Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Newtonove zákony

Vaše sebavedomie sa pod sústredenými pohľadmi vašej manželky a svokry vytráca rýchlosťou, úmernou ich hmotnosti a vzdialenosti.

Teleso umiestnené v priestore zostane na mieste, až kým si neuvedomí svoju situáciu.

Vec, ktorá je v pokoji, je určite na zlom mieste.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Nebo je v nebi

Narieka chorý Kohn: Cítim, že sa blíži moja posledná hodina! Sára, daj mi ešte pohár vody! Vody? Ale veď ty si vodu nikdy nemohol zniesť! No áno, ale na smrteľnej posteli sa teba pomeriť aj s úhlavným nepriateľom!

O Bohu je známe, že je všemohúci a vševediaci. Napriek tomu sa nikdy nemieša do obchodov, ktoré robia medzi sebou smrteľníci. Zlé jazyky tvrdia, že preto, lebo raz sa už popálil.

Každý má takého boha akého si zaslúži. (Troyat)

(Zrnká úsmevu)
Človek a spoločnosť

Príroda sa bojí ľudstva a pokúša sa brániť všetkými prostriedkami.

Odmenou za trvalú ostražitosť je večná nuda.

Je lepšie byť živým šakalom, ako mŕtvym levom. Najlepšie je byť živým levom. A obyčajne aj ľahšie.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
O márnom hľadaní - III. večer

Nikdy sa nepýtaj holiča, či ti treba skrátiť vlasy!

Čím dômyselnejší stroj, tým je menej použiteľný.

Očakávaná užitočnosť vecí je nepriamoúmerná jej skutočnej užitočnosti.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Parkinsonove zákony - V. večer

Tímová práca je dôležitá tým, že dáva možnosť za neúspech obviniť druhých.

Práca sa roztiahne vždy tak, aby vyplnila čas, ktorý je na jej vykonanie k dispozícii.

Priprav sa na to, že najväčšie uznanie sa dostane tomu, kto spravil najmenej.

(Murphyho zákony po poslednej novele)

Vplyv nového stavebného zákona na súvisiacu legislatívu

11. 2. 2025 V nadväznosti na nový Stavebný zákon je nevyhnutné vykonať úpravy dotknutých predpisov s rovnakým cieľom – zosúladiť ich s novou reguláciou stavebného práva. Tieto zmeny musia nadobudnúť účinnosť spolu so Stavebným zákonom, teda 1. apríla 2025.
Nejde pritom len odstránenie formálneho nesúladu, ktorý by bolo možné preklenúť výkladom, ale o komplexné procesné zmeny, nové inštitúty a odlišný spôsob povoľovania stavieb, ktoré je nevyhnutné reflektovať aj v osobitných predpisoch, aby s účinnosťou novej stavebnej legislatívy od 1. apríla 2025 bolo vzájomné pôsobenie týchto právnych regulácií možné, bezproblémové a dávalo adresátom práva jasnú odpoveď na ich právnu situáciu. Vzhľadom na zmenu v štruktúre nového povoľovacieho procesu na úseku výstavby, ako aj v úprave vydávania záväzných stanovísk dotknutými orgánmi by omeškanie v účinnosti vyvolaných zmien v dotknutých predpisoch spôsobilo komplikácie, až zastavenie povoľovacích procesov stavieb.
Keďže ide o nový zákon, ktorého obsahom sú vyvolané úpravy, všetky vplyvy boli identifikované v rámci legislatívneho procesu k Stavebnému zákonu. Z tohto pohľadu k novému zákonu možno konštatovať, že nad rámec vplyvov nebude mať negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby verejnej správy pre občana, nebude mať vplyvy na životné prostredie, sociálne vplyvy a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
K

Fiduciárne vyhlásenie

5. 5. 2023 Účinnosť právnej úpravy návrhu zákona o fiduciárnom vyhlásení a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa navrhuje od 1. januára 2024.
Cieľom návrhu zákona o fiduciárnom vyhlásení je vyjadrenie právneho rešpektu faktického stavu existencie osôb, ktoré požívajú dôveru inej fyzickej osoby, a to vrátane nezosobášených párov. Navrhované právne nástroje prinášajú viac istoty pri riešení vymedzených životných situácii najmä v oblasti vzájomného zastupovania v bežných veciach, dedenia, zdravotnej starostlivosti i ochrany maloletých. Ďalším sledovaným cieľom je akceptácia hmotnoprávnej a procesnoprávnej autonómie fyzickej osoby zaznamenaním prejavu dôvery voči inej fyzickej osobe bez nutnosti skúmania reálneho stavu vzájomného ekonomického, emocionálneho alebo majetkového vzťahu. Platné právo pozitívne ako aj negatívne vymedzuje navrhovaný inštitút fiduciárneho vyhlásenia. Fiduciárne vyhlásenie je právnym inštitútom sociálnej solidarity, ktorý rešpektuje prejav vôle vyhlasujúceho voči dôverníkovi, je jednoducho dostupný a sú s ním spojené predvídateľne právne následky. Medzi pramene práva a inštitucionálne obmedzenia patrí právo na rešpektovanie súkromného a rodinného života (čl. 8 Európskeho dohovoru), právo na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného a rodinného života (Čl.19 ods. 2 Ústavy SR), právo inštitútu manželstva, rodičovstva a rodiny na ochranu zákonom (Čl.41 ods.1 Ústavy SR) a definícia manželstva ako zväzku muža a ženy, ktorý vzniká na základe ich dobrovoľného a slobodného rozhodnutia uzavrieť manželstvo po splnení podmienok ustanovených týmto zákonom (§ 1 ods. 1 zákon o rodine). Návrh zákona súčasne rešpektuje privilegované postavenie manželstva zakotvené v Ústave SR (čl. 41 ods. 1), a to že manželstvo je jedinečný zväzok medzi mužom a ženou. Slovenská republika manželstvo všestranne chráni a napomáha jeho dobru. Manželstvo, rodičovstvo a rodina sú pod ochranou zákona...
K

Nový zákon o obecnej polícii

3. 5. 2023 Návrh zákona o obecnej polícii a o zmene a doplnení niektorých zákonov má pripraviť také zmeny, aby obecné a mestské polície mohli zabezpečiť kvalitnejší výkon kontroly verejného poriadku a užšiu spoluprácu s jednotlivými bezpečnostnými zložkami Policajného zboru.
V rámci prípravy návrhu zákona sa prehodnocovalo postavenie, kompetencie, sociálne zabezpečenie a finančné ohodnotenie obecných (mestských) polícií na skvalitnenie ich práce. Na území Slovenska sa pri zabezpečovaní ochrany verejného poriadku a ďalších bezpečnostných úloh historicky uplatňuje tradičný kontinentálny systém s preferenciou štátnych policajných zložiek, popri ktorých pôsobia miestne zložky na úrovni obcí (miest) s doplnkovými funkciami vo vzťahu k štátnym policajným zložkám. V takom poňatí bolo koncipované i zriadenie a pôsobenie obecných a mestských polícií po roku 1989 (najskôr len priamo v rámci zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, resp. zákona Slovenskej národnej rady č. 204/1991 Zb. o Policajnom zbore Slovenskej republiky, neskôr vo forme samostatného zákona Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii), ktoré nahradili dovtedy pôsobiace inšpekcie verejného poriadku národných výborov. Obecné polície boli konštituované ako poriadkové útvary zriaďované, resp. zrušované, obcami na zabezpečenie obecných vecí verejného poriadku, dbanie o poriadok a o ochranu životného prostredia v obci a plnenie ďalších „miestnych“ úloh vyplývajúcich z nariadení obce, uznesení obecného zastupiteľstva a z rozhodnutí starostu. Postupne bola novelami zákona o obecnej polícii pôsobnosť obecných polícií rozširovaná i o ďalšie úlohy obdobného charakteru. Rôzne novely však riešili problémy tohto zákona len čiastočne a reagovali spravidla len na problémy, ktoré boli v danej dobe aktuálne a ich vyriešenie bolo nevyhnutné, prípadne sa novelami reagovalo len na zmeny v iných zákonoch. Súčasný zákon o obecnej polícii síce poskytuje nástroje v podobe oprávnení a donucovacích prostriedkov obecnej polície, ktoré sú potrebné na plnenie ich úloh, avšak tieto nástroje už nezodpovedajú potrebám súčasnej spoločnosti a nárokom, ktoré spoločnosť kladie na fungovanie obecných (mestských) polícií. Súčasný zákon neupravuje dostatočne všetky možnosti, ktorými by obecné (mestské) polície mohli a mali pri plnení svojich úloh disponovať. Mnohé inštitúty zákona o obecnej polícii sú upravené nedostatočne či nejednoznačne a celkovo je možné tento zákon považovať už za zastaraný, resp. nemoderný, neposkytujúci príslušníkom obecných (mestských) polícii adekvátne nástroje na plnenie ich úloh. Ako najvhodnejším spôsobom právnej úpravy postavenia, úloh, oprávnení a donucovacích prostriedkov obecných (mestských) polícií sa preto javí schválenie úplne nového zákona, ktorý by komplexne a systémovo riešil nedostatky súčasného zákona a ktorý by zaradil obecné (mestské) polície pôsobiace v Slovenskej republike medzi moderné bezpečnostné zložky pôsobiace vo vyspelých demokratických krajinách. Navrhuje sa teda zrušenie a nahradenie v súčasnosti účinného zákona Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov.
K

