Pripravuje sa novela zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke
13. 9. 2021
Dôvodom na vypracovanie návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je implementácia dvoch európskych nariadení.
Ďalším dôvodom sú úpravy a doplnenia vyplývajúce z aplikácie zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v praxi, najmä:
- v rámci zníženia administratívnej záťaže opravovní vozidiel sa navrhuje zrušenie certifikácie opravovní a v súvislosti s tým sa vypúšťajú ustanovenia týkajúce sa certifikovaných miest opravy; pri ťažkých dopravných nehodách, ktoré mali vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ktorými sú zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy, bude postačovať, aby oprava vozidla bola vykoná na základe informácií od výrobcu s príslušným technologickým vybavením,
- v súvislosti s činnosťou technickej služby technickej kontroly, technickej služby emisnej kontroly, technickej služby kontroly originality a technickej služby montáže plynových zariadení sa navrhuje predĺžiť platnosť poverenia s tým, že po ukončení činnosti technickej služby do začiatku fungovania novej technickej služby bude potrebné odovzdať typovému schvaľovaciemu orgánu informačný systém,
- v súvislosti so zriaďovaním staníc technickej kontroly nad rámec existujúcej siete, sa navrhujú zaviesť viaceré obmedzenia pre tých držiteľov povolení, ktorí reálne dané pracoviská nestavajú a mnohokrát iba zámerne blokujú miesto v existujúcej sieti,
- navrhuje sa upraviť niektoré parametre pre výpočet ďalšej kontrolnej linky v súvislosti so zriaďovaním staníc technickej kontroly nad rámec existujúcej siete, ktoré vychádzajú zo zaznamenaných údajov v informačných systémoch.
Navrhuje sa, aby návrh zákona nadobudol účinnosť 1. novembra 2021 okrem ustanovení súvisiacich s implementáciou nariadenia (EÚ) 2019/2144, ktoré nadobúdajú účinnosť 6. júla 2022, a nových povinností pre technické služby, ktoré vzídu z výberového konania, ktoré nadobudnú účinnosť od 20. mája 2023.
Zákon o prevádzke vozidiel sa dotýka:
a) výrobcov a zástupcov výrobcu, ktorí vyrábajú typ vozidla alebo vykonávajú hromadné prestavby typu vozidla, vyrábajú typ systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky,
b) prevádzkovateľov vozidla,
c) technických služieb overovania, technickej služby technickej kontroly, technickej služby emisnej kontroly, technickej služby kontroly originality, technickej služby montáže plynových zariadení,
d) nakladajúcich organizácií, osôb zodpovedných za nakládku vozidiel v nakladacej organizácii, odosielateľov,
e) oprávnených osôb technickej kontroly, emisnej kontroly, kontroly originality, montáže plynových zariadení a ich pracovníkov,
f) osôb prispievajúcich do registra prevádzkových záznamov (osoby vykonávajúce diagnostiku, opravy alebo údržbu cestných motorových vozidiel alebo vykonávajúcich opravy karosérií, osoby vykonávajúce predaj ojazdených cestných motorových vozidiel, poisťovne, leasingové spoločnosti, znalci, osoby vykonávajúcich služby v oblasti organizovania a realizácie dražieb cestných motorových vozidiel, osoby vykonávajúce nastavovanie a kalibráciu tachografov, požičovne cestných motorových vozidiel, osoby prevádzkujúce webové sídlo s ponukami na predaj a kúpu cestných motorových vozidiel, osoby vykonávajúce nastavovanie alebo iné zásahy v rámci softvéru riadiacej jednotky motorového vozidla),
g) orgánov štátnej správy: Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Ministerstvo vnútra SR, okresné úrady, okresné úrady v sídle kraja, Slovenská obchodná inšpekcia, orgány Policajného zboru, inšpektoráty práce.
K
Služobníctvo Alžbety II. sa má písomne zaviazať k mlčanlivosti
28. 12. 2008
Komorníci, sluhovia, kuchári a upratovačky nebudú môcť o svojej práci diskutovať ani s najbližšími. Po skončení služby by mali tiež vrátiť spomienkové predmety, kráľovské darčeky, napísané poznámky a osobné denníky, ktoré sa často stávali lukratívnym biznisom.
Elektronické žiacke knižky
27. 12. 2008
Aj keď na mnohých školách už elektronická žiacka knižka funguje, bola zahrnutá do projektu dátového centra, ktoré chce prepojiť cez internet slovenské školy.
Prvá etapa dátového centra by mala byť sprevádzkovaná v prvom
polroku 2009.
Centrum má obsah vzdelávania dostať na internet. Zhromažďovať sa budú cezeň
aj údaje o školách.
Žiacka knižka má zefektívniť kontakt učiteľov a rodičov. Rodičia aj učitelia tak budú mať sústredené
na jednom mieste všetky informácie o žiakovi.
Okrem kvalifikácie sa na súkromné konto žiaka môžu pripísať aj informácie o dochádzke, plnení domácich
úloh či očakávaných previerkach. Je
možné, že v budúcnosti bude knižka našu mlaď sprevádzať od materskej školy až po
univerzitu.
Domáca pyrotechnika je nebezpečná
27. 12. 2008
Počet zdranení spôsobených pyrotechnikou v období Silvestra narastá. Medzi najčastejšie zranenia patria popáleniny, tržné rany alebo odtrhnuté prsty.
Veľmi nebezpečné sú zranenia v okolí tváre, najmä očí.
Nebezpečenstvo hrozí pri využívaní rôznych internetových návodov na výrobu
domácich výbušnín. Niekto niečo pridá, alebo pomení a nešťastie je na svete.
Výroba alebo zhromažďovanie výbušnín však môže byť klasifikované aj ako
trestný čin nedovoleného ozbrojovania. Trestné sadzby za sa pohybujú v rozpätí
od troch do ôsmich rokov.
Experimentovanie s doma vyrábanou pyrotechnikou si najčastejšie odnášajú
mladí ľudia.
Verejnoprávna TASR
26. 12. 2008
Od januára 2009 sa Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR) stáva zo štátnej verejnoprávnou inštitúciou.
Cieľom tejto zmeny je zbaviť tlačovú agentúru
obvinení z politických
vplyvov a obmedzovania hospodárskej súťaže. "Nemusia nás mať radi, ale
musia nás profesionálne rešpektovať" - vyhlásil pre Aktuálne.sk generálny
riaditeľ TASR.