Trvanie skúšobnej doby zamestnanca
13. 4. 2021
Z dôvodu potrieb aplikačnej praxe sa spresnilo ustanovenie § 45 ods. 2 Zákonníka práce, ktorým sa zo zákona predlžuje skúšobná doba vzhľadom na to, že zamestnávateľ si po istý čas nemôže zamestnanca odskúšať a naopak.
Skúšobná doba je z hľadiska času dobou, ktorá trvá od – do a z tohto hľadiska je vhodné, aby sa doba končila v príslušný deň o 24:00. Samotná prekážka v práci môže v praxi trvať rôzne časové úseky od niekoľkých minút až po celú dĺžku trvania pracovnej zmeny, ktorá bola naplánovaná na príslušný pracovný deň.
Ak zamestnanec neodpracoval pracovnú zmenu, ktorú mal podľa rozvrhu pracovných zmien odpracovať v príslušný pracovný deň, skúšobná doba sa predĺži o kalendárny deň (t. j. za deň nevykonávania práce sa skúšobná doba predĺži o jeden kalendárny deň, čo vyplýva aj toho, že ide o dobu, t. j. úsek, ktorý sa neprerušuje).
K
Výška dávky tehotenské
9. 4. 2021
Výška tehotenského sa odvíja od dosiahnutých vymeriavacích základov (hrubých príjmov) v rozhodujúcom období, ktorým je najčastejšie predchádzajúci kalendárny rok.
Výška dávky predstavuje 15 % denného vymeriavacieho základu s tým, že nesmie byť nižšia ako dávka určená z 10 % maximálneho denného vymeriavacieho základu a vyššia ako dávka určená z maximálneho vymeriavacieho základu. Pretože maximálny denný vymeriavací základ na rok 2021 je v sume 71,8028 eur, tehotenské od 1. apríla 2021 bude nasledovné:
– minimálne tehotenské na kalendárny deň bude v sume 7,18028000 eur, t. j. 215,50 eur za 30-dňový kalendárny mesiac a 222,60 eur za 31-dňový kalendárny mesiac,
– maximálne tehotenské na kalendárny deň bude v sume 10,77042 eur, t. j. 323,20 eur za 30-dňový kalendárny mesiac a 333,90 eur za 31-dňový kalendárny mesiac.
K
Top zmena za sedem rokov pre Mochovce a zelené elektrárne
5. 4. 2021
Začiatok apríla prináša do slovenskej energetiky zásadnú zmenu. Vďaka dostavbe elektrického vedenia medzi Slovenskom a Maďarskom sa rozšíri hrdlo na tomto cezhraničnom profile. To umožní elektrine prúdiť cez toto prepojenie vo väčšom množstve.
Okrem toho, že Slovensko takto pomôže stabilite európskej prenosovej sústavy, ovplyvní to aj dianie u nás. Jednak je to príprava na spustenie tretieho bloku v Mochovciach. A pre zelené zdroje je to zas krok bližšie k ukončeniu takzvaného stop-stavu.
V
Svetu dochádza kritická surovina. Bez nej nebudú cesty ani domy
26. 3. 2021
Svetu dochádza kritická a zároveň významne podceňovaná surovina. Klimatickí vedci dokonca hovoria o jednej z najväčších výziev v udržateľnosti 21. storočia. Tou surovinou je piesok.
"Celá naša spoločnosť je postavená na piesku. Je to svetovo najspotrebovanejší surový materiál po vode a je základnou ingredienciou nášho každodenného života," píše CNBC.
Piesok je vitálnou surovinou napríklad vo výstavbe ciest, budov, či výrobe skla.
"Je čas panikáriť? To naozaj nepomôže, nadišiel čas pozrieť sa na to, ako vnímame piesok a tento pohľad zmeniť," myslí si Pascal Peduzzi, vedec, ktorý sa venuje klimatickým zmenám na environmentálnom oddelení OSN.
"Myslíme si, že piesok je všade. Nikdy sme si nepomysleli, že sa nám môže minúť, ale na niektorých miestach sa to už deje," hovorí.
V
Dopravné podniky hrozia štrajkom
24. 3. 2021
Zástupcovia zamestnancov dopravných podnikov, ktoré prevádzkujú mestskú hromadnú dopravu v mestách Bratislava, Košice a Prešov, vstupujú v utorok do štrajkovej pohotovosti.
Chcú tak vyjadriť nesúhlas s tým, že štát doteraz finančne nepomohol ich podnikom s výpadkom príjmov spôsobeným pandémiou nového koronavírusu a hrozí rušenie liniek i prepúšťanie.
Oznámili to zástupcovia zamestnancov s tým, že štrajková pohotovosť sa cestujúcich MHD nedotkne, má byť však viditeľná, a to napríklad označením na vozidlách.
Prevádzkovatelia MHD v mestách Bratislava, Košice, Prešov a Žilina vo februári upozornili, že situácia vo verejnej doprave je po januári kritická a bez pomoci od štátu môže prísť k rušeniu liniek a k prepúšťaniu. Výpadok tržieb v dôsledku koronakrízy označili za enormný.
Zástupcovia zamestnancov dopravných podnikov na Slovensku zároveň začiatkom marca zverejnili vyhlásenie, kde varujú pred štrajkovou pohotovosťou. Štát žiadajú, aby v plnom rozsahu finančne pomohol ich podnikom a kompenzoval výpadok príjmov spôsobený pandémiou.
Napríklad Dopravný podnik Bratislava eviduje pre koronakrízu výpadok tržieb na úrovni vyše 23 miliónov eur. To podľa dopravcu negatívne ovplyvňuje aj rozvoj MHD v hlavnom meste.
Ministerstvo dopravy v posledných týždňoch opakovane reagovalo, že nemôže pomôcť dopravným podnikom na Slovensku kompenzovať výpadok ich príjmov.
"Ide o dopravné podniky mesta, kde ministerstvo dopravy nemá žiadne akcie/podiel, preto nemá zákonnú možnosť ani vyčlenené finančné prostriedky na priamu pomoc prevádzkovateľom MHD," uviedol hovorca ministerstva Ivan Rudolf.
V