Vplyv stavebného zákona na cestný zákon
11. 2. 2025
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) sa mení vzhšadom na schválenú novú stavebné legislatívu.
Dochádza k precizovaniu pôsobnosti špeciálneho stavebného úradu aj pre vybavovanie ohlásenia stavieb a stavebných úprav pozemných komunikácií. Zároveň sa ustanovuje, že špeciálny stavebný úrad pre diaľnice (Ministerstva dopravy SR) je príslušným aj pre povoľovanie stavieb a ohlasovanie stavieb a stavebných úprav na diaľničnom odpočívadle, ako aj na povoľovanie a vybavovanie ohlásenia stavieb súvisiacich s prevádzkou týchto stavieb.
Dochádza k zmene pojmov v súvislosti s kolaudáciou stavieb podľa nového stavebného zákona. Zároveň v nadväznosti na poznatky z aplikačnej praxe, kedy vlastník vedenia bezdôvodne zdržuje jeho prevzatie a stavebník musí vykonávať jeho údržbu a zabezpečovať prevádzku, sa ustanovuje, že vlastník alebo prevádzkovateľ vedenia, vlastník alebo správca pozemnej komunikácie alebo iného diela je povinný uhradiť stavebníkovi náklady na údržbu, prevádzku a zabezpečenie tejto stavby až do jej prevzatia.
K
Pri pohľade na peknú ženu muži dočasne hlúpnu, naopak toto pravidlo neplatí
19. 6. 2009
Vedci tvrdia, že muži pri pohľade na peknú ženu hlúpnu! Aspoň dočasne. Vedci z univerzity Radboud v holandskom meste Nijmegen sledovali intelektuálne schopnosti študentov krátko potom, ako ich dali dokopy s krásnymi ženami. Výsledok meraní ukázal, že tesne po stretnutí nevedeli študenti naplno rozmýšľať. U žien to pravidlo pri pekných mužoch neplatilo.
To by mohlo vysvetľovať, prečo muži na vysokých školách
nedosahujú také dobré výsledky ako ženy.
Štúdie sa zúčastnilo 50
študentov a 60 študentiek. Zúčastnení
sa museli medzi sebou rozprávať a následne vyriešiť skúšobné testy.
Tie ukázali, že mužská časť testovaných osôb bola výrazne negatívne ovplyvnená
stretnutím so ženami, ktoré sú považované za atraktívne. Muži boli zaujatí tým, aby vzbudili dojem.
To pravdepodobne veľmi výrazne ovplyvnilo
ich výkonnosť. Ženy, ktoré sa testu tiež zúčastnili, naopak neboli
stretnutím s atraktívnymi mužmi vôbec negatívne ovplyvnené.
Za mesačný paušál dostanete hudbu do sýtosti
16. 6. 2009
Na obchodný trh prichádza jedna z firiem s ponukou zaplatiť drobný mesačný paušál a sťahovať hudbu do sýtosti. Skladby budú vo formáte MP3 a bude ich možné prehrávať na všetkom, čo si s týmto formátom poradí. Internetisti sa tak môžu dočkať toho, o čom snívajú už roky.
Namiesto platieb za stiahnuté skladby a albumy, zaplatia iba mesačný poplatok,
za ktorý budú môcť počúvať čokoľvek - či už na svojom počítači, v mobile,
vreckovom prehrávači či HiFi systéme.
Ak sa tento krok stretne s pozitívnym
ohlasom, svoje doterajšie návyky a
obchodné stratégie budú musieť prehodnotiť aj hudobné vydavateľstvá.
Hoci fyzickým nosičom už dávno odzvonilo,
firmy doposiaľ nenaskočili na digitálny
internetový vlak v takom rozsahu, aký sa od nich očakával. Zopár úspešných
obchodov s hudbou, ktoré je možné spočítať na prstoch rúk stačiť nebude.
Už teraz je isté, že sa chystá niečo veľké, čo
by v hudobnom priemysle mohlo konečne spôsobiť revolúciu.
Vodičov čakajú v lete kolóny
15. 6. 2009
Rozširovanie a výstavba diaľnic a úprava vozoviek v mestách spôsobujú kolóny a nervozitu vodičov. Dopravné komplikácie v letných mesiacoch môže spôsobiť aj výstavba elektronického mýtneho systému.
Do
akej miery stavbári zvládnu bratislavských vodičov, sa ukáže na ceste z Lamača do Záhorskej Bystrice už v
júli.
Dopravným obmedzeniam sa pri stavbe mýtneho
systému vyhnúť nedá, ale na Slovensku budú v porovnaní so susednými krajinami
výrazne v menšom rozsahu. Predpokladá sa, že plynulosť premávky sa naruší len
minimálne. Firma, ktorá ho stavia, tak bude robiť v čase, keď sa jazdí
najmenej. Prerušená premávka v jednom smere jazdy by nemala presiahnuť 20
minút.
Mýtne brány by mali byť umiestnené na
nasledujúcich miestach:
Záhorská Bystrica - Lamač
Bratislava - Petržalka - Slovenskomaďarská
hranica
Senec - Trnava - Modranka
Liptovský Peter - Hybe
Budča - Zvolen
Šaca - Košice - Poľov.
Slovensko bude mať satelitný systém na báze
GPS komunikácie, ktorý nevyžaduje až toľko cestných stavieb. Doprava sa na
všetkých diaľniciach a rýchlostných cestách zabrzdí len na šiestich úsekoch.
Treba však počítať aj s obmedzeniami na
cestách prvej triedy.
Nový film o Jánošíkovi uvidíme už na jeseň
12. 6. 2009
Tvorcovia filmu sľubujú, že sa naň môžeme tešiť. Film bojoval s počasím, financiami i plynúcim časom.
Na dokončenie
Jánošíka sme museli čakať sedem rokov. Tvorcovia si dali záležať, aby bol
príbeh odrazom reality. Nasvedčuje tomu
i samotný názov filmu "Jánošík. Pravdivá história".
Poľská režisérka označila film ako
poľsko-slovensko-česko-maďarský, ale primárne slovenský.
Zaujímavosti o filme
- od začiatku nakrúcania až po poslednú klapku
vzniku filmu trval skoro sedem rokov
- herci hrali po niekoľkoročnej prestávke v
pôvodných kostýmoch
- hralo sa v náročných exteriéroch vo všetkých
štyroch ročných obdobiach
- nakrúcalo sa na slovenskej a poľskej strane
Tatier, v Terchovej, na Pieninách, v Podhalí a na Spiši
- vo filme účinkuje viac ako 100 hercov,
niekoľko tisíc komparzistov a 60 jazdcov
- rozpočet bol 6 miliónov € a prispelo naň
slovenské ministerstvo kultúry, Poľská televízia, Poľský filmový inštitút, HBO
Central Europe a iní.