Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Komáre na technologickej konferencii
5. 2. 2009
Zakladateľ Microsoftu, dnes aktívny filantrop, Bill Gates vypustil na účastníkov technologickej konferencie v Kalifornii roj komárov. Chcel tým upozorniť na potrebu riešenia problémov s maláriou v chudobných krajinách. Niektorí účastníci ocenili Gatesov zmysel pre humor a dodali, že jeho čin ich inšpiroval k pomoci.
Úplný zákaz fajčenia prináša prvé pozitívne výsledky
5. 2. 2009
V európskych krajinách došlo k štatisticky významnému poklesu akútneho infarktu myokardu. Na Slovensku má ochranu nefajčiarov zabezpečiť novela zákona o ochrane nefajčiarov.
Okrem ochrany zdravia sa tiež očakáva, že sa zníži ponuka tabakových výrobkov a zlepší kontrola
fajčenia. Fajčenie je rizikovým faktorom niekoľkých ochorení. Údaje
Štatistického úradu SR z roku 2006 hovoria, že na Slovensku fajčí 38 % dospelej
populácie. Až 52 % z nich je vo veku od 15 do 29 rokov.
Štyridsiatky na cestách zostali
4. 2. 2009
Niektoré mestá a obce avizujú, že pred školami, poliklinikami a na sídliskách, kde je zvýšený pohyb chodcov, zostanú spomalené úseky so štyridsiatkou.
Rokujú o tom s dopravnými inšpektorátmi. Vodiči by si preto mali všímať dopravné značky.
Ako jazdíme na kruhových objazdoch
4. 2. 2009
Zákon hovorí: "Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak".
Znamená
to, že ak pri vjazde do križovatky nie je značka kruhový objazd doplnená aj
značkou daj prednosť v jazde, podobne ako na každej klasickej neoznačenej križovatke platí
pravidlo pravej ruky. Vodiči jazdiaci po objazde tak musia dať prednosť
autám vchádzajúcim na objazd.
Takéto
ustanovenie platilo na objazdoch aj doteraz. Zmenilo sa iba to, že teraz je to
v zákone čierne na bielom. Na Slovensku je však kruhových objazdov bez značky
daj prednosť v jazde, minimum. Podobná úprava platí takmer v celej Európe.
Pozor
si však treba dávať v Grécku, kde prevláda opačná prax, prednosť jazdy na
objazdoch neoznačovať a ponechať ju tak vodičom vchádzajúcim na objazd.
V
novom zákone je upravené aj používanie smeroviek pri prejazde kruhovým
objazdom. Pri vjazde na objazd sa smerovka nedáva, pri výjazde je použitie
znamenia o zmene smeru jazdy povinné. Smerovku musí použiť aj vodič, ktorý sa
preraďuje v rámci kruhového objazdu
s viacerými jazdnými pruhmi.