Vyhľadávanie a poskytovanie informácii
18. 11. 2024
V súčasnosti zákon o slobodnom prístupe k informáciám neobsahoval dostatočne špecifikované mechanizmy, ktoré by umožňovali efektívne riadenie nákladov spojených s vyhľadávaním a poskytovaním informácií.
Povinné osoby boli často nútené sprístupňovať informácie bez nároku na úhradu nákladov, čo mohlo viesť k neefektívnemu využívaniu verejných zdrojov. Nadmerné požiadavky na informácie môžu navyše viesť k situáciám, keď je zaťaženie administratívnych kapacít povinných osôb také veľké, že to negatívne ovplyvňuje ich schopnosť plniť iné zákonom stanovené úlohy.
Koncept možnosti účtovania nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií je zavedený tak, aby chránil povinné osoby pred zneužívaním práva na informácie formou žiadostí, ktoré si vyžadujú neprimerane veľké úsilie a čas na spracovanie. Z dôvodu, že nie je možné žiadnym spôsobom kvantifikovať množstvo žiadaných informácií, posúdenie toho, či si predmetná žiadosť vyžaduje nové opatrenie úhrady nákladov, závisí od konkrétnej povinnej osoby, ktorej je žiadosť určená.
Návrh zavedenia úhrady nákladov má aj preventívny charakter v zamedzovaní podávania zahlcujúcich alebo nadmerne rozsiahlych žiadostí, ktoré spočívajú v neúmernom využívaní verejného subjektívneho práva so zameraním na obmedzenie efektívnosti či administratívnu paralýzu povinných osôb. Takéto opatrenie zároveň prispieva k spravodlivejšiemu a vyváženejšiemu využívaniu práva na informácie, kde sú rešpektované legitímne záujmy žiadateľov aj povinných osôb.
Touto zmenou sa zabezpečuje udržateľnosť a efektívnosť systému poskytovania informácií, čo je nevyhnutné pre zachovanie kontinuity riadneho fungovania verejnej správy. Zavedenie úhrady nákladov prinesie pozitívne efekty nielen pre povinné osoby, ale aj pre samotných žiadateľov, ktorí budú mať lepší prehľad o nákladoch spojených s ich požiadavkami a budú motivovaní k formulovaniu jasných a konkrétnych žiadostí.
K
Národný zdravotnícky informačný systém
10. 1. 2024
Cieľom novelizácie zákona, ktorým sa mení a zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony je precizovať existujúce ustanovenia zákona.
Právna úprava rieši uzatváranie dohody o poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti elektronickou formou. Potreba uvedených úprav vychádza najmä z toho, že v čase prijímania pôvodného znenia zákona neboli predkladateľovi zákona známe viaceré potencionálne zákonné prekážky, ktoré je potrebné dodatočne upraviť aby aj naďalej mohlo dochádzať k uzatvoreniu dohody o poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti aj v papierovej forme a neboli tak dotknuté práva na zdravotnú starostlivosť.
Prijatie zákona nebude mať žiadne sociálne vplyvy ani vplyvy na rozpočet verejnej správy, nebude mať vplyv na limit verejných výdavkov, nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, informatizáciu spoločnosti, ani na životné prostredie, nebude mať vplyv na služby verejnej správy pre občana a nebude mať vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
K
Zdravotná starostlivosť a služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti
10. 1. 2024
Zmena zákona precizuje existujúcu právnu úpravu tak, aby nemohlo dôjsť k rôznym výkladom ustanovení v rámci aplikačnej praxe. Elektronická dohoda o poskytovaní všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti sa bude uzatvárať prostredníctvom informačného systému poskytovateľa zdravotnej starostlivosti s overením zhody.
Osoba, ktorej sa má zdravotná starostlivosť poskytnúť (pacient), predloží identifikačnú kartu. Uvedené znenie jednoznačne definuje, že elektronický podpis sa na uzatvorenie dohody nevyžaduje. Legislatívna úprava reflektuje na pripomienky aplikačnej praxe, keďže značná časť obyvateľstva nemá v čipe identifikačnej karty uložený platný podpisový komponent. Legislatívna úprava preto odstránením tejto prekážky umožní širšie využitie služieb u obyvateľstva.
