Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Integrácia občianskeho preukazu s preukazom poistenca
10. 9. 2009
Integráciu pripravovaného elektronického občianskeho preukazu s kartou zdravotného poistenia navrhuje spoločnosť Siemens. Takáto integrovaná karta by okrem uloženia osobných údajov a využitia elektronického podpisu občanovi mohla umožniť overenie poistného vzťahu u lekára, či prístup k personálnemu zdravotnému záznamu a na zdravotnícky portál.
Karta by zároveň mohla zabezpečiť spárovanie lekárskeho predpisu so správnou osobou podľa jej zdravotného stavu, ale aj vydanie správnych liekov správnej osobe aj s kontrolou interakcie s ostanými liekmi.
V Rakúsku, kde sa už systém e-preskripcie rozbieha, ročné úspory po jeho zavedení vypočítali na 146 až 182 mil. €.
Integrácia elektronického občianskeho preukazu s kartou zdravotného poistenia je podľa spoločnosti technicky realizovateľná. Zaručená by bola aj bezpečnosť osobných údajov.
Novela zákona o verejnom obstarávaní postupuje do druhého čítania
10. 9. 2009
V parlamente do druhého čítania prešiel vládny návrh novely zákona o verejnom obstarávaní. Novela má upraviť najmä revízne postupy a zároveň preberá európsku smernicu z decembra 2007 o revíznych postupoch.
Smernica je zameraná na zvýšenie účinnosti postupov pri zadávaní verejných zákaziek tak, aby o neplatnosti zmluvy alebo rámcovej dohody rozhodovali súdy. Novela upravuje koncesie na služby a spresňuje ustanovenia zákona o verejnom obstarávaní.
Predpokladá sa zavedenie nového inštitútu, a to konania úradu o návrhu na uloženie zákazu plnenia zmluvy, ktoré bude podmienené zložením kaucie. S európskou smernicou o revíznych postupoch majú byť zosúladené tiež odkladné lehoty pri uzavieraní zmlúv.
Súčasťou návrhu novely je dodatok, podľa ktorého je možné požiadať o určenie neplatnosti zmluvy alebo rámcovej dohody do 30 dní od uverejnenia výsledku obstarávania v európskom vestníku, ak oznámenie odôvodní neuverejnenie vyhlásenia obstarávania.
Ak oznámenie nezdôvodní neuverejnenie vyhlásenia obstarávania do šiestich mesiacov od uverejnenia výsledku obstarávania, bude možné zmluvu napadnúť. Do druhého čítania sa dostal aj vládny návrh zákona o akreditácii orgánov posudzovania zhody.
V treťom čítaní poslanci schválili vládny návrh zákona o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách.
Poistiť už možno aj zorganizovanie pohrebu
9. 9. 2009
Poistka zabezpečí okrem iného vybavenie potrebnej dokumentácie, asistenčné služby, ako napríklad právne či daňové poradenstvo.
Jedna z poisťovní pôsobiacich na Slovensku dokonca umožňuje takéto poistenie ako samostatnú poistku.
Hlavným predmetom takejto poistky je organizácia a prefinancovanie pohrebu. Poistka zabezpečí okrem iného vybavenie potrebnej dokumentácie, asistenčné služby, ako napríklad právne či daňové poradenstvo pre riešenie pozostalosti, ale aj zabezpečenie prípadnej psychologickej pomoci pozostalým.
Právomoci mestskej polície v súvislosti s vykonávaním cestnej kontroly
7. 9. 2009
Mnohí motoristi nemajú jasno v tom, či ich môže kontrolovať obecná polícia. Väčšina vie, že za nesprávne parkovanie obecní policajti môžu rozdávať "papuče". Podľa zákona o obecnej polícii (zákon č. 564/1991 Zb.), v ktorom sú popísané práva a povinnosti členov obecných polícií, v stanovených prípadoch môžu obecní policajti kontrolovať aj vodičov motorových vozidiel.
§ 3 zákona č. 564/1991 Zb.:
(1) Obecná polícia
f) objasňuje priestupky, ak tak ustanovuje osobitný predpis, prejednáva v blokovom konaní priestupky ustanovené osobitným predpisom a priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky spáchané neuposlúchnutím pokynu vyplývajúceho
1. z dopravnej značky zákaz zastavenia, zákaz státia, zákaz vjazdu, zákaz odbočovania, zákaz otáčania, prikázaný smer jazdy, prikázaný smer obchádzania, vyhradené parkovisko, obytná zóna, pešia zóna, školská zóna, zóna s dopravným obmedzením a parkovisko,
2. zo všeobecnej úpravy cestnej premávky, ktorou sa zakazuje zastavenie, státie a vjazd vozidiel...
Z platného zákona vyplýva, že mestskí policajti majú právo zastaviť auto, ktoré vošlo do zákazu vjazdu a takisto udeliť aj pokutu.
§ 8 zákona č. 564/1991 Zb.:
1) Príslušník obecnej polície pri plnení úloh je oprávnený
b) ukladať a vyberať v blokovom konaní pokuty za priestupky [§ 3 ods. 1 písm. f"> zistené pri plnení úloh,
f) zastavovať vozidlá, ak vodič vozidla spáchal priestupok proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, ktorý je oprávnený prejednať v blokovom konaní podľa § 3 ods. 1 písm. f), alebo ak ide o vozidlo, po ktorom bolo vyhlásené pátranie.
Príslušník obecnej polície teda za istých okolností môže zastavovať autá, ktorých vodiči porušili dopravné predpisy. Príslušníci obecnej polície tiež môžu zisťovať totožnosť priestupcu a uložiť mu pokutu za priestupky vymenované v § 3. Iné priestupky nesmú riešiť priamo, ale môžu ich nahlásiť štátnej polícii.
Mestský alebo obecný policajt sa nesmie vyhrážať zadržaním dokladov a ani ich zadržať. Môže si vypýtať doklad totožnosti, teda občiansky preukaz.
§ 9 zákona č. 564/1991 Zb.:
(1) Príslušník obecnej polície je oprávnený vyzvať osobu
a) pristihnutú pri spáchaní priestupku,
b) od ktorej je požadované vysvetlenie podľa § 10 ods. 1, alebo ak ide o hľadanú osobu, aby preukázala svoju totožnosť; osoba je povinná výzve vyhovieť.
(2) Ak odmietne osoba uvedená v odseku 1 preukázať svoju totožnosť alebo ak ju nemôže preukázať ani po predchádzajúcom poskytnutí potrebnej súčinnosti na preukázanie svojej totožnosti, je príslušník obecnej polície oprávnený predviesť takúto osobu na útvar obecnej polície za účelom zistenia jej totožnosti.