Vyhľadávanie a poskytovanie informácii
18. 11. 2024
V súčasnosti zákon o slobodnom prístupe k informáciám neobsahoval dostatočne špecifikované mechanizmy, ktoré by umožňovali efektívne riadenie nákladov spojených s vyhľadávaním a poskytovaním informácií.
Povinné osoby boli často nútené sprístupňovať informácie bez nároku na úhradu nákladov, čo mohlo viesť k neefektívnemu využívaniu verejných zdrojov. Nadmerné požiadavky na informácie môžu navyše viesť k situáciám, keď je zaťaženie administratívnych kapacít povinných osôb také veľké, že to negatívne ovplyvňuje ich schopnosť plniť iné zákonom stanovené úlohy.
Koncept možnosti účtovania nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií je zavedený tak, aby chránil povinné osoby pred zneužívaním práva na informácie formou žiadostí, ktoré si vyžadujú neprimerane veľké úsilie a čas na spracovanie. Z dôvodu, že nie je možné žiadnym spôsobom kvantifikovať množstvo žiadaných informácií, posúdenie toho, či si predmetná žiadosť vyžaduje nové opatrenie úhrady nákladov, závisí od konkrétnej povinnej osoby, ktorej je žiadosť určená.
Návrh zavedenia úhrady nákladov má aj preventívny charakter v zamedzovaní podávania zahlcujúcich alebo nadmerne rozsiahlych žiadostí, ktoré spočívajú v neúmernom využívaní verejného subjektívneho práva so zameraním na obmedzenie efektívnosti či administratívnu paralýzu povinných osôb. Takéto opatrenie zároveň prispieva k spravodlivejšiemu a vyváženejšiemu využívaniu práva na informácie, kde sú rešpektované legitímne záujmy žiadateľov aj povinných osôb.
Touto zmenou sa zabezpečuje udržateľnosť a efektívnosť systému poskytovania informácií, čo je nevyhnutné pre zachovanie kontinuity riadneho fungovania verejnej správy. Zavedenie úhrady nákladov prinesie pozitívne efekty nielen pre povinné osoby, ale aj pre samotných žiadateľov, ktorí budú mať lepší prehľad o nákladoch spojených s ich požiadavkami a budú motivovaní k formulovaniu jasných a konkrétnych žiadostí.
K
Reklama využíva internet
15. 1. 2009
Reklama na internete je lacnejšia ako reklama v televízii. Internet už využíva takmer celá populácia spotrebiteľov, takže reklama na internete má silný zásah.
Produkt, ktorému pri uvedení na trh alebo zotrvaní na
trhu nepomôže marketing, je takmer okamžite odsúdený na zánik. Internet ako jedno z najmladších médií
dokáže osloviť širokú masu ľudí vo veľmi krátkom čase.
Výhody kontextovej reklamy
15. 1. 2009
Ak máte na reklamu obmedzený rozpočet, jedným z najvýhodnejších riešení je využívanie kontextových slov.
Pri vytváraní
reklamného odkazu sú dôležité kľúčové slová, ktoré rozhodujú, pod akými
článkami a na akých internetových stránkach bude táto reklama zobrazená.
Internetové vyhľadávače produkujú emisie CO2
15. 1. 2009
Veľké internetové vyhľadávače vraj produkujú rovnaké množstvo emisií ako varenie vody v rýchlovarnej kanvici.
Ani Google, ktorá sa snaží na
verejnosti prezentovať ako zelená firma, nie je na tom lepšie. Google
argumentuje tým, že uhlíková stopa internetového vyhľadávania je dôsledkom
mechanizmu vyhľadávaniu. Ak užívateľ zadá požiadavku, vyhľadávač ju rozošle
viacerým serverom po celej Zemi. Poskytovať presný a rýchly výsledok vyžaduje
energiu navyše.
Štandardy pre energetickú efektívnosť chce v blízkej
budúcnosti predstaviť Európska únia. Vydá ich v podobe politických odporúčaní.
V správe Európskej komisie z júna 2008 sa konštatuje, že ak sa neprijmú žiadne
opatrenia, vplyv priemyslu IKT na životné prostredie sa prehĺbi.
Psy na vyhľadávanie eurobankoviek
14. 1. 2009
Slovensko je štvrtou krajinou EÚ, ktorá má špeciálne psy na vyhľadávanie eurobankoviek.
Po narkotikách, výbušninách a zbraniach tak
policajné psy vedia odhaliť aj eurobankovky, vrátane tých falošných. Slovenská
polícia sa tým pripravila na prechod republiky na euro a zabezpečenie ochrany
eurobankoviek pred ich falšovaním, pozmeňovaním a následnou distribúciou.