Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Deti naše poklady

Ak sa človek chce dožiť vysokého veku, musí sa v mladosti šetriť a nesmie sa umývať. Prečo sa nesmie umývať? Preto, lebo ľudová múdrosť hovorí, že čistota je pol života. Kto teda chce život celý, nesmie byť čistý, ergo – nesmie sa umývať...

Katechéta na hodine náboženstva vysvetľuje deťom, že Boh je prítomný všade. Tu sa prihlási Móric: A naozaj všade? Áno všade – prízvukuje katechéta. Aj v našej pivnici? Pochopiteľne, že aj tam. Tak to klamete, my pivnicu totiž nemáme!

Ak je mladosť chybou, tak sa jej veľmi skoro zbavíme. (Goethe)

(Zrnká úsmevu)
Človek a život

Zákruta na ceste ešte neznamená koniec cesty. Ibaže by ste to nezvládli.

Bez ohľadu na to, čo sa kazí, vždy to na prvý pohľad bude vyzerať v poriadku.

Murphy tvrdí, že spravodlivosti je väčšinou učinené za dosť - tri razy zo siedmich.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

Ak sa vám nechce pracovať, snažte sa vzbudiť dojem, že ste sa už dostali na funkciu, na ktorú ste nevyhodný. Získate tým hneď dve výhody. Nikto sa nebude čudovať, ak niečo zbabrete. Nikto od vás nebude očakávať serióznu prácu.

Každý vie rozhodnúť, ak disponuje dostatočným množstvom údajov.

Pod tlakom vonkajších okolností sa môže aj zo všeobecne neschopnej osoby stať osoba schopná.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Úvod k Murphyho večerom

Ak vidíte niekoho od pľúc nadávať, určite ide o jehodného z dlhého radu obdivovateľov Murphyho zákonov, ktorý si overil platnosť zákona: Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to pokazí.

Murphológia je ideológiou, ktorá si na rozdiel od pretrpených ideológie nekladie za cieľ manipulovať masy, ale jednotlivca.

Múdreho fajka inšpiruje a hlupákovi nahrádza cumlík.

(Murphyho zákony po poslednej novele)

Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci

13. 7. 2023 Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K

Neplatiči výživného môžu po 1. apríli prísť o vodičský preukaz

31. 3. 2009 Najmä rodičia, ktorí sa živia ako šoféri z povolania, by mali alimenty na svoje deti zaplatiť čo najrýchlejšie. Po 1. apríli sa môže stať, že im polícia na príkaz exekútora vodičský preukaz zabaví až do času, kým si nevyrovnajú svoje podlžnosti voči rodine.
Komora exekútorov je na vymáhanie výživného pripravená. Exekútor pristúpi k takémuto kroku v prípade, ak  nebude mať inú možnosť vymôcť pre deti výživné.
Na exekútora sa môže obrátiť ten z rodičov, ktorý sa o deti stará,  ak  druhý z rodičov neplatí po rozhodnutí súdu určené výživné. Exekútor na základe žiadosti požiada políciu, aby mu zistila, či neplatič alimentov je majiteľom vodičského preukazu. Potom môže exekútor vydať príkaz na zadržanie vodičského preukazu. Dlžník získa vodičský preukaz späť, ak uhradí dlhy a trovy exekúcie. Platný zákon umožňuje exekútorom vymáhať alimenty zrážkami zo mzdy alebo  predajom hnuteľného či nehnuteľného majetku dlžníka.  
(Zdroj: PRAVDA)

Videohry sú tréningom kontrastného videnia

30. 3. 2009 Videohry, aj tie akčné, sú podľa výsledkov štúdie publikovanej v magazíne Nature Neuroscience výborným tréningom kontrastného videnia, teda schopnosti rozlišovať objekt od jeho okolia.

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}Táto vlastnosť je
rozhodujúca aj pri každodenných aktivitách, ako je napríklad nočné šoférovanie alebo čítanie. Výsledky štúdie sa môžu stať východiskom pre nové možnosti liečby zrakových porúch.  O tejto  schopnosti sa nepredpokladalo, že by sa dala zlepšiť trénovaním.
Zlepšenie kontrastného videnia sa doteraz riešilo nosením okuliarov alebo laserovou operáciou.  Vedci zistili, že  nášmu mozgu v lepšom vyžívaní akejkoľvek informácie, ktorú prijme z našej sietnice  môžu  pomôcť pozitívne účinky hrania akčných videohier.
(Zdroj: SITA, TOPKY)

