Vplyv stavebného zákona na architektov a stavebných inžinierov
12. 2. 2025
Zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch a jeho zmeny nadväzujú na nové regulované povolania Stavebným zákonom, resp. v nadväznosti naň týmto zákonom.
V súvislosti s novým stavebným zákonom sa tiež zavádza pojem odbornej spôsobilosti z dôvodu jeho absencie v doterajšej úprave.
Základné ustanovenia reagujú na túto zmenu a na zmeny v živnostenskom zákone a ustanovujú rozsah povolení, ktoré sú regulovanými slobodnými povolaniami a rozsah činností, ktoré možno vykonávať na základe živnostenského oprávnenia.
Úprava ustanovení o oprávneniach architektov a krajinných architektov reaguje na zmeny ich povinností, ustanovené v novej stavebnej legislatíve. Upravujú sa oprávnenia najmä vo vzťahu ku novej nomenklatúre projektovej dokumentácie, úprave povinností a oprávnení projektanta a procesnému postupu pri konaní o stavebnom zámere, overení projektu stavby a kolaudácii.
V súvislosti s cieľmi novej stavebnej legislatívy, najmä potrebou prípravy novej územnoplánovacej dokumentácie v zmysle zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní a termínov jej obstarania, definovaných v prechodných ustanoveniach tohto zákona, je potrebné zásadne posilniť personálne kapacity územnoplánovacích pracovísk prípravou a autorizáciou nových odborníkov na spracovanie územnoplánovacej dokumentácie. Vzhľadom na v súčasnosti platnú legislatívu je nevyhnutným podkladom pre výkon tohto povolania autorizácia architekta v plnom rozsahu.
Aby bolo možné rozšíriť prístup k povolaniu, je potrebné vytvorenie aj samostatného povolania „autorizovaný územný plánovač”, ktorému budú zverené len potrebné vyhradené činnosti. Týmto spôsobom je možné rozšíriť prístup k povolaniu aj na osoby, ktoré by s ohľadom na svoje vzdelanie alebo prax nemali možnosť úspešne absolvovať prístup k povolaniu „autorizovaný architekt".
K
Podnikanie pre Slovákov nie je atraktívne.
8. 6. 2010
Slovákom sa zo všetkých národov EÚ do podnikania chce najmenej a podnikateľov vnímajú vo všeobecnosti skôr negatívne.
Prieskum , ktorý sa uskutočnil v decembri 2009 ukázal, že len 26 % opýtaných Slovákov, by si prialo zarábať na svoj chlebík prostredníctvom vlastného podnikania.
Ostatní vidia výhody byť skôr zamestnancami (65 %), kde majú väčšiu istotu pravidelných príjmov a stabilný pracovný čas.
Tieto závery vyplynuli z výskumu Eurobarometer, zameraného na podnikanie.
Moderná forma naturálnej výmeny
4. 6. 2010
Máte problémy s peniazmi? Nevadí! V Amerike môžete peniaze nahradiť svojím časom.
V Spojených štátoch sa začínajú otvárať tzv.časové banky, kde ľudia získajú úver za služby, ktoré poskytnú iným: od varenia cez upratovanie až po rôzne opravy na dome. Za každú hodinu práce získa člen jeden časový dolár, za ktorý si môže neskôr "kúpiť" službu niekoho iného. Je to vlastne určitá moderná forma starej naturálnej výmeny.
Takýto spôsob vzájomnej pomoci, využívajú hlavne v chudobných štvrtiach po celých spojených štátoch a tisíce nadšencov, sa takto snaží vyčkať do konca ťažkého obdobia hospodárskeho poklesu.
Nie je bryndza ako bryndza
3. 6. 2010
Slovenskú bryndzu sme zvykli nazývať bielym zlatom. Dnes však znovu hľadáme jej identitu a tradičnú kvalitu.
V obchodoch sa začína objavovať čoraz viac falošných druhov bryndze. Pri kontrole štátneho veterinárneho ústavu sa zistilo, že bryndza v mnohých prípadoch neobsahuje minimálne povinné množstvo ovčieho syra, ktorý je nahradený lacnejším kravským produktom. Za predaj bryndze, ktorá nevyhovuje požiadavkám potravinového kódexu hrozia sankcie. Ministerstvo pôdohospodárstva však použitú metódu testovania aj napriek jej akreditácii neuznáva a považuje ju za nesprávnu. Nový presnejší postup testovania, by mal byť zavedený do praxe o tri roky.
Nová verzia modelu Trafic od Renaultu
31. 5. 2010
V závode Sandouville na severe Francúzska, bude automobilka Renault vyrábať novú verziu svojho úžitkového vozidla Trafic.
Automobilka tak evidentne vypočula výzvy francúzskej vlády, aby udržala pracovné miesta v krajine a taktiež sa snaží presvedčiť aj partnerov Nissan a Opel, aby aj oni svoju výrobu presunuli do Sandouville. Jedná sa hlavne o produkciu modelov Vivaro a Primastar.