Zmeny vo verejnej výskumnej inštitúcii
13. 9. 2021
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 243/2017 Z. z. o verejnej výskumnej inštitúcii a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony zohľadňuje skúsenosti nadobudnuté pri príprave transformácie organizácií Slovenskej akadémie vied na verejné výskumné inštitúcie v roku 2018.
Cieľmi návrhu zákona sú najmä
- zmena zloženia správnej rady (doplnenie členov vymenúvaných zakladateľom),
- zmena zloženia vedeckej rady (doplnenie odborníkov z príbuzných oblastí),
- zmena vedeckej rady z obligatórneho orgánu na fakultatívny,
- doplnenie doktorandov do voličskej základne verejnej výskumnej inštitúcie,
- zmena pri vymenúvaní vedúceho organizačnej zložky (presun pôsobnosti zo zakladateľa na riaditeľa),
- doplnenie možnosti zámeny prioritného majetku (jeho zámena nie je v súčasnosti možná),
- zníženie počtu dokumentov zakladaných do zbierky listín,
- zavedenie vekového obmedzenia zamestnancov verejnej výskumnej inštitúcie obdobne ako pri vysokoškolských učiteľoch, resp. pri pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch.
K
Investícia na Mesiaci - recesia či nehoráznosť
16. 12. 2008
Podľa hovorcu českej Lunárnej ambasády je majiteľom lunárnych pozemkov už takmer 13 tisíc Čechov a 3000 Slovákov.
Za pozemok s
rozlohou 4047 m2 sa platí symbolických 999 slovenských alebo českých
korún. Predaj parciel údajne prebieha v súlade s americkými licenčnými
zmluvami. Iní právnici však tvrdia, že predmetom predaja je niečo, čo nepatrí
ani firme, ktorá to predáva, ani nikomu inému. Medzinárodné zmluvy totiž
zaručujú, že kozmické telesá patria všetkým, preto ani celé, ani rozparcelované
nemôžu byť predmetom predaja.
Vírus z Facebooku zasiahol aj slovenských užívateľov
16. 12. 2008
Nová vlna vírusu Win32/Koobface sa začala na prelome novembra a decembra. Používatelia siete Facebook sa s červom stretávajú denne, keď si chcú pozrieť konkrétny link od svojich známych alebo spustiť aplikáciu.
Po dokončení úkonu
sa môže užívateľ ocitnúť na infikovanej stránke, cez ktorú sa do jeho počítača
dostane trójsky kón, adware a podobne. K neznámym aplikáciám je preto
vhodnejšie správať sa ako k spamu - ignorovať a prípadne vymazať. Treba mať
aktualizovaný internetový prehliadač, antivírovú ochranu, neklikať na neznáme
linky, pravidelne si meniť užívateľské údaje a používať silné heslá, ktoré sa
vyznačujú kombináciou veľkých a malých písmen a čísel.
Topánkový atentát na Busha
15. 12. 2008
Pri návšteve prezidenta Busha v Iraku hodil jeden z novinárov po ňom topánky.
Na tlačovej konferencii, ktorú zorganizovali počas neohlásenej návštevy
Georgea W. Busha v Iraku, na prezidenta nečakane zaútočil jeden z
novinárov a hodil po ňom topánky. Podľa
arabskej kultúry udrieť niekoho podrážkou topánky patrí medzi najhrubšie
urážky. Ochranka útočníka okamžite vyviedla z miestnosti. Prezident Bush
nehodlá v dôsledku topánkového atentátu
zorganizovať ďalší vojenský útok na Irak.
Slovensko má medzinárodne neviditeľné školy
15. 12. 2008
Autor, ktorý pôsobí na Univerzite v Oxforde prehlásil, že vysoké školy na Slovensku a v Čechách sú medzinárodne neviditeľné.
V
diskusii o úrovni vysokého školstva, ktorá prebieha na stránkach denníka Trend
odznel aj tento názor autora, ktorý pôsobí na University of Oxford:
Slovenské
ani české vysoké školy často nedokážu študentov vybaviť poznatkami, ktoré
zodpovedajú súčasnému stavu. Anglosaské akademické prostredie sa javí lepšie
ako stredoeurópske. Hlavný problém českých aj slovenských univerzít je v
slabých štandardoch vedeckej práce.
Hlavným bohatstvom univerzít – a motorom ich rozvoja – nie sú veci, ale
bystrí a motivovaní pracovníci a študenti.
Väčšina univerzít v Spojených štátoch
predstavujú mix súkromného a verejného. Preto je dôležité pretvárať
inštitucionálne a kultúrne prostredie na Slovensku a v Čechách tak, aby nútilo všetky - súkromné aj
štátne školy správať sa hospodárne, produkovať dobrú vedu a ponúkať dobré
študijné programy.
V Spojených štátoch či vo Veľkej Británii nie je napríklad postgraduálne
štúdium samozrejmosťou, na ktorú by mal nárok každý, komu sa žiada písať si
doktorský titul či predĺžiť študentské roky. Faktormi, ktoré motivujú k výkonom
rovnako učiteľov ako aj študentov je existencia školného a konkurencie medzi
školami, verejnými a súkromnými.