Po novom sa navrhuje upraviť informačný systém športu

3. 5. 2023 Návrh zákona o športe, ktorý sa bude prerokovávať 12. 6. 2023, sa navrhujú registre, prostredníctvom ktorých sa získajú nové údaje použiteľné na účely poskytovania finančných prostriedkov z ministerstva školstva.
Registre budú tiež potrebné aj na získanie relevantných informácií napr. o existujúcej športovej infraštruktúre a z nich vychádzajúcej potrebe budovania resp. rekonštrukcií športovej infraštruktúry z hľadiska geografickej potreby a regionálneho rozvoja, ako aj účelnosti vynakladania finančných prostriedkov štátu a samospráv. Rovnako aj register verejných prostriedkov v športe prinesie viac transparentnosti a zlepší dostupnosť relevantných údajov pre účelné, hospodárne a účinné vynakladanie finančných prostriedkov z verejných zdrojov tak, aby sa vylúčili duplicity a zlepšila sa efektívnosť nakladania s verejnými financiami. Navrhujú sa aj úpravy vo vzťahu k vzdelávaniu, najmä vo vzťahu k inštruktorom športu, kde novým spôsobom upravuje všeobecná spôsobilosť, na nadobudnutie ktorej bude potrebné buď absolvovať príslušné vzdelávanie, alebo skúšku bez potreby ďalšieho overovania alebo doškoľovania. Po novom sa tiež zavádza všeobecné pravidlo, že vzdelanie v oblasti športu je nadobudnuté bez časového obmedzenia. Nová úprava sa týka aj rozšírenia pôsobnosti Antidopingovej agentúry SR aj na boj proti negatívnym javom v športe, a teda proti manipulácii športových podujatí, rasovej alebo rodovej diskriminácii a nenávistným a násilným prejavom v športe.
K

Príspevok národnému športovému zväzu

2. 5. 2023 Od septembra 2023 sa navrhuje zo zákona o športe vypustiť inštitút spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov, pretože aplikačná prax ukázala, že je málo efektívny.
Za každé porušenie zákona bude sankcia a ak príjemca prestane spĺňať podmienky, bude mu môcť ministerstvo školstva pozastaviť financovanie. Príspevok národnému športovému zväzu bude po novom zložený z dvoch častí, a to základná časť paušálna pre všetky zväzy v rovnakej sume na zabezpečenia základného fungovania každého zväzu a druhá časť percentuálne vypočítaná podľa vzorca, v závislosti od športovej úspešnosti zväzu a veľkosti jeho mládežníckej členskej základne. Aplikačná prax ukázala, že najmä malé zväzy potrebujú základnú paušálnu sumu na pokrytie administratívnych a fixných nákladov potrebných na prevádzku sekretariátu a zamestnanca, ktorý by mal zabezpečiť plnenie povinností zväzu vo vzťahu k štátu a k svojim členom. Dôvodom týchto zmien je zvýšenie transparentnosti a menšia možnosť arbitrárnosti v rozhodovaní o financovaní športu. Zmeny nemajú vplyv na rozpočet verejnej správy, keďže ide len o nové nastavenie systému prerozdeľovania existujúceho objemu finančných prostriedkov. Návrh garantuje minimálnu sumu finančných prostriedkov, ktorú ministerstvo školstva použije na podporu a rozvoj školského športu a na podporu značenia turistických trás. Zároveň sa upravujú základné parametre financovania súťažného športu zdravotne znevýhodnených športovcov.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Blažena
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner