Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Človek a život

Buďte opatrný pri výbere životného cieľa - mohli by ste sa trafiť.

Zákruta na ceste ešte neznamená koniec cesty. Ibaže by ste to nezvládli.

Murphy tvrdí, že spravodlivosti je väčšinou učinené za dosť - tri razy zo siedmich.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Lož má ešte kratšie nohy ako krtko.

Umenie nie je upútať na seba pozornosť, ale vyhnúť sa následkom.

Veci nikdy nie sú také príjemné, ako sa na prvý pohľad zdajú, a tak jednoduché, ako si predstavujeme.

(Murphyho zákony v bájkach)
Murphy v parlamente

Zákon úspornosti: Niektorí poslanci myslia iba na seba. Iní nemyslia vôbec.

Zákon výskytu málo pravdepodobného javu: Poslanci hlasujú len v dobe, keď je zavretý bufet.

Zákon relativity: Politika sama osebe nie je svinstvo, iba jej výsledky...

(Murphyho zákonník)
Zákony života

Najjednoduchšie je to, čo vyzerá najzložitejšie.

Na čo človek siahne, to pokazí. A to, na čo nedosiahne, sa zo strachu pred človekom pokazí samo.

Pred ohňom sa dá ujsť, ale nie pred problémom.

(Murphyho zákonník)
Sláva a peniaze...

Nájsť, v čom je problém, je dôležitejšie, ako nájsť riešenie, pretože otázka obsahuje v sebe viac ako odpoveď. (Walter Rathenau)

Výhodou strednej cesty je, že sa z nej dá uhnúť na obe strany. (Ružička)

Slabosť mocného sa skrýva v tom, že verí iba svojej sile. (Stefan Zweig)

(Myšlienky bez cla)

Register právnických osôb je vyhlásený za referenčný register

10. 7. 2023 Okrem údajov poskytovaných povinnými osobami zo zdrojových registrov resp. z iných dokumentov vzťahujúcich sa na zapisované subjekty, (ak sa podľa osobitného predpisu subjekt neeviduje v zdrojovom registri), aj štatistický úrad poskytuje do registra právnických osôb údaje o subjektoch zo svojej činnosti – ide o štatistický kód hlavnej ekonomickej činnosti a kód odvetvovej klasifikácie pochádzajúce zo štatistického registra organizácií.
Údaj o identifikačnom čísle organizácie, ktorý vytvára štatistický úrad podľa ustálenej metodiky a prideľuje ho subjektom na základe žiadosti povinnej osoby, povinná osoba poskytuje spolu s ďalšími údajmi uvedenými v § 3 zákona o RPO pri zápise subjektu. Terciárnou funkciou je informovanie verejnosti o zapisovaných subjektoch zverejnením poskytnutých údajov s výnimkou identifikátorov fyzických osôb prostredníctvom webovej aplikácie prístupnej z webového sídla štatistického úradu; ide o rovnakú funkciu, akú poskytuje obchodný register, živnostenský register alebo register mimovládnych neziskových organizácií.
V súčasnosti sa v registri právnických osôb nevedú údaje vzťahujúce sa na konečného užívateľa výhod niektorých typov mimovládnych neziskových organizácií (občianske združenia, odborové organizácie a organizácie zamestnávateľov, organizácie s medzinárodným prvkom) z dôvodu, že v registri mimovládnych neziskových organizácií spravovanom Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky tieto údaje nie sú v súlade so zákonom č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií. Taktiež centrálny register poľovníckych organizácií vedený Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky neobsahuje medzi údajmi spracúvanými o novej osobitnej právnej forme poľovníckej organizácie údaje tvoriace záznam o konečnom užívateľovi výhod. Okrem toho sa v registri právnických osôb neevidujú ani koneční užívatelia výhod fyzických osôb – podnikateľov.
Novela zákona o RPO neobsahuje úpravu, podľa ktorej by register právnických osôb ako centrálny register užívateľov výhod obsahoval záznam o konečnom užívateľovi výhod vo vzťahu k správe zvereného majetku a inému typu právnych štruktúr, ako sú napríklad fidúcie, určité typy Treuhand alebo fideicomiso, ak majú takéto štruktúry štruktúru alebo funkcie podobné správe zvereného majetku, a ani úpravu prípadu, ak sú údaje o osobe konečného užívateľa výhod niektorej z týchto právnych štruktúr súčasťou údajov o subjekte zapísanom v registri právnických osôb. V prvom prípade je prekážkou skutočnosť, že uvedené právne formy združovania majetku právny poriadok Slovenskej republiky nepozná, v druhom prípade neexistuje mechanizmus overovania uvedených skutočností o konečnom užívateľovi výhod.
Napokon podľa vnútroštátnej právnej úpravy sa nevedú ani údaje o konečných užívateľoch výhod vo vzťahu k podnikom zahraničných osôb a organizačným zložkám podnikov zahraničných osôb. Takáto úprava sa vníma ako nie nevyhnutná na plnenie záväzkov vyplývajúcich zo smernice AML/CFT.
Novela zákona neobsahuje úpravu, ktorá by obmedzovala prístup verejnosti k údajom zo záznamu o konečných užívateľoch výhod na preukázanie oprávneného záujmu. Novela zákona
1. nezrušuje zverejňovanie údajov o konečných užívateľoch výhod v registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci (právo fyzickej osoby na ochranu súkromia),
2. neustanovuje mechanizmus zúženého prístupu k záznamu o konečnom užívateľovi výhod vedenom v registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci pre žiadateľa, ktorý môže preukázať oprávnený záujem (právo verejnosti na informácie).

K

Zamestnávateľ môže sledovať surfovanie svojich zamestnancov

4. 3. 2009 Čas, ktorý zamestnanci strávia v práci je zákonom určený na prácu. Preto sledovaním času, ktorý zamestnanci trávia prezeraním internetových stránok zamestnávateľ vykonáva právo kontroly využívania pracovného času na prácu a nijako nezasahuje do sféry súkromia zamestnancov. Ak ide o mailovú komunikáciu v zamestnaní, prevažuje právny záujem zamestnávateľa nad záujmom zamestnanca.
Podľa názoru advokáta internetové stránky a ich obsah nie sú v nijakom prípade osobnostnou sférou zamestnancov.
Advokát si však tiež myslí, že administrátor potrebuje na sledovanie konkrétnych pracovníkov vopred súhlas od zamestnávateľa.
Administrátori samozrejme dokážu nielen sledovať, kde sa zamestnanci na internete zdržiavajú, ale vidia aj to, aké maily posielajú či prijímajú a môžu si tiež pozrieť, čo obsahujú.
Zamestnávateľ má právo skontrolovať, čo maily obsahujú. Ak ide o mailovú komunikáciu v zamestnaní, prevažuje právny záujem zamestnávateľa nad záujmom zamestnanca. Informácie posielané mailom väčšinou patria firme, nie človeku, do ktorého schránky prišli.
Zamestnancovi patria v prípade, že ide o prejavy osobnej povahy, ku ktorým má zamestnanec autorské právo, alebo v prípade, že majú osobnú povahu. Právny vzťah k obsahom mailov môže mať tak zamestnanec ako aj zamestnávateľ.
(Zdroj: SME)

Nehodovosť štatisticky klesla

3. 3. 2009 Od prijatia zákona o cestnej premávke nehodovosť klesla.
Vo februári dokonca o 60 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Táto štatistika však nemusí byť úplne objektívna. Podľa novej definície sa za dopravnú  nehodu  považujú až nehody, pri ktorých vznikne škoda štyritisíc €. Nová úprava tak vodičom dáva väčší priestor dohodnúť sa pri menších kolíziách.
Poisťovne budú vedieť  štatistiky škodových udalostí  spracovať až po 15. marci. To je termín, dokedy vodiči majú právo nahlasovať škodové udalosti z februára.
(Zdroj: AKTUALNE)

Vodičov už čakajú pokuty naostro

2. 3. 2009 Aj za prekročenie povolenej rýchlosti 50 km v obci do 10 km/hod. Aj keď prísnejšie pravidlá sú v platnosti už mesiac, na pokyn ministra vnútra policajti doteraz riešili takéto prekročenie rýchlosti len dohovorom.
Od 1. marca už dohováranie končí.    Za prekročenie rýchlosti podľa platného zákona môžu vodiči dostať nasledovné pokuty: prekročenie rýchlosti o 20 km/h - 50 €, o 30 km/h - 100 €, o 40 km/h - 200 €, o 50 km/h - 300 €, o 60 km/h - 400 €. Pri prekročení rýchlosti nad 60 km/h hrozí pokuta až do 650 €.
(Zdroj: PRAVDA)

Zverejnenie úsekov, na ktorých môže byť vyššia rýchlosť

2. 3. 2009 Policajné prezídium tieto úseky zverejnilo na svojej webovej stránke. Ide o 60 úsekov ciest, na ktorých je možné dopravnou značkou povoliť vyššiu rýchlosť.
V Bratislave to bude na 17 miestach,   v Trenčianskom kraji sa rýchlosť zvýši na troch úsekoch, v Žilinskom na 12. Zrýchľujú sa niektoré úseky v Dolnom Kubíne, na vjazde do Čadce i  v Banskobystrickom kraji.  Rýchlejšie bude možné jazdiť aj na niektorých úsekoch v Prešovskom a Košickom kraji.
(Zdroj: TOPKY)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Xénia
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner