Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Márnivosť môže byť nebezpečná

Čím menej vie človek o probléme, tým ľahšie sa mu rieši.

Nakoniec aj z dobrého jedna človeka rozbolí brucho.

Tým, že sa človek nafúkne, ešte sa nestane balónom a nezačne lietať.

(Murphyho zákony v bájkach)
Newtonove zákony

Ak na teleso nepôsobí žiadna sila, teleso v pokoji zostane v pokoji a teleso v pohybe zostane v pohybe.

Teleso umiestnené v priestore zostane na svojom mies len dovtedy, kým si nezhodnotí svoje možnosti.

Vec, ktorá je v pokoji, je určite na zlom mieste.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Kapitola: Murphyho desatoro

9. V 90 % prípadov sa veci ukážu byť horšie, ako ste očakávali. Vo zvyšných 10 % sa ukážu byť aké zlé, že ste to ani nemohli očakávať.

3. V krásny slnečný deň je ťažké uveriť, že práve vás stihne nešťastie – ale už sa to na vás valí.

1. Nič nie je v živote také dobré, ako sa to zdá na prvý pohľad.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Život je smiešny

Sudca vojde do sály, buchne kladivkom a oznamuje: „Skôr ako začneme, musím vám povedať jednu vec. Obhajoba mi zaplatila 5 000 €, aby som rozhodol v jej prospech. Obžaloba mi zaplatila 3 000 €, aby som rozhodol v jej prospech. Aby bol proces spravodlivý, vraciam obhajobe 2 000 €.

Do očnej optiky vošiel zákazník. „Potrebujete okuliare s deviatimi dioptriami,“ povie optik. „Ako viete, že som krátkozraký?“ „Vošli ste cez výklad, nie cez dvere!“

Milionár náhle zomrel a ukázalo sa, že nezanechal závet. Trúchliaca vdova sedí u rodinného advokáta a žiada ho o radu. Advokát nahlas rozmýšľa: „Takže, váš manžel zomrel a nezanechal závet. A povedal aspoň niečo bezprostredne pred tým, ako zomrel?“ „Ale áno, hovoril: Preboha Mary, odlož tú pušku, aj tak s ňou netrafíš ani do stodoly!“

(Myšlienky bez cla)

Úkony orgánov štátneho požiarneho dozoru

18. 3. 2025 Právna úprava zákona č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi spodrobňuje úkony orgánov štátneho požiarneho dozoru realizované v rámci výkonu štátneho požiarneho dozoru so zreteľom na novú pojmológiu týkajúcu sa činnosti dotknutých orgánov a zavedenú v Stavebnom zákone.
Táto konštrukcia ustanovenia prihliada nielen na novú pojmológiu v Stavebnom zákone, ale zakotvuje aj novú činnosť ministerstva a krajského riaditeľstva v pozícii nadriadeného orgánu pri odstraňovaní rozporov na žiadosť správneho orgánu. Predmetné ustanovenia sú esenciálnymi pre vykonávanie štátneho požiarneho dozoru a ich neakceptovaním táto oblasť pôsobenia Hasičského a záchranného zboru bude zmarená. Jednoznačné a úplné sformulovanie verejnoprávnych pretenzií a zároveň povinnosti jednotlivých orgánov štátneho požiarneho dozoru vložených do textu ustanovenia zakladajú limity a zároveň právnu istotu nielen orgánom, ktoré v intenciách ustanovenia postupujú, ale aj subjektom, v právnom záujme ktorých sa konania vedú, pretože im indikujú právom aprobované očakávania. Ďalej sú predmetné ustanovenia dôležité aj pri vykonávaní hlavného štátneho požiarneho dozoru Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky voči krajskému riaditeľstvu Hasičského a záchranného zboru a okresnému riaditeľstvu Hasičského a záchranného zboru a vykonávaním hlavného štátneho požiarneho dozoru krajským riaditeľstvom Hasičského a záchranného zboru voči okresnému riaditeľstvu Hasičského a záchranného zboru a teda právne neprichádza do úvahy, aby prekročenie kompetencie alebo nenaplnenie kompetencie bolo posudzované prostredníctvom ustanovení stavebného zákon. Absencia zákonných licencií je nesubstituovateľná vnútornými predpismi. Bez jednoznačného sformulovania oprávnenia a povinnosti orgánu štátneho požiarneho dozoru nie je možné ani urobiť zmysluplné podanie právneho názoru k rozsahu a obsahu kompetencií orgánu štátneho požiarneho dozoru. Absencia presného zakotvenia kompetencií orgánov štátneho požiarneho dozoru v prípade súdneho sporu navodí súdu, keďže nebude môcť odmietnuť spravodlivosť, povinnosť nájsť právo, čo však môže dospieť k nepredvídateľným záverom. Ustanovenie neodporuje ostatnej časti právneho poriadku, nevnáša do právneho poriadku neznáme pojmy, nezakladá možnosť rozdielnych výkladov, nie je redundantný voči stavebnému zákonu.

K

Vláda chce vracať peniaze za plyn

9. 4. 2015 Ľuďom bude štát vracať peniaze za plyn. Má sa dotýkať štandardných domácností, ktoré používajú plyn na kúrenie a varenie. Konkrétny mechanizmus sa odvinie od cien na tento rok. Ľuďom by sa mali vracať z vyplatených dividend.

Nový stavebý zákon

4. 3. 2015 Vo všeobecnosti navrhovaný stavebný zákon, o ktorom sa predpokladá, že by mal byť schválený od júla 2015, sleduje odstrániť nedostatky terajšej úpravy.
Zároveň by mal zachovať a prehĺbiť osvedčené právne inštitúty, ktoré boli vnesené do zákona jeho novelami po roku 1990 a doplniť o právne inštitúty známe zo zahraničia. Navrhovaný zákon je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade s legislatívnymi pravidlami je oddelená časť základných ustanovení (definícií) od organizácie verejnej správy a sú oddelené hmotnoprávne ustanovenia od procesnoprávnych ustanovení. Všetky čiastkové novely sledovali cieľ, a to priblížiť stavebný zákon novým ústavným pomerom založených na trhovom hospodárstve, rovnosti druhov vlastníctva, právach osôb a dekoncentrácii a decentralizácii verejnej správy v oblasti výstavby, ako aj medzinárodným záväzkom Slovenskej republiky v oblasti prístupu k informáciám, účasti verejnosti na rozhodovaní verejnej správy a požiadavkám ochrany životného prostredia. Napriek mnohým zmenám textu však stavebný zákon zostal svojou zastaranou legislatívnou konštrukciou, usporiadaním právnych vzťahov, terminológiou a formami verejnej správy stále v pôvodnom rámci. Toto poznanie vyvolalo potrebu nového zákona už v 90-tych rokoch. Naposledy bol pokus prijať nový stavebný zákon v roku 2009, ale vláda stiahla vládny návrh z druhého čítania v Národnej rade Slovenskej republiky.

Nový katastrálny zákon už tento rok

4. 3. 2015 Navrhovaná účinnosť nového katastrálneho zákona je od 1. 7. 2015.
Nový katastrálny zákon by mal prinesť jednoduchšiu a prehľadnejšiu úpravu na úseku katastru, zavedenie evidencie cien nehnuteľností, zjednodušenie prístupu k výpisom z katastru nehnuteľností rozšírením počtu prístupových miest, tiež by mal umožniť používanie elektronických výpisov z katastru v praxi a zaviesť tiež mnohé ďalšie novinky. Autorom nového katastrálneho zákona je Úrad geodézie, kartografie a katastra SR. V súčasnosti tento návrh katastrálneho zákona čaká na schválenie. S ohľadom na potreby modernizácie celého systému a sprehľadnenie fungovania katastra nehnuteľností sa predkladateľ rozhodol pre vytvorenie úplne nového zákona.

Pripravujú sa zmeny v civilnom práve

4. 3. 2015 Tri návrhy kódexov, ktoré majú nahradiť Občiansky súdny poriadok z roku 1963, boli predložené na rokovanie NR SR.
Kódexy pripravila pracovná skupina pre rekodifikáciu OSP pracujúca na Ministerstve spravodlivosti. Rekodifikácia občianskeho práva procesného povedie k zvýšeniu vykonateľnosti práva, k väčšej právnej istote, k skráteniu dĺžky súdneho konania a predovšetkým k zvýšeniu dôveryhodnosti slovenskej justície. Schválený komplex právnych noriem je veľmi zložitý, obsahuje približne 1 500 paragrafov. Je preto nevyhnutné, aby sa s ním mohli oboznámiť sudcovia a široká odborná verejnosť či poslanci NR SR. Do prvého čítania bol predložený na januárovej schôdzi parlamentu, kde viac ako ústavnou väčšinou schválila v prvom čítaní návrhy týchto troch nových procesných kódexov. Ministerstvo spravodlivosti SR má záujem na tom, aby odborná diskusia o návrhu nových kódexov prebiehala aj nad rámec bežných rokovaní výborov NR SR. Aj z toho dôvodu je naplánované druhé a tretie čítanie návrhov zákonov až na májovú schôdzu. Každému poslancovi NR SR bude tak vytvorený dostatočný priestor na podrobné oboznámenie sa s návrhom zákonov. MS SR má v pláne dovtedy uskutočniť ešte minimálne jedno spoločné rokovanie rekodifikačnej komisie s poslancami. Predpokladá sa, že po zapracovaní pripomienok by mohol byť schválený v lete tohto roku. Účinnosť ale musí nastať po dlhšej dobe, mala by byť od 1. júla 2016 po riadnom oboznámení sa širokej odbornej verejnosti s týmto zákonom.
júl 2025
T po ut st št pi so ne
27 30 1 2 3 4 5 6
28 7 8 9 10 11 12 13
29 14 15 16 17 18 19 20
30 21 22 23 24 25 26 27
31 28 29 30 31 1 2 3
32 4 5 6 7 8 9 10
Dnes má meniny Vladimír
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner