Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphy a byrokrati

Ľudia v akomkoľvek systéme nerobia to, čo im systém prikazuje.

Aby argument mohol byť akceptovaný, musí byť vyjadrený holou vetou a už na prvý pohľad musí byť jasné, že je nevyvrátiteľný.

Prázdny stôl prináša pocit úľavy a tušenie, že sa blíži katastrofa.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Nič nie je väčšie a silnejšie ako strach.

Dobrého veľa nebýva, zato zlé prichádza v húfoch.

Čím je krajší obal, tým bezcennejšie je vnútro.

(Murphyho zákony v bájkach)
Hlúposti sa medze nekladú

Prvý na rade je vždy ten, kto vytřča z radu.

Je zdraviu škodlivé hovoriť iné, ako chcú počuť mocní. Kto chce byť "in" riadi sa vekmi osvedčeným pravidlom: "Kam vietor, tam plášť."

Veci, ktorých sa vzdáš, môžu byť použité proti tebe.

(Murphyho zákony v bájkach)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Pri zlej konštelácii vecí človeku skríži plány aj mravec.

Kamaráta nepodtrhni skôr, ako si sám v bezpečí.

Čim je človeku lepšie, tým menej myslí na zadné kolieska.

(Murphyho zákony v bájkach)
Murphyho vynálezy

Nehorľavé zápalky sú ideálne najmä pre rodiny s malými deťmi a hasičov.

Predtým, ako si začnete strihať nechty, natrite ich na červeno – ľahšie ich potom nájdete na koberci.

Nepotopiteľná kotva je neoceniteľná v prípade, keď s už loď potápa. Ostane z nej aspoň niečo, čo sa dá speňažiť v zberných surovinách.

(Murphyho zrnká II)

Školský zákon – zásadné zmeny

29. 7. 2022 Dňa 1. 1. 2022 nadobudla účinnosť novela z. č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – zákon č. 415/2021 Z. z. Priniesla rad zmien týkajúcich sa nielen vzdelávacích štandardov, učebných plánov a osnov, ale aj stupňov vzdelania, či hodnotenia žiakov.
Novela zmenila a upravila niektoré ustanovenia doposiaľ platného právneho predpisu v oblasti:
1. charakteristiky pojmov
Vyššie spomínaný zákon novo charakterizuje pojem žiak, dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, dieťa alebo žiak s nadaním, vzdelávacia oblasť, vyučovací predmet, profilový predmet, medzinárodný program, národné školstvo, národná škola, národnostná trieda, národnostné školské zariadenie, účastník výchovy a vzdelávania, ale aj inkluzívne vzdelávanie.
2. princípov výchovy a vzdelávania
Výchova a vzdelávanie sú (okrem iného) legislatívne založené i na princípoch získať kompetencie:
• v oblasti komunikačných schopností, využívania digitálnych technológií, komunikácie v štátnom jazyku, cudzom jazyku a v národnostnej škole, národnostnej triede alebo v národnostnom školskom zariadení aj v jazyku národnostnej menšiny,
• v oblasti prírodných vied, humanitných vied, technických vied, matematickej gramotnosti, finančnej gramotnosti, čitateľskej gramotnosti, pohybu a zdravia, kompetencie k celoživotnému učeniu, ale tiež sociálne, umelecké i občianske kompetencie, ako aj podnikateľské schopnosti.
3. cieľov výchovy a vzdelávania
Do okruhu cieľov výchovy a vzdelávania zahŕňame možnosť žiakovi a dieťaťu získať kompetencie vo vyššie uvedených oblastiach.
4. štátnych vzdelávacích programov
Štátne vzdelávacie programy vymedzujú najmä ciele vzdelávania a vzdelávacie štandardy pre predprimárne vzdelávanie a ciele vzdelávania, rámcové učebné plány a vzdelávacie štandardy pre základné vzdelávanie, stredné a vyššie odborné vzdelávanie, pričom sa môžu členiť na vzdelávacie cykly. V úvode uvádzaná právna norma v tejto časti v sebe zahŕňa nielen obsah štátneho vzdelávacieho programu, ale aj jeho záväznosť pre príslušný stupeň vzdelania.
5. školského vzdelávacieho prog¬ramu
Tento vzdelávací program musí byť vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania a príslušným štátnym vzdelávacím programom. Zákon novo stanovuje jeho obsah, súlad medzinárodného programu s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania a jeho zverejňovanie (okrem učebných osnov) riaditeľom školy.
6. individuálneho vzdelávacieho programu
Podľa tohto programu sa s informovaným súhlasom zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia môže vzdelávať
a) dieťa alebo žiak, ktorého špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby neumožňujú, aby sa vzdelávali podľa školského vzdelávacieho programu školy, ktorú navštevuje, a ani podľa vzdelávacích programov určených pre školy, ktoré vzdelávajú deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, alebo
b) žiak, ktorému bolo povolené individuálne vzdelávanie v základnej škole.
7. výchovného programu
Štátny výchovný program vymedzuje odporúčaný obsah výchovy a vzdelávania v školských zariadeniach. Je základným dokumentom školského zariadenia, podľa ktorého sa uskutočňuje výchovno-vzdelávacia činnosť v školskom zariadení, pričom musí byť vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania.
8. rámcových učebných plánov, vzdelávacích štandardov, učebných plánov a učebných osnov.
9. pedagogickej dokumentácie a ďalšej dokumentácie
Pedagogická dokumentácia školy alebo školského zariadenia je súbor dokumentov, ktorými sa riadi výchovno-vzdelávací proces, a podľa ktorých škola alebo školské zariadenie vydáva verejné listiny a rozhodnutia.
10. výchovno-vzdelávacieho jazyka
Výchovno-vzdelávacím jazykom je vyučovací jazyk a výchovný jazyk. Posledná novela školského zákona upozorňuje na skutočnosť, že pre deti a žiakov patriace k národnostným menšinám sa výchova a vzdelávanie zaručuje v národnostných školách, národnostných triedach a národnostných školských zariadeniach s tým, že sa im zabezpečuje okrem práva na osvojenie si štátneho jazyka i právo na výchovu a vzdelanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny.
Výchova a vzdelávanie sa môže tiež uskutočňovať ako bilingválne vzdelávanie v štátnom jazyku a súčasne v cudzom jazyku.
11. edukačných publikácií
Edukačnou publikáciou je podľa znenia zákona učebnica, učebný text a pracovný zošit.
Na vzdelávanie v školách sa používajú len publikácie schválené ministerstvom školstva a iné edukačné publikácie a edukačný softvér, ktoré nie sú schválené týmto ministerstvom, ale sú v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania. Na vyučovanie predmetu náboženstvo alebo náboženská výchova možno používať edukačné publikácie schválené štátom uznanou cirkvou alebo náboženskou spoločnosťou.
12. zabezpečenia materiálno-technického vybavenia
Podľa znenia platnej legislatívnej úpravy môže ministerstvo školstva obstarať materiálno-technické vybavenie pre školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie.
Tento štátny orgán bezodplatne prevedie ním obstarané materiálno-technické vybavenie do správy materskej, základnej alebo strednej školy v zriaďovateľskej pôsobnosti orgánu miestnej štátnej správy v školstve alebo materskej školy v zriaďovateľskej pôsobnosti ústredného orgánu štátnej správy, alebo vlastníctva obce či samosprávneho kraja a do správy nimi zriadenej materskej školy, ktorá je právnickou osobou, základnej školy, ktorá je právnickou osobou, alebo strednej školy výlučne na účel výchovy a vzdelávania v príslušnej materskej, základnej alebo strednej škole, materskej školy, ktorá je právnickou osobou, základnej školy, ktorá je právnickou osobou, alebo strednej školy, ktoré nie sú zriadené obcou, samosprávnym krajom alebo orgánom miestnej štátnej správy v školstve, alebo zriaďovateľa materskej školy, ktorá nie je právnickou osobou, alebo základnej školy, ktorá nie je právnickou osobou, výlučne na účel výchovy a vzdelávania v príslušnej materskej škole alebo príslušnej základnej škole.
13. experimentálneho overovania
Cieľom experimentálneho overovania je získať alebo overovať v praxi poznatky, skúsenosti, podnety, implementáciu poznatkov a skúseností na zmeny a obnovu pedagogických dokumentov, na vytvorenie alternatívnych vzdelávacích programov alebo výchovných programov, overovanie zahraničných modelov, prípadne ich uplatnenie na podmienky škôl a školských zariadení. Zákon č. 415/2021 Z. z. novo stanovuje podmienky pre toto experimentálne overovanie.
14. stupňov vzdelania
Podľa nového znenia školského zákona základné vzdelanie sa člení na
a) primárne vzdelanie, ktoré získa žiak úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu pre prvý stupeň základnej školy alebo absolvovaním posledného ročníka základnej školy, ak ide o žiaka s mentálnym postihnutím alebo s mentálnym postihnutím v kombinácii s iným postihnutím. Dokladom o získanom stupni vzdelania a získanej kvalifikácii je vysvedčenie,
b) nižšie stredné vzdelanie, ktoré získa žiak úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu pre druhý stupeň základnej školy, úspešným absolvovaním prvého ročníka päťročného vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v strednej škole, do ktorého sa prijímajú žiaci z ôsmeho ročníka základnej školy, úspešným absolvovaním štvrtého ročníka osemročného vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v strednej škole, úspešným absolvovaním externého testovania za účelom získania nižšieho stredného vzdelania, ktorého sa na základe žiadosti môže zúčastniť fyzická osoba, ktorá dosiahla primárne vzdelanie a skončila povinnú školskú dochádzku úspešným absolvovaním komisionálnej skúšky na získanie nižšieho stredného vzdelania v rámci vzdelávacieho programu nižšieho stredného odborného vzdelávania.
15. dokladov o získanom vzdelaní
Dokladom o získanom vzdelaní je osvedčenie o získaní predprimárneho vzdelania, vysvedčenie, osvedčenie o absolvovaní časti vzdelávacieho programu, osvedčenie o zaškolení, osvedčenie o zaučení, vysvedčenie o záverečnej skúške, vysvedčenie o maturitnej skúške, vysvedčenie o absolventskej skúške a absolventský diplom, záverečné vysvedčenie a vysvedčenie o štátnej jazykovej skúške.
16. povinnej školskej dochádzky
Nové podmienky platnej legislatívy stanovujú nielen zásady, ktoré musí dodržať zákonný zástupca pri prihlásení výnimočne prijatého dieťaťa, ktoré nedovŕšilo 6 rokov veku na povinnú školskú dochádzku, či jeho povinnosť prihlásiť dieťa na plnenie povinnej školskej dochádzky (zápis), ale aj prípady, kedy je žiak so zdravotným znevýhodnením oslobodený od vzdelávania. Svojim znením zákon tiež určuje ukončenie povinnej školskej dochádzky žiakovi ôsmeho ročníka vzdelávacieho programu základnej školy, ktorý dovŕšil vek 16 rokov, ale stanovuje i zásady individuálneho štúdia a individuálneho učebného plánu.
17. sústavy škôl
V tejto časti právneho predpisu dochádza k zmenám týkajúcich sa:
• mesačného príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov v materskej škole,
• zaraďovania detí do tried v predprimárnom vzdelávaní,
• posúdenia školskej spôsobilosti v predprimárnom vzdelávaní detí, ktoré dosiahli vek 6 rokov,
• oslobodenia dieťaťa so zdravotným znevýhodnením od predprimárneho vzdelávania,
• delenia základnej školy na triedy a počet žiakov v nich,
• zriaďovanie špecializovaných tried v základnej škole,
• možností základnej školy a jej žiakov,
• absolvovania časti štúdia strednej školy v zahraničí,
• stanovenia najnižších počtov žiakov stredných škôl,
• zaradenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do triedy strednej školy,
• prestupu na inú strednú školu,
• preradenia zo strednej na základnú školu,
• postupu do vyššieho ročníka strednej školy,
• zanechania štúdia,
• zdravotnej spôsobilosti,
• výučby na základnej umeleckej a jazykovej škole.
18. foriem organizácie výchovy a vzdelávania
Výchova a vzdelávanie sa v školách organizuje dennou alebo externou formou štúdia.
19. hodnotenia žiakov a opatrení vo výchove v základných a stredných školách
Hodnotenie žiaka sa vykonáva podľa úrovne dosiahnutých výsledkov vo vyučovacom predmete priebežne počas školského roka a súhrnne na vysvedčení za prvý polrok a druhý polrok školského roka.
20. komisionálnych skúšok v základných a stredných školách
Na základe novely školského zákona sa žiak hodnotí podľa výsledkov komisionálnej skúšky, ak: vykonáva rozdielovú skúšku v strednej škole, požiada o preskúšanie plnoletý žiak alebo zákonný zástupca neplnoletého žiaka, podá vyučujúci pedagogický zamestnanec alebo riaditeľ školy podnet na preskúšanie žiaka, neprospel z vyučovacieho predmetu, študuje podľa individuálneho učebného plánu v strednej škole, je oslobodený od povinnosti dochádzať do školy, vykonáva na konci prvého polroka a druhého polroka v konzervatóriu alebo v škole umeleckého priemyslu skúšku z umeleckej praxe a skúšku z profilového predmetu, plní školskú dochádzku osobitným spôsobom, vzdeláva sa individuálne alebo vykonáva komisionálnu skúšku s cieľom získať nižšie stredné vzdelanie.
21. prijímania na výchovu a vzdelávanie
Legislatívne sa novo upravujú zásady:
• prijímania detí na predprimárne vzdelávanie,
• prijímania na základné vzdelanie detí, ktoré spĺňajú zákonné podmienky,
• predpokladov na prijatie na vzdelávanie v stredných školách,
• predkladania prihlášok na vzdelávanie na stredné školy,
• organizácie prijímacieho konania na strednú školu,
• prijímacej skúšky a rozhodnutia o prijatí na strednú školu,
• prijímania do vyšších ročníkov stredných škôl.
22. ukončenia výchovy a vzdelávania v stredných školách
Výchova a vzdelávanie v stredných školách môže byť ukončené záverečnou skúškou, maturitnou skúškou, alebo absolventskou skúškou.
23. maturitných komisií, skúšobných komisií pre záverečnú skúšku a skúšobných komisií pre absolventskú skúšku
Organizáciu a priebeh maturitnej skúšky zabezpečujú ústredná maturitná komisia, školská maturitná komisia a predmetová maturitná komisia. Predsedu školskej maturitnej komisie a predsedu predmetovej maturitnej komisie vymenúva do 1. marca príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve. Skúšajúcich členov predmetovej maturitnej komisie vymenúva do 30. apríla riaditeľ školy.
24. školských výchovno-vzdelávacích zariadení
Legislatívne je upravený príspevok na čiastočnú úhradu nákladov na činnosť školského klubu detí, centra voľného času, spojených s ubytovaním v školskom internáte, ale aj špeciálnych výchovných zariadení.
25. systému poradenstva a prevencie
V systéme poradenstva a prevencie sa vykonáva odborná činnosť, ktorou je poradenská,, psychologická, pedagogická, špeciálno-pedagogická, logopedická, liečebno-pedagogická a sociálno-pedagogická činnosť zameraná na optimalizáciu výchovného, vzdelávacieho, psychického, sociálneho a kariérového vývinu detí od narodenia až po ukončenie prípravy na povolanie. Poradenská činnosť sa poskytuje aj zákonným zástupcom detí alebo žiakov, zástupcom zariadenia, pedagogickým alebo odborným zamestnancom.
Systém poradenstva a prevencie tvoria zariadenia poradenstva a prevencie a v školách pedagogickí zamestnanci, školský podporný tím alebo odborní zamestnanci školy.
26. práv a povinností dieťaťa, žiaka a jeho zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia
Podľa novej právnej úpravy má dieťa alebo žiak právo na rovnoprávny prístup ku vzdelávaniu, bezplatné vzdelanie v základných školách a v stredných školách, bezplatné vzdelanie pre deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné v materskej škole, ktorá je štátnou školou, vzdelanie v štátnom jazyku a materinskom jazyku, inkluzívne vzdelávanie a individuálny prístup rešpektujúci jeho rôzne výchovno-vzdelávacie potreby, schopnosti a možnosti, nadanie a zdravotný stav, bezplatné zapožičiavanie edukačných publikácií na povinné vyučovacie predmety okrem pracovných zošitov, úctu k jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnostnej a etnickej príslušnosti, poskytovanie poradenstva a služieb spojených s výchovou a vzdelávaním, výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a hygienicky vyhovujúcom prostredí, organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho veku, schopnostiam, záujmom, zdravotnému stavu a v súlade so zásadami psychohygieny, úctu k svojej osobe a na zabezpečenie ochrany proti fyzickému, psychickému a sexuálnemu násiliu, na slobodnú voľbu voliteľných a nepovinných predmetov v súlade so svojimi možnosťami, záujmami a záľubami v rozsahu ustanovenom vzdelávacím programom, na informácie týkajúce sa jeho osoby a jeho výchovno-vzdelávacích výsledkov, na individuálne vzdelávanie za podmienok zákonom a náhradu škody, ktorá mu vznikla pri výchove a vzdelávaní alebo v priamej súvislosti s nimi.
K

Pri pohľade na peknú ženu muži dočasne hlúpnu, naopak toto pravidlo neplatí

19. 6. 2009 Vedci tvrdia, že muži pri pohľade na peknú ženu hlúpnu! Aspoň dočasne. Vedci z univerzity Radboud v holandskom meste Nijmegen sledovali intelektuálne schopnosti študentov krátko potom, ako ich dali dokopy s krásnymi ženami. Výsledok meraní ukázal, že tesne po stretnutí nevedeli študenti naplno rozmýšľať. U žien to pravidlo pri pekných mužoch neplatilo.
To by mohlo vysvetľovať, prečo muži na vysokých školách nedosahujú také dobré výsledky ako ženy.  Štúdie  sa zúčastnilo 50 študentov a 60 študentiek.  Zúčastnení sa museli medzi sebou rozprávať a následne vyriešiť skúšobné testy. 

Tie ukázali, že mužská časť testovaných osôb bola výrazne negatívne ovplyvnená stretnutím so ženami, ktoré sú považované za atraktívne.  Muži boli zaujatí tým, aby vzbudili dojem. To pravdepodobne veľmi výrazne ovplyvnilo  ich výkonnosť. Ženy, ktoré sa testu tiež zúčastnili, naopak neboli stretnutím s atraktívnymi mužmi vôbec negatívne ovplyvnené.
(Zdroj: PLUSKA)

Za mesačný paušál dostanete hudbu do sýtosti

16. 6. 2009 Na obchodný trh prichádza jedna z firiem s ponukou zaplatiť drobný mesačný paušál a sťahovať hudbu do sýtosti. Skladby budú vo formáte MP3 a bude ich možné prehrávať na všetkom, čo si s týmto formátom poradí. Internetisti sa tak môžu dočkať toho, o čom snívajú už roky.

Namiesto platieb za stiahnuté skladby a albumy, zaplatia iba mesačný poplatok, za ktorý budú môcť počúvať čokoľvek - či už na svojom počítači, v mobile, vreckovom prehrávači či HiFi systéme.
Ak sa tento krok stretne s pozitívnym ohlasom,  svoje doterajšie návyky a obchodné stratégie budú musieť prehodnotiť aj hudobné vydavateľstvá.
Hoci fyzickým nosičom už dávno odzvonilo, firmy  doposiaľ nenaskočili na digitálny internetový vlak v takom rozsahu, aký sa od nich očakával. Zopár úspešných obchodov s hudbou, ktoré je možné spočítať na prstoch rúk stačiť nebude.
Už teraz je isté, že sa chystá niečo veľké, čo by v hudobnom priemysle mohlo konečne spôsobiť revolúciu.
(Zdroj: SME)

Vodičov čakajú v lete kolóny

15. 6. 2009 Rozširovanie a výstavba diaľnic a úprava vozoviek v mestách spôsobujú kolóny a nervozitu vodičov. Dopravné komplikácie v letných mesiacoch môže spôsobiť aj výstavba elektronického mýtneho systému.
Do akej miery stavbári zvládnu bratislavských vodičov, sa ukáže  na ceste z Lamača do Záhorskej Bystrice už v júli.
Dopravným obmedzeniam sa pri stavbe mýtneho systému vyhnúť nedá, ale na Slovensku budú v porovnaní so susednými krajinami výrazne v menšom rozsahu. Predpokladá sa, že plynulosť premávky sa naruší len minimálne. Firma, ktorá ho stavia, tak bude robiť v čase, keď sa jazdí najmenej. Prerušená premávka v jednom smere jazdy by nemala presiahnuť 20 minút.
Mýtne brány by mali byť umiestnené na nasledujúcich miestach:
Záhorská Bystrica -  Lamač
Bratislava - Petržalka - Slovenskomaďarská hranica
Senec - Trnava - Modranka
Liptovský Peter - Hybe
Budča - Zvolen
Šaca - Košice - Poľov.
Slovensko bude mať satelitný systém na báze GPS komunikácie, ktorý nevyžaduje až toľko cestných stavieb. Doprava sa na všetkých diaľniciach a rýchlostných cestách zabrzdí len na šiestich úsekoch. Treba však počítať aj s  obmedzeniami na cestách prvej triedy.
(Zdroj: HNONLINE)

Nový film o Jánošíkovi uvidíme už na jeseň

12. 6. 2009 Tvorcovia filmu sľubujú, že sa naň môžeme tešiť. Film bojoval s počasím, financiami i plynúcim časom.

Na dokončenie Jánošíka sme museli čakať sedem rokov. Tvorcovia si dali záležať, aby bol príbeh odrazom reality.  Nasvedčuje tomu i samotný názov filmu "Jánošík. Pravdivá história".
Poľská režisérka označila film ako poľsko-slovensko-česko-maďarský, ale primárne slovenský.
Zaujímavosti o filme
- od začiatku nakrúcania až po poslednú klapku vzniku filmu trval skoro sedem rokov
- herci hrali po niekoľkoročnej prestávke v pôvodných kostýmoch
- hralo sa v náročných exteriéroch vo všetkých štyroch ročných obdobiach
- nakrúcalo sa na slovenskej a poľskej strane Tatier, v Terchovej, na Pieninách, v Podhalí a na Spiši
- vo filme účinkuje viac ako 100 hercov, niekoľko tisíc komparzistov a 60 jazdcov
- rozpočet bol 6 miliónov € a prispelo naň slovenské ministerstvo kultúry, Poľská televízia, Poľský filmový inštitút, HBO Central Europe a iní.
(Zdroj: HNONLINE)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Blažena
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner