Prepravný poriadok vo verejnej osobnej doprave
9. 11. 2023
Prepravný poriadok obsahuje prepravné podmienky dopravcu potrebné na uzavretie prepravnej zmluvy s cestujúcim a podmienky platné pri preprave.
K obsahovým náležitostiam prepravného poriadku patrí druh prevádzkovanej dopravy, rozsah práv a povinností dopravcu v pravidelnej doprave, spôsob rezervácie a predaja cestovných lístkov a miesteniek na staniciach, zastávkach, v dopravných prostriedkoch, alebo elektronickými médiami v elektronickom rezervačnom a predajnom systéme, spôsob uzavretia a platnosť zmluvy o preprave osôb, spôsob objednávania príležitostnej dopravy, rozsah práv a povinností cestujúcich pred začatím prepravy, počas prepravy a bezprostredne po skončení prepravy, ako aj pri neuskutočnení, nedokončení alebo omeškaní prepravy a postup uplatňovania nárokov vyplývajúcich z nedodržania podmienok prepravy, rozsah osobitných práv a povinností cestujúcich so zdravotným postihnutím a cestujúcich so zníženou pohyblivosťou vrátane sprevádzajúcich osôb, ako aj dôchodcov, detí, žiakov a študentov, podmienky prepravy príručnej batožiny, cestovnej batožiny, zásielok a živých spoločenských zvierat, podmienky prepravy psa so špeciálnym výcvikom, ktorý poskytuje pomoc cestujúcemu s ťažkým zdravotným postihnutím, pravidlá platnosti cestovných lístkov a miesteniek a spôsob preukazovania zaplateného cestovného pri kontrole a možnosti náhrady za stratu cestovného lístka v pravidelnej doprave, postup pri kontrole cestovných lístkov v pravidelnej doprave, práva a povinnosti zamestnancov dopravcu oprávnených kontrolovať cestovné lístky a spôsob sankcionovania cestujúcich bez platného cestovného lístka a vymáhania cestovného, reklamačný poriadok, tarifu cestovného.
Ak dopravca sám alebo spoločne s iným dopravcom poskytuje dopravné služby ako súčasť integrovaného dopravného systému alebo ako súčasť mestského dopravného systému, môže mať jeden prepravný poriadok pre celý dopravný systém. Ak dopravca poskytuje dopravné služby na komerčnom základe a na základe zmluvy o dopravných službách, môže mať jeden spoločný prepravný poriadok alebo pre každý druh poskytovaných dopravných služieb samostatný prepravný poriadok.
Prepravný poriadok musí byť zverejnený na webovom sídle dopravcu a iným vhodným spôsobom. V prepravnom poriadku musí byť uvedený deň začiatku platnosti, pričom prepravný poriadok musí byť zverejnený stanoveným spôsobom najneskôr pred dňom začatia jeho platnosti. Uzatvorením zmluvy o preprave osôb sa prepravný poriadok stáva záväzným pre účastníkov tejto zmluvy. Sťažnosti a reklamácie na plnenie záväzkov z prepravného poriadku a ich vybavovanie dopravcom podľa reklamačného poriadku preskúmava Slovenská obchodná inšpekcia.
K
Keby vládli ženy
26. 3. 2009
Viacerí príslušníci silnejšieho pohlavia sú presvedčení, že ženy by vládnuť nedokázali. História toto presvedčenie popiera.
Nielen schopnou vládkyňou ale aj mnohonásobnou matkou bola bystrá a prakticky
založená rakúsko-uhorská panovníčka Mária Terézia. Vďaka nej máme školy a
zavedenú povinnú školskú dochádzku.
Skúsme si predstaviť, že v politike a svetu
vládnu ženy.
1. Stíhali by toho viac
- Možno by potom priame politické prenosy boli bez urážok a agresivity.
- "Babské" diskusie by boli krátke a
vecné (zamestnané ženy nemajú na vykecávanie čas, neprekladajú si veci z
jedného dňa na druhý, nenosia si prácu domov, pretože ich čaká ďalšia šichta
pri rodine a deťoch).
- Ženy
majú omnoho viac povinností, ktoré sú pre ne prirodzenou súčasťou. Neodsunuli
by ich pravdepodobne bokom ani vtedy, keby si na plecia vzali vládnu nad
svetom. Ženy stíhajú pracovať,
nakupovať, vyzdvihnúť deti zo školy, urobiť s nimi domáce úlohy, pripraviť večeru,
medzitým hodiť špinavú bielizeň do práčky a potom ešte zavolať priateľke a
stráviť polhodinu so slúchadlom na uchu. Tí, čo si robia zo ženských debát žarty,
vôbec netušia, že ženy môžu klebetiť iba v čase, ktorý si samy pre seba
ukoristia.
2. Sociálne problémy by sa riešili
citlivejšie a alimenty by neboli iba vtip
- Pri určovaní
výživného by sa prihliadlo na to, že okrem desiatej a obeda deti potrebujú aj
oblečenie, teplú sprchu, svetlo a tie šikovnejšie chodievajú aj na krúžky.
- Možno by bol aj zákon na čisté toalety bez
ohľadu na to, kde sa nachádzajú.
- Zľavy v obchodoch by boli ozaj zľavami a nie
reklamným trikom.
- Empatia žien by viedla k citlivejšiemu
prístupu k sociálnym problémom.
3. Náklady na vozový park by príliš
nezaťažili štátnu pokladnicu
- Ženy si väčšinou nemusia dokazovať svoju
dôležitosť drahými autami a silnými motormi, preto by menej zaťažovali štátnu
pokladnicu a nevyvolávali by ani zbytočné vojny.
- Ženy neznášajú dlhy (vo svojej fantázii si
predstavajú katastrofické scenáre), preto sa nepúšťajú do zbytočných rizík.
Jednoducho sú zodpovednejšie a nedokážu si povedať, že nejako bolo a nejako
bude.
4. Ženy vedia byť kritické do vlastných
radov
- Myslia si, že výlučná vláda žien nebola dobrým riešením. Byť
vodkyňami je skutočne schopných len málo žien. Ženský rozmer musí byť veľmi
jemný a kultivovaný, aby ho prijali ženy i muži zároveň. Žena politička musí
bojovať nielen s opačným pohlavím ale aj so svojimi súkmeňovkyňami.
- Muži sa na funkcie a moc tešia, ženy ich
považujú za príliš veľkú zodpovednosť a tlak. Sú priehľadnejšie,
emocionálnejšie, netrpezlivejšie.
Rozhodne by ich však v politike malo byť viac.
Aj v tej svetovej, aj v tej našej slovenskej.
Zákaz reklamy alkoholických nápojov
26. 3. 2009
Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS) ostro vystúpil proti poslaneckému návrhu, prostredníctvom ktorého sa má upraviť zákon o reklame. Zákon NR SR posunula do druhého čítania.
Podstatou zmeny a doplnenia
zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame je de facto úplný zákaz reklamy alkoholických
nápojov s výnimkou piva vo vonkajšej reklame, v kinách, na reklamných
predmetoch a prostredníctvom sponzoringu.
V dôvodovej správe k návrhu sa uvádzajú
informácie o problémoch alkoholizmu a potrebe ochrany mladistvých v súvislosti
s tým. Predkladatelia v doložke vplyvov uvádzajú, že návrh nebude mať negatívny
vplyv na podnikateľské prostredie. Výpadok príjmov z reklamy na alkohol dokážu
reklamné spoločnosti dokážu vykryť inými aktivitami. Výrobcovia alkoholu podľa
predkladateľov tiež nebudú postihnutí.
KRAS tento návrh považuje za nezodpovedný a
neprofesiálny. Očakáva negatívny dopad zákona predovšetkým na mediálny priemysel, ale aj hospodárenie
iných právnických osôb pôsobiacich najmä v oblasti kultúry a športu.
Chandler urobil z detektívky umenie a vážny žáner
26. 3. 2009
Pred polstoročím 26. marca 1959, zomrel spisovateľ Raymond Chandler. Pozná ho každý ctiteľ detektívky a Phila Marlowa.
Phil Marlow, asi 40-ročný detektív s tmavohnedými vlasmi,
ktorý pozná i so zavretými očami všetky zákutia Los Angeles a aj medzi
zhýralcami si zachováva črty romantického rytiera s mäkkým srdcom, je akýmsi
náprotivkom boháčov, vydieračov, narkomanov a nekonečnej predmestskej luzy. Pri
záchrane svojej pravdy neváha použiť päste. Nie je to padavka, nemá strach a nemá špinavé ruky. Rozpráva ako človek
svojich čias, s odporom k pretvárke a drsným humorom. Takto jedného z najoriginálnejších literárnych hrdinov
charakterizoval sám jeho tvorca Raymond
Chandler.
Na rozdiel od klasického anglického detektívneho románu Chandler stavil na
reálnosť príbehu a opísanie života vo všetkých jeho odtieňoch. Chandler, podľa
svojich vlastných slov, rozhodne
nechcel vykresľovať svet, ktorý by voňal.
Viacerí kritici i vyznávači jeho diel sa zhodujú na tom, že Chandler bol
zázračný spisovateľ. K zázraku však rozhodne mala ďaleko jeho kariéra. Celý
jeho život, hoci bohatý na zážitky a nepredvídateľné výhybky, bol jeden
konštantný zápas. Tak, ako mnohí velikáni, bojoval s alkoholizmom a až
prílišnou sebakritikou. Svoj prvý román
uverejnil až ako 51-ročný.
Bol to prvý zo siedmich legendárnych románov - Hlboký spánok. Svetu v ňom v
definitívnej podobe podobe predstavil
detektíva Phila Marlowa. Obľúbený detektív sa potom objavil aj v ďalších
románoch: Zbohom, moja krásna, Vysoké okno, Dáma v jazere, Sestrička, Lúčenie s
Lennoxom či Prípad naruby. Mnohé z nich boli sfilmované.
Novela zákona o sudcoch
25. 3. 2009
Podľa novely zákona o sudcoch a prísediacich, ktorú predložil minister spravodlivosti, by malo dôjsť k najzásadnejšej právnej úprave v oblasti organizácie, riadenia a správy súdov od roku 2004.
Keby ju
parlament schválil, ministerstvu neostanú reálne kompetencie vo vzťahu k súdom
– financie, disciplinárne konanie, vymenovanie predsedov súdov, vzdelávanie
prejde na Súdnu radu, Najvyšší súd (NS SR) alebo priamo ich spoločného
predsedu.
Ministerstvo bude môcť navrhovať legislatívu, či vykonávať medzinárodné
zmluvy. Novela by mala zabezpečiť nezávislosť súdnictva. Ak bude schválená,
zmeny by mali platiť po najbližších parlamentných voľbách od júla 2010.