Prepravný poriadok vo verejnej osobnej doprave
9. 11. 2023
Prepravný poriadok obsahuje prepravné podmienky dopravcu potrebné na uzavretie prepravnej zmluvy s cestujúcim a podmienky platné pri preprave.
K obsahovým náležitostiam prepravného poriadku patrí druh prevádzkovanej dopravy, rozsah práv a povinností dopravcu v pravidelnej doprave, spôsob rezervácie a predaja cestovných lístkov a miesteniek na staniciach, zastávkach, v dopravných prostriedkoch, alebo elektronickými médiami v elektronickom rezervačnom a predajnom systéme, spôsob uzavretia a platnosť zmluvy o preprave osôb, spôsob objednávania príležitostnej dopravy, rozsah práv a povinností cestujúcich pred začatím prepravy, počas prepravy a bezprostredne po skončení prepravy, ako aj pri neuskutočnení, nedokončení alebo omeškaní prepravy a postup uplatňovania nárokov vyplývajúcich z nedodržania podmienok prepravy, rozsah osobitných práv a povinností cestujúcich so zdravotným postihnutím a cestujúcich so zníženou pohyblivosťou vrátane sprevádzajúcich osôb, ako aj dôchodcov, detí, žiakov a študentov, podmienky prepravy príručnej batožiny, cestovnej batožiny, zásielok a živých spoločenských zvierat, podmienky prepravy psa so špeciálnym výcvikom, ktorý poskytuje pomoc cestujúcemu s ťažkým zdravotným postihnutím, pravidlá platnosti cestovných lístkov a miesteniek a spôsob preukazovania zaplateného cestovného pri kontrole a možnosti náhrady za stratu cestovného lístka v pravidelnej doprave, postup pri kontrole cestovných lístkov v pravidelnej doprave, práva a povinnosti zamestnancov dopravcu oprávnených kontrolovať cestovné lístky a spôsob sankcionovania cestujúcich bez platného cestovného lístka a vymáhania cestovného, reklamačný poriadok, tarifu cestovného.
Ak dopravca sám alebo spoločne s iným dopravcom poskytuje dopravné služby ako súčasť integrovaného dopravného systému alebo ako súčasť mestského dopravného systému, môže mať jeden prepravný poriadok pre celý dopravný systém. Ak dopravca poskytuje dopravné služby na komerčnom základe a na základe zmluvy o dopravných službách, môže mať jeden spoločný prepravný poriadok alebo pre každý druh poskytovaných dopravných služieb samostatný prepravný poriadok.
Prepravný poriadok musí byť zverejnený na webovom sídle dopravcu a iným vhodným spôsobom. V prepravnom poriadku musí byť uvedený deň začiatku platnosti, pričom prepravný poriadok musí byť zverejnený stanoveným spôsobom najneskôr pred dňom začatia jeho platnosti. Uzatvorením zmluvy o preprave osôb sa prepravný poriadok stáva záväzným pre účastníkov tejto zmluvy. Sťažnosti a reklamácie na plnenie záväzkov z prepravného poriadku a ich vybavovanie dopravcom podľa reklamačného poriadku preskúmava Slovenská obchodná inšpekcia.
K
Syndróm vyhorenia
26. 11. 2009
Syndróm vyhorenia (nazývaný i burn-out alebo burnout) opísal prvýkrát Herbert Freudenberger v roku 1975. Podľa odborníkov sa pod týmto syndrómom skrýva stav vyčerpanosti (psychickej, citovej aj fyzickej). Postihuje najčastejšie ľudí, ktorých profesia vyžaduje empatiu.
Najčastejšie postihuje psychológov, lekárov, zdravotné sestry, sociálnych pracovníkov, podnikateľov, manažérov, novinárov či kňazov.
Syndróm burn-out sa prejavuje celkovým vyčerpaním organizmu, únavou, depresiami, poruchami spánku, tráviacimi problémami (hnačky, zápchy, bolesti brucha), stratou zmyslu života, nespokojnosťou, pasivitou, nezáujmom o prácu i rodinu či stratou nadšenia.
Je však možné s ním bojovať. Tu je pár rád, ktoré zaručene pomôžu:
- športovať
- dopriať si relax
- vyhľadať pomoc odborníka (psychológa, psychoterapeuta)
- preferovať zdravý životný štýl
- naučiť sa povedať "NIE"
- myslieť pozitívne
- ubrať z nárokov na seba i ostatných
- minimalizovať stres
- brať veci s humorom
- zabudnúť na "workholizmus"
S elektronickým podpisom možno ušetriť
25. 11. 2009
Ročne desiatky až stovky eur. O polovicu v porovnaní s „papierovým“ úradom zlacnel napríklad kataster nehnuteľností či obchodný register. Na daňovom riaditeľstve zase možno ušetriť na poštovnom. Tieto výhody budú prvý rok stáť zhruba 100 €, počas nasledujúcich rokov od tridsať do päťdesiat €.
Zhruba za 80 € možno kúpiť takzvaný zaručený elektronický podpis spolu s dátovým nosičom. Nasledujúce roky platíte už len poplatok okolo 30 €. Takéto náklady postačia na komunikáciu s katastrom nehnuteľností a s daňovým riaditeľstvom. Pri súdoch a pri obchodnom registri je potrebné si zakúpiť dodatočnú aplikáciu Q-Sign.
Aj pri prepise nehnuteľnosti je „online papierovanie“ o polovicu lacnejšie. Dom ani byt však väčšina ľudí nekupuje každý deň. Elektronický podpis je skôr pre advokátov a realitné kancelárie. Podľa hovorkyňa Úradu geodézie, kartografie a katastra vlastnia zaručený elektronický podpis súkromné osoby len výnimočne.
Budúci rok by sa elektronické služby mali rozšíriť napríklad o prepis auta cez internet či podanie ročného zúčtovania zdravotného poistenia.
Operátora bude možné zmeniť v priebehu jedného pracovného dňa
25. 11. 2009
Európski spotrebitelia budú mať právo zmeniť v priebehu jedného pracovného dňa operátora pevnej alebo mobilnej siete pri uchovaní rovnakého telefónneho čísla. Spotrebiteľom budú operátori musieť umožniť podpis zmluvy, ktorej platnosť nepresiahne 12 mesiacov.
To sú len niektoré z nových pravidiel, ktoré včera schválil Európsky parlament ako reformný „telekomunikačný balíček“. Pravidlá začnú platiť o rok a pol. Reforma EÚ v oblasti telekomunikácií prinesie lepšie a lacnejšie pevné, mobilné a internetové služby a rýchlejšie pripojenia na internet pre všetkých Európanov a posilní hospodársku súťaž na európskych trhoch telekomunikácií.
České železnice budú mať vlastnú taxislužbu
23. 11. 2009
V prvej etape zavádzania bude takáto služba len v Prahe, Brne a Ostrave. V týchto mestách bude cestujúcich voziť taxislužba s logom Českých dráh ČD).
Cestovné lístky na taxíky sa podľa chystaného projektu budú predávať v pokladniach železničných staníc. Východiskovým miestom pre túto taxislužbu budú práve železničné stanice.
Výhodou ponúkanej služby sa stane nielen garantovaná cena na základe tarifných pásem, ale aj jednoduchý doklad, ktorý napríklad zamestnanci po služobnej ceste ľahšie vyúčtujú svojmu zamestnávateľovi.
České dráhy teraz analyzujú trh taxislužieb a onedlho by sa mali začať aj prvé rokovania s potenciálnymi záujemcami. Podmienky tendra vyplynú z týchto rozhovorov.
ČD uvažujú aj o novej službe školám pri organizovaní výletov. Autobus by žiakov odviezol na najbližšiu stanicu a odtiaľ by pokračovali vlakom do stanice, v ktorej by mohli presadnúť na ďalší autobus, ktorý by ich odviezol do cieľa výletu.