Zneužívanie stravných lístkov
11. 10. 2017
Stravné lístky, ktorými ľudia platia nielen za obedy, ale napríklad aj za nákupy v obchodoch, boli podľa Protimonopolného úradu SR zneužívané gastrolístkovými firmami.
Piatim podnikateľom pôsobiacim na trhu emitovania, distribúcie a predaja stravovacích poukážok a benefitných poukážok uložil pokuty za dve kartelové dohody spolu v sume takmer tri milióny eur. Gastrolísky využíva viac ako 750-tisíc zamestnancov a živnostníkov.„Rada úradu potvrdila závery prvostupňového orgánu o tom, že podnikatelia DOXX – Stravné lístky, Edenred Slovakia, LE CHEQUE DEJEUNER, SODEXO PASS SR, a VAŠA Slovensko sa dopustili dvoch protisúťažných konaní, a to kartelovej dohody spočívajúcej v rozdelení trhu a kartelovej dohody spočívajúcej v limitácii maximálneho počtu stravovacích poukážok prijímaných v obchodných reťazcoch,“ povedala hovorkyňa Protimonopolného úradu SR Adriana Oľšavská. Na základe zhromaždených dôkazov sa vraj firmy dohadovali a tlačili na to, aby obchodné reťazce neprijímali pri platení za nákup od ľudí viac ako päť stravných lístkov naraz. Ľudia by tak boli nútení využiť gastrolístky prioritne v stravovacích zariadeniach a nie v obchodoch. Provízie, ktoré firmy dostávajú za stravné lístky od hotelov a reštaurácií, sú údajne oveľa vyššie ako provízie od obchodných reťazcov.Firmy sa podľa Protimonopolného úradu dohadovali takisto na tom, ako si rozdelia účasti na verejných súťažiach. Kartel firiem mal podľa úradu vytypovaných osem takýchto súťaží. Uzatvárali vraj aj dohody, že nebudú dávať klientom konkurencie nulové poplatky alebo im poskytovať iné benefity, aby si ich navzájom neodlákali.Spoločnosť DOXX – Stravné lístky dostala pokutu vo výške 486 158 eur, Edenred Slovakia 845 237 eur, LE CHEQUE DEJEUNER 1 127 401 eur, SODEXO PASS SR 20 307 eur a VAŠA Slovensko v objeme 503 248 eur.„Voči rozhodnutiu Rady úradu sa účastníci konania môžu domáhať preskúmania rozhodnutia súdom,“ dodala Oľšavská. Spoločnosti sa na základe rozhodnutia Protimonopolného úradu nemôžu tri roky zúčastňovať na verejnom obstarávaní.
(Zdroj: Pravda )
Konzumerizmus je ekonomický fenomén postmodernej spoločnosti
31. 7. 2009
Keď sa povie šesťdesiate roky v USA, človek si zrejme vybaví vojnu vo Vietname, kultúru hippies, Woodstock a experimentovanie s drogami alebo protesty a hnutia za občianske práva.
Dedičstvom generácie, ktorá v
tomto období začala dospievať, bude podľa Američanov však hlavne nestriedmosť a
nákupné horúčky. Vyplýva to z nového prieskumu spoločnosti Zogby International,
ktorého sa zúčastnilo 4811 Američanov.
Generácia takzvanej populačnej
explózie (baby boomers) teraz straší hlavne americký sociálny systém, ktorý na
mohutný príliv seniorov narodených v rokoch 1946 až 1964 nie je pripravený.
Američania im však pomerne
nelichotivú vizitku vystavujú všeobecne.
Až štyridsaťdva percent respondentov sa domnieva, že ich dedičstvom bude
začiatok obdobia nestriedmosti a konzumerizmu, teda snahy dosiahnuť osobné
šťastie hromadením rôzneho tovaru. Konzumerizmus je ekonomický fenomén postmodernej
spoločnosti, pre ktorý prestáva byť významná potreba človeka ale kritériom sa
stáva zvyšovanie zisku.
Dvadsaťsedem percent si naopak
myslí, že hlavným odkazom bude začiatok zmien sociálneho a kultúrneho
charakteru a ukončenie druhej svetovej vojny.
Jedenásť percent je
presvedčených, že žiadne zvláštne dedičstvo neexistuje, trinásť percent si
nebolo istých a deväť percent vymenovalo niečo iné.
Rozpustné bikiny
30. 7. 2009
V istom nemeckom internetovom obchode sa dajú kúpiť bikiny rozpustné vo vode.
Bikiny sú pritom na nerozoznanie od bežných plaviek.
Akonáhle však prídu do kontaktu s vodou, okamžite sa rozpustia. Pre dámu, ktorá by si ich obliekla a išla
sa v nich okúpať by to bola pravdepodobne trápna situácia.
Nové plavky
sú preto určené najmä pre pánov, ktorí sa chcú pomstiť svojej expriateľke.
Interesantné bikiny sa však ani poriadne neobjavili v ponuke a už sa ozvali
organizácie bojujúce za práva žien. Bikiny podľa nich útočia na ľudskú dôstojnosť.
Pre ženy by preto
mohlo začať platiť pravidlo: Pozor na
bikiny, ktoré dostanete do daru!
Spolupráca medzi Microsoftom a Yahoo
29. 7. 2009
Dohodu o spolupráci v oblasti internetového vyhľadávania a online reklamy uzavreli Microsoft a Yahoo. Ich spoločným záujmom je ohrozenie postavenia terajšieho lídra na trhu, spoločnosti Google.
v\:* {behavior:url(#default#VML);}
o\:* {behavior:url(#default#VML);}
w\:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}
Dohoda Microsoftu umožní prístup k užívateľom druhého najznámejšieho
vyhľadávača. V chystanej ofenzíve proti Google by to mala byť silná zbraň. Najväčšiemu svetovému výrobcovi softvéru by rozšírené
publikum malo pomôcť presadiť svoj nový vyhľadávač Bing. Microsft verí, že Bing
je prinajmenšom rovnako dobrý vyhľadávač jako Google, ak nie lepší.
Yahoo teda na svojich stránkach použije
technológiu nového vyhľadávača Bing
namiesto interne vyvíjanej technológie vyhľadávania. To dá Microsoftu väčšiu
možnosť presvedčiť návštevníkov populárnej stránky Yahoo, aby začali používať
Bing namiesto Google, na ktorý sú zvyknutí.
Yahoo sa stane zasa predajcom internetovej reklamy Microsoftu. Softvérový
koncern poskytne Yahoo svoju technológiu Microsoft AdCenter. Spoločnosti si výnosy
budú deliť.
Spoluprácu, o ktorej sa hovoriť začalo už niekedy v roku 2005, ešte musia
schváliť regulačné úrady. Jej začiatok sa preto môže oddialiť.
Za otvorené okno v prázdnom aute môžete dostať pokutu
28. 7. 2009
Mnohí vodiči v lete nechávajú na autách pootvorené okno, aby ho vetrali. Hrozí im za to pokuta až 100 €.
Ak v letnej horúčave nezatvoríte úplne okno na aute a odbehnete na pár minút
niečo vybaviť, túžba po čerstvom vzduchu alebo zábudlivosť vás môžu vyjsť draho. Vodiči sú v prípade, že sa
vzdialia od auta, zo zákona povinní
zabezpečiť vozidlo proti odcudzeniu, čo znamená aj zatvoriť všetky okná. Ak tak
neurobia, v blokovom konaní im policajti môžu dať v pokutu do 60 €, v správnom
konaní až do 100 €.
Cestný zákon, § 4h hovorí: Vodič je povinný zabezpečiť vozidlo a prepravované
veci proti odcudzeniu prostriedkami montovanými do vozidla jeho výrobcom, ak sa
vzdiali od vozidla mimo jeho dohľadu.
Povinnosť vodiča zabezpečiť auto proti krádeži
všetkými dostupnými prostriedkami, platila už podľa starého zákona a zostala aj
v novom.
Ani poisťovňa škody neuhradí, ak auto vykradnú
s otvoreným oknom. Musí však mať o tejto skutočnosti dôkaz od polície. Peniaze
poisťovňa vyplatí iba vtedy, ak je vozidlo riadne zatvorené, majiteľ ho uzamkne
a aktivuje všetky zabezpečovacie zariadenia, ktorými je vybavené. Napríklad aj
pokazený alarm v čase krádeže, prípadne ak nie je spustený, môže poisťovňu
oslobodiť od plnenia.
Rovnaké
zásady platia aj pri
vykradnutých bytoch.