Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Kvôli havárii Toyota skontroluje 3,8 milióna vozidiel
1. 10. 2009
Po smrteľnej nehodách vodičov vozidla Toyoty v USA sa nachádza japonský koncern pred najväčšou kontrolou svojich automobilov v histórii spoločnosti.
Ak sa potvrdí, že tragická nehoda pri San Diegu bola spôsobená vinou technického nedostatku automobilu, Toyota dá preskúmať autoservisom 3,8 milióna automobilov. Má sa to týkať ôsmich modelov Toyoty. Skontrolované by mali byť vozidlá vyrobené za posledných šesť rokov.
Za naliehavú označil záležitosť aj americký dopravy. Úrady majú správy o 100 nehodách, pri ktorých došlo k zaseknutiu plynového pedálu do rohožky, ktorá nebola dostatočne prilepená.
Toyota už požiadala zákazníkov, aby odstránili rohožky pred sedadlom vodiča.
Kontrolu vozidiel chce firma uskutočniť až po skončení oficiálneho vyšetrovania nedávnej nehody. V USA by sa mali kontrolovať modely Camry, Avalon, Prius, Tacom, Lexus ES350, Tundra, IS250 a IS350. Japonská agentúra Kjódo uviedla, vozidlá uvedených modelov Toyota preskúma aj v iných krajinách.
Ufóni sa zatiaľ nenašli
30. 9. 2009
Odkedy funguje centrum na hľadanie mimozemskej inteligencie hľadáme našich vesmírnych susedov. Zatiaľ márne. O prítomnosti mimozemskej rasy zatiaľ dôkazov niet. Vedci sa preto tešia aj z nálezu vody na Mesiaci či Marse alebo aspoň z nového typu rádiového signálu, ktorý na začiatku skúmania ani nedokážu identifikovať.
Článok s názvom Hľadanie medzihviezdnej komunikácie vyšiel práve pred päťdesiatimi rokmi v prestížnom magazíne Science. Vznik inštitútu SETI – centra, ktoré sa už polstoročie zaoberá hľadaním rádiových dôkazov o existencii cudzej vesmírnej inteligencie, bol odpoveďou na tento článok.
NASA v roku 1967 vypustila do vesmíru sondy Voyager, ktoré nesú na palube zlaté disky s informáciami o Zemi, Mozartovu hudbu i pozdravy v 54 jazykoch sveta.
Voyager 1 je dnes asi najvzdialenejší ľudský objekt a NASA predpokladá, že v roku 2015 opustí našu slnečnú sústavu a dostane sa do medzihviezdneho priestoru. A je možné, že ju tam nejakí inteligentní tvorovia nájdu.
Dovtedy sa dá zapojiť do programu SETI home.
Zlacnie mobilné telefonovanie?
30. 9. 2009
Na Slovensku by mobilné volanie mohlo zlacnieť. Telekomunikačný úrad by mal totiž regulovať prepojovacie poplatky, ktoré si medzi sebou účtujú operátori. Tí budú povinní stanoviť cenu za ukončenie volaní v mobilnej sieti tak, aby obsahovala len náklady spojené s poskytovaním tejto služby.
Rozhodnutie zatiaľ nie je právoplatné a operátori sa proti nemu môžu odvolať.
Hoci Orange a Telefonica O2 reguláciu privítali, ich očakávania sú rozdielne. Orange predpokladá zrušenie asymetrických poplatkov do siete tretieho operátora, Telefonica O2 čaká, že sa potvrdí súčasná výška sadzieb, prípadne bude výraznejšie zvýhodnená. Závery rozhodnutia zatiaľ nevyhodnocuje T-Mobile.
Mobilná sieť štvrtej generácie
30. 9. 2009
Na vývoji novej mobilnej siete štvrtej generácie sa podieľali aj Slováci. Na vývoji siete pracoval tím, ktorý viedol Igor Stano, pôvodom z liptovského Važca. Novú mobilnú sieť v najbližších týždňoch spustí ako prvý na svete jeden z najväčších amerických operátorov Verizon.
Nová sieť štvrtej generácie by mala byť niekoľkonásobne rýchlejšia ako jej predchodca. Očakáva sa od nej, že umožní ďalšie služby a navyše s obrovskou rýchlosťou. Popri telefonovaní budú môcť ľudia vo veľkom surfovať po internete, sledovať televíziu naživo, alebo aj cez videopožičovňu.
Operátori pomocou jedného zariadenia na sieti dokážu obslúžiť výrazne väčší počet zákazníkov, čo im umožní ísť dole s cenou. Do popredia sa dostanú služby ako rýchly internet či mobilná televízia.
Dnes dôležité služby, napr. SMS, budú ponúkané ako doplnkové k iným službám a nebude dôvod, aby sa za ne platilo.
Špeciálne mobily pre sieť štvrtej generácie zatiaľ nie sú. Výskumný pracuje len s testovacím telefónom štvrtej generácie.