Technické riešenie pre odstúpenie od dohody by malo byť realizované za rovnakých technických predpokladov, ako je to pri ich uzatváraní. Predmetné ustanovenie preto lepšie precizuje spôsob zániku dohody. S poukazom na ustanovenie § 10 ods. 9 zákona č. 305/2013 Z. z. prostredníctvom elektronických schránok predpokladá doručovanie tak, že jeden z účastníkov konania musí mať postavenie orgánu verejnej moci. Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti takéto postavenie spoločne s osobami, ktorým sa zdravotná starostlivosť poskytuje, takéto postavenie nemajú, a teda takéto zákonné ustanovenie sa javí ako nevykonateľné.
S
Diaľničiari predali za prvé štyri dni nového roka takmer 56-tisíc diaľničných e-známok
8. 1. 2024
Od začiatku roka 2024 spravuje NDS niekoľko stoviek predajných miest a online predaj diaľničných známok. Technicky náročný proces bol zvládnutý bez zásadného obmedzenia komfortu zákazníkov. Národná diaľničná spoločnosť za prvé štyri dni nového roka predala diaľničné e-známky za 1,64 milióna eur. Informoval o tom hovorca NDS Tomáš Ferenčák.
Zdôraznil, že NDS je od začiatku roka plnohodnotným správcom predaja diaľničných známok. Len 21. decembra 2023 bola podpísaná zmluva o prevzatí časti podniku SkyToll, ktorá sa zaoberá predajom, distribúciou a prevádzkou elektronickej diaľničnej známky. Za necelé dva týždne sa štátnej akciovej spoločnosti podarilo dotiahnuť všetky potrebné právne, ekonomické, personálne a technické aspekty prevzatia časti podniku. Podčiarkol, že prvé dni nového roka NDS hĺbkovo testovala fungovanie systému a nezaznamenala žiadne výpadky. Potvrdzujú to aj čísla predajov. Za prvé štyri dni nového roka sa predalo takmer 56-tisíc e-známok celkovo za 1,64 milióna eur, pričom dve tretiny transakcií sa zrealizovali online. Poznamenal, že od začiatku roka 2024 spravuje NDS niekoľko stoviek predajných miest a online predaj diaľničných známok. Technicky náročný proces bol zvládnutý bez zásadného obmedzenia komfortu zákazníkov.
S
Nové ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky
22. 12. 2023
Navrhlo sa presunúť pôsobnosť v oblasti štátom podporovaného nájomného bývania do pôsobnosti Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.
Vzhľadom na skutočnosť, že Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť bytovej politiky, je efektívnym usporiadaním presun témy štátom podporovaného nájomného bývania ako čiastkového prvku témy bytovej politiky do gestorstva Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.
Ustanovilo sa, aby sa Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky staralo o náležitú právnu úpravu vecí patriacich do pôsobnosti Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky a pripravovalo pre Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky návrhy zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zverejňovalo ich a po prerokovaní v pripomienkovom konaní predkladalo vláde Slovenskej republiky.
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy v oblasti stavebníctva – pre oblasť verejných prác, stavebnej výroby a stavebných výrobkov a energetickú hospodárnosť budov, ktorá je súčasťou všeobecných technických požiadaviek na stavby. S cieľom dosiahnuť náležitú právnu úpravu v oblasti výstavby a synergických efektov súvisiacich tém presúva sa tvorba legislatívy do pôsobnosti Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.
Navrhuje sa presunúť pôsobnosť v oblasti vnútroštátnej implementácie agendy 2030 z Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky na Úrad vlády Slovenskej republiky, v rámci ktorého bude túto pôsobnosť zabezpečovať podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo. Ustanovenie § 10 písm. b) sa ďalej upravuje v súvislosti s čl. I novelizačným bodom 23 (§ 24 ods. 3).
K