Záchranná zdravotná služba – nový systém
2. 4. 2025
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien do systému záchrannej zdravotnej služby, ktoré ju stabilizujú a zároveň zabezpečia jej dostupnosť a efektivitu.
Všetky opatrenia majú za cieľ byť rozpočtovo neutrálne, respektíve, negenerujú dodatočné náklady nad rámec prirodzeného rastu z dôvodu inflácie a nárastu nákladov vyplývajúcich z platnej legislatívy ako napríklad platový automat. Systém záchrannej zdravotnej služby na Slovensku zohráva kľúčovú úlohu pri poskytovaní neodkladnej zdravotnej starostlivosti. Tento systém, ktorý zahŕňa operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby, záchrannú zdravotnú službu a urgentné príjmy nemocníc, je postavený na princípe dostupnosti a efektivity, aby mohol rýchlo a účinne zasahovať v situáciách, kde ide o záchranu života a zdravia. Avšak v posledných rokoch je tento systém pod neustále narastajúcim tlakom, ktorý spôsobuje jeho neudržateľnosť.
Hlavným dôvodom tohto stavu je neustále rastúci dopyt po záchrannej zdravotnej službe. Príčiny tohto nárastu sú rôznorodé a zahŕňajú starnutie populácie, nárast chronických ochorení, ale aj zhoršujúcu sa dostupnosť primárnej zdravotnej starostlivosti, ktorá spôsobuje, že mnohí pacienti vyhľadávajú pomoc priamo cez tiesňové linky. To vedie k preťaženiu operačného strediska záchrannej zdravotnej služby aj samotných posádok ambulancií záchrannej zdravotnej služby, ktoré sú nútené riešiť nielen skutočne kritické stavy, ale aj prípady, ktoré by inak mohli a mali byť riešené v ambulantnej sfére.
K tomuto problému sa pridávajú aj obmedzené zdroje, či už finančné, personálne alebo materiálne. S rastúcim dopytom nie je systém schopný zabezpečiť a financovať adekvátne množstvo ambulancií, zdravotníckeho personálu ani modernizáciu technického vybavenia. Nedostatok zdravotníkov vedie k preťaženiu existujúceho personálu, čo znižuje kvalitu poskytovanej starostlivosti a znižuje dostupnosť. Extrémne nízky záujem o špecializačné štúdium urgentnej medicíny a kritická situácia v zabezpečení lekárov v lekárskych ambulanciách vyžadujú okamžité kroky, bez ktorých hrozí neschopnosť poskytovateľov postaviť služby v niektorých regiónoch. Navyše, finančné zdroje, ktoré sú určené na fungovanie systému, sú často nedostatočné a nezodpovedajú skutočným potrebám rastúceho dopytu.
Tento stav jasne naznačoval, že bez zásadných zmien v záchrannej zdravotnej službe by sa systém stal dlhodobo neudržateľným. To ohrozuje nielen efektivitu zásahov, ale aj životy pacientov, ktorí sa na tento systém spoliehajú. Pretrvávajúce problémy si vyžadujú okamžitú pozornosť a zavedenie opatrení, ktoré by zabezpečili stabilitu a udržateľnosť systému v budúcnosti.
K
Diaľničiari predali za prvé štyri dni nového roka takmer 56-tisíc diaľničných e-známok
8. 1. 2024
Od začiatku roka 2024 spravuje NDS niekoľko stoviek predajných miest a online predaj diaľničných známok. Technicky náročný proces bol zvládnutý bez zásadného obmedzenia komfortu zákazníkov. Národná diaľničná spoločnosť za prvé štyri dni nového roka predala diaľničné e-známky za 1,64 milióna eur. Informoval o tom hovorca NDS Tomáš Ferenčák.
Zdôraznil, že NDS je od začiatku roka plnohodnotným správcom predaja diaľničných známok. Len 21. decembra 2023 bola podpísaná zmluva o prevzatí časti podniku SkyToll, ktorá sa zaoberá predajom, distribúciou a prevádzkou elektronickej diaľničnej známky. Za necelé dva týždne sa štátnej akciovej spoločnosti podarilo dotiahnuť všetky potrebné právne, ekonomické, personálne a technické aspekty prevzatia časti podniku. Podčiarkol, že prvé dni nového roka NDS hĺbkovo testovala fungovanie systému a nezaznamenala žiadne výpadky. Potvrdzujú to aj čísla predajov. Za prvé štyri dni nového roka sa predalo takmer 56-tisíc e-známok celkovo za 1,64 milióna eur, pričom dve tretiny transakcií sa zrealizovali online. Poznamenal, že od začiatku roka 2024 spravuje NDS niekoľko stoviek predajných miest a online predaj diaľničných známok. Technicky náročný proces bol zvládnutý bez zásadného obmedzenia komfortu zákazníkov.
S
Nové ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky
22. 12. 2023
Navrhlo sa presunúť pôsobnosť v oblasti štátom podporovaného nájomného bývania do pôsobnosti Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.
Vzhľadom na skutočnosť, že Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť bytovej politiky, je efektívnym usporiadaním presun témy štátom podporovaného nájomného bývania ako čiastkového prvku témy bytovej politiky do gestorstva Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.
Ustanovilo sa, aby sa Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky staralo o náležitú právnu úpravu vecí patriacich do pôsobnosti Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky a pripravovalo pre Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky návrhy zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zverejňovalo ich a po prerokovaní v pripomienkovom konaní predkladalo vláde Slovenskej republiky.
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy v oblasti stavebníctva – pre oblasť verejných prác, stavebnej výroby a stavebných výrobkov a energetickú hospodárnosť budov, ktorá je súčasťou všeobecných technických požiadaviek na stavby. S cieľom dosiahnuť náležitú právnu úpravu v oblasti výstavby a synergických efektov súvisiacich tém presúva sa tvorba legislatívy do pôsobnosti Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.
Navrhuje sa presunúť pôsobnosť v oblasti vnútroštátnej implementácie agendy 2030 z Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky na Úrad vlády Slovenskej republiky, v rámci ktorého bude túto pôsobnosť zabezpečovať podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo. Ustanovenie § 10 písm. b) sa ďalej upravuje v súvislosti s čl. I novelizačným bodom 23 (§ 24 ods. 3).
K
Zmeny zákona o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy
22. 12. 2023
Novelou zákona sa navrhlo vytvoriť Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky presunom kompetencie v oblasti cestovného ruchu z Ministerstva dopravy Slovenskej republiky a presunom kompetencie v oblasti športu z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktoré sa má zároveň premenovať na Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky.
TIež sa navrhlo presunúť niektoré kompetencie zverené Úradu vlády Slovenskej republiky v uplynulom volebnom období na iné ústredné orgány štátnej správy a vykonať ďalšie čiastkové zmeny v právnej úprave organizácie činnosti vlády a organizácie ústrednej štátnej správy.
Cieľom zriadenia Ministerstva cestovného ruchu a šprotu Slovenskej republiky je posilniť a zefektívniť využívanie verejných zdrojov a potenciálu v cestovnom ruchu a významne podporiť rozpoznateľnosť značky Slovensko ako bezpečnej turistickej destinácie a vytvoriť na zahraničných trhoch priestor pre plynulý rast príjmov tohto významného sektora domáceho hospodárstva. Ďalšou úlohou Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky je podpora a rozvoj kúpeľného cestovného ruchu a rozvoj cykloturistiky.
Podpora cestovného ruchu je úzko previazaná s rozvojom regiónov Slovenskej republiky, čím dôjde k vyrovnávaniu regionálnych rozdielov v rámci Slovenska udržaním existujúcich, ako aj tvorbou nových pracovných miest, čím sa zvýši konkurencieschopnosť Slovenska a jeho jednotlivých regiónov.
Ďalšou z úloh Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky bude aj podpora kongresovej turistiky ako ďalšieho významného zdroja príjmov pre štát a mestá.
V Programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky na roky 2023 až 2027 sa vláda zaviazala podporovať slovenský bezpečnostný a obranný priemysel s cieľom zabezpečiť a rozvíjať domáce výrobné kapacity, zásadne podporovať domáci zbrojársky priemysel ako tradičnú súčasť slovenského hospodárstva a zvýšiť jeho exportné možnosti aktívnou spoluprácou a nasadzovaním výsledkov domácich výrobcov do prostredia ozbrojených síl a pri tvorbe legislatívy a opatrení zohľadňovať ich vplyv na obranu a bezpečnosť štátu a jeho záujmov.
K
Pravidelná doprava v verejnej osobnej doprave
9. 11. 2023
Pravidelnou dopravou je pravidelne sa opakujúce poskytovanie prepravných služieb na určenej trase dopravnej cesty, pri ktorom cestujúci nastupujú a vystupujú na vopred určených zastávkach, a ktorých dopravca prepravuje podľa vopred vyhlásených prepravných podmienok, zverejneného cestovného poriadku a tarify.
Pravidelnú dopravu možno prevádzkovať ako mestskú dopravu, regionálnu dopravu a diaľkovú dopravu. Pravidelnú dopravu možno prevádzkovať aj ako dopravu na špeciálnych dráhach a dopravu na lanových dráhach bez ohľadu na jej sezónnosť.
K