Úkony orgánov štátneho požiarneho dozoru
18. 3. 2025
Právna úprava zákona č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi spodrobňuje úkony orgánov štátneho požiarneho dozoru realizované v rámci výkonu štátneho požiarneho dozoru so zreteľom na novú pojmológiu týkajúcu sa činnosti dotknutých orgánov a zavedenú v Stavebnom zákone.
Táto konštrukcia ustanovenia prihliada nielen na novú pojmológiu v Stavebnom zákone, ale zakotvuje aj novú činnosť ministerstva a krajského riaditeľstva v pozícii nadriadeného orgánu pri odstraňovaní rozporov na žiadosť správneho orgánu. Predmetné ustanovenia sú esenciálnymi pre vykonávanie štátneho požiarneho dozoru a ich neakceptovaním táto oblasť pôsobenia Hasičského a záchranného zboru bude zmarená. Jednoznačné a úplné sformulovanie verejnoprávnych pretenzií a zároveň povinnosti jednotlivých orgánov štátneho požiarneho dozoru vložených do textu ustanovenia zakladajú limity a zároveň právnu istotu nielen orgánom, ktoré v intenciách ustanovenia postupujú, ale aj subjektom, v právnom záujme ktorých sa konania vedú, pretože im indikujú právom aprobované očakávania. Ďalej sú predmetné ustanovenia dôležité aj pri vykonávaní hlavného štátneho požiarneho dozoru Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky voči krajskému riaditeľstvu Hasičského a záchranného zboru a okresnému riaditeľstvu Hasičského a záchranného zboru a vykonávaním hlavného štátneho požiarneho dozoru krajským riaditeľstvom Hasičského a záchranného zboru voči okresnému riaditeľstvu Hasičského a záchranného zboru a teda právne neprichádza do úvahy, aby prekročenie kompetencie alebo nenaplnenie kompetencie bolo posudzované prostredníctvom ustanovení stavebného zákon. Absencia zákonných licencií je nesubstituovateľná vnútornými predpismi. Bez jednoznačného sformulovania oprávnenia a povinnosti orgánu štátneho požiarneho dozoru nie je možné ani urobiť zmysluplné podanie právneho názoru k rozsahu a obsahu kompetencií orgánu štátneho požiarneho dozoru. Absencia presného zakotvenia kompetencií orgánov štátneho požiarneho dozoru v prípade súdneho sporu navodí súdu, keďže nebude môcť odmietnuť spravodlivosť, povinnosť nájsť právo, čo však môže dospieť k nepredvídateľným záverom. Ustanovenie neodporuje ostatnej časti právneho poriadku, nevnáša do právneho poriadku neznáme pojmy, nezakladá možnosť rozdielnych výkladov, nie je redundantný voči stavebnému zákonu.
K
Vianočný príspevok
19. 10. 2016
Dňa 1. novembra 2016 nadobudne účinnosť zákon, ktorým sa mení vianočný príspevok.
V Programovom vyhlásení na roky 2016-2020 ide o snahu zameriavať pozornosť na poberateľov nízkych dôchodkov a napomáhať pri zlepšovaní ich životnej situácie. V súlade s uvedeným sa ustanovilo aj v roku 2016 jednorazové zvýšenie vianočného príspevku pre niektorých poberateľov dôchodku o sumu 12,74 eura.
V roku 2016 sa rovnako ako v predošlých dvoch rokoch teda schválilo jednorazové zvýšenie sumy vianočného príspevku pre tých poberateľov dôchodkových dávok, ktorých dôchodkový príjem nepresahuje dvojnásobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu. Uvedená hranica korešponduje s približnou sumou priemerného starobného dôchodku (414,70 eura k 30. aprílu 2016).
Zdravotné poisťovne po novom
19. 10. 2016
Zákon o zdravotných poisťovniach sa mení od 1. novembra 2016. Zákon z dielne Ministerstva zdravotníctva SR, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou, bol navrhnutý na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2016.
Cieľom zákona je úprava členstva v kontrolných orgánoch zdravotných poisťovní v záujme umožnenia širšieho zastúpenia odborníkov v týchto orgánoch, úprava podmienok na vydanie predchádzajúceho súhlasu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v prípade osôb, na ktorých predchádzajúci súhlas úradu bol už daný, ak spĺňajú podmienky podľa zákona a úprava podmienok na vydanie povolenia, keď úrad skúma spôsobilosť už priamo člena predstavenstva a dozornej rady spoločnosti, nie osobu navrhnutú za člena orgánu a úprava podmienok odbornej spôsobilosti na obsadenie funkcií do orgánov zdravotných poisťovní rozdelením požiadaviek na odbornú spôsobilosť v závislosti od vykonávanej činnosti členov orgánov zdravotných poisťovní. Realizuje sa tým aj jedna z priorít Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky.
Potreba úpravy vzišla z nedostatočnej možnosti zastúpenia odborníkov v kontrolných orgánoch zdravotných poisťovní. V súčasnosti zákon určuje, kto nemôže byť členom predstavenstva zdravotnej poisťovne, členom dozornej rady zdravotnej poisťovne alebo prokuristom zdravotnej poisťovne. V novele sa uvádza osobitne definícia osôb, ktoré nemôžu byť členom predstavenstva zdravotnej poisťovne alebo prokuristom, osobitne definícia osôb, ktoré nemôžu byť členom dozornej rady zdravotnej poisťovne a osobitne zoznam osôb, ktoré nemôžu byť vedúcim zamestnancom v priamej riadiacej pôsobnosti predstavenstva zdravotnej poisťovne a osobou zodpovednou za výkon vnútornej kontroly.
Touto právnou úpravou sa upúšťa od vyžadovania predchádzajúceho súhlasu úradu v prípade osôb, na ktorých predchádzajúci súhlas úradu bol už daný, ak spĺňajú podmienky podľa zákona.
Zuno banka na Slovensku končí
4. 10. 2016
Majiteľ ZUNO BANK AG, Raiffeisen Bank International (RBI) Group sa rozhodol ukončiť činnosť ZUNO banky v Českej a Slovenskej republike. Dôvodom tohto rozhodnutia je zjednodušenie štruktúry a odstránenie duplicitných aktivít na trhoch, na ktorých skupina pôsobí.
S účinnosťou od 21. októbra preto ZUNO banka zastaví prijímanie nových klientov. Na Slovensku zároveň k rovnakému dátumu zníži úrokové sadzby na sporiacich produktoch na nulovú úroveň. Predpokladaný dátum vrátenia bankovej licencie ZUNO banky je koniec prvého polroka 2017. Bankové aktivity sa budú postupne presúvať na Raiffeisenbank, a. s., (ČR) a Tatra banku, a. s., (SR). O konkrétnom postupe sa ešte rokuje v rámci skupiny RBI a tiež s príslušnými dohľadovými orgánmi. Raiffeisen Bank International však stále rokuje o možnosti predaja platformy, na ktorej ZUNO banka funguje. Momentálne patrí ZUNO v poskytovaní služieb internetového bankovníctva a mobile-bankingu na špičku rebríčka medzi slovenskými aj českými bankami.
Slovensko prekonalo rekord. Prišlo k nám najviac turistov v histórii
10. 5. 2016
Slovensko by mohlo v roku 2016 prekonať v počte návštevníkov rekordný rok 2015, kedy sa pre dovolenku v niektorom zo slovenských regiónov rozhodlo 4,3 milióna turistov.
Približne 10-% nárast návštevnosti oproti vlaňajšku by pritom bol podľa neho zaujímavý. Podľa šéfa SACR je však potrebné pozrieť sa aj na geopolitický a ekonomický vývoj v Európe, ktorý môže jednou udalosťou odhadované čísla zmeniť. Ale domáci cestovný ruch je podľa Donovala na Slovensku celkom silný, a práve to je výhoda toho, že ak by sa niečo v rámci Európy udialo, Slováci zostanú doma a čísla návštevnosti "podržia". V minulom roku sa pritom pre dovolenku na Slovensku rozhodlo historicky najviac turistov, čiže 4,3 milióna, čo v porovnaní s predošlým rokom 2014 znamenalo nárast o 16 percent. Čo sa týka domácich dovolenkárov, tých vlani na Slovensku oddychovalo 2,6 milióna a ich počet medziročne vzrástol o 16 %. Turistov zo zahraničia prišlo vlani spolu 1,72 milióna a medziročne ich návštevnosť stúpla o 17 %.
zdroj: hnonline.sk