Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Ekonomická unverzita v Bratislave zrejme vypadne z elity
10. 6. 2009
Ekonomická univerzita v Bratislave zrejme od septembra vypadne z elitnej skupiny škôl. Medzi bežné vysoké školy navrhla zaradiť najväčšiu a najstaršiu ekonomickú školu na Slovensku Akreditačná komisia.
Škola
nesplnila zo šiestich kritérií jediné - v porovnaní s počtom pedagógov mala
priveľa študentov.
Preradenie ešte musí podpísať minister školstva. Má na to nasledujúce dva mesiace. K výsledku akreditácie sa univerzita vyjadrí
až po doručení rozhodnutia o preradení.
Preradenie sa priamo nedotkne terajších študentov
navštevujúcich univerzitu. Dopad rozhodnutia bude v tom, že v budúcnosti škola
dostane od štátu menej peňazí ako v prípade, že by ostala univerzitou.
Vypadnutie z univerzitnej elity hrozí tiež Žilinskej
univerzite, ktorá nesplnila rovnakú podmienku - pomer študentov a pedagógov.
Medzi univerzity sa definitívne prebojovala Univerzita
veterinárneho lekárstva v Košiciach. Cez sito prešla aj Technická univerzita vo
Zvolene.
Pri hodnotení škôl komisia zohľadňuje úroveň výskumnej
činnosti, objem financií získaných pomocou grantov či počet absolventov
doktorandského štúdia a ich výskumné výsledky.
Najvyššie postavené školy - univerzity - môžu počítať
s väčším množstvom peňazí od štátu, majú však obmedzený počet externistov.
Najnižšie postavené - odborné vysoké školy - môžu zase udeľovať len bakalársky
titul.
V slovenských cestovných pasoch pribudnú otlačky dvoch prstov
10. 6. 2009
Od 22. júna pribudnú k biometrickým snímkam tváre v slovenských cestovných pasoch aj odtlačky prstov.
v\:* {behavior:url(#default#VML);}
o\:* {behavior:url(#default#VML);}
w\:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}O zavedení nového bezpečnostného prvku proti
zneužívaniu dokladov, informovala hovorkyňa policajného prezídia. Pasy s jedným biometrickým údajom sa na
Slovensku začali vydávať vlani.
Novinka sa nebude vzťahovať na deti vo veku do 12 rokov a na ľudí,
ktorým odtlačky nemožno odňať. Do pasov
vydaných pred 22. júnom nebude technicky možné
druhý biometrický údaj doplniť.
Poplatok za vydanie cestovného pasu ostane bez zmeny. Za vydanie dokladu v
termíne do 30 dní zaplatí záujemca starší ako 13 rokov 33 €, za zrýchlené
vydanie v priebehu dvoch dní sa uhrádza 132 €. Poplatok pre mladších žiadateľov
je maximálne 52 €.
Pasy s biometrickými údajmi vyžaduje Európska únia a boli aj jednou z
podmienok pre zrušenie víz do Spojených štátov. Nové metódy umožňujú jednoznačnú identifikáciu cestujúceho.
Lekárom pokuty z jazykového zákona nehrozia
9. 6. 2009
Lekárom a pracovníkom zdravotníckych a sociálnych zariadení za nedodržiavanie jazykového zákona nebudú hroziť pokuty.
Zavedenie sankcií
od 100 do 5000 € by mal počas nasledujúcej schôdze schváliť
parlament. Dnes však jeho kultúrny
výbor prijal niekoľko výnimiek. Od augusta má novela zaviesť napríklad povinnosť hovoriť na úradoch a v médiách po
slovensky.
Spod sankcie bola vyňatá
komunikácia medzi lekárom a pacientom v zariadeniach zdravotníckych a
sociálnych. Aj v týchto inštitúciách by však slovenčina mala byť povinnou a iný
jazyk sa má používať až vtedy, ak ňou pacient nehovorí.
Už počas prípravy zákona prijalo
ministerstvo výnimku pre Čechov, aby
mohli naďalej so slovenskými úradmi komunikovať vo svojej materčine. Od
zavedenia sankcií však ministerstvo neustúpi.
Zdravotné poisťovne a fajčiari
8. 6. 2009
Zdravotné poisťovne v USA. Kanade a Veľkej Británii vlastnia podľa denníka Scientific American akcie tabakových spoločností za 4,5 miliardy dolárov.
Podľa štúdie lekárov z amerického Harvardu
kúpou týchto akcií našli zdravotné poisťovne spôsob, ako zarábať na dvakrát -
na cigaretách i na poistnom. Vyššie poistné požadujú od fajčiarov a zároveň
zarábajú aj na zisku tabakových firiem. Napriek tomu, že náklady zdravotných
poisťovní na fajčiara sú o 230 dolárov ročne vyššie ako na nefajčiara, fajčiari
sa dožívajú priemerne o desať rokov menej. Ak ochorejú na rakovinu pľúc,
choroba má zvyčajne rýchly priebeh. Poisťovne nemusia platiť dlhú a drahú
liečbu ani výdavky na liečenie starých ľudí, ktoré sú vyššie ako náklady na
liečbu fajčiarov. Najväčším tabakovým investorom je 160-ročná britská poisťovňa Prudentila company.
Nasleduje ju kanadská poisťovňa Sun Life Financial. Významné podiely v
tabakových firmách má podľa štúdie
celkovo sedem zdravotných poisťovní.
Takéto
prepojenie spoločností, ktoré sa zaoberajú zdravím a tabakových firiem
nie je podľa autorov dobré. Vlastníci
akcií ťažko budú mať záujem pripojiť sa k protitabakovej koalícii alebo
podporovať protitabakovú legislatívu.