Boj proti počítačovej kriminalite

27. 3. 2009 Špecializovaný kurz zameraný na boj proti počítačovej kriminalite absolvovali zástupcovia justičných zložiek. S jej príčinami, podmienkami, odhaľovaním a tiež s jej dokazovaním v reálnom živote sa oboznámili sudcovia, prokurátori a advokáti.
Vďaka získanému certifikátu sa tak stali v rámci Európskej únie súčasťou systému odborníkov na riešenie počítačovej kriminality.
Počítačová kriminalita predstavuje najmä nezákonný prístup k počítačovým údajom, zneužitie systému, či širokú škálu počítačových podvodov. Veľkou oblasťou, ktorá súvisí s počítačovou kriminalitou, je zabezpečenie údajov - dôkazov pre trestné konania s použitím medzinárodnej spolupráce a využitím všetkých zložiek, ktoré v tom smere pracujú, či už sú to justičné alebo policajné orgány.
Prostredníctvom Generálneho riaditeľstva pre spravodlivosť, slobodu a bezpečnosť projekt spolufinancovala Európska komisia. V poradí išlo o druhé vzdelávacie podujatie v sérii kurzov, ktoré sa uskutočnia v 11 štátoch Európy a v troch krajinách Ameriky do novembra 2010. Výuku na úrovni základného kurzu, ktorý kombinuje teoretické a praktické aspekty, zabezpečujú národní a zahraniční experti.
(Zdroj: SME)

Keby vládli ženy

26. 3. 2009 Viacerí príslušníci silnejšieho pohlavia sú presvedčení, že ženy by vládnuť nedokázali. História toto presvedčenie popiera.
Nielen schopnou vládkyňou ale aj mnohonásobnou matkou bola bystrá a prakticky založená rakúsko-uhorská panovníčka Mária Terézia. Vďaka nej máme školy a zavedenú povinnú školskú dochádzku.
Skúsme si predstaviť, že v politike a svetu vládnu ženy.
1. Stíhali by toho viac
- Možno by potom  priame politické prenosy boli bez urážok a agresivity.
- "Babské" diskusie by boli krátke a vecné (zamestnané ženy nemajú na vykecávanie čas, neprekladajú si veci z jedného dňa na druhý, nenosia si prácu domov, pretože ich čaká ďalšia šichta pri rodine a deťoch).
-  Ženy majú omnoho viac povinností, ktoré sú pre ne prirodzenou súčasťou. Neodsunuli by ich pravdepodobne bokom ani vtedy, keby si na plecia vzali vládnu nad svetom. Ženy stíhajú  pracovať, nakupovať, vyzdvihnúť deti zo školy, urobiť s nimi domáce úlohy, pripraviť večeru, medzitým hodiť špinavú bielizeň do práčky a potom ešte zavolať priateľke a stráviť polhodinu so slúchadlom na uchu. Tí, čo si robia zo ženských debát žarty, vôbec netušia, že ženy môžu klebetiť iba v čase, ktorý si samy pre seba ukoristia.
2. Sociálne problémy by sa riešili citlivejšie a alimenty by neboli iba vtip
- Pri určovaní výživného by sa prihliadlo na to, že okrem desiatej a obeda deti potrebujú aj oblečenie, teplú sprchu, svetlo a tie šikovnejšie chodievajú aj na krúžky.
- Možno by bol aj zákon na čisté toalety bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú.
- Zľavy v obchodoch by boli ozaj zľavami a nie reklamným trikom.
- Empatia žien by viedla k citlivejšiemu prístupu k sociálnym problémom.
3. Náklady na vozový park by príliš nezaťažili štátnu pokladnicu
- Ženy si väčšinou nemusia dokazovať svoju dôležitosť drahými autami a silnými motormi, preto by menej zaťažovali štátnu pokladnicu a nevyvolávali by ani zbytočné vojny.
- Ženy neznášajú dlhy (vo svojej fantázii si predstavajú katastrofické scenáre), preto sa nepúšťajú do zbytočných rizík. Jednoducho sú zodpovednejšie a nedokážu si povedať, že nejako bolo a nejako bude.
4. Ženy vedia byť kritické do vlastných radov
- Myslia si, že výlučná  vláda žien nebola dobrým riešením. Byť vodkyňami je skutočne schopných len málo žien. Ženský rozmer musí byť veľmi jemný a kultivovaný, aby ho prijali ženy i muži zároveň. Žena politička musí bojovať nielen s opačným pohlavím ale aj so svojimi súkmeňovkyňami.
- Muži sa na funkcie a moc tešia, ženy ich považujú za príliš veľkú zodpovednosť a tlak. Sú priehľadnejšie, emocionálnejšie, netrpezlivejšie.
Rozhodne by ich však v politike malo byť viac. Aj v tej svetovej, aj v tej našej slovenskej.
(Zdroj: PLUSKA)
november 2025
T po ut st št pi so ne
44 27 28 29 30 31 1 2
45 3 4 5 6 7 8 9
46 10 11 12 13 14 15 16
47 17 18 19 20 21 22 23
48 24 25 26 27 28 29 30
49 1 2 3 4 5 6 7
Dnes má meniny Imrich
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner