Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Inšpekcia Európskej komisie v Slovak Telekome
22. 1. 2009
Inšpektori sa zamerali na pôsobenie Telekomu na trhu s maloobchodným širokopásmovým prístupom k internetu prostredníctvom DSL a trhu s maloobchodnými hlasovými službami. Dôvodom inpškcie je možné porušenie článku 82 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva.
Slovak Telekom bol v minulosti niekoľkokrát pokutovaný aj
Protimonopolným úradom za zneužívanie hospodárskej súťaže. Voči rekordnej
pokute vo výške 885 miliónov korún sa už Telekom dvakrát odvolal.
Cigarety z tabakových rastlín ale bez nikotínu
22. 1. 2009
Vedci objavili, že sa dá vyvinúť tabak, ktorý nebude v listoch obsahovať nikotín. To umožní fajčiarom zbaviť sa závislosti od nikotínu aj bez využitia protifajčiarskych pomôcok.
Takto vyvinutý tabak je možné
využívať aj na lekárske a poľnohospodárske účely. On-line verzia štúdie má byť
zverejnená v magazíne
Proceedings of National Academy of Science.
Chrípku treba vyležať - keď prepukne, tak aj prebehne
21. 1. 2009
Chripku treba rozhodne vyležať. Trvá približne sedem dní. Preventívne sa jej môžeme vyhnúť očkovaním, správnou životosprávou a vyššou konzumáciou vitamínov.
Ale v
prípade, že prepukne, tak aj prebehne.
Nemožno ju zastaviť. Základnými príznakmi chrípky sú vysoké teploty,
pálenie očí, malátnosť a človek sa celkovo cíti zle. Prípravky, ktoré sú
propagované v reklamách môžu pomôcť
prekonať len vedľajšie príznaky chrípky, ako bolesť hrdla alebo nádchu. V súvislosti s nevyležanou chrípkou môžu
nastať rôzne komplikácie, ktoré sa prejavia na organizme neskôr. Chorý človek
navyše môže nakaziť desiatky ľudí v okolí.
Obama sľubuje mier, boj proti kríze a uťahovanie opaskov
21. 1. 2009
Barack Obama včera zložil pred státisícmi ľudí slávnostnú prezidentskú prísahu. Veľké nádeje do neho vkladajú nielen samotní Američania, ale aj celý svet.
V Bielom dome nahradil Georgea Busha, ktorý ukončil svoj úrad
ako jeden z najneobľúbenejších prezidentov.
Hlavný zo sľubov nového prezidenta sa týkal urýchleného
odchodu vojakov z Iraku a dosiahnutiu mieru v Afganistane. Za najdôležitejšiu
úlohu považuje boj proti kríze, za ktorou stojí nezodpovednosť niektorých ľudí.
Slabé je zdravotníctvo a školstvo. Ďalšia generácia musí pracovať a utiahnuť si
opasky.