Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Mnoho je na svete mocného...

Viac nás ničí vlastné pochlebníctvo, ako cudzie. (Seneca)

Pre človeka neexistuje nič, čo by sa nedalo premôcť húževnatou činnosťou a svedomitou starostlivosťou. (Seneca)

Každý má poznať svoje možnosti a rešpektovať ich vo veľkých i malých veciach. (Iuvenalis)

(Myšlienky bez cla)
Človek očami klasikov

Duševné choroby sú: nesmierna túžba po bohatstve, po sláve, po rozkošiach a po vláde.

Múdry človek netvrdí nič, čo by nevedel dokázať.

Na tej istej lúke vôl hľadá trávu, pes zajaca a bocian jaštericu.

(Myšlienky bez cla)
Dobrá rada stojí groš

Dobrá rada stojí groš. Dve dobré rady stoja za dva groše. A tri dobré rady? Za figu borovú.

Za skúsenosti platíme veľmi draho, hoci opotrebované ich môžeme dostať oveľa lacnejšie. (Židovské príslovie)

Ortodoxní veriaci nachytali nového rabína, ako sa na ulici rozpráva s krásnym mladých dievčaťom: - Takého rabína, čo má pletky s dievčatami, tu nepotrebujeme! – hovoria mu pobúrene. – Ale priatelia, - tíši ich rabín. – Je predsa lepšie rozprávať sa s dievčaťom a myslieť na Všemohúceho, ako modliť sa k Všemohúcemu a myslieť pritom na dievča!

(Zrnká úsmevu)
Kolíska práva

Keď chýbajú peniaze, chýba všetko.

Nie je vládca nad zákonmi, ale zákony nad vládcom.

Dokazovanie prináleží tvrdiacemu, nie popierajúcemu.

(Myšlienky bez cla)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

Byrokratická organizácia, ktorú vytvorili na to, aby zlikvidovala pôvodnú byrokratickú organizáciu, sa bude čoskoro podobať svojej predchodkyni.

Osoba na najvplyvnejšom mieste organizácie skôr či neskôr celý svoj čas spotrebuje na schôdzovanie a podpisovanie pošty.

Nikdy neposudzuje ako zlomyseľnosť to, čo môže spokojne byť aj hlúposťou.

(Murphyho zákony po poslednej novele)

Štruktúra a prevádzka informačného systému územného plánovania a výstavby

14. 4. 2025 Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby, o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavby.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky ustanovuje portál výstavby. Portál výstavby je časť informačného systému územného plánovania a výstavby, ktorý spravuje úrad na úseku výstavby a štátneho stavebného dohľadu. Portál výstavby obsahuje úložisko dokumentácie, register výstavby, register stavieb, zoznam dotknutých orgánov, zoznam dotknutých právnických osôb, zoznam reprezentatívnych združení vlastníkov informačných zariadení. Úložisko dokumentácie je dátové úložisko určené na ukladanie dokumentácie stavby a jej dokladovej časti v elektronickej podobe. Register výstavby slúži na evidenciu všetkých stavieb a ich dokumentácie, ktorých podania sa uskutočnili ako elektronické podania alebo do elektronickej podoby konvertované listinné podania stavebným úradom, vo fáze povoľovacích procesov stavby až do uvedenia stavby do trvalého užívania alebo do vydania overovacej doložky ohlásenej stavby. Register výstavby obsahuje formuláre na príslušné podanie vrátane informácie o rozsahu a obsahu potrebnej dokumentácie stavby. Register stavieb obsahuje údaje o všetkých stavbách, ktoré sa od 1. apríla 2025 uviedli do trvalého užívania alebo im bola vydaná overovacia doložka ohlásenej stavby a ktorých podanie sa uskutočnilo ako elektronické podanie. Údaje o stavbách v registri stavieb nie sú verejne prístupné. Prístup do webového rozhrania informačného systému je možný po registrácii používateľa a jeho prihlásení pomocou mena a hesla, elektronickým občianskym preukazom (eID prihlásenie) alebo iným podporovaným autentifikačným prostriedkom. Využitie niektorých funkcií informačného systému je možné len po eID prihlásení alebo po prihlásení iným podporovaným autentifikačným prostriedkom.
K

Chcete zmeniť zdravotnú poisťovňu? Zostáva vám už len pár dní

25. 9. 2023 Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) apeluje na poistencov, aby boli obozretní. Na zmenu zdravotnej poisťovne zostáva posledných pár dní. Ľudia tak môžu urobiť do konca septembra. Vybrať si môžu medzi štátnou Všeobecnou zdravotnou poisťovňou a súkromnými zdravotnými poisťovňami Dôvera a Union.
„Poistenci často prihlášku podpisujú v rýchlosti, bez domyslenia dôsledkov, poskytujú svoje osobné údaje, avšak následne namietajú, že prihlášku nepodpísali, že podpis na prihláške bol sfalšovaný a podobne. V prípade, že sa poistenci domnievajú, že boli zneužité ich osobné údaje, odporúčame nahlásiť tieto skutočnosti na polícii. Aktuálne je možné podanú prihlášku kedykoľvek až do 31. októbra kalendárneho roka vziať späť, a to aj bez udania dôvodu," skonštatovala predsedníčka ÚDZS Renáta Bláhová.
B

Novela zákona o protispoločenskej činnosti

12. 9. 2023 Aktuálna novela zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení zákonom č. 189/2023 Z. z. nadobudla účinnosť od 1. septembra 2023. Venuje sa aj pravidlám a odporúčaniam k správnemu postupu, spôsobom a určeniu zodpovednej osoby vo verejnej správe a v organizáciách mimo verejnej správy (ak zamestnávateľ zamestnáva viac ako 50 zamestnancov).
Zadefinovaných je pätnásť odporúčaní k spracovaniu internej smernice pre zamestnávateľov: 1. Novelizácia zákona zadefinovala, že zamestnávateľ vo verejnej správe (ak má viac ako 5 zamestnancov a mimo verejnej správy, ak má viac ako 50 zamestnancov vrátane) spracuje si na vlastné podmienky interný akt riadenia (smernicu). Treba dodať, že zákon po novelizácii od 1. septembra 2023 upravuje, čo všetko má byť súčasťou predmetnej smernice po formálnej a obsahovej stránke v zmysle ustanovení novelizovaného § 10 zákona. 2. Smernica po jej prijatí a podpísaní (s riadnym uvedením čísla smernice) je záväzná pre všetkých zamestnancov ako aj fyzické osoby vykonávajúce prácu mimo pracovného pomeru, blízke osoby a osoby v predzmluvných vzťahoch, bývalých zamestnancov a členov komisií, rovnako osoby pri verejnom obstarávaní a výberových konaniach. 3. Ak má Váš subjekt založenú spoločnosť: Smernica má informatívny a odporúčací charakter pre zamestnancov právnických osôb v zakladateľskej pôsobnosti subjektu verejnej správy. 4. Oznámenie je uvedenie skutočností, o ktorých sa fyzická osoba dozvedela v súvislosti - s výkonom svojho zamestnania, povolania, postavenia alebo funkcie alebo v súvislosti s činnosťou vo verejnom záujme a ktoré sa týkajú protispoločenskej činnosti. urobí oznámenie a jej pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah sa skončil, - ak sa dozvedela informácie o protispoločenskej činnosti počas trvania tohto pracovnoprávneho vzťahu alebo iného obdobného vzťahu, - urobenia oznámenia, ak jej pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah ešte nevznikol, ak sa dozvedela informácie o protispoločenskej činnosti počas výberového konania alebo v rámci predzmluvných vzťahov alebo tiež - s oznámením, ktoré boli podané anonymne a totožnosť oznamovateľa bola odhalená. 5. Povinnosťou zamestnávateľa je určiť zodpovednú osobu, pričom táto zodpovedná osoba je spravidla zamestnanec (pozn. autora: môže byť interne v smernici/zásadách určené, aby mimo verejnej správy do 250 zamestnancov vrátane bola zodpovedná osoba, resp. osoba, ktorá prijíma oznámenie od fyzickej osoby a zároveň potvrdzuje predmetné oznámenie aj iná osoba ako zamestnanec, teda externou formou). 6. Označenie zodpovednej osoby a spôsoby podávania oznámení musia byť zverejnené a pre všetkých zamestnancov prístupné obvyklým a bežne dostupným spôsobom tak, že najmenej jeden spôsob podávania oznámení musí byť prístupný nepretržite (pozn.: tieto údaje sa zverejnia napríklad ako odporúčanie cez intranet alebo prostredníctvom spoločného priečinku, cloudového systému, webovom sídle – internetovej stránke a podobne). 7. Zamestnávateľ nesmie zodpovednú osobu, resp. vyvíjať na ňu nátlak, či postihovať za výkon jej úloh. Zodpovedná osoba má povinnosť sa vzdelávať a absolvovať školenia v predmetnej oblasti (nie je potrebné špeciálne vzdelanie a ani školenia, či kvalifikácie). 8. Oznamovateľom je najmä fyzická osoba, ktorá uviedla skutočnosti, o ktorých sa fyzická osoba dozvedela v súvislosti s pracovnoprávnym vzťahom alebo iným obdobným vzťahom a ktoré sa týkajú protispoločenskej činnosti, ako aj fyzická osoba, ktorá v dobrej viere urobí oznámenie orgánu príslušnému na prijatie oznámenia alebo zamestnávateľovi, či fyzická osoba, ktorá podá oznámenie a jej pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah sa skončil (pozn. autora: ak sa fyzická osoba dozvedela informácie o protispoločenskej činnosti počas trvania tohto pracovnoprávneho vzťahu alebo iného obdobného vzťahu). 9. Oznamovateľom môže byť tiež fyzická osoba, ktorá urobí oznámenie a jej pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah ešte nevznikol (ak sa dozvedela informácie o protispoločenskej činnosti počas výberového konania alebo v rámci predzmluvných vzťahov). Rovnako tiež fyzická osoba, ktorá urobila oznámenie prostredníctvom vnútorného systému preverovania oznámení a nebola oboznámená s výsledkom preverenia alebo neboli prijaté vhodné opatrenia a následne urobila takéto oznámenie orgánu príslušnému na prijatie oznámenia a nebola v primeranej lehote oboznámená so stavom preverovania alebo s výsledkom preverenia. Je potrebné v tejto časti odporúčaní pre Vás dodať, že oznamovateľom môže byť aj fyzická osoba, ak existuje jej dôvodná obava, že protispoločenská činnosť môže predstavovať bezprostredné alebo zjavné ohrozenie verejného záujmu, alebo je dôvodná obava, že v prípade urobenia oznámenia orgánu príslušnému na prijatie oznámenia by jej hrozil postih alebo vzhľadom na konkrétne okolnosti prípadu hrozí, že orgány na prijatie oznámenia nezabezpečia nestranné a nezávislé preverenie skutočností uvedených v oznámení. 10. Oznámenie možno podať písomne a to osobne alebo prostredníctvom poštovej prepravy prípadne elektronickou poštou alebo osobne (je vhodné určiť interne tieto spôsoby vo vlastnej smernici). Oznámenie môže byť aj anonymné, pričom takéto sa riadne prešetrí. 11. Oznámenia prijaté inou osobou ako zodpovednou osobou (podateľňa, úsek štatutára a podobne) je táto osoba povinná bezodkladne postúpiť do rúk zodpovednej osobe so zachovaním plnej ochrany oznamovateľa a predmetu oznámenia v zalepenej obálke. Oznámenie adresované Úradu na ochranu oznamovateľov tento úrad bezodkladne postúpi príslušnému orgánu – zodpovednej osobe. Ak oznamovateľ požiada o utajenie svojej totožnosti, úrad vždy postúpi oznámenie bez uvedenia údajov o totožnosti oznamovateľa. 12. Zodpovedná osoba pravidelne sleduje a aktualizuje vlastné/podnikové kontakty v prípade ich zmien (pozn.: telefonické linky, emailový kontakt a podobne), aby boli stále funkčné. 13. Vo verejnej správe/samospráve: V prípade infožiadosti podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o o slobodnom prístupe k informáciám v znení neskorších predpisov zodpovedná osoba nesprístupní údaje o oznamovateľovi a ani predmet, či iné osobné údaje žiadateľovi. 14. Pre zriaďovateľov organizácií/zložiek: Zodpovedná osoba upozorní tiež zriadené organizácie a ich vedúcich zamestnancov/štatutárov (do 50 zamestnancov, pričom nad 50 zamestnancov si organizácia sama realizuje smernicu, spôsoby, určenie zodpovednej osoby a postup podávania oznámení) o účinnosti vlastnej spracovanej alebo aktualizovanej smernice a o spôsoboch podania oznámenia pre zamestnancov, fyzické i blízke osoby. 15. Pri výberových konaniach/verejných obstarávaniach: Zodpovedná osoba zabezpečí, aby personálny úsek/úsek verejného obstarávania zverejnili odkaz na zákon a interné smernicu vo vyhlásení výberových konaní na pracovnú pozíciu (postačí vo vyhlásení, či ozname).

Ľudia chceli v kríze zbohatnúť, no „popálili sa“. Problémy hlási Česko s dosahmi aj na Slovensko

25. 8. 2023 Krachy podnikových dlhopisov nie sú v Česku ničím výnimočným, nedávnym príkladom je skupina Premiot Group. Na Slovensku sú problémové dlhopisy ojedinelejšie, posledným veľkým pádom bol prípad Arca Capital. Výnos pri podnikových dlhopisoch nie je garantovaný a ide o rizikový investičný nástroj.
Rating rizikovosti slovenských podnikových dlhopisov zverejňuje portál Zelený delfín. Ešte nedávno sme zažívali obdobie lacných peňazí. Úrokové sadzby boli historicky nízko, úvery boli pre ľudí veľmi výhodné. No vklady zároveň ponúkali zhodnotenie blízke nule. Jednou z možných alternatív, ktoré sa svojou povahou podobajú termínovaným vkladom, avšak ponúkajú oveľa atraktívnejšie výnosy, sú podnikové dlhopisy. Ľudia, ktorí ich nakupujú, tiež často nadobúdajú dojem, že ide o nízkorizikovú investíciu. Viaceré udalosti za posledné roky však dokazujú, že ide o omyl. Stačí sa pozrieť na susednú Českú republiku, kde investičná skupina Premiot Group zaoberajúca sa najmä biznisom s nehnuteľnosťami začiatkom tohto roka priznala, že nedokáže svojim investorom vyplatiť úhrady dlhopisových emisií splatných ku koncu roka 2022. Trojročný dlhopis s ročným úrokovým výnosom osem percent si pritom mohli kúpiť aj Slováci. HN Premiot Group oslovili s otázkou, v čom vidia dôvody, že sa dostali do tejto situácie a v akom štádiu je v súčasnosti jej riešenie...
B
(Zdroj: hnonline.sk)

Kraje chcú dokončiť reformu verejnej správy, rokovali s 11 stranami

23. 8. 2023 S každým z nich chce združenie podpísať memorandum o spolupráci Samospráva ako partner. Informovali o tom v utorok na brífingu. Samosprávne kraje Slovenska (SK8) požadujú dokončiť reformu verejnej správy, ale tiež napríklad zaradiť združenie medzi stálych členov Hospodárskej a sociálnej rady SR, tzv. tripartity. O svojich požiadavkách rokovalo združenie s vybranými 11 politickými subjektmi, ktoré by sa mohli po septembrových voľbách dostať do parlamentu. S každým z nich chce podpísať memorandum o spolupráci Samospráva ako partner. Informovali o tom v utorok na brífingu.
"Mať jednoznačných 11 politických záväzkov od 11 politických subjektov prispeje k tomu, aby sme sa navzájom po volebnom období neprekvapovali. A aby mohla regionálna samospráva slúžiť ako partner vlády," skonštatoval predseda SK8 a zároveň predseda Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) Jozef Viskupič s tým, že by sa tým mala posilniť spolupráca medzi štátom a samosprávami. Dokument zahŕňa 24 bodov v deviatich oblastiach regionálneho rozvoja, ktoré jednotlivé krajské samosprávy trápia a radi by ich v najbližších rokoch riešili centrálnou úrovňou, teda vládou SR alebo parlamentom. Vypracovaný bol na základe dlhoročných skúseností vedení krajov, ktoré nechcú byť v ďalšom období opomínané tak, ako to bolo v uplynulých rokoch...
B
(Zdroj: aktuality.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Hermína
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner