Pripravuje sa novela zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke
13. 9. 2021
Dôvodom na vypracovanie návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je implementácia dvoch európskych nariadení.
Ďalším dôvodom sú úpravy a doplnenia vyplývajúce z aplikácie zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v praxi, najmä:
- v rámci zníženia administratívnej záťaže opravovní vozidiel sa navrhuje zrušenie certifikácie opravovní a v súvislosti s tým sa vypúšťajú ustanovenia týkajúce sa certifikovaných miest opravy; pri ťažkých dopravných nehodách, ktoré mali vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ktorými sú zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy, bude postačovať, aby oprava vozidla bola vykoná na základe informácií od výrobcu s príslušným technologickým vybavením,
- v súvislosti s činnosťou technickej služby technickej kontroly, technickej služby emisnej kontroly, technickej služby kontroly originality a technickej služby montáže plynových zariadení sa navrhuje predĺžiť platnosť poverenia s tým, že po ukončení činnosti technickej služby do začiatku fungovania novej technickej služby bude potrebné odovzdať typovému schvaľovaciemu orgánu informačný systém,
- v súvislosti so zriaďovaním staníc technickej kontroly nad rámec existujúcej siete, sa navrhujú zaviesť viaceré obmedzenia pre tých držiteľov povolení, ktorí reálne dané pracoviská nestavajú a mnohokrát iba zámerne blokujú miesto v existujúcej sieti,
- navrhuje sa upraviť niektoré parametre pre výpočet ďalšej kontrolnej linky v súvislosti so zriaďovaním staníc technickej kontroly nad rámec existujúcej siete, ktoré vychádzajú zo zaznamenaných údajov v informačných systémoch.
Navrhuje sa, aby návrh zákona nadobudol účinnosť 1. novembra 2021 okrem ustanovení súvisiacich s implementáciou nariadenia (EÚ) 2019/2144, ktoré nadobúdajú účinnosť 6. júla 2022, a nových povinností pre technické služby, ktoré vzídu z výberového konania, ktoré nadobudnú účinnosť od 20. mája 2023.
Zákon o prevádzke vozidiel sa dotýka:
a) výrobcov a zástupcov výrobcu, ktorí vyrábajú typ vozidla alebo vykonávajú hromadné prestavby typu vozidla, vyrábajú typ systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky,
b) prevádzkovateľov vozidla,
c) technických služieb overovania, technickej služby technickej kontroly, technickej služby emisnej kontroly, technickej služby kontroly originality, technickej služby montáže plynových zariadení,
d) nakladajúcich organizácií, osôb zodpovedných za nakládku vozidiel v nakladacej organizácii, odosielateľov,
e) oprávnených osôb technickej kontroly, emisnej kontroly, kontroly originality, montáže plynových zariadení a ich pracovníkov,
f) osôb prispievajúcich do registra prevádzkových záznamov (osoby vykonávajúce diagnostiku, opravy alebo údržbu cestných motorových vozidiel alebo vykonávajúcich opravy karosérií, osoby vykonávajúce predaj ojazdených cestných motorových vozidiel, poisťovne, leasingové spoločnosti, znalci, osoby vykonávajúcich služby v oblasti organizovania a realizácie dražieb cestných motorových vozidiel, osoby vykonávajúce nastavovanie a kalibráciu tachografov, požičovne cestných motorových vozidiel, osoby prevádzkujúce webové sídlo s ponukami na predaj a kúpu cestných motorových vozidiel, osoby vykonávajúce nastavovanie alebo iné zásahy v rámci softvéru riadiacej jednotky motorového vozidla),
g) orgánov štátnej správy: Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Ministerstvo vnútra SR, okresné úrady, okresné úrady v sídle kraja, Slovenská obchodná inšpekcia, orgány Policajného zboru, inšpektoráty práce.
K
Najvernejšie sú vysokoškoláčky
14. 12. 2009
Slovensko zažíva vo svojej histórii najvyššiu rozvodovosť. U terajších novomanželov je až štyridsaťpercentná pravdepodobnosť, že sa do piatich rokov stretnú v súdnej sieni na rozvodovom konaní. Súd ich najčastejšie rozvedie pre rozdielnosť pováh alebo neveru.
Najvernejšie sú svojim manželom vysokoškoláčky. Muži podvádzajú približne rovnako. Bez ohľadu na vzdelanie.
Dlhodobo rastie podiel rozvodov, kde sa obaja manželia dohodnú a priznajú svoj podiel viny.
Pozitívne je, že klesá počet rozvodov z dôvodov alkoholizmu, zlého zaobchádzania či nezáujmu o rodinu.
Rakúsko zoštátnilo ďalšiu banku
14. 12. 2009
V pondelok Rakúsko zoštátnilo banku Hypo Group Alpe Adria, aby predišlo jej kolapsu. Ide už o druhý prípad zoštátnenia rakúskej banky počas globálnej finančnej krízy. Vlani krajina zachránila banku Kommunalkredit.
Hypo Group Alpe Adria je šiestou najväčšou bankou v Rakúsku. Banka je významným poskytovateľom úverov na území bývalej Juhoslávie. Vzhľadom na odpisy a straty z úverov v sume 1,7 mld. eur banke hrozil kolaps.
Riziková situácia banky v uplynulých dňoch vytvorila obrovskú hrozbu pre Rakúsko. Na rokovaniach o zoštátnení banky sa zúčastnil aj šéf Európskej centrálnej banky Jean-Claude Trichet.
Záchranou sa predišlo rozsiahlemu ohrozeniu celej rakúskej ekonomiky v kritickom okamihu. Banka sa musí okamžite reštrukturalizovať vzhľadom na jej dôležitosť v Rakúsku a južnej Európe.
Duša pralesa
11. 12. 2009
Na Slovensku sa pralesy ťažšie ukrývajú pred ľudským záujmom a hlavne zásahmi do ich jedinečnosti. Pravdepodobne aj preto je dnes na Slovensku z celkovej výmery lesov približne iba jedno percento tých, ktoré si dokázali zachovať pôvodný pralesovitý charakter. Aj keď nie sú také známe ako najväčšie pralesy sveta, majú nielen svojho ducha, ale predovšetkým dušu. Dušu, ktorej nie vždy dokáže moderný človek rozumieť.
V pralesoch nájdeme malé divy prírody, ktoré odpozorovali napríklad tvorcovia mnohých rozprávok. Chodiace stromy, mŕtve drevo či obrovité jedle, ktoré zomierajú postojačky. Zázrakom je život v podobe malých semenáčikov, ktoré sa uchytia na práchnivejúcom pni a trpezlivo čakajú na svoju chvíľu. Tomuto procesu sa hovorí aj zmladzovanie na mŕtvom dreve a niekedy trvá dlhé roky. Desať, päťdesiat či dokonca neuveriteľných osemdesiat rokov. Príroda, na rozdiel od človeka, má dostatok času, prostriedkov aj priestoru. Nemá sa kam ponáhľať.
V rámci projektu, ktorý je zameraný na ochranu pralesov Slovenska sa nezisková organizácia Forest Stewardship Council (FSC) snaží presne zmapovať pralesy na Slovensku, vytvoriť ich podrobnú databázu a zabezpečiť primárnu ochranu týchto vzácnych lesných ekosystémov.
Dôležité je, aby sa ich podarilo zachovať pre budúce generácie. Odborníci z FSC vytipovali na Slovensku 326 lokalít, ktoré by mohli spĺňať kritériá pre prales. Existencia pralesa sa zatiaľ potvrdila na približne tridsiatich lokalitách.
Jednou z nich je Jelenec neďaleko Starých Hôr. Pritom iba niekoľko desiatok metrov od neho prechádza rušná cesta smerom na Donovaly, v jeho blízkosti sa nachádza aj pamätník nestora slovenského lestníctva Jozefa Dekreta Matejovie.
Pre verejnosť je vstup do najznámejších a najcennejších pralesov Slovenska zakázaný. Pre ochranu vzácneho územia tento zákaz má svoje opodstatnenie. K takýmto lokalitám patrí napríklad Badínsky prales neďaleko Banskej Bystrice a Dobročský prales pri Čiernom Balogu. V obidvoch platí piaty, najprísnejší stupeň ochrany prírody. Obidva pralesy zároveň patria k najstarším na Slovensku, a ich prísna ochrana trvá od roku 1913. Dovnútra pralesa môžu vojsť iba odborníci za vedeckými a vzdelávacími účelmi.
Rada Európy v roku 1998 udelila Dobročskému pralesu európsky diplom. Toto prestížne ocenenie sa po čase prehodnocuje a udeľuje sa takým chráneným územiam v Európe, ktoré sa vyznačujú jedinečnosťou prírodných hodnôt a vhodne zvolenou starostlivosťou o zverené územie. Jedným z kritérií jeho udelenia je aj optimálny spôsob sprístupnenia pralesa verejnosti tak, aby ho turistický ruch nepoškodil, no zároveň aby verejnosť nezostala ochudobnená o pozoruhodné prírodné divadlo.
Diplom sa udeľuje na päťročné obdobie. Po jeho uplynutí sa robí revízia, na základe ktorej možno jeho platnosť predĺžiť. Príkladnú spoluprácu ochrancov prírody, lesníkov a výskumníkov v tomto chránenom území potvrdzuje už tretie predĺženie platnosti tohto ocenenia do roku 2013.
Protiteroristické smetné koše
10. 12. 2009
V pražskom metre od jesene 2001 neboli odpadkové koše. Po teroristických útokoch v USA ich dal pražský dopravný podnik odstrániť z bezpečnostných dôvodov. Na prelome roku by sa to malo zmeniť. Do podzemnej dráhy však budú nainštalované špeciálne koše, ktoré sú schopné odolať aj silnej explózii.
Postupne sa od decembra do začiatku marca na troch trasách metra objaví 90 protiteroristických odpadkových košov. Každý z košov vrátane montáže bude v prepočte stáť až 3385 €. Pôjde o špeciálne dvojplášťové koše. Dvojplášťová oceľová konštrukcia koša v prípade výbuchu explóziu stlmi a nasmeruje ju nahor. Cestujúcim na nástupištiach to poskytne dostatočnú pasívnu ochranu.