Prepravný poriadok vo verejnej osobnej doprave
9. 11. 2023
Prepravný poriadok obsahuje prepravné podmienky dopravcu potrebné na uzavretie prepravnej zmluvy s cestujúcim a podmienky platné pri preprave.
K obsahovým náležitostiam prepravného poriadku patrí druh prevádzkovanej dopravy, rozsah práv a povinností dopravcu v pravidelnej doprave, spôsob rezervácie a predaja cestovných lístkov a miesteniek na staniciach, zastávkach, v dopravných prostriedkoch, alebo elektronickými médiami v elektronickom rezervačnom a predajnom systéme, spôsob uzavretia a platnosť zmluvy o preprave osôb, spôsob objednávania príležitostnej dopravy, rozsah práv a povinností cestujúcich pred začatím prepravy, počas prepravy a bezprostredne po skončení prepravy, ako aj pri neuskutočnení, nedokončení alebo omeškaní prepravy a postup uplatňovania nárokov vyplývajúcich z nedodržania podmienok prepravy, rozsah osobitných práv a povinností cestujúcich so zdravotným postihnutím a cestujúcich so zníženou pohyblivosťou vrátane sprevádzajúcich osôb, ako aj dôchodcov, detí, žiakov a študentov, podmienky prepravy príručnej batožiny, cestovnej batožiny, zásielok a živých spoločenských zvierat, podmienky prepravy psa so špeciálnym výcvikom, ktorý poskytuje pomoc cestujúcemu s ťažkým zdravotným postihnutím, pravidlá platnosti cestovných lístkov a miesteniek a spôsob preukazovania zaplateného cestovného pri kontrole a možnosti náhrady za stratu cestovného lístka v pravidelnej doprave, postup pri kontrole cestovných lístkov v pravidelnej doprave, práva a povinnosti zamestnancov dopravcu oprávnených kontrolovať cestovné lístky a spôsob sankcionovania cestujúcich bez platného cestovného lístka a vymáhania cestovného, reklamačný poriadok, tarifu cestovného.
Ak dopravca sám alebo spoločne s iným dopravcom poskytuje dopravné služby ako súčasť integrovaného dopravného systému alebo ako súčasť mestského dopravného systému, môže mať jeden prepravný poriadok pre celý dopravný systém. Ak dopravca poskytuje dopravné služby na komerčnom základe a na základe zmluvy o dopravných službách, môže mať jeden spoločný prepravný poriadok alebo pre každý druh poskytovaných dopravných služieb samostatný prepravný poriadok.
Prepravný poriadok musí byť zverejnený na webovom sídle dopravcu a iným vhodným spôsobom. V prepravnom poriadku musí byť uvedený deň začiatku platnosti, pričom prepravný poriadok musí byť zverejnený stanoveným spôsobom najneskôr pred dňom začatia jeho platnosti. Uzatvorením zmluvy o preprave osôb sa prepravný poriadok stáva záväzným pre účastníkov tejto zmluvy. Sťažnosti a reklamácie na plnenie záväzkov z prepravného poriadku a ich vybavovanie dopravcom podľa reklamačného poriadku preskúmava Slovenská obchodná inšpekcia.
K
Ekonomická unverzita v Bratislave zrejme vypadne z elity
10. 6. 2009
Ekonomická univerzita v Bratislave zrejme od septembra vypadne z elitnej skupiny škôl. Medzi bežné vysoké školy navrhla zaradiť najväčšiu a najstaršiu ekonomickú školu na Slovensku Akreditačná komisia.
Škola
nesplnila zo šiestich kritérií jediné - v porovnaní s počtom pedagógov mala
priveľa študentov.
Preradenie ešte musí podpísať minister školstva. Má na to nasledujúce dva mesiace. K výsledku akreditácie sa univerzita vyjadrí
až po doručení rozhodnutia o preradení.
Preradenie sa priamo nedotkne terajších študentov
navštevujúcich univerzitu. Dopad rozhodnutia bude v tom, že v budúcnosti škola
dostane od štátu menej peňazí ako v prípade, že by ostala univerzitou.
Vypadnutie z univerzitnej elity hrozí tiež Žilinskej
univerzite, ktorá nesplnila rovnakú podmienku - pomer študentov a pedagógov.
Medzi univerzity sa definitívne prebojovala Univerzita
veterinárneho lekárstva v Košiciach. Cez sito prešla aj Technická univerzita vo
Zvolene.
Pri hodnotení škôl komisia zohľadňuje úroveň výskumnej
činnosti, objem financií získaných pomocou grantov či počet absolventov
doktorandského štúdia a ich výskumné výsledky.
Najvyššie postavené školy - univerzity - môžu počítať
s väčším množstvom peňazí od štátu, majú však obmedzený počet externistov.
Najnižšie postavené - odborné vysoké školy - môžu zase udeľovať len bakalársky
titul.
V slovenských cestovných pasoch pribudnú otlačky dvoch prstov
10. 6. 2009
Od 22. júna pribudnú k biometrickým snímkam tváre v slovenských cestovných pasoch aj odtlačky prstov.
v\:* {behavior:url(#default#VML);}
o\:* {behavior:url(#default#VML);}
w\:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}O zavedení nového bezpečnostného prvku proti
zneužívaniu dokladov, informovala hovorkyňa policajného prezídia. Pasy s jedným biometrickým údajom sa na
Slovensku začali vydávať vlani.
Novinka sa nebude vzťahovať na deti vo veku do 12 rokov a na ľudí,
ktorým odtlačky nemožno odňať. Do pasov
vydaných pred 22. júnom nebude technicky možné
druhý biometrický údaj doplniť.
Poplatok za vydanie cestovného pasu ostane bez zmeny. Za vydanie dokladu v
termíne do 30 dní zaplatí záujemca starší ako 13 rokov 33 €, za zrýchlené
vydanie v priebehu dvoch dní sa uhrádza 132 €. Poplatok pre mladších žiadateľov
je maximálne 52 €.
Pasy s biometrickými údajmi vyžaduje Európska únia a boli aj jednou z
podmienok pre zrušenie víz do Spojených štátov. Nové metódy umožňujú jednoznačnú identifikáciu cestujúceho.
Lekárom pokuty z jazykového zákona nehrozia
9. 6. 2009
Lekárom a pracovníkom zdravotníckych a sociálnych zariadení za nedodržiavanie jazykového zákona nebudú hroziť pokuty.
Zavedenie sankcií
od 100 do 5000 € by mal počas nasledujúcej schôdze schváliť
parlament. Dnes však jeho kultúrny
výbor prijal niekoľko výnimiek. Od augusta má novela zaviesť napríklad povinnosť hovoriť na úradoch a v médiách po
slovensky.
Spod sankcie bola vyňatá
komunikácia medzi lekárom a pacientom v zariadeniach zdravotníckych a
sociálnych. Aj v týchto inštitúciách by však slovenčina mala byť povinnou a iný
jazyk sa má používať až vtedy, ak ňou pacient nehovorí.
Už počas prípravy zákona prijalo
ministerstvo výnimku pre Čechov, aby
mohli naďalej so slovenskými úradmi komunikovať vo svojej materčine. Od
zavedenia sankcií však ministerstvo neustúpi.
Zdravotné poisťovne a fajčiari
8. 6. 2009
Zdravotné poisťovne v USA. Kanade a Veľkej Británii vlastnia podľa denníka Scientific American akcie tabakových spoločností za 4,5 miliardy dolárov.
Podľa štúdie lekárov z amerického Harvardu
kúpou týchto akcií našli zdravotné poisťovne spôsob, ako zarábať na dvakrát -
na cigaretách i na poistnom. Vyššie poistné požadujú od fajčiarov a zároveň
zarábajú aj na zisku tabakových firiem. Napriek tomu, že náklady zdravotných
poisťovní na fajčiara sú o 230 dolárov ročne vyššie ako na nefajčiara, fajčiari
sa dožívajú priemerne o desať rokov menej. Ak ochorejú na rakovinu pľúc,
choroba má zvyčajne rýchly priebeh. Poisťovne nemusia platiť dlhú a drahú
liečbu ani výdavky na liečenie starých ľudí, ktoré sú vyššie ako náklady na
liečbu fajčiarov. Najväčším tabakovým investorom je 160-ročná britská poisťovňa Prudentila company.
Nasleduje ju kanadská poisťovňa Sun Life Financial. Významné podiely v
tabakových firmách má podľa štúdie
celkovo sedem zdravotných poisťovní.
Takéto
prepojenie spoločností, ktoré sa zaoberajú zdravím a tabakových firiem
nie je podľa autorov dobré. Vlastníci
akcií ťažko budú mať záujem pripojiť sa k protitabakovej koalícii alebo
podporovať protitabakovú legislatívu.