Zmluvné vzťahy v športe po novom
2. 5. 2023
Vo vzťahu k úprave športovej reprezentácie sa plánuje od 1. 9. 2023 novým zákonom o športe vypustiť viaceré ustanovenia z dôvodu, že sa ich úprava ponecháva na samotné zväzy ako nominujúce subjekty.
Po novom by sa mali upraviť zmluvné vzťahy, pričom najväčšia zmena spočíva v zjednodušení právnej úpravy, navrhuje sa upraviť postavenie profesionálnych športovcov v zmluvnom vzťahu so športovou organizáciou na základe osobitného vzťahu medzi klubom a športovcov podľa zmluvy “sui generis”, pričom sa zachovávajú v čo najväčšej miere práva športovcov tak, aby sa ich postavenie približovalo postaveniu zamestnanca a existovala jedna typová zmluva. Vypúšťa sa tiež zmluva o príprave talentovaného športovca s cieľom zrušiť inštitút talentovaného športovca vzhľadom na jeho neurčitosť, ktorú ukázala aplikačná prax. Upravuje sa aj možnosť, aby amatérski športovci boli odmeňovaní príležitostne, ak nemajú príjmy ani zo závislej činnosti a ani zo sústavného vykonávania samostatnej zárobkovej činnosti ako profesionálni športovci.
Pri sponzorskej zmluve sa navrhuje zjednodušiť vzťah medzi sponzorom a sponzorovaným a nevyžadovať zverejňovanie priebežného používania sponzorského zákonom, keďže ide o súkromnoprávny vzťah. Navrhuje sa tiež zmena vo vzťahu k právu na prístup k spravodlivosti v oblasti športu v súvislosti so spormi zo športovej činnosti. Tie zväzy, ktoré nemajú kapacitu vytvoriť si vlastné orgány na riešenie sporov, sa môžu spojiť s inými zväzmi alebo využiť rozhodcovský súd. Zároveň sa navrhuje, aby sa osoba, ktorej sa predmetné rozhodnutie týka, mohla po vyčerpaní všetkých prostriedkov na zabezpečenie spravodlivosti v pôsobnosti orgánov na riešenie sporov podľa predpisov národného športového zväzu alebo národnej športovej organizácie, domáhať svojich práv na súde.
Navrhuje sa zároveň upraviť aj postavenie a pôsobnosti hlavného kontrolóra športu, s jednoznačne vymedzenými kompetenciami a zodpovednostnými vzťahmi.
V súvislosti s financovaním športu sa príspevok na národný športový projekt mení na príspevok na plnenie úloh verejného záujmu.
K
Vlastenectvo končí pri lyžiarskych svahoch
13. 1. 2009
Rakúske lyžiarske strediská sú oproti tým našim dvojnásobne drahšie. Ale zjazdoviek a výťahov je množstvo, všetky zjazdovky sú upravené a zasnežené, pri každom vleku či výťahu sa dá najesť. Diaľnica k nim je dostupná.
Porovnanie s našimi lyžiarskymi strediskami v Malých Karpatoch však dopadlo zle. Napriek
tomu, že teploty boli viac než týždeň pod nulou, jedna zjazdovka nebola
zasnežená vôbec, takže vlek nefungoval, druhá len veľmi úzko. Obsluha vleku
sedela v búdke pri štarte.
K vyjdeniu ju neinšpirovalo ani
to, že neskúsenejší lyžiari potrebujú pomoc, hoci to patrí k jej povinnostiam.
Majitelia a zamestnanci stredísk v Malých Karpatoch svorne
tvrdia, že majú objektívnu nevýhodu oproti rakúskym, pretože nemajú za sebou
vysoké hory. Kedy si však konečne
uvedomia, že nielen ony konkurujú rakúskym strediskám, ale aj rakúske konkurujú
im. Ako regionálne lyžiarske strediská by mohli celkom prosperovať. Chce to len
riadne pracovať. Slovenské vlastenectvo pri nevybudovaných službách na našich
lyžiarskych svahoch veľmi rýchlo skončí.
Bezpečnostný pás je stále najdôležitejší bezpečnostný prvok
13. 1. 2009
Jednoduchý nápad prežil od roku 1959 do dnešných dní a podľa odhadov ho čaká svetlá budúcnosť. Bez zapnutého pásu sú airbagy, deformačné zóny či iné bezpečnostné vynalézy takmer na nič.
Vynález konštruktéra švédskej automobilky
bol ocenený ako jeden z ôsmich patentov, ktoré mali najväčší význam pre ľudstvo
za posledných sto rokov. Nils Bohlin sa tak zaradil k takým legendárnym
vynálezcom ako Benz, Edison či Diesel.
História trojbodových bezpečnostných pásov
1959 - Trojbodové bezpečnostné pásy Volvo na predných
sedadlách
1967 - Dvojbodové bezpečnostné pásy vzadu ako štandard
1969 - Trojbodové bezpečnostné pásy s navíjačom vpredu
1971 - Upozornenie na nezapnuté pásy vpredu
1972 - Trojbodové bezpečnostné pásy vzadu
1986 - Trojbodový bezpečnostný pás na prostrednom mieste vzadu
1987 - Mechanické napínače bezpečnostných pásov
1991 - Automatické výškové nastavovanie pásov vpredu
1992 - Pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov vpredu
1993 - Trojbodové bezpečnostné pásy s navíjačom na všetkých sedadlách
1996 - Obmedzovače sily bezpečnostných pásov vpredu
1999 - Pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov na všetkých sedadlách
1999 - Obmedzovače sily bedrových bezpečnostných pásov vpredu
2003 - Upozornenie na nezapnuté pásy na všetkých sedadlách
2003 - Pyrotechnické napínače bedrových pásov vpredu
2003 - Adaptívne obmedzovače sily vpredu
2007 - 2-stupňové obmedzovače sily pre deti vzadu
2008 - Adaptívne obmedzovače sily pri nárazoch malou rýchlosťou (PRS) vpredu
Protézy z odpadu
12. 1. 2009
Umelú náhradu nohy z plechoviek od nápojov a pančúch zostrojila jedna nadácia z Thajska.
Vďaka takejto protéze, ktorá získala aj
zápis do Guinessovej knihy rekordov, nadácia zabezpečila kvalitnejší život už
tisíckam pacientov. Nadácia už údajne vyrobila 30 000 takýchto protéz. Projekt
nadácie je postavený na zbere plechoviek a iného alumíniového odpadu.
Nový favorite icon (grafický symbol) Google
12. 1. 2009
Spoločnosť Goggle opäť zmenila svoj grafický symobol. Favicon (favorite icon) Goggle sa naposledy menil v máji.
Písmeno "g" i naďalej zostáva ako ústredný motív
korporátnej identity firmy. Symbol vychádza z návrhu brazílskeho študenta. Biele písmeno "g" má farebné
červeno-modro-žlto-zelené pozadie. Symbol sa zobrazuje v prehliadačoch vedľa
názvu aktuálne zobrazenej stránky. Firma nevylučuje, že čoskoro dôjde k ďalšej
zmene symbolu.