Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Opatrnosti nie je nikdy dosť

Čo nebije priamo do očí, zostane nepovšimnuté.

Ani tá najlepšia lesť nefunguje naveky.

Porcia v cudzom tanieri vždy vyzerá väčšia a lepšia ako v tanieri vlastnom.

(Murphyho zákony v bájkach)
Murphyho múdre pravdy

História ľudstva je skladišťom hlúpostí, kde sa sem – tam v kúte nachádzajú úbohé zvyšky zdravého rozumu.

Nič nie je natoľko pokazené, aby sa to nedalo ešte pokaziť, takže zhoršovanie vecí nie je v konečnom dôsledku ničím ohraničené.

Dobre vyšliapané chodníky nikam nevedú a na nevyšliapaných si už nejeden vykrútil krk.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Sláva a peniaze...

Kde všetko ladí, niečo nie je v poriadku. (Tackmann)

Kapitál je výsledkom práce. Neexistoval by, keby predtým neexistovala práca. (Lincoln)

Zaručený kľúč k úspechu: vedieť si z dvoch možností vybrať tú tretiu. (Rostand)

(Myšlienky bez cla)
Život s Murphyho zákonmi

Ak nejde o život, nejde o nič,

Ak sa vám zdá, že sa mýlite, tak sa určite mýlite.

Negatívne predpovede sa splnia do bodky a ihneď. Na splnenie kladných sa stále čaká.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Všeobecné ustanovenia

Nevŕtajte do vecí – pokazia sa aj samy!

Neexistuje cesta, po ktorej by sa dala chyba obísť.

Matka príroda je macocha.

(Murphyho zákonník)

Sídla a obvody súdov

16. 11. 2022 Novela zákona, ktorým sa mení zákon č. 150/2022 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s novými sídlami a obvodmi súdov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré predstavuje revíziu reformy súdnej mapy schválenej parlamentom, a to zákonom č. 150/2022 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s novými sídlami a obvodmi súdov a zákonom č. 151/2022 Z. z. o zriadení správnych súdov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Novela zákona nadväzuje na výstupy interného auditu pripravenosti rezortu spravodlivosti na implementáciu parlamentom schválenej reformy súdnej mapy a odborných diskusií prebiehajúcich nie len v rámci rezortu spravodlivosti.
Ministerstvo spravodlivosti vykonalo v nadväznosti na schválenú reformu súdnej mapy sériu intenzívnych odborných diskusií so všetkými aktérmi zapojenými do procesu jej implementácie, a to s predsedami dotknutých súdov vrátane poverených predsedov správnych súdov, predsedami najvyšších súdov, správou súdov, stavovskými organizáciami sudcov, Súdnou radou Slovenskej republiky, Generálnou prokuratúrou Slovenskej republiky, Ministerstvom financií Slovenskej republiky a odborným tímom Úradu vlády Slovenskej republiky pre Plán obnovy a odolnosti.
Zistenia interného auditu a výsledky diskusií, ktoré sú východiskom pre formovanie obsahu novely zákona:
1. aktuálna personálna situácia na zriaďovaných správnych súdov aj jej očakávaný vývoj k pôvodnému termínu implementácie reformy súdnej mapy (1. január 2023) nevytvára predpoklad pre bezproblémový začiatok činnosti správnych súdov, pretože má dôjsť k presunu takmer 10000 „živých“ súdnych spisov v agende správneho súdnictva z krajských súdov na správne súdy, ktoré k 1. januáru 2023 nebudú disponovať aspoň minimálnym potrebným počtom sudcov pre zvládnutie tejto záťaže, berúc pritom do úvahy aj spustenie nového nápadu vecí,
2. organizačno-technické zabezpečenie zriadenia štyroch bratislavských mestských súdov si vyžaduje, vzhľadom na pomernú komplikovanosť parlamentom schváleného riešenia usporiadania prvostupňových súdov v hlavnom meste Bratislava, dlhšie obdobie pre riadnu implementáciu; situáciu komplikuje aj pilotná účasť rezortu spravodlivosti pri zavádzaní nového ekonomického informačného systému v gescii rezortu financií,
3. schválená právna úprava so sebou prináša isté riziká spojené s procedúrou tvorby rozvrhov práce súdov dotknutých reformou súdnej mapy, ktorú sú dôsledkom absencie jednoznačnej zákonnej úpravy, ako aj riziká spojené s prekladaním sudcov pri zmenách v sústave súdov; oba tieto aspekty môžu negatívne ovplyvňovať posudzovanie otázok spojených s inštitútom zákonného sudcu,
4. vzhľadom na to, že reforma súdnej mapy predstavuje jeden logický celok, ktorého jednotlivé prvky sú navzájom podmienené, nefunkčnosť niektorého z jej prvkov môže negatívne ovplyvniť implementáciu zvyšných prvokov; je dôležité túto skutočnosť mať na pamäti a vnímať reformu súdnej mapy ako jeden celok pri koncipovaní návrhov na jej revíziu,
5. je dôležité, aby reforma súdnej mapy bola implementované v relatívne stabilnom justičnom prostredí, čomu súčasný stav v úplnosti nezodpovedá.

K

Neplatiči výživného môžu po 1. apríli prísť o vodičský preukaz

31. 3. 2009 Najmä rodičia, ktorí sa živia ako šoféri z povolania, by mali alimenty na svoje deti zaplatiť čo najrýchlejšie. Po 1. apríli sa môže stať, že im polícia na príkaz exekútora vodičský preukaz zabaví až do času, kým si nevyrovnajú svoje podlžnosti voči rodine.
Komora exekútorov je na vymáhanie výživného pripravená. Exekútor pristúpi k takémuto kroku v prípade, ak  nebude mať inú možnosť vymôcť pre deti výživné.
Na exekútora sa môže obrátiť ten z rodičov, ktorý sa o deti stará,  ak  druhý z rodičov neplatí po rozhodnutí súdu určené výživné. Exekútor na základe žiadosti požiada políciu, aby mu zistila, či neplatič alimentov je majiteľom vodičského preukazu. Potom môže exekútor vydať príkaz na zadržanie vodičského preukazu. Dlžník získa vodičský preukaz späť, ak uhradí dlhy a trovy exekúcie. Platný zákon umožňuje exekútorom vymáhať alimenty zrážkami zo mzdy alebo  predajom hnuteľného či nehnuteľného majetku dlžníka.  
(Zdroj: PRAVDA)

Videohry sú tréningom kontrastného videnia

30. 3. 2009 Videohry, aj tie akčné, sú podľa výsledkov štúdie publikovanej v magazíne Nature Neuroscience výborným tréningom kontrastného videnia, teda schopnosti rozlišovať objekt od jeho okolia.

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}Táto vlastnosť je
rozhodujúca aj pri každodenných aktivitách, ako je napríklad nočné šoférovanie alebo čítanie. Výsledky štúdie sa môžu stať východiskom pre nové možnosti liečby zrakových porúch.  O tejto  schopnosti sa nepredpokladalo, že by sa dala zlepšiť trénovaním.
Zlepšenie kontrastného videnia sa doteraz riešilo nosením okuliarov alebo laserovou operáciou.  Vedci zistili, že  nášmu mozgu v lepšom vyžívaní akejkoľvek informácie, ktorú prijme z našej sietnice  môžu  pomôcť pozitívne účinky hrania akčných videohier.
(Zdroj: SITA, TOPKY)

Boj proti počítačovej kriminalite

27. 3. 2009 Špecializovaný kurz zameraný na boj proti počítačovej kriminalite absolvovali zástupcovia justičných zložiek. S jej príčinami, podmienkami, odhaľovaním a tiež s jej dokazovaním v reálnom živote sa oboznámili sudcovia, prokurátori a advokáti.
Vďaka získanému certifikátu sa tak stali v rámci Európskej únie súčasťou systému odborníkov na riešenie počítačovej kriminality.
Počítačová kriminalita predstavuje najmä nezákonný prístup k počítačovým údajom, zneužitie systému, či širokú škálu počítačových podvodov. Veľkou oblasťou, ktorá súvisí s počítačovou kriminalitou, je zabezpečenie údajov - dôkazov pre trestné konania s použitím medzinárodnej spolupráce a využitím všetkých zložiek, ktoré v tom smere pracujú, či už sú to justičné alebo policajné orgány.
Prostredníctvom Generálneho riaditeľstva pre spravodlivosť, slobodu a bezpečnosť projekt spolufinancovala Európska komisia. V poradí išlo o druhé vzdelávacie podujatie v sérii kurzov, ktoré sa uskutočnia v 11 štátoch Európy a v troch krajinách Ameriky do novembra 2010. Výuku na úrovni základného kurzu, ktorý kombinuje teoretické a praktické aspekty, zabezpečujú národní a zahraniční experti.
(Zdroj: SME)

Keby vládli ženy

26. 3. 2009 Viacerí príslušníci silnejšieho pohlavia sú presvedčení, že ženy by vládnuť nedokázali. História toto presvedčenie popiera.
Nielen schopnou vládkyňou ale aj mnohonásobnou matkou bola bystrá a prakticky založená rakúsko-uhorská panovníčka Mária Terézia. Vďaka nej máme školy a zavedenú povinnú školskú dochádzku.
Skúsme si predstaviť, že v politike a svetu vládnu ženy.
1. Stíhali by toho viac
- Možno by potom  priame politické prenosy boli bez urážok a agresivity.
- "Babské" diskusie by boli krátke a vecné (zamestnané ženy nemajú na vykecávanie čas, neprekladajú si veci z jedného dňa na druhý, nenosia si prácu domov, pretože ich čaká ďalšia šichta pri rodine a deťoch).
-  Ženy majú omnoho viac povinností, ktoré sú pre ne prirodzenou súčasťou. Neodsunuli by ich pravdepodobne bokom ani vtedy, keby si na plecia vzali vládnu nad svetom. Ženy stíhajú  pracovať, nakupovať, vyzdvihnúť deti zo školy, urobiť s nimi domáce úlohy, pripraviť večeru, medzitým hodiť špinavú bielizeň do práčky a potom ešte zavolať priateľke a stráviť polhodinu so slúchadlom na uchu. Tí, čo si robia zo ženských debát žarty, vôbec netušia, že ženy môžu klebetiť iba v čase, ktorý si samy pre seba ukoristia.
2. Sociálne problémy by sa riešili citlivejšie a alimenty by neboli iba vtip
- Pri určovaní výživného by sa prihliadlo na to, že okrem desiatej a obeda deti potrebujú aj oblečenie, teplú sprchu, svetlo a tie šikovnejšie chodievajú aj na krúžky.
- Možno by bol aj zákon na čisté toalety bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú.
- Zľavy v obchodoch by boli ozaj zľavami a nie reklamným trikom.
- Empatia žien by viedla k citlivejšiemu prístupu k sociálnym problémom.
3. Náklady na vozový park by príliš nezaťažili štátnu pokladnicu
- Ženy si väčšinou nemusia dokazovať svoju dôležitosť drahými autami a silnými motormi, preto by menej zaťažovali štátnu pokladnicu a nevyvolávali by ani zbytočné vojny.
- Ženy neznášajú dlhy (vo svojej fantázii si predstavajú katastrofické scenáre), preto sa nepúšťajú do zbytočných rizík. Jednoducho sú zodpovednejšie a nedokážu si povedať, že nejako bolo a nejako bude.
4. Ženy vedia byť kritické do vlastných radov
- Myslia si, že výlučná  vláda žien nebola dobrým riešením. Byť vodkyňami je skutočne schopných len málo žien. Ženský rozmer musí byť veľmi jemný a kultivovaný, aby ho prijali ženy i muži zároveň. Žena politička musí bojovať nielen s opačným pohlavím ale aj so svojimi súkmeňovkyňami.
- Muži sa na funkcie a moc tešia, ženy ich považujú za príliš veľkú zodpovednosť a tlak. Sú priehľadnejšie, emocionálnejšie, netrpezlivejšie.
Rozhodne by ich však v politike malo byť viac. Aj v tej svetovej, aj v tej našej slovenskej.
(Zdroj: PLUSKA)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Roland
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner