Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Márnivosť môže byť nebezpečná

Pri zlej konštelácii vecí človeku skríži plány aj mravec.

Čím menej vie človek o probléme, tým ľahšie sa mu rieši.

Tým, že sa človek nafúkne, ešte sa nestane balónom a nezačne lietať.

(Murphyho zákony v bájkach)
Informácie pre šéfa

Poriadny dlh je na nezaplatenie.

Peniaze môžu k človeku prísť samé, ale k múdrosti už musí prísť človek sám.

To, čo sa dá predvídať na základe dostupných informácií, nikdy nenastane.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Mnoho je na svete mocného...

Kto chce dôjsť k cieľu, ktorý si stanovil, nech neblúdi po mnohých cestách, ale nech sleduje cestu jedinú. (Seneca)

Čo si sám zaviníš, to ťa bolí najviac. (Heliodoros)

Nepoctivosť nikdy nenechá oddýchnuť si toho, v koho srdci prebýva. (Cicero)

(Myšlienky bez cla)
Láska a sex

Bohužiaľ, dnes - po prvýkrát v histórii ľudstva - je sex pre človeka nebezpečnejší ako cigaretka potom.

Včera platilo, že poriadny muž nerobí nič polovičato - dnes nestačí, ani keď to robí naplno!

Najväčšou tragédiou je vydať sa z lásky a potom zistiť, že dotyčný nemá peniaze.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Úvod k Murphyho večerom

Murphológia uči zdravému skeptimiczmu, pravda s dodatkom, že človeku aj zdravý skepticizmus bude "figu" platný - niektorý z nespočetných Murphyho zákonov ho aj tak dobehne.

Murphológia je ideológiou, ktorá si na rozdiel od pretrpených ideológie nekladie za cieľ manipulovať masy, ale jednotlivca.

Múdreho fajka inšpiruje a hlupákovi nahrádza cumlík.

(Murphyho zákony po poslednej novele)

Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci

13. 7. 2023 Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K

Ako jazdíme na kruhových objazdoch

4. 2. 2009 Zákon hovorí: "Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak".
Znamená to, že ak pri vjazde do križovatky nie je značka kruhový objazd doplnená aj značkou daj prednosť v jazde, podobne ako na každej klasickej neoznačenej križovatke platí pravidlo pravej ruky. Vodiči jazdiaci po objazde tak musia dať prednosť autám vchádzajúcim na objazd. Takéto ustanovenie platilo na objazdoch aj doteraz. Zmenilo sa iba to, že teraz je to v zákone čierne na bielom. Na Slovensku je však kruhových objazdov bez značky daj prednosť           v jazde, minimum. Podobná úprava platí takmer v celej Európe. Pozor si však treba dávať v Grécku, kde prevláda opačná prax, prednosť jazdy na objazdoch neoznačovať a ponechať ju tak vodičom vchádzajúcim na objazd. V novom zákone je upravené aj používanie smeroviek pri prejazde kruhovým objazdom. Pri vjazde na objazd sa smerovka nedáva, pri výjazde je použitie znamenia o zmene smeru jazdy povinné. Smerovku musí použiť aj vodič, ktorý sa preraďuje v rámci kruhového objazdu        s viacerými jazdnými pruhmi.
(Zdroj: SME)

O katastrálne územie Štrbského Plesa sa stále bojuje

4. 2. 2009 Primátor Vysokých Tatier a starosta Štrby bojujú aj naďalej o Štrbské Pleso. Spor sa vedie najmä o to, komu majú daňové subjekty nachádzajúce sa na tomto území odvádzať daň.
Takže domnienky verejnosti,  že inštalovaním tabúľ Štrbské Pleso spor skončil, neboli zdá sa opodstatnené.
(Zdroj: TASR)

