Sídla a obvody súdov
16. 11. 2022
Novela zákona, ktorým sa mení zákon č. 150/2022 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s novými sídlami a obvodmi súdov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré predstavuje revíziu reformy súdnej mapy schválenej parlamentom, a to zákonom č. 150/2022 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s novými sídlami a obvodmi súdov a zákonom č. 151/2022 Z. z. o zriadení správnych súdov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Novela zákona nadväzuje na výstupy interného auditu pripravenosti rezortu spravodlivosti na implementáciu parlamentom schválenej reformy súdnej mapy a odborných diskusií prebiehajúcich nie len v rámci rezortu spravodlivosti.
Ministerstvo spravodlivosti vykonalo v nadväznosti na schválenú reformu súdnej mapy sériu intenzívnych odborných diskusií so všetkými aktérmi zapojenými do procesu jej implementácie, a to s predsedami dotknutých súdov vrátane poverených predsedov správnych súdov, predsedami najvyšších súdov, správou súdov, stavovskými organizáciami sudcov, Súdnou radou Slovenskej republiky, Generálnou prokuratúrou Slovenskej republiky, Ministerstvom financií Slovenskej republiky a odborným tímom Úradu vlády Slovenskej republiky pre Plán obnovy a odolnosti.
Zistenia interného auditu a výsledky diskusií, ktoré sú východiskom pre formovanie obsahu novely zákona:
1. aktuálna personálna situácia na zriaďovaných správnych súdov aj jej očakávaný vývoj k pôvodnému termínu implementácie reformy súdnej mapy (1. január 2023) nevytvára predpoklad pre bezproblémový začiatok činnosti správnych súdov, pretože má dôjsť k presunu takmer 10000 „živých“ súdnych spisov v agende správneho súdnictva z krajských súdov na správne súdy, ktoré k 1. januáru 2023 nebudú disponovať aspoň minimálnym potrebným počtom sudcov pre zvládnutie tejto záťaže, berúc pritom do úvahy aj spustenie nového nápadu vecí,
2. organizačno-technické zabezpečenie zriadenia štyroch bratislavských mestských súdov si vyžaduje, vzhľadom na pomernú komplikovanosť parlamentom schváleného riešenia usporiadania prvostupňových súdov v hlavnom meste Bratislava, dlhšie obdobie pre riadnu implementáciu; situáciu komplikuje aj pilotná účasť rezortu spravodlivosti pri zavádzaní nového ekonomického informačného systému v gescii rezortu financií,
3. schválená právna úprava so sebou prináša isté riziká spojené s procedúrou tvorby rozvrhov práce súdov dotknutých reformou súdnej mapy, ktorú sú dôsledkom absencie jednoznačnej zákonnej úpravy, ako aj riziká spojené s prekladaním sudcov pri zmenách v sústave súdov; oba tieto aspekty môžu negatívne ovplyvňovať posudzovanie otázok spojených s inštitútom zákonného sudcu,
4. vzhľadom na to, že reforma súdnej mapy predstavuje jeden logický celok, ktorého jednotlivé prvky sú navzájom podmienené, nefunkčnosť niektorého z jej prvkov môže negatívne ovplyvniť implementáciu zvyšných prvokov; je dôležité túto skutočnosť mať na pamäti a vnímať reformu súdnej mapy ako jeden celok pri koncipovaní návrhov na jej revíziu,
5. je dôležité, aby reforma súdnej mapy bola implementované v relatívne stabilnom justičnom prostredí, čomu súčasný stav v úplnosti nezodpovedá.
K
Sviatky prinášajú riziká pre poisťovne
23. 12. 2009
Zapichnuté rybie kosti v hrdle, požiare od sviečok či prskaviek a zvýšený počet havárií pri presunoch na sviatky. To sú typické poistné udalosti, ktoré poisťovne riešia počas vianočných a novoročných osláv. Nárast poistných udalostí prináša najmä koniec roka.
Nebezpečenstvom sú sviečky. Rovnako voskové na adventných vencoch alebo elektrické na stromčekoch. Poisťováci upozorňujú na opatrnosť pri kúpe osvetlenia a na nebezpečenstvo ponechania zapnutých svetiel a zapálených sviečok bez dozoru.
Poistné udalosti vznikajú často aj pri presune na sviatky, keď si za volant sadajú aj tzv. sviatoční vodiči.
Ak už poistná udalosť nastane, je dobré ju zdokumentovať a bezodkladne nahlásiť, aby škodu bolo možné preukázať. Premlčacia lehota začne plynúť rok po poistnej udalosti a trvá tri roky.
Svetelná výzdoba by nemala zostať bez dozoru
23. 12. 2009
Aj keď ozdobné svietidlá patria k jedným z najjednoduchších spotrebičov, prinášajú riziko požiaru. Na vine býva zlá kvalita výrobkov, ktoré nespĺňajú bezpečnostné normy platné v Európskej únii. Logo CE na škatuli ešte neznamená, že tovar certifikáciou prešiel. Kvalitné a cenovo dostupné svetelné ozdoby si zvyčajne možno kúpiť v povianočných výpredajoch, kedy ich cena lepšie zodpovedá ich skutočnej hodnote.
Lacnejšie je nalepiť nálepku, ako dodržať pri výrobe normy a prejsť skúšobným ústavom. Rizikom môžu byť príliš tenké vodiče, nedostatočná ochrana proti skratu v objímkach žiaroviek a nevyhovujúca zástrčka.
Svetelnú výzdobu je bezpečnejšie kupovať v špecializovaných predajniach s interiérovými doplnkami a elektronikou. Dlhodobú životnosť možno očakávať od modernejších LED svietidiel, pri tých obyčajných je lepšie sa predzásobiť náhradnými žiarovkami.
Svetelnú výzdobu by sme nemali nechávať bez dozoru. Spoľahlivé fungovanie na balkóne, či stromčeku na verande ešte neznamená, že vo vykúrenom interiéri nemôže dôjsť k prehriatiu. Naopak, do svietidiel, ktoré sú určené iba do interiéru by mohla zatiecť voda z rozpúšťajúceho sa snehu.
Päťcentová minca odmeria hrúbku dezénu pneumatiky
21. 12. 2009
Jednoduché nápady sú neraz geniálne. K podobným patrí aj návod jednej autoškoly, použiť k meraniu hrúbky dezénovej drážky zimných pneumatík 5 centovú mincu. Upozornenie v jednom z kalendárov na rok 2010 znie – Ak z dezénovej drážky vystúpi vrchol Kriváňa – vymeň pneumatiku!
Pri návrhu sa zužitkováva výškový rozdiel vrcholu vyobrazeného Kriváňa voči okraju mince, ktorý je zhodou okolností 3 milimetre. Tento rozmer určuje vyhláška č. 464/2009 Z. z. v § 5 ods. 5 pre minimálnu hĺbku dezénu na zimných pneumatikách pri jazde, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.
Bankovní institut zatvára niektoré slovenské pobočky
21. 12. 2009
Prvá súkromná česká vysoká škola Bankovní institut zatvára na Slovensku štyri pobočky. Spolu s ďalšími pobočkami v Česku tak zatvorí desať zo svojich sedemnástich pracovísk. Podnetom k tomuto kroku boli kontroly vykonané českou Akreditačnou komisiou na jar roku 2009 vo viacerých detašovaných pracoviskách. Zistené nedostatky boli natoľko závažné, že komisia musela konštatovať, že charakter týchto pobočiek nezodpovedá štandardnému vysokoškolskému prostrediu.
Kontrola kritizovala predovšetkým nedostatočné personálne zabezpečenie, chýbajúcu tvorivú a vedeckú činnosť, nezodpovedajúce technické zabezpečenie a žiadny prístup ku knižniciam.
Obhájené bakalárske práce zodpovedajú skôr nárokom vzdelávacích programov vyšších odborných škôl, uvádza sa v správe komisie.