Štruktúra a prevádzka informačného systému územného plánovania a výstavby
14. 4. 2025
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby, o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavby.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky ustanovuje portál výstavby. Portál výstavby je časť informačného systému územného plánovania a výstavby, ktorý spravuje úrad na úseku výstavby a štátneho stavebného dohľadu. Portál výstavby obsahuje úložisko dokumentácie, register výstavby, register stavieb, zoznam dotknutých orgánov, zoznam dotknutých právnických osôb, zoznam reprezentatívnych združení vlastníkov informačných zariadení. Úložisko dokumentácie je dátové úložisko určené na ukladanie dokumentácie stavby a jej dokladovej časti v elektronickej podobe. Register výstavby slúži na evidenciu všetkých stavieb a ich dokumentácie, ktorých podania sa uskutočnili ako elektronické podania alebo do elektronickej podoby konvertované listinné podania stavebným úradom, vo fáze povoľovacích procesov stavby až do uvedenia stavby do trvalého užívania alebo do vydania overovacej doložky ohlásenej stavby. Register výstavby obsahuje formuláre na príslušné podanie vrátane informácie o rozsahu a obsahu potrebnej dokumentácie stavby. Register stavieb obsahuje údaje o všetkých stavbách, ktoré sa od 1. apríla 2025 uviedli do trvalého užívania alebo im bola vydaná overovacia doložka ohlásenej stavby a ktorých podanie sa uskutočnilo ako elektronické podanie. Údaje o stavbách v registri stavieb nie sú verejne prístupné. Prístup do webového rozhrania informačného systému je možný po registrácii používateľa a jeho prihlásení pomocou mena a hesla, elektronickým občianskym preukazom (eID prihlásenie) alebo iným podporovaným autentifikačným prostriedkom. Využitie niektorých funkcií informačného systému je možné len po eID prihlásení alebo po prihlásení iným podporovaným autentifikačným prostriedkom.
K
Zásoby ropy v USA vzrástli, ceny reagovali poklesom
27. 3. 2024
Ceny ropy klesli v reakcii na správu o prudkom náraste zásob komodity v Spojených štátoch a pribúdajúce náznaky, že kľúčové producentské krajiny v najbližšom čase nezmenia svoju ťažobnú politiku. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters a údajov agentúry Bloomberg.
Barel (159 litrov) americkej ľahkej ropy West Texas Intermediate (WTI) s dodávkou v máji sa v stredu o 7.16 h SEČ predával po 80,96 USD (74,58 eura). To bolo o 66 centov alebo 0,81 % menej ako v predchádzajúci deň na konci obchodovania. Cena májového kontraktu na severomorskú ropnú zmes Brent klesla o 76 centov alebo 0,88 % na 85,49 USD za barel.
Zásoby ropy v USA, ktoré sú najväčším svetovým spotrebiteľom suroviny, podľa údajov Amerického ropného inštitútu v týždni končiacom sa 22. marca vzrástli o 9,3 milióna barelov. Organizácia krajín vyvážajúcich ropu (OPEC) a jej spojenci na čele s Ruskom združení vo formáte OPEC+ pravdepodobne až do riadneho zasadnutia, ktoré sa uskutoční v júni, neurobia žiadne zásadné zmeny ťažobnej politiky, uviedli pre agentúru Reuters viaceré zdroje z prostredia OPEC+.
Skupina zvolala na 3. apríla online zasadnutie svojho ministerského monitorovacieho výboru, ktorý sa bude venovať situácii na trhu a plneniu záväzkov v oblasti zníženia ťažby. Začiatkom tohto mesiaca sa členovia OPEC+ dohodli na predĺžení produkčných škrtov o približne 2,2 milióna barelov denne do konca júna...
B
Čo hovoria dostupné dáta o spoľahlivosti áut s rôznymi typmi pohonov?
27. 3. 2024
Elektromobily či autá s konvenčnými spaľovacími motormi? Alebo radšej hybrid, ktorý je akýmsi prienikom oboch svetov? Diskusie o tom, ktorý pohon je lepší, zelenší a lacnejší na prevádzku, neutíchajú. Čistokrvné elektromobily majú (z pohľadu nulového lokálneho spaľovania uhľovodíka) nižší negatívny dopad na životné prostredie. Na druhej strane je obstarávacia cena, kde hovoria tvrdé čísla „zo života“ jasnou rečou: vozidlá so spaľovacím motorom sú stále o desiatky percent lacnejšie.
Protiargumentom zástancov elektromobility je, že sa treba pozerať na celý životný cyklus auta a návratnosť obstarávacej ceny v rokoch. Prevádzka vozidla jazdiaceho na batériu je vraj lacnejšia, čím sa úplne alebo aspoň čiastočne vykompenzuje vyššia prvotná investícia do drahšieho typu pohonu. Odhliadnuc od cien tankovania a nabíjania sa tieto názory opierajú o fakt, že batériové vozidlá obsahujú menej pohyblivých častí, čo znamená menej prvkov náchylných na opotrebenie.
V nasledujúcom článku sa pozrieme na to, ako je to naozaj s prevádzkovými nákladmi u rôznych typov pohonu, čím sa však čiastočne dotkneme aj environmentálnej stránky. Netreba totiž zabúdať na fakt, že uhlíková stopa elektromobilov ich výrobou nekončí. A to bez ohľadu na to, či ich nabíjate „zelenou“ elektrinou. Taktiež sa pozrieme na problematiku poistiek – či už z pohľadu ich výšky, tak aj samotného krytia škodových udalostí...
S
Vláda schválila koncepciu strategickej komunikácie
13. 3. 2024
Riadenie a realizácia strategickej komunikácie bude prebiehať predovšetkým v pôsobnosti štátnej a verejnej správy. Vláda v stredu schválila Návrh koncepcie strategickej komunikácie SR. Cieľom koncepcie je budovať rámec, ktorý má posilniť schopnosť štátu včasne, zrozumiteľne a efektívne informovať spoločnosť o prioritách, rozhodnutiach a výsledkoch vlády.
„Účelom dokumentu je aj eliminácia absencie systémového ukotvenia mechanizmu koordinovanej strategickej komunikácie, ktorá umožnila najmä zahraničným a tuzemským mimovládnym organizáciám svojvoľne realizovať strategickú komunikáciu štátu bez prebrania zodpovednosti za jej dosahy na slovenskú spoločnosť," uvádza sa v predkladacej správe. Riadenie a realizácia strategickej komunikácie bude prebiehať predovšetkým v pôsobnosti štátnej a verejnej správy. Implementácia koncepcie stanovuje základné východiská a princípy strategickej komunikácie a zároveň navrhuje mechanizmus medzirezortnej koordinácie ministerstiev a Úradu vlády SR.
S
Prezidentka podpísala novelu Trestného zákona týkajúcu sa premlčacích lehôt
13. 3. 2024
Pri trestných činoch ako znásilnenie alebo sexuálne zneužívanie sa dĺžka premlčacej doby nezmení. Prezidentka Zuzana Čaputová podpísala novelu Trestného zákona týkajúcu sa premlčacích lehôt. Tá ráta so zachovaním pôvodných 20-ročných premlčacích lehôt pri trestných činoch, ako je znásilnenie či sexuálne zneužívanie, informoval hovorca hlavy štátu Martin Strižinec.
„Uvedomujúc si spoločenskú objednávku, cieľom predkladaného návrhu zákona je, aby pri trestných činoch proti životu a zdraviu, trestných činoch proti slobode a ľudskej dôstojnosti, trestných činoch proti rodine a mládeži a trestných činoch proti iným právam a slobodám zostala zachovaná doterajšia právna úprava zániku trestnosti v dôsledku premlčania," ozrejmilo ministerstvo spravodlivosti pri predkladaní novely. Pri týchto trestných činoch sa tak budú uplatňovať doterajšie premlčacie doby, a to najmä 20-ročná doba v prípade zločinov, za ktoré Trestný zákon dovoľuje uložiť trest odňatia slobody najmenej desať rokov. Medzi takéto zločiny patria najmä vražda, zabitie, ublíženie na zdraví, hrubý nátlak, zavlečenie do cudziny, znásilnenie, sexuálne násilie, sexuálne zneužívanie, týranie blízkej osoby a zverenej osoby, obchodovanie s ľuďmi, únos a výroba detskej pornografie.
Legislatíva má byť účinná od 15. marca. Rovnako mala nadobudnúť účinnosť aj „veľká novela" Trestného zákona schválená 8. februára, ktorá premlčacie lehoty skracovala. Ústavný súd SR však pozastavil účinnosť veľkej časti zmien.
S