Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Psy na vyhľadávanie eurobankoviek
14. 1. 2009
Slovensko je štvrtou krajinou EÚ, ktorá má špeciálne psy na vyhľadávanie eurobankoviek.
Po narkotikách, výbušninách a zbraniach tak
policajné psy vedia odhaliť aj eurobankovky, vrátane tých falošných. Slovenská
polícia sa tým pripravila na prechod republiky na euro a zabezpečenie ochrany
eurobankoviek pred ich falšovaním, pozmeňovaním a následnou distribúciou.
Polícia už má pokutové bloky v eurách
14. 1. 2009
Štátna polícia začne od 17. januára používať pokutové bloky v eurách. Mestská polícia dostáva eurobloky z daňových úradov, ktoré ich majú od ministerstva financií.
Dvojtýždňové meškanie euroblokov pre mestskú políciu
bolo spôsobené oneskorením dodávok papiera od britského dodávateľa a tlačením
veľkého množstva viacerých druhov cenín naraz.
Nedostatok spánku zvyšuje šance na chrípku
13. 1. 2009
Odborníci vystríhajú, že ľudia, ktorí spia denne menej ako sedem hodín, sú náchylnejší podľahnúť vírusom spôsobujúcim prechladnutie alebo chrípku.
Nedostatok spánku oslabuje organizmus a imunitný systém je
menej výkonný. Štúdie ukázali, že tí čo spia menej ako spomínaných sedem hodín,
majú až trojnásobne vyššiu šancu ochorieť.
Šance na ochorenie sa zvyšujú až päťnásobne, ak je krátky nočný spánok ešte aj nekvalitný.
Prioritou pre tých, ktorí si vážia svoje zdravie, by malo byť dobre sa vyspať.
Čas investovaný do spánku sa vráti nielen v podobe lepšieho zdravia ale aj vo
vyššej produktivite.
Vlastenectvo končí pri lyžiarskych svahoch
13. 1. 2009
Rakúske lyžiarske strediská sú oproti tým našim dvojnásobne drahšie. Ale zjazdoviek a výťahov je množstvo, všetky zjazdovky sú upravené a zasnežené, pri každom vleku či výťahu sa dá najesť. Diaľnica k nim je dostupná.
Porovnanie s našimi lyžiarskymi strediskami v Malých Karpatoch však dopadlo zle. Napriek
tomu, že teploty boli viac než týždeň pod nulou, jedna zjazdovka nebola
zasnežená vôbec, takže vlek nefungoval, druhá len veľmi úzko. Obsluha vleku
sedela v búdke pri štarte.
K vyjdeniu ju neinšpirovalo ani
to, že neskúsenejší lyžiari potrebujú pomoc, hoci to patrí k jej povinnostiam.
Majitelia a zamestnanci stredísk v Malých Karpatoch svorne
tvrdia, že majú objektívnu nevýhodu oproti rakúskym, pretože nemajú za sebou
vysoké hory. Kedy si však konečne
uvedomia, že nielen ony konkurujú rakúskym strediskám, ale aj rakúske konkurujú
im. Ako regionálne lyžiarske strediská by mohli celkom prosperovať. Chce to len
riadne pracovať. Slovenské vlastenectvo pri nevybudovaných službách na našich
lyžiarskych svahoch veľmi rýchlo skončí.