Integrácia občianskeho preukazu s preukazom poistenca
10. 9. 2009
Integráciu pripravovaného elektronického občianskeho preukazu s kartou zdravotného poistenia navrhuje spoločnosť Siemens. Takáto integrovaná karta by okrem uloženia osobných údajov a využitia elektronického podpisu občanovi mohla umožniť overenie poistného vzťahu u lekára, či prístup k personálnemu zdravotnému záznamu a na zdravotnícky portál.
Karta by zároveň mohla zabezpečiť spárovanie lekárskeho predpisu so správnou osobou podľa jej zdravotného stavu, ale aj vydanie správnych liekov správnej osobe aj s kontrolou interakcie s ostanými liekmi.
V Rakúsku, kde sa už systém e-preskripcie rozbieha, ročné úspory po jeho zavedení vypočítali na 146 až 182 mil. €.
Integrácia elektronického občianskeho preukazu s kartou zdravotného poistenia je podľa spoločnosti technicky realizovateľná. Zaručená by bola aj bezpečnosť osobných údajov.
Novela zákona o verejnom obstarávaní postupuje do druhého čítania
10. 9. 2009
V parlamente do druhého čítania prešiel vládny návrh novely zákona o verejnom obstarávaní. Novela má upraviť najmä revízne postupy a zároveň preberá európsku smernicu z decembra 2007 o revíznych postupoch.
Smernica je zameraná na zvýšenie účinnosti postupov pri zadávaní verejných zákaziek tak, aby o neplatnosti zmluvy alebo rámcovej dohody rozhodovali súdy. Novela upravuje koncesie na služby a spresňuje ustanovenia zákona o verejnom obstarávaní.
Predpokladá sa zavedenie nového inštitútu, a to konania úradu o návrhu na uloženie zákazu plnenia zmluvy, ktoré bude podmienené zložením kaucie. S európskou smernicou o revíznych postupoch majú byť zosúladené tiež odkladné lehoty pri uzavieraní zmlúv.
Súčasťou návrhu novely je dodatok, podľa ktorého je možné požiadať o určenie neplatnosti zmluvy alebo rámcovej dohody do 30 dní od uverejnenia výsledku obstarávania v európskom vestníku, ak oznámenie odôvodní neuverejnenie vyhlásenia obstarávania.
Ak oznámenie nezdôvodní neuverejnenie vyhlásenia obstarávania do šiestich mesiacov od uverejnenia výsledku obstarávania, bude možné zmluvu napadnúť. Do druhého čítania sa dostal aj vládny návrh zákona o akreditácii orgánov posudzovania zhody.
V treťom čítaní poslanci schválili vládny návrh zákona o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách.
Poistiť už možno aj zorganizovanie pohrebu
9. 9. 2009
Poistka zabezpečí okrem iného vybavenie potrebnej dokumentácie, asistenčné služby, ako napríklad právne či daňové poradenstvo.
Jedna z poisťovní pôsobiacich na Slovensku dokonca umožňuje takéto poistenie ako samostatnú poistku.
Hlavným predmetom takejto poistky je organizácia a prefinancovanie pohrebu. Poistka zabezpečí okrem iného vybavenie potrebnej dokumentácie, asistenčné služby, ako napríklad právne či daňové poradenstvo pre riešenie pozostalosti, ale aj zabezpečenie prípadnej psychologickej pomoci pozostalým.
Právomoci mestskej polície v súvislosti s vykonávaním cestnej kontroly
7. 9. 2009
Mnohí motoristi nemajú jasno v tom, či ich môže kontrolovať obecná polícia. Väčšina vie, že za nesprávne parkovanie obecní policajti môžu rozdávať "papuče". Podľa zákona o obecnej polícii (zákon č. 564/1991 Zb.), v ktorom sú popísané práva a povinnosti členov obecných polícií, v stanovených prípadoch môžu obecní policajti kontrolovať aj vodičov motorových vozidiel.
§ 3 zákona č. 564/1991 Zb.:
(1) Obecná polícia
f) objasňuje priestupky, ak tak ustanovuje osobitný predpis, prejednáva v blokovom konaní priestupky ustanovené osobitným predpisom a priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky spáchané neuposlúchnutím pokynu vyplývajúceho
1. z dopravnej značky zákaz zastavenia, zákaz státia, zákaz vjazdu, zákaz odbočovania, zákaz otáčania, prikázaný smer jazdy, prikázaný smer obchádzania, vyhradené parkovisko, obytná zóna, pešia zóna, školská zóna, zóna s dopravným obmedzením a parkovisko,
2. zo všeobecnej úpravy cestnej premávky, ktorou sa zakazuje zastavenie, státie a vjazd vozidiel...
Z platného zákona vyplýva, že mestskí policajti majú právo zastaviť auto, ktoré vošlo do zákazu vjazdu a takisto udeliť aj pokutu.
§ 8 zákona č. 564/1991 Zb.:
1) Príslušník obecnej polície pri plnení úloh je oprávnený
b) ukladať a vyberať v blokovom konaní pokuty za priestupky [§ 3 ods. 1 písm. f"> zistené pri plnení úloh,
f) zastavovať vozidlá, ak vodič vozidla spáchal priestupok proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, ktorý je oprávnený prejednať v blokovom konaní podľa § 3 ods. 1 písm. f), alebo ak ide o vozidlo, po ktorom bolo vyhlásené pátranie.
Príslušník obecnej polície teda za istých okolností môže zastavovať autá, ktorých vodiči porušili dopravné predpisy. Príslušníci obecnej polície tiež môžu zisťovať totožnosť priestupcu a uložiť mu pokutu za priestupky vymenované v § 3. Iné priestupky nesmú riešiť priamo, ale môžu ich nahlásiť štátnej polícii.
Mestský alebo obecný policajt sa nesmie vyhrážať zadržaním dokladov a ani ich zadržať. Môže si vypýtať doklad totožnosti, teda občiansky preukaz.
§ 9 zákona č. 564/1991 Zb.:
(1) Príslušník obecnej polície je oprávnený vyzvať osobu
a) pristihnutú pri spáchaní priestupku,
b) od ktorej je požadované vysvetlenie podľa § 10 ods. 1, alebo ak ide o hľadanú osobu, aby preukázala svoju totožnosť; osoba je povinná výzve vyhovieť.
(2) Ak odmietne osoba uvedená v odseku 1 preukázať svoju totožnosť alebo ak ju nemôže preukázať ani po predchádzajúcom poskytnutí potrebnej súčinnosti na preukázanie svojej totožnosti, je príslušník obecnej polície oprávnený predviesť takúto osobu na útvar obecnej polície za účelom zistenia jej totožnosti.