Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Zákony života

Zdanie klame. Hlavne vtedy, keď sa zdá byť všetko v najlepšom poriadku.

To, že je dnes najhoršie, ešte nezaručuje, že zajtra nebude ešte horšie. Dokonca je to skoro isté.

Občas treba veciam trochu pomôcť a postrčiť ich, aby sa kazili rýchlejšie.

(Murphyho zákonník)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Pri zlej konštelácii vecí človeku skríži plány aj mravec.

Mocní si vždy nájdu dôvod, prečo treba potrestať slabšieho. Nezamieňajte si rovnosť pred zákonom s rovnosťou pred korytom.

Kamaráta nepodtrhni skôr, ako si sám v bezpečí.

(Murphyho zákony v bájkach)
Murphy a byrokrati

Prázdny stôl prináša pocit úľavy a tušenie, že sa blíži katastrofa.

Základný zákon byrokracie hovorí, že: Čo nie je na papieri, to neexistuje.

Aby argument mohol byť akceptovaný, musí byť vyjadrený holou vetou a už na prvý pohľad musí byť jasné, že je nevyvrátiteľný.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Čo bolo na počiatku?

Na počiatku nebolo Nič a vzápätí sa aj to pokazilo.

Z malej chybičky vyrastie aj bez polievania chyba veľká. Z veľkej chyby sa zrodí chybisko.

Na počiatku som bol Nič, ale teraz som poslancom!

(Murphyho zákonník)
Žiadna hlava nie je dokonalá

Najprv hľadajte tam, kde by ste to hľadali naposledy.

Ešte nikdy v histórii ľudstva nebolo dosť teplých miestočiek pre všetkých dôležitých ľudí.

Dávať hlúpe otázky je ľahšie, ako naprávať hlúpe chyby.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

Daň z finančných transakcií

20. 1. 2025 Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a vysoké zadĺženie Slovenska sa zákonom ustanovilo konsolidačné opatrenie, realizáciou ktorého sa prispeje k zvýšeniu príjmov do štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky.
Pri prijímaní opatrenia sa sleduje cieľ primeraného rozdelenia daňovej záťaže medzi dotknuté daňové subjekty. Zákon je ustanovený tak, aby mal čo najmenšie negatívne vplyvy na prevažnú väčšinu obyvateľov a aby primerane, proporcionálne a nediskriminačne zasiahol všetky relevantné subjekty. Zákonom sa podporujú elektronické platby, čo odzrkadľuje snahu v boji proti daňovým podvodom a daňovým únikom. Digitálne platby zefektívňujú výkon kontroly plnenia daňových povinností a prispievajú k zlepšeniu výberu daní. Súčasne sa v ostatných článkoch vykonávajú súvisiace úpravy nevyhnutné pre zavedenie tejto dane do praxe.
K

Virtuálna mena u FO z účtovného a daňového hľadiska

27. 8. 2021 Základný právny rámec pre zdanenie príjmov plynúcich z obchodovania s kryptomenou resp. z ťaženia kryptomeny je nastavený v § 2 písm. b) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších, a to, že predmetom dane daňovníka (FO aj PO) je príjem (výnos) vznikajúci z činnosti daňovníka a z nakladania s majetkom daňovníka, okrem osobitne vymedzeného predmetu dane podľa § 12 ZDP.
Zdanenie príjmu z predaja virtuálnej meny mimo podnikateľskej činnosti u daňovníka fyzickej osoby je zadefinované ako ostatný príjem v § 8 ods. 1 písm. t) ZDP. Samozrejme ide o príjmy z predaja virtuálnej meny zadefinovanej v § 2 písm. ai) ZDP, t. j. príjmy, ktoré vznikajú pri výmene virtuálnej meny za majetok, výmene virtuálnej meny za inú virtuálnu menu, výmene virtuálnej meny za poskytnutie služby alebo pri odplatnom prevode virtuálnej meny. Zároveň v § 8 ods. 17 ZDP je zadefinované, že príjem z predaja virtuálnej meny uvedený v odseku 1 písm. t) tohto ustanovenia, ktorá bola nadobudnutá ťažbou, sa zahrnie do základu dane (čiastkového základu dane) v zdaňovacom období realizácie predaja tejto virtuálnej meny. Uvedené znamená, že ak daňovník vyťažil virtuálnu menu v roku 2021, ale až roku 2022 sa táto vyťažená mena • vymenila za inú virtuálnu menu alebo • vymenila za majetok, alebo • vymenila za službu, alebo • predala došlo k realizácii predaja vyťaženej virtuálnej meny a teda dôjde aj k zdaneniu takto dosiahnutého príjmu. Rovnako ustanovenie § 8 ods. 17 ZDP upravuje aj skutočnosť, že súčasťou základu dane (čiastkového základu dane) je príjem z predaja virtuálnej meny dosiahnutý pri výmene virtuálnej meny za majetok, pri výmene virtuálnej meny za inú virtuálnu menu alebo pri výmene virtuálnej meny za poskytnutie služby pri použití ocenenia spôsobom podľa § 17 ods. 43 ZDP, t. j. použije sa pre jeho ocenenie reálna hodnota upravená v § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve ku dňu tejto výmeny. Ak bol majetok, z ktorého plynú príjmy podľa § 8 ods. 1 a 2 (napr. príjem z predaja nehnuteľnosti, príjem z predaja hnuteľnej veci, príjem z predaja cenných papierov), nadobudnutý výmenou za virtuálnu menu, pri ocenení výdavkov vynaložených na dosiahnutie týchto príjmov sa postupuje spôsobom uvedeným v § 25b a to • obstarávacou cenou (§ 25 ods. 6 zákona o účtovníctve), ak bola virtuálna mena nadobudnutá kúpou, • reálnou hodnotou [§ 25 ods. 1 písm. h) štvrtý bod a § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve], ak bola virtuálna mena nadobudnutá výmenou za inú virtuálnu menu. Podľa § 25b ods. 2, vstupnou cenou majetku a služby nadobudnutých výmenou za virtuálnu menu ku dňu výmeny je reálna hodnota virtuálnej meny [§ 25 ods. 1 písm. h) tretí bod a § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve].
V

Dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa

27. 8. 2021 S účinnosťou od 1. augusta 2021 sa taxatívne vymedzila skupina detí, na ktoré je možné poskytnúť dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa.
Okruh detí, na ktoré možno poskytnúť dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa sa rozšíril, a to za účelom zabezpečenia možnosti poskytnutia dotácie na stravu aj na tie deti, na ktoré rodič alebo osoba ktorej bolo dieťa zverené, nemajú ani nárok na daňový bonus. Dňa 22. júna 2021 bol NR SR schválený zákon č. 257/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 257/2021 Z. z.“). V nadväznosti na poberanie dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa došlo aj k zmene v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej „ZDP“) v súvislosti s uplatňovaním daňového bonusu na vyživované dieťa podľa § 33 ZDP. V súvislosti s poskytnutím dotácie na stravu v čase od 1. 9. 2021 do 31. 12. 2021 UPSVaR upravuje povinnosti v súvislosti s poskytovaním dotácie na stravu dieťaťa.
V

Výška dávky tehotenského

19. 8. 2021 Tehotenské je novou dávkou v sociálnom poistení. Nárok na predmetnú dávku nemocenského poistenia sa uplatňuje žiadosťou o tehotenské. Je to tlačivo Sociálnej poisťovne, ktoré nie je voľne dostupné (rovnako ako napr. potvrdenie o dočasnej pracovnej neschopnosti).
Výška tejto dávky je 15 % denného vymeriavacieho základu (určeného podľa ust. § 55 zákona o sociálnom poistení), pravdepodobného denného vymeriavacieho základu (určeného podľa ust. § 57) alebo úhrnu denných vymeriavacích základov (určeného podľa ust. § 58). Takto určená výška tehotenského je však najmenej 10 % denného vymeriavacieho základu určeného z 2-násobku všeobecného vymeriavacieho základu platného v kalendárnom roku, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom vznikol nárok na poskytnutie nemocenskej dávky. Výška tehotenského sa určila na úrovni 15 % denného vymeriavacieho základu na určenie výšky nemocenskej dávky, ale zároveň sa stanovilo, aby výška tehotenského nebola nižšia ako 10 % maximálneho denného vymeriavacieho základu. Minimálna výška pritom platí rovnako bez ohľadu na to, či nárok na tehotenské vznikol z jedného poistenia alebo viacerých poistení. Uvedené sa zakotvilo ako minimálny štandard zabezpečenia navýšenia príjmu na úhradu zvýšených výdavkov súvisiacich s tehotenstvom. V praxi to znamená, že keď maximálny denný vymeriavací základ na rok 2021 je určený sumou 71,8028 eur, minimálne tehotenské na kalendárny deň v roku 2021 je 7,18028 eur a maximálne tehotenské na kalendárny deň v roku 2021 je 10,77042 eur. Ak nárok na tehotenské vznikne zamestnankyni, ktorá bola z dôvodu tehotenstva alebo materstva preradená na inú, horšie platenú prácu, navrhlo sa určiť sumu tehotenského z vymeriavacích základov zistených za obdobie pred preradením zamestnankyne na inú prácu. Dávka je poistenkyni vyplácaná Sociálnou poisťovňou do konca mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, za ktorý sa tehotenské vypláca.
K

Ročné zúčtovanie poistného z hľadiska dane z príjmov

19. 8. 2021 Zdravotné poisťovne vykonajú v rámci ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie za rok 2020 výpočet sumy poistného z ročného vymeriavacieho základu za všetkých platiteľov poistného.
Po vykonanom ročnom zúčtovaní poistného a vysporiadaní rozdielov z tohto zúčtovania vo vzťahu k zdravotným poisťovniam je aktuálne premietnutie nedoplatkov z tohto ročného zúčtovania do základu dane z príjmov a zdanenie preplatkov. Zdravotná poisťovňa je povinná vykonať ročné zúčtovanie poistného do 31. septembra 2021. U platiteľa poistného, ktorý má predĺženú lehotu na podanie daňového priznania za rok 2020, má zdravotná poisťovňa povinnosť vykonať ročné zúčtovanie do 31. októbra 2021. O výsledku ročného zúčtovania poistného zdravotná poisťovňa informuje výkazom nedoplatkov (v prípade, ak výsledkom ročného zúčtovania je nedoplatok) alebo oznámením o výsledku ročného zúčtovania poistného (v prípade, ak výsledkom ročného zúčtovania je preplatok). Platiteľ poistného môže do 15 dní odo dňa doručenia výsledku ročného zúčtovania poistného podať námietky voči výkazu nedoplatkov alebo podať nesúhlasné stanovisko voči oznámeniu o výsledku ročného zúčtovania poistného. Platiteľ poistného je povinný do 45 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti výkazu nedoplatkov uhradiť nedoplatok z ročného zúčtovania poistného.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Lesana
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner