Daň z príjmov po úprave stavebného práva
17. 2. 2025
V zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov sa prostredníctvom prechodného ustanovenia upravuje postup uplatňovania daňových odpisov budov a stavieb, pri ktorých sa od 1. 4. 2025 pokračuje v uplatňovaní daňových odpisov a pri ktorých bolo začaté aj právoplatne ukončené konanie podľa stavebného zákona č. 50/1976 Z. z. v znení neskorších predpisoch platného a účinného do 31. 3. 2025 ako aj budov a stavieb, pri ktorých bolo začaté konanie podľa stavebného zákona.
Ustanovuje sa, že pri uplatňovaní daňových odpisov budov a stavieb, pri ktorých sa aj po 31. 3. 2025 postupuje podľa stavebného zákona, sa bude vychádzať z charakteru stavby určenej podľa tohto stavebného zákona aj po nadobudnutí účinnosti nového Stavebného zákona. Na základe tohto prechodného ustanovenia, ak by sa napríklad stavba, pri ktorej bolo začaté aj právoplatne ukončené konanie podľa stavebného zákona, považovala podľa tohto stavebného zákona za drobnú stavbu a podľa nového Stavebného zákona by sa táto stavba považovala za jednoduchú stavbu, na účely zákona o dani z príjmov a uplatnenia daňových odpisov by sa táto stavba aj po 31. 3. 2025 považovala za drobnú stavbu, t. j. doodpisovala by sa ako drobná stavba. Rovnako by sa posudzovala stavba, pri ktorej sa začalo a neskončilo konanie podľa stavebného zákona do 1. 4. 2025 a pri ktorej sa aj od 1. 4. 2025 stále bude uplatňovať stavebný zákon. Pri stavbách, pri ktorých bude začaté a ukončené konanie podľa nového Stavebného zákona, sa na účely uplatnenia daňových odpisov bude vychádzať z charakteru stavby ustanovenej podľa nového Stavebného zákona.
Z dôvodu právnej istoty sa spresňuje zámer vyklesávania nároku na daňový bonus pri vysokopríjmových domácnostiach v prípade navýšenia základu dane (čiastkového základu dane) daňovníka o základ dane (čiastkový základ dane) druhej oprávnenej osoby. Zároveň sa dopĺňa prechodné ustanovenie, na základe ktorého sa spresnenia v oblasti vyklesávania nároku na daňový bonus pri vysokopríjmových domácnostiach v prípade navýšenia základu dane (čiastkového základu dane) daňovníka o základ dane (čiastkový základ dane) druhej oprávnenej osoby použijú už pri podaní daňového priznania za rok 2025.
K
Vyšší slevy na děti
3. 1. 2022
Z daní si lidé letos odečtou vyšší slevy na děti. Roční částka daňového zvýhodnění činí u jednoho dítěte stále 15 204 korun, na druhé dítě se ale částka zvýšila o 2916 korun, činí tak 22 320 korun. A na každé další dítě se částka zvýšila o 3636 na 27 840 korun. "Daňový poplatník uplatňující daňové zvýhodnění na děti nemusí na dani z příjmu fyzických osob za rok 2021 nic zaplatit, a ještě obdrží roční daňový bonus, tedy peníze zpět.
Nárok na roční daňový bonus vzniká v případě, že daňové zvýhodnění na děti je vyšší než vypočtená daň z příjmů. Částka daňového bonusu je následně ve výši rozdílu právě mezi ročním daňovým zvýhodněním na děti a vypočtenou daní z příjmů," uvádí daňová expertka společnosti Mazars Gabriela Ivanco. Měsíčně se změna promítne až při výpočtu záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti za leden 2022.
V
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Priemerná mzda v jednotlivých odvetviach stúpa
15. 12. 2021
Priemerná nominálna mesačná mzda sa v októbri medziročne zvýšila vo všetkých sledovaných odvetviach, najviac v ubytovaní o 20,8 percenta, dosiahla 866 eur. Dvojciferný rast zaznamenali aj mzdy v predaji a oprave motorových vozidiel o 12,1 percenta, 1197 eur a vo veľkoobchode o 10,3 percenta, teda na úroveň 1241 eur. Informoval o tom Štatistický úrad.
Mzda medziročne rástla aj vo vybraných trhových službách o 8,9 na 1140 eur, v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev o 8,6 percenta na 596 eur, stavebníctve o 8 percent na 827 eur, maloobchode o 7,5 percenta na 898 eur, informačných a komunikačných činnostiach o 7,3 percenta na 2046 eur, doprave a skladovaní o 5,6 percenta na 1097 eur a priemysle o 5,2 percenta na 1224 eur.
Priemerná reálna mesačná mzda v októbri 2021 oproti októbru 2020 vzrástla najviac v ubytovaní o 14,9 percenta. Zvýšila sa aj v predaji a oprave motorových vozidiel o 6,7 percenta, vo veľkoobchode o 4,9 percenta, vybraných trhových službách o 3,6 percenta, v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev o 3,3 percenta, stavebníctve o 2,8 percenta, maloobchode o 2,3 percenta, informačných a komunikačných činnostiach o 2,1 percenta, doprave a skladovaní o 0,5 percenta a priemysle o 0,1 percenta.
V
Skončenie pracovného pomeru v prípade hromadného prepúšťania
3. 12. 2021
Pracovný pomer možno skončiť výpoveďou z dôvodov spočívajúcich na strane zamestnávateľa uvedených v ust. § 63 ods. 1 písm. a) a b) ZP, a to ak sa zamestnávateľ alebo jeho časť zrušuje alebo premiestňuje alebo z dôvodu nadbytočnosti a organizačných zmien, ktoré nespočívajú v osobe zamestnanca.
Je potrebné uviesť, že aj skončenie pracovného pomeru dohodou z dôvodov uvedených v ust. § 63 ods. 1 písm. a) a b) ZP spadá pod hromadné prepúšťanie, nakoľko v opačnom prípade by sa uzatvorením dohody o skončení pracovného pomeru s jednotlivými zamestnancami dali ľahko obísť ustanovenia týkajúce sa hromadného prepúšťania.
Skončenie pracovného pomeru z dôvodov spočívajúcich v osobe zamestnanca, ako napr. skončenie pracovného pomeru dohodnutého na dobu určitú uplynutím dohodnutej doby, porušenie pracovnej disciplíny, zdravotné dôvody a podobne sa za hromadné prepúšťanie nepovažuje. Popri hromadnom prepúšťaní môže zamestnávateľ ďalej ukončiť pracovný pomer z iných dôvodov uvedených v Zákonníku práce.
Pri hromadnom prepúšťaní je podstatné, aby k prepúšťaniu zamestnancov dochádzalo z dôvodov, ktoré nespočívajú v osobe zamestnanca. Zamestnávateľ začína proces hromadného prepúšťania interným rozhodnutím o organizačnej zmene, resp. o zrušení zamestnávateľa alebo jeho časti. V druhom kroku zákon ukladá zamestnávateľovi s cieľom dosiahnuť dohodu povinnosť prerokovať so zástupcami zamestnancov opatrenia umožňujúce predísť hromadnému prepúšťaniu zamestnancov alebo ho aspoň obmedziť. V rámci toho je nutné predovšetkým prerokovať možnosť umiestnenia zamestnancov vo vhodnom zamestnaní na iných pracoviskách zamestnávateľa, a to aj po predchádzajúcej príprave (napr. rekvalifikácii). Je nevyhnutné tiež prerokovať opatrenia na zmiernenie nepriaznivých dôsledkov hromadného prepúšťania zamestnancov.
K
DPH po novom
24. 11. 2021
Novelou daňového poriadku sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Prijal sa súbor legislatívnych opatrení, ktorých spoločným cieľom je zlepšenie výberu DPH.
Nosným opatrením novely zákona je zavedenie povinnosti pre nových aj existujúcich platiteľov dane oznamovať Finančnému riaditeľstvu Slovenskej republiky (FR SR) čísla všetkých vlastných bankových účtov, ktoré používajú na vykonávanie ekonomickej činnosti, ktorá je predmetom DPH. S uvedeným opatrením súvisí zverejňovanie a aktualizácia zoznamu týchto bankových účtov platiteľov dane na webovom sídle FR SR.
Priamy vplyv na zlepšenie výberu DPH sa predpokladá aj od zavedenia novej skutočnosti pre uplatnenie inštitútu ručenia za daň, ktorou je platba na bankový účet dodávateľa, ktorý v deň uskutočnenia platby nebol zverejnený na webovom sídle FR SR. Elimináciu rizika, ktoré so sebou prináša uplatnenie inštitútu ručenia za daň, umožňuje nový osobitný spôsob úhrady dane, ktorý umožní odberateľovi zaplatiť dodávateľovi len základ dane a samotnú daň odviesť priamo na osobný účet dodávateľa.
Zámerom novely zákona je tiež transpozícia smernice Rady (EÚ) 2019/2235 zo 16. decembra 2019, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a smernica 2008/118/ES o všeobecnom systéme spotrebných daní, pokiaľ ide o obranné úsilie v rámci Únie, do zákona o DPH.
K