Prehľad vybraných blokových pokút z policajného sadzobníka PZ

4. 2. 2009 Aké pokuty a za aké priestupky čakajú nedisciplinovaných alebo nepozorných vodičov podľa nového zákona o cestnej premávke.
Nerešpektovanie dopravnej značky:
- Daj prednosť v jazde a Stoj, daj prednosť v jazde    60 €            (1 808 Sk)
- Zákaz vjazdu            60 €            (1 808 Sk)
- Zákaz predchádzania            60 €            (1 808 Sk)
- Jazda na červenú            150 €            (4 519 Sk)
Neuposlúchnutie pokynov/príkazov policajta            150 €            (4 519 Sk)
Používanie antiradarov            150 €            (4 519 Sk)
Povinnosti vodiča

Vedenie vozidla bez platných dokladov            50 €            (1 506 Sk)
Ohrozenie chodcov pri odbočovaní, cúvaní, otáčaní             60 €            (1 808 Sk)
Neprimerane pomalá jazda            30 €            (904 Sk)
Náhle spomalenie alebo zastavenie, ak to nevyžaduje premávka            60 €            (1 808 Sk)
Telefonovanie bez handsfree               60 €            (1 808 Sk)
Používanie hanlivých gest a ďalšie vulgárne prejavy 30 €            (904 Sk)
Vyhadzovanie predmetov z vozidla             30 €            (904 Sk)
Nepripútanie sa bezpečnostným pásom  60 €            (1 808 Sk)
Spôsob jazdy

Jazda po nesprávnej strane vozovky/jazdného pruhu:  
- v neprehľadných a nebezpečných miestach            100 €            (3 013 Sk)
- ak dôjde k bezprostrednému ohrozeniu premávky                     150 €            (4 519 Sk)
Jazda po krajnici 150 €            (4 519 Sk)
Jazda v jazdných pruhoch: Bezdôvodná jazda v ľavom pruhu mimo obce    60 €            (1 808 Sk)
Nedanie prednosti pri preraďovaní sa v pruhoch            100 €            (3 013 Sk)
Ohrozenie vodičov vo voľnom jazdnom pruhu            60 €            (1 808 Sk)
Jazda v mimoriadnych prípadoch: Obmedzenie električky            50 €            (1 506 Sk) Ohrozenie električky                     60 €            (1 808 Sk)
Bezdôvodná jazda v vyhradenom jazdnom pruhu            30 €            (904 Sk)
Nedanie prednosti v jazde MHD pri vychádzaní
z vyhradeného jazdného pruhu, ak dal smerovku            50 €            (1 506 Sk)
Obchádzanie, predchádzanie, odbočovanie, otáčanie:
Obmedzenie iných vodičov pri obchádzaní a predchádzaní             60 €            (1 808 Sk)
Ohrozenie iných vodičov pri obchádzaní a predchádzaní             100 €            (3 013 Sk)
Nedanie smerovky pri predchádzaní                60 €            (1 808 Sk)
Obmedzenie vodičov, pred ktorých sa zaraďuje            50 €            (1 506 Sk)
Ohrozenie vodičov, pred ktorých sa zaraďuje            100 €            (3 013 Sk)
Bránenie v predchádzaní                60 €            (1 808 Sk)
Porušenie zákazu predchádzania            150 €            (4 519 Sk)
Nedanie smerovky            50 €            (1 506 Sk) Nedanie prednosti pri odbočovaní vľavo   60 €            (1 808 Sk)
Ohrozenie účastníkov cestnej premávky            100 €            (3 013 Sk)
Otáčanie a cúvanie na mieste, kde je to zakázané            60 €            (1 808 Sk)
Rýchlosť jazdy

Neprispôsobenie rýchlosti jazdy svojim schopnostiam,
vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam,
stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať            60 €            (1 808 Sk)
Prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti:  
- o viac ako 10 km/h                50 €     (1 506 Sk)
- o viac ako 20 km/h                100 €            (3 013 Sk)
 - o viac ako 30 km/h                200 €            (6 025 Sk)
- o viac ako 40 km/h                300 €            (9 038 Sk)
 - o viac ako 50 km/h                400 €            (12 050 Sk)
- o viac ako 60 km/h                500 €            (15 063 Sk)
- o viac ako 70 km/h                650 €            (19 582 Sk)
 Jazda cez križovatku:
Nedanie prednosti v jazde vozidlám na hlavnej ceste 
 - obmedzenie               60 €            (1 808 Sk)
- ohrozenie                   150 €            (4 519 Sk)
Nedanie prednosti sprava 
 - obmedzenie             50 €            (1 506 Sk)
 - ohrozenie                   100 €            (3 013 Sk)
Vjazd do križovatky, ak situácia nedovoľuje pokračovať v jazde
a vozidlo by muselo zastaviť na križovatke               60 €            (1 808 Sk)
Zastavenie a státie:

Zastavenie v protismere            30 €            (904 Sk)
Ak pri zastavení a státí nezostal pruh široký aspoň 3 m
pre každý smer jazdy                60 €            (1 808 Sk)
Ak pri zastavení a státí vodič znemožní ostatným vozidlám
opustenie parkovacieho miesta  60 €            (1 808 Sk)
Ohrozenie premávky pri vychádzaní od okraja cesty alebo chodníka            60 €            (1 808 Sk)
Ohrozenie premávky pri otváraní dverí alebo vystupovaní z auta                  60 €            (1 808 Sk)
Nezabezpečenie odstaveného vozidla 60 €            (1 808 Sk)
Nepoužitie výstražného trojuholníka pri núdzovom státí            50 €            (1 506 Sk) Zastavenie a státie:   
- na priecestí, v podjazde a tuneli    150 €            (4 519 Sk)
- na chodníku, ak nezostalo aspoň 1,5 m pre chodcov            60 €            (1 808 Sk)
- na mieste vyhradenom pre postihnuté osoby   60 €            (1 808 Sk)
Diaľnice
Porušenie najnižšej povolenej rýchlosti            60 €            (1 808 Sk)
Nedanie prednosti vozidlám v priebežnom pruhu a ohrozenie            100 €            (3 013 Sk)
 Porušenie zákazu predchádzania pre kamióny            100 €            (3 013 Sk)
Zastavenie a státie, otáčanie a cúvanie            60 €            (1 808 Sk)
Predchádzanie, ak vodič pomalou jazdou obmedzuje iné vozidlo 60 €            (1 808 Sk) Chodci a cyklisti
Obmedzovanie a ohrozovanie premávky            60 €            (1 808 Sk)
Nepoužívanie reflexných prvkov za zníženej viditeľnosti            30 €            (904 Sk)
Jazda bez ochrannej prilby   10 €            (301 Sk)
Iné

Neoprávnené používanie výstražných znamení            30 €            (904 Sk)
Neosvetlenie vozidla             60 €            (1 808 Sk)
Používanie hmloviek, keď neprší, nesneží a nie je hmla            30 €            (904 Sk)
Nepoužitie zimných pneumatík            60 €            (1 808 Sk)  
(Zdroj: AUTOVINY)

S reklamou v RSS končí Yahoo

3. 2. 2009 Ďalší z reklamných programov ukončila internetová spoločnosť Yahoo. Od pondelka prestala ponúkať reklamu v RSS.
Reklamu prostredníctvom RSS začala spoločnosť testovať v novembri 2005. Program, v rámci ktorého mohli zadávatelia inzercie umiestňovať reklamu však 2. februára 2009  skončil. Spoločnosť požiadala partnerov, aby odstránili všetky reklamné kódy zo svojich RSS stránok.
(Zdroj: HNONLINE)
november 2025
T po ut st št pi so ne
44 27 28 29 30 31 1 2
45 3 4 5 6 7 8 9
46 10 11 12 13 14 15 16
47 17 18 19 20 21 22 23
48 24 25 26 27 28 29 30
49 1 2 3 4 5 6 7
Dnes má meniny Bohumír
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner