Sídla a obvody súdov
16. 11. 2022
Novela zákona, ktorým sa mení zákon č. 150/2022 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s novými sídlami a obvodmi súdov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré predstavuje revíziu reformy súdnej mapy schválenej parlamentom, a to zákonom č. 150/2022 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s novými sídlami a obvodmi súdov a zákonom č. 151/2022 Z. z. o zriadení správnych súdov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Novela zákona nadväzuje na výstupy interného auditu pripravenosti rezortu spravodlivosti na implementáciu parlamentom schválenej reformy súdnej mapy a odborných diskusií prebiehajúcich nie len v rámci rezortu spravodlivosti.
Ministerstvo spravodlivosti vykonalo v nadväznosti na schválenú reformu súdnej mapy sériu intenzívnych odborných diskusií so všetkými aktérmi zapojenými do procesu jej implementácie, a to s predsedami dotknutých súdov vrátane poverených predsedov správnych súdov, predsedami najvyšších súdov, správou súdov, stavovskými organizáciami sudcov, Súdnou radou Slovenskej republiky, Generálnou prokuratúrou Slovenskej republiky, Ministerstvom financií Slovenskej republiky a odborným tímom Úradu vlády Slovenskej republiky pre Plán obnovy a odolnosti.
Zistenia interného auditu a výsledky diskusií, ktoré sú východiskom pre formovanie obsahu novely zákona:
1. aktuálna personálna situácia na zriaďovaných správnych súdov aj jej očakávaný vývoj k pôvodnému termínu implementácie reformy súdnej mapy (1. január 2023) nevytvára predpoklad pre bezproblémový začiatok činnosti správnych súdov, pretože má dôjsť k presunu takmer 10000 „živých“ súdnych spisov v agende správneho súdnictva z krajských súdov na správne súdy, ktoré k 1. januáru 2023 nebudú disponovať aspoň minimálnym potrebným počtom sudcov pre zvládnutie tejto záťaže, berúc pritom do úvahy aj spustenie nového nápadu vecí,
2. organizačno-technické zabezpečenie zriadenia štyroch bratislavských mestských súdov si vyžaduje, vzhľadom na pomernú komplikovanosť parlamentom schváleného riešenia usporiadania prvostupňových súdov v hlavnom meste Bratislava, dlhšie obdobie pre riadnu implementáciu; situáciu komplikuje aj pilotná účasť rezortu spravodlivosti pri zavádzaní nového ekonomického informačného systému v gescii rezortu financií,
3. schválená právna úprava so sebou prináša isté riziká spojené s procedúrou tvorby rozvrhov práce súdov dotknutých reformou súdnej mapy, ktorú sú dôsledkom absencie jednoznačnej zákonnej úpravy, ako aj riziká spojené s prekladaním sudcov pri zmenách v sústave súdov; oba tieto aspekty môžu negatívne ovplyvňovať posudzovanie otázok spojených s inštitútom zákonného sudcu,
4. vzhľadom na to, že reforma súdnej mapy predstavuje jeden logický celok, ktorého jednotlivé prvky sú navzájom podmienené, nefunkčnosť niektorého z jej prvkov môže negatívne ovplyvniť implementáciu zvyšných prvokov; je dôležité túto skutočnosť mať na pamäti a vnímať reformu súdnej mapy ako jeden celok pri koncipovaní návrhov na jej revíziu,
5. je dôležité, aby reforma súdnej mapy bola implementované v relatívne stabilnom justičnom prostredí, čomu súčasný stav v úplnosti nezodpovedá.
K
Neplatiči výživného môžu po 1. apríli prísť o vodičský preukaz
31. 3. 2009
Najmä rodičia, ktorí sa živia ako šoféri z povolania, by mali alimenty na svoje deti zaplatiť čo najrýchlejšie. Po 1. apríli sa môže stať, že im polícia na príkaz exekútora vodičský preukaz zabaví až do času, kým si nevyrovnajú svoje podlžnosti voči rodine.
Komora exekútorov je na vymáhanie výživného
pripravená. Exekútor pristúpi k takémuto kroku v prípade, ak nebude mať inú možnosť vymôcť pre deti
výživné.
Na exekútora sa môže obrátiť ten z rodičov, ktorý sa o deti stará, ak
druhý z rodičov neplatí po rozhodnutí súdu určené výživné. Exekútor na
základe žiadosti požiada políciu, aby mu zistila, či neplatič alimentov je
majiteľom vodičského preukazu. Potom môže exekútor vydať príkaz na zadržanie
vodičského preukazu. Dlžník získa vodičský preukaz späť, ak uhradí dlhy a trovy
exekúcie. Platný zákon umožňuje exekútorom vymáhať alimenty zrážkami zo mzdy
alebo predajom hnuteľného či
nehnuteľného majetku dlžníka.
Videohry sú tréningom kontrastného videnia
30. 3. 2009
Videohry, aj tie akčné, sú podľa výsledkov štúdie publikovanej v magazíne Nature Neuroscience výborným tréningom kontrastného videnia, teda schopnosti rozlišovať objekt od jeho okolia.
v\:* {behavior:url(#default#VML);}
o\:* {behavior:url(#default#VML);}
w\:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}Táto vlastnosť je
rozhodujúca aj pri každodenných aktivitách,
ako je napríklad nočné šoférovanie alebo čítanie. Výsledky štúdie sa môžu stať
východiskom pre nové možnosti liečby zrakových porúch. O tejto
schopnosti sa nepredpokladalo, že by sa dala zlepšiť trénovaním.
Zlepšenie kontrastného videnia sa doteraz riešilo nosením okuliarov alebo
laserovou operáciou. Vedci zistili, že nášmu mozgu v lepšom vyžívaní akejkoľvek
informácie, ktorú prijme z našej sietnice
môžu pomôcť pozitívne účinky
hrania akčných videohier.
Boj proti počítačovej kriminalite
27. 3. 2009
Špecializovaný kurz zameraný na boj proti počítačovej kriminalite absolvovali zástupcovia justičných zložiek. S jej príčinami, podmienkami, odhaľovaním a tiež s jej dokazovaním v reálnom živote sa oboznámili sudcovia, prokurátori a advokáti.
Vďaka získanému certifikátu sa
tak stali v rámci Európskej únie súčasťou systému odborníkov na riešenie
počítačovej kriminality.
Počítačová kriminalita predstavuje najmä
nezákonný prístup k počítačovým údajom, zneužitie systému, či širokú škálu
počítačových podvodov. Veľkou oblasťou, ktorá súvisí s počítačovou
kriminalitou, je zabezpečenie údajov - dôkazov pre trestné konania s použitím
medzinárodnej spolupráce a využitím všetkých zložiek, ktoré v tom smere
pracujú, či už sú to justičné alebo policajné orgány.
Prostredníctvom Generálneho riaditeľstva pre spravodlivosť, slobodu a
bezpečnosť projekt spolufinancovala Európska komisia. V poradí išlo o druhé
vzdelávacie podujatie v sérii kurzov, ktoré sa uskutočnia v 11 štátoch Európy a
v troch krajinách Ameriky do novembra 2010. Výuku na úrovni základného kurzu,
ktorý kombinuje teoretické a praktické aspekty, zabezpečujú národní a
zahraniční experti.
Keby vládli ženy
26. 3. 2009
Viacerí príslušníci silnejšieho pohlavia sú presvedčení, že ženy by vládnuť nedokázali. História toto presvedčenie popiera.
Nielen schopnou vládkyňou ale aj mnohonásobnou matkou bola bystrá a prakticky
založená rakúsko-uhorská panovníčka Mária Terézia. Vďaka nej máme školy a
zavedenú povinnú školskú dochádzku.
Skúsme si predstaviť, že v politike a svetu
vládnu ženy.
1. Stíhali by toho viac
- Možno by potom priame politické prenosy boli bez urážok a agresivity.
- "Babské" diskusie by boli krátke a
vecné (zamestnané ženy nemajú na vykecávanie čas, neprekladajú si veci z
jedného dňa na druhý, nenosia si prácu domov, pretože ich čaká ďalšia šichta
pri rodine a deťoch).
- Ženy
majú omnoho viac povinností, ktoré sú pre ne prirodzenou súčasťou. Neodsunuli
by ich pravdepodobne bokom ani vtedy, keby si na plecia vzali vládnu nad
svetom. Ženy stíhajú pracovať,
nakupovať, vyzdvihnúť deti zo školy, urobiť s nimi domáce úlohy, pripraviť večeru,
medzitým hodiť špinavú bielizeň do práčky a potom ešte zavolať priateľke a
stráviť polhodinu so slúchadlom na uchu. Tí, čo si robia zo ženských debát žarty,
vôbec netušia, že ženy môžu klebetiť iba v čase, ktorý si samy pre seba
ukoristia.
2. Sociálne problémy by sa riešili
citlivejšie a alimenty by neboli iba vtip
- Pri určovaní
výživného by sa prihliadlo na to, že okrem desiatej a obeda deti potrebujú aj
oblečenie, teplú sprchu, svetlo a tie šikovnejšie chodievajú aj na krúžky.
- Možno by bol aj zákon na čisté toalety bez
ohľadu na to, kde sa nachádzajú.
- Zľavy v obchodoch by boli ozaj zľavami a nie
reklamným trikom.
- Empatia žien by viedla k citlivejšiemu
prístupu k sociálnym problémom.
3. Náklady na vozový park by príliš
nezaťažili štátnu pokladnicu
- Ženy si väčšinou nemusia dokazovať svoju
dôležitosť drahými autami a silnými motormi, preto by menej zaťažovali štátnu
pokladnicu a nevyvolávali by ani zbytočné vojny.
- Ženy neznášajú dlhy (vo svojej fantázii si
predstavajú katastrofické scenáre), preto sa nepúšťajú do zbytočných rizík.
Jednoducho sú zodpovednejšie a nedokážu si povedať, že nejako bolo a nejako
bude.
4. Ženy vedia byť kritické do vlastných
radov
- Myslia si, že výlučná vláda žien nebola dobrým riešením. Byť
vodkyňami je skutočne schopných len málo žien. Ženský rozmer musí byť veľmi
jemný a kultivovaný, aby ho prijali ženy i muži zároveň. Žena politička musí
bojovať nielen s opačným pohlavím ale aj so svojimi súkmeňovkyňami.
- Muži sa na funkcie a moc tešia, ženy ich
považujú za príliš veľkú zodpovednosť a tlak. Sú priehľadnejšie,
emocionálnejšie, netrpezlivejšie.
Rozhodne by ich však v politike malo byť viac.
Aj v tej svetovej, aj v tej našej slovenskej.