Prepravný poriadok vo verejnej osobnej doprave
9. 11. 2023
Prepravný poriadok obsahuje prepravné podmienky dopravcu potrebné na uzavretie prepravnej zmluvy s cestujúcim a podmienky platné pri preprave.
K obsahovým náležitostiam prepravného poriadku patrí druh prevádzkovanej dopravy, rozsah práv a povinností dopravcu v pravidelnej doprave, spôsob rezervácie a predaja cestovných lístkov a miesteniek na staniciach, zastávkach, v dopravných prostriedkoch, alebo elektronickými médiami v elektronickom rezervačnom a predajnom systéme, spôsob uzavretia a platnosť zmluvy o preprave osôb, spôsob objednávania príležitostnej dopravy, rozsah práv a povinností cestujúcich pred začatím prepravy, počas prepravy a bezprostredne po skončení prepravy, ako aj pri neuskutočnení, nedokončení alebo omeškaní prepravy a postup uplatňovania nárokov vyplývajúcich z nedodržania podmienok prepravy, rozsah osobitných práv a povinností cestujúcich so zdravotným postihnutím a cestujúcich so zníženou pohyblivosťou vrátane sprevádzajúcich osôb, ako aj dôchodcov, detí, žiakov a študentov, podmienky prepravy príručnej batožiny, cestovnej batožiny, zásielok a živých spoločenských zvierat, podmienky prepravy psa so špeciálnym výcvikom, ktorý poskytuje pomoc cestujúcemu s ťažkým zdravotným postihnutím, pravidlá platnosti cestovných lístkov a miesteniek a spôsob preukazovania zaplateného cestovného pri kontrole a možnosti náhrady za stratu cestovného lístka v pravidelnej doprave, postup pri kontrole cestovných lístkov v pravidelnej doprave, práva a povinnosti zamestnancov dopravcu oprávnených kontrolovať cestovné lístky a spôsob sankcionovania cestujúcich bez platného cestovného lístka a vymáhania cestovného, reklamačný poriadok, tarifu cestovného.
Ak dopravca sám alebo spoločne s iným dopravcom poskytuje dopravné služby ako súčasť integrovaného dopravného systému alebo ako súčasť mestského dopravného systému, môže mať jeden prepravný poriadok pre celý dopravný systém. Ak dopravca poskytuje dopravné služby na komerčnom základe a na základe zmluvy o dopravných službách, môže mať jeden spoločný prepravný poriadok alebo pre každý druh poskytovaných dopravných služieb samostatný prepravný poriadok.
Prepravný poriadok musí byť zverejnený na webovom sídle dopravcu a iným vhodným spôsobom. V prepravnom poriadku musí byť uvedený deň začiatku platnosti, pričom prepravný poriadok musí byť zverejnený stanoveným spôsobom najneskôr pred dňom začatia jeho platnosti. Uzatvorením zmluvy o preprave osôb sa prepravný poriadok stáva záväzným pre účastníkov tejto zmluvy. Sťažnosti a reklamácie na plnenie záväzkov z prepravného poriadku a ich vybavovanie dopravcom podľa reklamačného poriadku preskúmava Slovenská obchodná inšpekcia.
K
Duša pralesa
11. 12. 2009
Na Slovensku sa pralesy ťažšie ukrývajú pred ľudským záujmom a hlavne zásahmi do ich jedinečnosti. Pravdepodobne aj preto je dnes na Slovensku z celkovej výmery lesov približne iba jedno percento tých, ktoré si dokázali zachovať pôvodný pralesovitý charakter. Aj keď nie sú také známe ako najväčšie pralesy sveta, majú nielen svojho ducha, ale predovšetkým dušu. Dušu, ktorej nie vždy dokáže moderný človek rozumieť.
V pralesoch nájdeme malé divy prírody, ktoré odpozorovali napríklad tvorcovia mnohých rozprávok. Chodiace stromy, mŕtve drevo či obrovité jedle, ktoré zomierajú postojačky. Zázrakom je život v podobe malých semenáčikov, ktoré sa uchytia na práchnivejúcom pni a trpezlivo čakajú na svoju chvíľu. Tomuto procesu sa hovorí aj zmladzovanie na mŕtvom dreve a niekedy trvá dlhé roky. Desať, päťdesiat či dokonca neuveriteľných osemdesiat rokov. Príroda, na rozdiel od človeka, má dostatok času, prostriedkov aj priestoru. Nemá sa kam ponáhľať.
V rámci projektu, ktorý je zameraný na ochranu pralesov Slovenska sa nezisková organizácia Forest Stewardship Council (FSC) snaží presne zmapovať pralesy na Slovensku, vytvoriť ich podrobnú databázu a zabezpečiť primárnu ochranu týchto vzácnych lesných ekosystémov.
Dôležité je, aby sa ich podarilo zachovať pre budúce generácie. Odborníci z FSC vytipovali na Slovensku 326 lokalít, ktoré by mohli spĺňať kritériá pre prales. Existencia pralesa sa zatiaľ potvrdila na približne tridsiatich lokalitách.
Jednou z nich je Jelenec neďaleko Starých Hôr. Pritom iba niekoľko desiatok metrov od neho prechádza rušná cesta smerom na Donovaly, v jeho blízkosti sa nachádza aj pamätník nestora slovenského lestníctva Jozefa Dekreta Matejovie.
Pre verejnosť je vstup do najznámejších a najcennejších pralesov Slovenska zakázaný. Pre ochranu vzácneho územia tento zákaz má svoje opodstatnenie. K takýmto lokalitám patrí napríklad Badínsky prales neďaleko Banskej Bystrice a Dobročský prales pri Čiernom Balogu. V obidvoch platí piaty, najprísnejší stupeň ochrany prírody. Obidva pralesy zároveň patria k najstarším na Slovensku, a ich prísna ochrana trvá od roku 1913. Dovnútra pralesa môžu vojsť iba odborníci za vedeckými a vzdelávacími účelmi.
Rada Európy v roku 1998 udelila Dobročskému pralesu európsky diplom. Toto prestížne ocenenie sa po čase prehodnocuje a udeľuje sa takým chráneným územiam v Európe, ktoré sa vyznačujú jedinečnosťou prírodných hodnôt a vhodne zvolenou starostlivosťou o zverené územie. Jedným z kritérií jeho udelenia je aj optimálny spôsob sprístupnenia pralesa verejnosti tak, aby ho turistický ruch nepoškodil, no zároveň aby verejnosť nezostala ochudobnená o pozoruhodné prírodné divadlo.
Diplom sa udeľuje na päťročné obdobie. Po jeho uplynutí sa robí revízia, na základe ktorej možno jeho platnosť predĺžiť. Príkladnú spoluprácu ochrancov prírody, lesníkov a výskumníkov v tomto chránenom území potvrdzuje už tretie predĺženie platnosti tohto ocenenia do roku 2013.
Protiteroristické smetné koše
10. 12. 2009
V pražskom metre od jesene 2001 neboli odpadkové koše. Po teroristických útokoch v USA ich dal pražský dopravný podnik odstrániť z bezpečnostných dôvodov. Na prelome roku by sa to malo zmeniť. Do podzemnej dráhy však budú nainštalované špeciálne koše, ktoré sú schopné odolať aj silnej explózii.
Postupne sa od decembra do začiatku marca na troch trasách metra objaví 90 protiteroristických odpadkových košov. Každý z košov vrátane montáže bude v prepočte stáť až 3385 €. Pôjde o špeciálne dvojplášťové koše. Dvojplášťová oceľová konštrukcia koša v prípade výbuchu explóziu stlmi a nasmeruje ju nahor. Cestujúcim na nástupištiach to poskytne dostatočnú pasívnu ochranu.
Stredozemné more sa naplnilo vodou v priebehu dvoch rokov
10. 12. 2009
Podľa zistení španielskych vedcov z Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) k znovunaplneniu Stredozemného mora počas takzvanej zankleánskej povodne pred viac ako piatimi miliónmi rokov mohlo dôjsť v priebehu dvoch rokov. Predchádzajúce výskumy tvrdili, že tento proces trval až desaťtisíc rokov.
Pred približne 5,6 miliónmi rokov sa Stredozemné more oddelilo od Atlantického oceánu a takmer úplne vyschlo v dôsledku vyparovania vody. Hladina Stredozemného mora sa vtedy nachádzala 1500 až 2700 metrov pod úrovňou hladiny svetového oceánu. Vplyvom Atlantického oceánu však postupne začalo dochádzať k erózii pevniny v mieste dnešného Gibraltárskeho prielivu a pred približne 5,33 miliónmi rokov oceán celú oblasť zaplavil. Na vypočítanie dĺžky trvania tejto obrovskej záplavy použili odborníci počítačový model založený na princípe vysychania tektonických jazier. Tie rýchlo zanikajú v dôsledku odtokových riek vytvorených eróziou. Vedci spojili údaje o množstve vody, ktorá pretiekla Gibraltárskym prielivom, a sile erózie, ktorá postupne tento prieliv zväčšovala. Na základe zistených výsledkov dospeli k záveru, že 90 % vody natieklo z Atlantického oceánu do Stredozemného mora počas niekoľkých mesiacov až dvoch rokov. Počas kulminácie záplav podľa vedcov mohla stúpať hladina mora až o viac ako desať metrov za deň, pričom rýchlosť prúdu bola vyššia než tristo kilometrov za hodinu. Dôkazy o správnosti tejto štúdie, ktorej výsledky uverejnil časopis Nature, poskytujú aj morské sedimenty z obdobia pred a po záplave. Kým pred záplavou žilo v Stredozemnom mori v dôsledku vysokej salinity len málo druhov živočíchov, po nej sa počet organizmov rapídne zvýšil.
Informácie priniesol spravodajský portál news.bbc.co.uk.
Pepek námorník oslávil osemdesiatku
9. 12. 2009
Slávna komiksová postavička, Pepek námorník, známa aj z filmového plátnu, sa v minulom storočí stala doslova ikonou. V tomto roku uplynulo 80 rokov od jej prvého zverejnenia. Včera uplynulo aj 115 rokov od narodenia jej tvorcu amerického ilustrátora Elzieho Crislera Segara.
Komiksový námorník, ktorý fajčil fajku, miloval špenát a svoju drahú Olíviu, a ktorého najväčším sokom bol Bluto, sa neskôr dostal aj na strieborné plátno, kde sa objavil v podaní komika Robina Williamsa. Podľa slov ilustrátora Segara bola táto postavička len dielom náhody. Inšpiráciou pre jej vytvorenie boli reálni ľudia, konkrétne známy krčmový „štamgast“ z mesta Illinois. V 70-tych rokoch sa Pepek pod vplyvom spoločnosti zmenil na nefajčiara.