1 až 4 preukázateľne vynaložené daňové výdavky, má viesť počas celého zdaňovacieho obdobia daňovú evidenciu o:
a) príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (ďalej ZD) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
b) daňových výdavkov v časovom slede v členení potrebnom na zistenie ZD vrátane výdavkov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
c) hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku,
d) zásobách a pohľadávkach,
e) záväzkoch.
V daňovej evidencii podnikateľ eviduje všetok majetok a záväzky, ktoré ovplyvňujú ZD z príjmov FO.
Vždy ide o „firemný majetok“, ktorý je nevyhnutný pri výkone podnikateľskej činnosti a o záväzky, ktoré podnikateľ získal z vlastných alebo z cudzích zdrojov (úvery, pôžičky, dotácie, príspevky a podobne).
Ako výdavky eviduje, podľa § 6 ods. 11 písm. b) ZDP, len daňové výdavky, na rozdiel od JÚ, kde účtuje o všetkých výdavkoch v člení na výdavky daňové, ktoré ovplyvňujú ZD a výdavky nedaňové, ktoré neovplyvňujú ZD.
Jednotlivé zložky obchodného majetku by mal podnikateľ evidovať v daňovej evidencii takto:
- peňažné prostriedky v evidencii o príjmoch a v evidencii o daňových výdavkoch, ktoré bude viesť postupne v časovom slede. Jednotlivé prijaté a vydané doklady musia podľa § 6 ods. 11 ZDP spĺňať náležitosti účtovných dokladov v zmysle ustanovení zákona č. 431/2002, Z. z. o účtovníctve, v znení neskorších predpisov (ďalej ZÚ),
- hmotný a nehmotný majetok v evidencii hmotného a nehmotného majetku, poprípade v knihe hmotného a nehmotného majetku,
- zásoby v evidencií zásob, poprípade na karte zásob, na skladovej karte zásob,
- pohľadávky v evidencii pohľadávok, napríklad v knihe pohľadávok,
- záväzky v evidencii záväzkov, napríklad v knihe záväzkov.
Podnikateľ, ktorý vedie daňovú evidenciu, aj keď nie je účtovnou jednotkou, môže využiť niektoré tlačivá a evidencie, ktoré vedú podnikatelia účtujúci napríklad v sústave JÚ. Takýmito evidenciami sú napríklad Kniha dlhodobého majetku, Evidencia zásob, Skladová karta zásob, Kniha pohľadávok, Kniha záväzkov.
K
Stále hrozí hromadné prepúšťanie
13. 10. 2009
Počet pracovných miest, ktoré sú ohrozené hromadným prepúšťaním prekročil štyridsaťtisíc. V rámci hromadného prepúšťania bolo podľa údajov rezortu hospodárstva od začiatku roka z avizovaných 40 011 ohrozených miest skutočne prepustených 22 522 zamestnancov. Ohrozených v rámci hromadného prepúšťania naďalej zostáva 17 489 pracovných miest.
Počet pracovných miest nahlásených v rámci hromadného prepúšťania v štyridsiatom sledovanom týždni stúpol podľa ministerstva hospodárstva o tisícpäťdesiatosem. Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny evidujú aj voľné pracovné miesta. Tých bolo celkovo 7 095. Najmenším počtom pracovných miest disponuje košický kraj, najväčším bratislavský.
Povinná licencia na predaj tvrdého alkoholu
13. 10. 2009
Ministerstvo financií, v snahe znižovať daňové úniky, prichádza s novým návrhom. Podľa neho veľkoobchodníkom s tvrdým alkoholom bude môcť byť len naozaj veľký podnik. Licenciu od colníkov by mali dostať iba tí obchodníci, ktorí majú dostatočné skladovacie priestory.
Informácie týkajúce sa danej problematiky po vzájomnej dohode zúčastnených strán ministerstvo poskytlo len v rozsahu zverejnenej tlačovej správy.
Na získanie licencie bude potrebná bezúhonnosť, daňová či odvodová spoľahlivosť obchodníka a ďalšie kritériá.
Plocha skladu by podľa novely zákona mala byť väčšia ako 200 štvorcových metrov, ročný obrat podnikateľa z predaja alkoholu by mal byť viac ako sto¬tisíc eur a zamestnávať musí viac ako desať ľudí.
Menej benefitov ako vlani
8. 10. 2009
Čoraz menej firiem poskytuje finančné aj nefinančné výhody svojim zamestnancom. Odmeny za posledný rok klesli v priemere o 15 % a dostalo ich o 8 % menej ľudí.
V treťom kvartáli tohto roka odmeny dosiahli priemernú výšku 878 €, čo je o 15 % menej ako pred rokom. Situácia je o niečo lepšia v prípade poskytovania 13. platu.
Jeho výška medziročne vzrástla o 9 % a dostala sa tak na úroveň 802 €.
Pri nefinančných výhodách najviac firmy ubrali na dodatočnom vzdelávaní zamestnancov, nápojoch na pracovisku a flexibilnom pracovnom čase. Najmenej spoločnosti obmedzili príspevok na nadštandardnú zdravotnú starostlivosť.
Celkovo firmy šetrili na všetkých skupinách zamestnancov. Nárast výhod však niektoré firmy zaznamenali výhody v prípade top manažérov. Medziročný jednopercentný nárast zaznamenali dva benefity, notebook aj na súkromné účely a príspevok na dôchodkové sporenie .
V poskytovaní obidvoch druhov výhod zaznamenal textilný a chemický priemysel, maloobchod, médiá a reštaurácie. Najmä menšie spoločnosti do 50 zamestnancov pristúpili k ich škrtaniu.
Tieto údaje vyplývajú z kontinuálneho internetového prieskumu platov, do ktorého sa zapojilo viac ako 101 000 respondentov.
Kontroly odhaľujú nárast čiernej práce
8. 10. 2009
Typickými príkladmi nelegálne zamestnaného človeka sú profesie predavačka alebo čašník. Majú síce pracovnú zmluvu, ale zamestnávateľ za nich neplatí odvody. Vyplýva to z pripravovanej správy o nelegálnej práci za prvý polrok 2009.
Počet nelegálne pracujúcich oproti rovnakému obdobiu minulého roka stúpol. Zmenilo sa aj poradie odvetví, ktoré s čiernou prácou majú najväčší problém. Stavebníctvo vystriedali na prvom mieste veľko a maloobchod, reštaurácie a hotely.
Pri odhaľovaní čiernej práce má pomôcť aj zvýšenie kontrol z Národného inšpektorátu práce. Ten vzrástol oproti prvému polroku 2008 dvojnásobne. Inšpektori odhalili o vyše 15 % viac nelegálne zamestnaných. Dôvodom na zvýšenie počtu kontrol bola aj hospodárska kríza, keďže práve v období krízy možno predpokladať vo zvýšenej miere zneužívanie zamestnancov.
Zamestnávatelia si majú z čoho vyberať, pretože nezamestnaní sú ochotní prijať akékoľvek podmienky. Často si neuvedomujú, že čiernou prácou prichádzajú o dôchodok či podporu v nezamestnanosti.
Pracujúci pred kontrolami neraz utekajú a zamestnávatelia sa odvolávajú na známosti.