Zákon o odpadoch - zmeny
19. 5. 2021
Cieľom novely zákona, ktorá nadobudne účinnosť až 1. 1. 2023, je zrušiť povinnosť zabezpečiť vybavenie zberných vozidiel vážiacim systémom zaradeným do skupiny určených meradiel a spĺňajúcim požiadavky na určené meradlo.
Ten, kto vykonáva zber zmesového odpadu alebo triedený zber komunálnych odpadov z obalov a komunálnych odpadov z neobalových výrobkov v obci, je povinný zabezpečiť vybavenie zberných vozidiel vážiacim systémom zaradeným do skupiny určených meradiel a spĺňajúcim požiadavky na určené meradlo. Ustanovenie sa zruší z nasledujúcich dôvodov:
1. Povinnosť vybavenia zberných vozidiel vážiacim systémom je kontraproduktívna, nakoľko mnohé obce takýto systém nepotrebujú. Všetky zberné vozidlá sú totiž pred vysypaním vážené na certifikovaných váhach v spaľovniach, taktiež na skládkach a v zariadeniach na spracovanie triedeného odpadu. Väčšie obce a mestá preto majú k dispozícii informáciu o tom, koľko komunálneho odpadu bolo vyprodukovaného obyvateľmi obce. Menšie obce sa môžu naďalej dohodnúť na inštalovaní systému dobrovoľne, podobne ako doteraz.
2. Na niektoré staršie typy áut sa zariadenie nedá domontovať. Súčasné vozidlá nie je v mnohých prípadoch z technického hľadiska možné vybaviť vážiacim systémom. Týka sa najmä starších vozidiel, ktoré sú využívané predovšetkým menšími zberovými a zvozovými spoločnosťami.
3. Súčasné opatrenie spôsobí neprimerane vysoké investičné náklady, nakoľko vážiaci systém bude potrebné zabezpečiť aj pre stovky vozidiel, ktoré ho nebudú v praxi vyžívať, keďže túto informáciu by zvozové spoločnosti získavali zbytočne dvakrát: pri zbere aj pri odovzdaní odpadu. Cena jedného vážiaceho zariadenia sa podľa informácií od prevádzkovateľov vozidiel pohybuje od 5-30 tisíc eur.
4. Súčasná úprava by sa premietla do cien za zber komunálneho odpadu, čo bude mať negatívny vplyv nielen na zvozové spoločnosti, výrobcov vyhradených výrobkov, ale aj na obyvateľov. Neprimeranú finančnú záťaž spôsobia predovšetkým menším zberovým spoločnostiam vo vlastníctve miest a obcí (napríklad technické služby).
5. Povinnosť vážiaceho systému, ktorú tento návrh ruší, vykazuje znaky klientelisticky motivovanej regulácie, ktorá vnucuje nákup zariadení aj pre tých, ktorí ho nepotrebujú.
6. Vážiaci systém namontovaný na vozidlách je užitočný napríklad v prípadoch, kedy vozidlo nakladá v rámci jedného zvozu odpad z viacerých obcí. K tomu však postačuje namontovanie váhy na dobrovoľnej báze, podobne ako je to v iných krajinách EÚ.
7. Viacero systémov v menších obciach využíva sofistikovanejšie a ekologickejšie riešenia než je váženie, napríklad čipovanie nádob, či elektronická indentifikácia naplnenosti nádob. Údaje o hmotnosti vyzbieraného odpadu z jednotlivých nádob sú nadbytočné, pokiaľ obec eviduje objem vyzbieraných nádob (viaceré súčasné elektronické evidenčné systémy). Povinné váženie nádob je pre nich technologickým krokom späť.
8. Predkladatelia nemajú vedomie o tom, že by povinnosť vážiaceho systému bola zavedená v iných krajinách.
9. K nevýhodám vážiaceho systému na vozidlách treba pripočítať negatívne environmentálne externality, najmä zníženie úžitkovej hmotnosti vozidla a pomalší prejazd obcou. Vyklápanie odpadu bude s vážiacim systémom automatické, nie ručné, pričom spomalenie oproti ručnému vyklápaniu je významné. Vzrastú teda aj náklady na výsyp nádob a ekologická záťaž zvýšením počtu prejazdov a spotreby palív. Vážiaci systém je citlivým zariadením, ktoré sa v praxi často poškodzuje, najmä pri jazde na skládke či pri preťažení nadstavby. Systém je nevhodný pre použitie na svahových terénoch, napríklad v horských a podhorských oblastiach.
K
Svet z bicykla
24. 8. 2009
Istý francúzsky pár sa vydal na cestu okolo sveta na bicykloch. Aj keď v pláne mali len 2 - 3 roky, nakoniec bolo z toho takmer 14 rokov, počas ktorých sa im dokonca narodila dcéra. Zosadnúť z bicykla ich prinútilo len to, že ako 6-ročná musela do školy.
Vyskúšajte
to a uvidíte. Nepotrebujete na to naozaj nič, iba bicykel.
Nenalievajte do ostrekovačov saponát, radšej použite dámsku pančuchu
12. 8. 2009
V posledných dňoch všetci vodiči pre prudké prehánky testovali stierače. Miestami bolo dažďa toľko, že okná sú čisté. Sú však aj také dni, keď sa automobily pri jazde doslova prebíjajú cez mračná rozličného lietajúceho hmyzu.
Svoje putovanie na kapote a na
čelnom skle automobilov končia mnohí jedinci z ríše hmyzu. Vodičom
zhoršujú výhľad, ťažko sa odstraňujú a veľmi ľahko a s obľubou na čelnom skle nechávajú
nepekné mastné šmuhy. V noci tieto
mračná hmyzu takmer znemožňuje výhľad na cestu.
Vodiči by však nemali dávať na
rady, ktoré im odporúčajú priliať do ostrekovačov saponát! Telíčka hmyzu síce
saponát možno odstráni lepšie, ale zároveň prudko odmasťuje nielen sklo, ale aj
gumičky stieračov, ktoré potom vŕzgajú,
skáču po skle a nestierajú, hoci by mali. Sklo totiž nie je také hladké,
ako sa nám zdá na prvý pohľad. Pri poriadnom zväčšení by bolo vidieť poriadne
zvrásnený povrch. Sklo navyše tiež koroduje, len iným spôsobom ako kovy.
Sklá od mušiek najlepšie čistia
superkoncentráty, ktoré sa dajú riediť až v pomere 1 : 100, alebo koncentrovaná
letná zmes. Letná zmes by mala obsahovať povrchovo
aktívne látky, vďaka ktorým možno hmyz rýchlo odstrániť bez toho, aby bola
agresívna na lak vozidla a voči plastovým krytom svetlometov.
Ak máte v ostrekovači iba
vodu, možno pomôže rada: Keď mušky už zaschnú a nejdú dole po dobrom,
treba sklá namočiť a chvíľu počkať. Pri odstraňovaní ako prvú pomoc je
možné použiť kus dámskej pančuchy navlečenej na špongiu. Tento trik je lepšie
používať len na čelné sklá. Automobilovému laku treba dopriať trpezlivosti
– nastriekať odstraňovač hmyzu, použiť dostatok vody a čas.
Optimistky vraj žijú dlhšie
11. 8. 2009
Americká štúdia tvrdí, že optimistky majú nižšie riziko srdcových chorôb a úmrtia ako pesimistky.
Výskumu sa zúčastnilo 100 000
žien. Ukázalo sa, že pesimistky mali vyšší krvný tlak aj hladinu cholesterolu. Podľa
vedcov je u optimistiek riziko vzniku srdcových chorôb nižšie o 14 %.
Cynickým ženám, ktoré prechovávali nepriateľské myšlienky alebo boli voči ostatným
podozrievavé, hrozilo počas toho istého časového obdobia až o 16 % vyššie
riziko úmrtia.
Podľa vedcov
môžu nepriateľské emócie do tela vylučovať niektoré látky, ktoré riziko
srdcového ochorenia potenciálne zvýšia. Nie sú si celkom istí ako a prečo sa
to deje. Optimistický alebo nepriateľský postoj môže súvisieť napríklad s nezdravou
stravou alebo fajčením.
Ženy, ktoré
sa rozhodnú pre zdravý životný štýl a nebudú fajčiť či konzumovať nezdravé jedlá, svojmu srdcu môžu
výrazne pomôcť, nezávisle od toho, aký
je ich postoj k životu.
Na zistenie,
ako a prečo tieto psychologické postoje ovplyvňujú zdravie je však potrebný
ďalší výskum.
Štátny smútok za obeťami Hornonitrianskych baní Prievidza
11. 8. 2009
Vláda sa rozhodla na stredu 12. augusta 2009 od 8. do 20. hodiny vyhlásiť štátny smútok. V kondolenčnej knihe Hornonitrianskych baní Prievidza, ktorú podpisujú v Handlovej, je zoznam dvadsiatich obetí. Kondolenčnú knihu s menami obetí vystavili v areáli handlovskej bane 11. augusta.
Počas smútku budú vlajky
stiahnuté na pol žrde.
Premiér požiadal ministra
hospodárstva o paralelné nezávislé vyšetrovanie tragédie. Na mimoriadnom
rokovaní vlády sa zúčastnil aj prezident SR, ktorý tiež vyjadril sústrasť pozostalým.
Obvodný banský úrad v Prievidzi už začal vyšetrovanie.
Ministerstvo práce pre pozostalých
baníckej tragédie v Handlovej poskytne jednorazovú pomoc vo výške osemsto eur najbližšej rodine každého
zosnulého.
Kvôli nehode mesto Handlová
zrušilo všetky plánované oslavy Dňa baníkov, naplánované pri príležitosti
100-ročnice priemyselnej ťažby uhlia.V dejinách priemyslu SR táto tragická
udalosť nemá obdobu.