Mimoriadne opatrenia v justícii
17. 5. 2021
Cieľom zákona je zavedenie výslovnej zákonnej možnosti pre členov zákonom zriadených komôr (napríklad Slovenská advokátska komora, Slovenská komora exekútorov, Notárska komora Slovenskej republiky) vykonávať svoje volebné právo a hlasovacie právo elektronickými prostriedkami, a v to čase mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu v dôsledku pandémie ochorenia COVID-19.
Súčasná pandemická situácia neumožňuje zavedenie takéhoto prístupu k výkonu volebného alebo hlasovacieho práva formou zmeny interných predpisov komôr zriadených zákonom, preto je potrebné, aby sa táto možnosť zaviedla priamo zákonom.
K
Opatrenia v oblasti dane z motorových vozidiel, ktorých aplikácia sa zrušuje k 30. septembru 2020
30. 9. 2020
Zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov prináša v uvedenej oblasti zrušenie týchto opatrení:
§ 18 - odklad lehoty na podanie daňového priznania a zaplatenia dane, daňové priznanie sa podá a daň sa zaplatí do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie,
§ 18a - odklad platenia preddavkov na dani, počnúc mesiacom apríl 2020 počas obdobia pandémie nie je daňovník povinný platiť preddavky na daň, ktoré vyrovná až pri podaní daňového priznania v januári 2021.
Opatrenia v oblasti účtovníctva, ktorých aplikácia sa zrušuje k 30. septembru 2020
30. 9. 2020
Zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov obsahuje aj opatrenia týkajúce sa účtovníctva.
Dochádza k zrušeniu týchto opatrení:
§ 20:
- odklad ukladania účtovných závierok, výročných správ a správ audítora do registra účtovných závierok, pričom účtovná jednotka je povinná uložiť účtovné dokumenty do konca tretieho kalendárneho mesiaca po skončení obdobia pandémie alebo do jedného kalendárneho mesiaca, ak má povinnosť podať daňové priznanie,
- oslobodenie od povinností súvisiacich s vedením účtovníctva počas roka 2020 (napr. priebežné vedenie účtovníctva, bezodkladné vystavovanie účtovných dokladov, zostavovanie priebežnej účtovnej závierky, inventarizácia), účtovná jednotka je povinná všetky povinnosti súvisiace zo zákonom o účtovníctve splniť do konca tretieho kalendárneho mesiaca po skončení obdobia pandémie,
- predĺženie lehoty na uloženie pokuty za nesplnenie povinností podľa zákona o účtovníctve, daňový subjekt bude môcť byť sankcionovaný za porušenie povinností podľa zákona o účtovníctve v predĺženej lehote o obdobie pandémie.
Nové finančné opatrenia
28. 9. 2020
Naliehavosť prijatia návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov, vyplynula z dôvodu zamedzenia značným hospodárskym škodám hroziacim štátu a ekonomike pri neprimerane dlhom období uplatňovania opatrení zavedených zákonom lex korona.
Návrh zákona bol schválený 22. 9. 2020. Vypracovaný bol formou uvoľnení niektorých opatrení vo finančnej oblasti, v dôsledku čoho je potrebné aktivovať a zároveň je dôvodné vyžadovať od daňových subjektov riadne plnenie niektorých ich povinností.
Cieľom zákona je aj počas trvania mimoriadnej situácie vytvoriť fikciu o jej ukončení a umožniť daňovým a iným orgánom pokračovať v konaniach prerušených počas obdobia pandémie. Fikcia skončenia obdobia pandémie pre konkrétne opatrenia podľa zákona lex korona je 30. september 2020 preto, že opatrenia sú nastavené v zákone tak, aby plnenia z nich vyplývajúce boli ukončené a realizované najneskôr tri mesiace po skončení obdobia pandémie, teda najneskôr do 31. decembra 2020.
Cieľom prijatých opatrení od začiatku vyhlásenia pandémie bolo urýchlene podporiť finančnú kondíciu, likviditu a peňažný tok podnikov a zamestnancov, zabrániť kolapsu podnikateľského prostredia a zachovať strategické a kritické procesy nutné pre zvládnutie šírenia korona vírusu so zachovaním stability a minimalizácie paniky.
Cieľom zákona je skončenie obdobia pandémie pre účely aplikácie konkrétnych fianančných opatrení. Novelou zákona sa reaguje na také nastavenie opatrení na zamedzenie šírenia pandémie, ktoré umožňujú správnym orgánom pokračovať v konaniach, ktoré boli prerušené z dôvodu zabránenia šíreniu pandémie a v tejto súvislosti je zároveň dôvodné od daňových subjektov vyžadovať aj riadne plnenie ich daňových povinností.
Dochádza k zrušeniu niektorých opatrení
28. 9. 2020
S ohľadom na negatívny vývoj pandémie korona vírusu nemožno očakávať v dohľadnej dobe odvolanie mimoriadnej situácie, ktorú vláda SR vyhlásila od 12. marca 2020.
Novelizovaným zákonom č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov sa postupne prijali opatrenia umožňujúce odložiť plnenie daňových a stým súvisiacich povinností počas obdobia pandémie, ktoré „kopíruje“ obdobie trvania mimoriadnej situácie. Tzv. „vypnutie“ plnenia daňových a iných povinností, ktoré by siahalo za horizont roku 2020, by spôsobilo značné škody nielen slovenskej ekonomike, ale by nepriaznivo ovplyvnilo aj situáciu daňovníkov v ďalších zdaňovacích obdobiach. Niektoré ustanovenia zákona ostanú naďalej v platnosti a budú sa uplatňovať do termínu uvedenom v dotknutých ustanoveniach alebo sa budú uplatňovať po celú dobu trvania mimoriadnej situácie, prípadne aj po 31. decembri 2020.
Bolo potrebné zrušiť niektoré opatrenia aj napriek tomu, že nedošlo k odvolaniu mimoriadnej situácie. Toto je možné zabezpečiť len vytvorením tzv. fikcie skončenia obdobia pandémie.
Na základe uvedeného sa ustanovilo, že za obdobie pandémie sa považuje obdobie od 12. marca 2020 do 30. septembra 2020 a na aktualizácie zoznamov daňových dlžníkov a s tým súvisiacich opatrení sa za obdobie pandémie považuje obdobie od 12. marca 2020 do 31. decembra 2020. S ohľadom na potrebu vytvorenia dostatočných časových kapacít pre riadne zverejnenie daňových zoznamov so spoločensky difamujúcou funkciou je nevyhnutné posunúť moment ich zverejnenia. Nekorektným zverejnením neadekvátnych informácii by mohlo dôjsť k ujme na strane daňových subjektov.