Vyhľadávanie a poskytovanie informácii
18. 11. 2024
V súčasnosti zákon o slobodnom prístupe k informáciám neobsahoval dostatočne špecifikované mechanizmy, ktoré by umožňovali efektívne riadenie nákladov spojených s vyhľadávaním a poskytovaním informácií.
Povinné osoby boli často nútené sprístupňovať informácie bez nároku na úhradu nákladov, čo mohlo viesť k neefektívnemu využívaniu verejných zdrojov. Nadmerné požiadavky na informácie môžu navyše viesť k situáciám, keď je zaťaženie administratívnych kapacít povinných osôb také veľké, že to negatívne ovplyvňuje ich schopnosť plniť iné zákonom stanovené úlohy.
Koncept možnosti účtovania nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií je zavedený tak, aby chránil povinné osoby pred zneužívaním práva na informácie formou žiadostí, ktoré si vyžadujú neprimerane veľké úsilie a čas na spracovanie. Z dôvodu, že nie je možné žiadnym spôsobom kvantifikovať množstvo žiadaných informácií, posúdenie toho, či si predmetná žiadosť vyžaduje nové opatrenie úhrady nákladov, závisí od konkrétnej povinnej osoby, ktorej je žiadosť určená.
Návrh zavedenia úhrady nákladov má aj preventívny charakter v zamedzovaní podávania zahlcujúcich alebo nadmerne rozsiahlych žiadostí, ktoré spočívajú v neúmernom využívaní verejného subjektívneho práva so zameraním na obmedzenie efektívnosti či administratívnu paralýzu povinných osôb. Takéto opatrenie zároveň prispieva k spravodlivejšiemu a vyváženejšiemu využívaniu práva na informácie, kde sú rešpektované legitímne záujmy žiadateľov aj povinných osôb.
Touto zmenou sa zabezpečuje udržateľnosť a efektívnosť systému poskytovania informácií, čo je nevyhnutné pre zachovanie kontinuity riadneho fungovania verejnej správy. Zavedenie úhrady nákladov prinesie pozitívne efekty nielen pre povinné osoby, ale aj pre samotných žiadateľov, ktorí budú mať lepší prehľad o nákladoch spojených s ich požiadavkami a budú motivovaní k formulovaniu jasných a konkrétnych žiadostí.
K
Opatrenia v súvislosti s treťou vlnou pandémie
22. 11. 2021
Cieľom zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s treťou vlnou pandémie ochorenia COVID-19 bolo reagovať na aktuálny stav v spoločnosti týkajúci sa dohľadu nad dodržiavaním aktuálnych opatrení v boji proti ochoreniu COVID – 19.
Na tento účel sa preto spresnili niektoré ustanovení zákona o ochrane podpore a rozvoji verejného zdravia. Upravila sa povinnosť prevádzkovateľov
- kontrolovať opatrenia na predchádzanie ochoreniam a opatrenia pri ohrozeniach verejného zdravia uložené príslušným orgánom verejného zdravotníctva, a na tento účel vyžadovať od osôb preukázanie totožnosti,
- odmietnuť vstup do prevádzkových priestorov zariadení alebo vstup na hromadné podujatie osobe, ktorá odmietne preukázať svoju totožnosť pri plnení opatrení na predchádzanie ochoreniam alebo pri ohrozeniach verejného zdravotníctva, ktoré nariadil úrad verejného zdravotníctva.
Tiež sa vytvorili zákonné predpoklady pre nariadenie uzatvoriť prevádzku počas krízovej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19. Uzavretie prevádzky vykoná osoba vykonávajúca štátny zdravotný dozor rozhodnutím na mieste. Osoba vykonávajúca štátny zdravotný dozor bude môcť na vykonanie tohto nariadenia požiadať o súčinnosť Policajný zbor.
Upravilo sa, aby príslušník Policajného zboru mohol vyžadovať od fyzických osôb potvrdenie o absolvovaní očkovania proti ochoreniu COVID-19, alebo potvrdenie o prekonaní ochorenia COVID-19 alebo potvrdenie o negatívnom výsledku testu na ochorenie COVID-19, a to v súvislosti s využitím oprávnenia zakázať vstup na určené miesto alebo prikázať zotrvanie na určenom mieste.
K
Revolúciu v platení odštartujú tri slovenské banky
19. 11. 2021
Okamžité platby sú revolúciou v platení, banky veria, že sa služba stane štandardom. Na Slovensko budú zavedené od 1. februára budúceho roka. Túto službu ponúknu hneď od spustenia tri banky, a to Slovenská sporiteľňa, VÚB banka a Tatra banka. Podľa PR špecialistu Slovenskej sporiteľne Lukáša Havlíka je treba urobiť veľké technologické zmeny v bankových systémoch.
"Veríme, že na túto novinku sa rozhodne oplatí počkať. Prípravy na zavedenie instantných platieb idú podľa plánu, ich súčasťou je, prirodzene, aj testovanie. Aktuálne platí, že počítame so zavedením instantných platieb v našej banke hneď od začiatku, teda v zmysle národného plánu od 1. februára 2022," uviedol Havlík.
Od prvého dňa po spustení prinesie okamžité platby VÚB banka. "Len čo klient takto pošle svoje prostriedky v akýkoľvek deň a v akúkoľvek hodinu, príjemcovi prídu už v priebehu niekoľkých sekúnd. Týka sa to nielen Slovenska, ale aj ďalších 35 krajín Európy, ktoré sa zapojili do poskytovania SEPA okamžitých platieb. Je to technicky veľmi náročná služba, preto na jej príprave a testovaní intenzívne pracujeme," povedal PR manažér banky Dominik Miša.
Tatra banka sa tiež prihlásila k Národnému plánu zavedenia okamžitých platieb s predpokladaným termínom spustenia k 1. februáru. "Veríme, že zavedením okamžitých platieb prispejeme k lepšej klientskej skúsenosti s realizáciou platieb a tiež, že v budúcnosti bude táto služba štandardom," konštatovala PR manažérka banky Nadežda Palušová.
V
ČSOB dostala pokutu 1,5 milióna eur
15. 11. 2021
Pokutu 1,5 milióna eur dostala ČSOB od ministerstva vnútra za porušenie ustanovení zákona o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu.
Prehliadala transakcie v desiatkach miliónov eur na účte klientov. Vo viacerých prípadoch išlo o firmy so zahraničným pozadím, ktoré si nechali vkladať vysokú hotovosť na účty a peniaze následne posielali do cudziny, často do krajín s vyšším rizikom prania špinavých peňazí.
V
Zberný dvor odpadov
12. 11. 2021
Zberný dvor je zariadenie na zber komunálnych odpadov a drobných stavebných odpadov zriadené obcou alebo združením obcí a prevádzkované obcou, združením obcí alebo osobou, ktorá má uzatvorenú zmluvu s obcou alebo združením obcí na túto činnosť.
Na prevádzkovanie zberného dvora sa vyžaduje súhlas príslušného orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva. Na zbernom dvore môžu fyzické osoby odovzdávať drobný stavebný odpad, objemný odpad, odpady, ktorých zber na zbernom dvore umožňuje tento zákon, a oddelene zbierané zložky komunálneho odpadu v rozsahu triedeného zberu ustanovenom vo všeobecne záväznom nariadení obce.
Každá fyzická osoba môže bezplatne odovzdať oddelene zbierané zložky komunálneho odpadu na zbernom dvore a právnická osoba alebo fyzická osoba - podnikateľ môže bezplatne odovzdať oddelene vyzbieraný komunálny odpad z obalov a komunálny odpad z neobalových výrobkov z iných zdrojov na zbernom dvore. Podmienkou tak pre fyzické osoby ako aj právnické osoby a fyzické osoby – podnikateľov je, že ide o zberný dvor, ktorý sa nachádza na území obce, v ktorej sú poplatníkom, alebo ide o zberný dvor, ktorého prevádzka je zabezpečená združením obcí, ktorého členom je obec, v ktorej sú poplatníkom.
Odovzdanie oddelene zbieranej zložky komunálneho odpadu na zbernom dvore inou osobou ako poplatníkmi v danej obci alebo inej oddelene zbieranej zložky komunálneho odpadu, môže byť spoplatnené.
V