Vplyv stavebného zákona na cestný zákon
11. 2. 2025
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) sa mení vzhšadom na schválenú novú stavebné legislatívu.
Dochádza k precizovaniu pôsobnosti špeciálneho stavebného úradu aj pre vybavovanie ohlásenia stavieb a stavebných úprav pozemných komunikácií. Zároveň sa ustanovuje, že špeciálny stavebný úrad pre diaľnice (Ministerstva dopravy SR) je príslušným aj pre povoľovanie stavieb a ohlasovanie stavieb a stavebných úprav na diaľničnom odpočívadle, ako aj na povoľovanie a vybavovanie ohlásenia stavieb súvisiacich s prevádzkou týchto stavieb.
Dochádza k zmene pojmov v súvislosti s kolaudáciou stavieb podľa nového stavebného zákona. Zároveň v nadväznosti na poznatky z aplikačnej praxe, kedy vlastník vedenia bezdôvodne zdržuje jeho prevzatie a stavebník musí vykonávať jeho údržbu a zabezpečovať prevádzku, sa ustanovuje, že vlastník alebo prevádzkovateľ vedenia, vlastník alebo správca pozemnej komunikácie alebo iného diela je povinný uhradiť stavebníkovi náklady na údržbu, prevádzku a zabezpečenie tejto stavby až do jej prevzatia.
K
Svetový deň bez áut
21. 9. 2009
Cieľom Svetového dňa bez áut, ktorý pripadne na zajtra, je podnietiť vodičov motorových vozidiel, aby jeden deň v roku využili na pohyb iné formy dopravy namiesto koní pod kapotou. V mnohých mestách napríklad súkromným autám neumožňujú vjazd do centra, ale podporujú mestskú hromadnú dopravu, kolieskové korčule, bicykle či jednoducho chôdzu.
Idea dňa bez áut si získala postupom rokov stúpencov, takže počet miest i ľudí, čo sa k podujatiu pripájali, rástol. Doteraz najviac miest, v ktorých na jeden deň vyradili autá z premávky, zaznamenali štatistici v roku 2005. Vtedy sa na Svetovom dni bez áut zúčastnilo takmer 1500 obcí na svete.
Organizátori Európskeho týždňa mobility, ktorý prebieha v termíne od 16. do 22. septembra, očakávajú, že sa doň v roku 2009 zapojí približne 200 miliónov ľudí zo 40 európskych krajín. Cieľom aktivity je zlepšenie ovzdušia v mestách. Tohtoročná téma Európskeho týždňa mobility je venovaná vplyvu mestskej dopravy na klimatické zmeny.
Do podujatia sa možnosťou bezplatného cestovania v mestskej hromadnej doprave a ďalšími aktivitami zapojili aj niektoré mestá na Slovensku.
Najlepšou obranou proti chrípke je dobrá imunita a prevencia
15. 9. 2009
Chrípka je veľmi nákazlivé ochorenie, ktoré spôsobujú vírusy. Ako vieme, na jej liečbu v zásade nejestvujú nijaké špecifické lieky. V čase šírenia nákazy je mimoriadne dôležitá prevencia.
Tá spočíva v častom umývaní rúk mydlom a teplou vodou, používaní jednorazových papierových vreckoviek a vyhýbaní sa priestorom, kde je veľa ľudí.
Najdôležitejšie však je, mať dobrú imunitu. Pre posilňovanie imunity je však nevyhnutné mať dostatok pohybu na čerstvom vzduchu, vyváženú stravu, v ktorej je dostatok čerstvého ovocia a zeleniny a blahodarný spánok.
Obezita a sebavedomie
11. 9. 2009
Výskumný tím z King's College London zistil, že deti s poruchami sebavedomia sú v dospelom veku náchylnejšie na obezitu.
Štúdia, na ktorej sa podieľalo 6 500 ľudí, dospela k záveru, že desaťročné deti s nižšou sebadôverou v dospelosti zvykli byť obéznejšie. Týkalo sa to najmä dievčat. Z výsledkov podľa vyjadrenia jedného z odborníkov na obezitu vyplýva, že ak sa včas zakročí, obezite možno predísť.
Výsledky tiež ukázali, že rizikovým faktorom sú aj emocionálne problémy. K dôležitým faktorom patrí tiež hmotnosť rodičov, stravovanie či cvičenie.
Poštový holub vyhral preteky s internetom
10. 9. 2009
V Juhoafrickej republike vyhral 11-mesačný poštový holub preteky s internetom a dátový balík na svojich nôžkach priniesol do cieľa omnoho rýchlejšie ako rýchle internetové pripojenie (ADSL) jedného providera.
Na prekonania 85 km vzdušnou čiarou potreboval holub 1 hodinu a 8 minút. Stiahnutie 4 GB dát do počítača na cieľovom mieste si vyžiadalo celkový čas prenosu 2 hodiny a 7 minút. Cez ADSL linku sa za rovnaký čas preniesli len 4 % rovnakých dát.
Na nápad použiť na prenos dát poštového holuba prišli nespokojní zamestnanci firmy, ktorí sa rozčuľovali nad pomalým internetovým prenosom.
Holúbok Winston sa stal hviezdou na Facebooku ("Winston the Pigeon") a vo firme je už stálym zamestnancom.