Prepravný poriadok vo verejnej osobnej doprave
9. 11. 2023
Prepravný poriadok obsahuje prepravné podmienky dopravcu potrebné na uzavretie prepravnej zmluvy s cestujúcim a podmienky platné pri preprave.
K obsahovým náležitostiam prepravného poriadku patrí druh prevádzkovanej dopravy, rozsah práv a povinností dopravcu v pravidelnej doprave, spôsob rezervácie a predaja cestovných lístkov a miesteniek na staniciach, zastávkach, v dopravných prostriedkoch, alebo elektronickými médiami v elektronickom rezervačnom a predajnom systéme, spôsob uzavretia a platnosť zmluvy o preprave osôb, spôsob objednávania príležitostnej dopravy, rozsah práv a povinností cestujúcich pred začatím prepravy, počas prepravy a bezprostredne po skončení prepravy, ako aj pri neuskutočnení, nedokončení alebo omeškaní prepravy a postup uplatňovania nárokov vyplývajúcich z nedodržania podmienok prepravy, rozsah osobitných práv a povinností cestujúcich so zdravotným postihnutím a cestujúcich so zníženou pohyblivosťou vrátane sprevádzajúcich osôb, ako aj dôchodcov, detí, žiakov a študentov, podmienky prepravy príručnej batožiny, cestovnej batožiny, zásielok a živých spoločenských zvierat, podmienky prepravy psa so špeciálnym výcvikom, ktorý poskytuje pomoc cestujúcemu s ťažkým zdravotným postihnutím, pravidlá platnosti cestovných lístkov a miesteniek a spôsob preukazovania zaplateného cestovného pri kontrole a možnosti náhrady za stratu cestovného lístka v pravidelnej doprave, postup pri kontrole cestovných lístkov v pravidelnej doprave, práva a povinnosti zamestnancov dopravcu oprávnených kontrolovať cestovné lístky a spôsob sankcionovania cestujúcich bez platného cestovného lístka a vymáhania cestovného, reklamačný poriadok, tarifu cestovného.
Ak dopravca sám alebo spoločne s iným dopravcom poskytuje dopravné služby ako súčasť integrovaného dopravného systému alebo ako súčasť mestského dopravného systému, môže mať jeden prepravný poriadok pre celý dopravný systém. Ak dopravca poskytuje dopravné služby na komerčnom základe a na základe zmluvy o dopravných službách, môže mať jeden spoločný prepravný poriadok alebo pre každý druh poskytovaných dopravných služieb samostatný prepravný poriadok.
Prepravný poriadok musí byť zverejnený na webovom sídle dopravcu a iným vhodným spôsobom. V prepravnom poriadku musí byť uvedený deň začiatku platnosti, pričom prepravný poriadok musí byť zverejnený stanoveným spôsobom najneskôr pred dňom začatia jeho platnosti. Uzatvorením zmluvy o preprave osôb sa prepravný poriadok stáva záväzným pre účastníkov tejto zmluvy. Sťažnosti a reklamácie na plnenie záväzkov z prepravného poriadku a ich vybavovanie dopravcom podľa reklamačného poriadku preskúmava Slovenská obchodná inšpekcia.
K
Mínusy externého štúdia
29. 12. 2009
Podľa riaditeľa Akademickej rankingovej a ratingovej agentúry (ARRA) jedným z mínusov externého štúdia na Slovensku je nadmerný počet študentov na jedného pedagóga.
Riaditeľ ARRA si myslí, že externé vzdelávanie na Slovensku stále nedosahuje úroveň denného štúdia. Rozdiel sa viditeľne prejavuje najmä na počte študentov. Programy externého štúdia zvyčajne majú viac poslucháčov. Z tohto pohľadu je aj vzdelávanie, ktoré poskytujú, menej efektívne.
Výnimkou sú tie vysoké školy, ktoré síce ponúkajú externé vzdelávanie, ale zvýšili počet pedagógov, vyčlenili potrebné prostriedky alebo vyvinuli osobitý spôsob poskytovania externého štúdia. Vysokoškolské vzdelávanie bez kontaktu so skúseným a úspešným učiteľom je len samoštúdiom.
Riaditeľ ARRA vidí úroveň vzdelávania na slovenských vysokých školách ako dlhodobý problém. Za titulom idú často mladí študenti, pre ktorých kvalita samotného vzdelávania pre nich nie je dôležitá. Niektoré vysoké školy využili túto situáciu, začali poskytovať externé štúdium a z externistov si urobili zárobkovú činnosť.
Absolventi teda majú diplom, ale chýbajú im reálne poznatky, ktoré mali nadobudnúť na vysokej škole. Preto sú ťažšie uplatniteľní na trhu práce.
Slovensku hrozí poľadovica a snehové jazyky
29. 12. 2009
Slovenský hydrometeorologický ústav vyhlásil pre celé Slovensko výstrahu prvého stupňa. Problém môže nastať s poľadovicou či snehovými jazykmi a závejmi. Výstraha prvého stupňa hovorí, že predpokladaná intenzita a výskyt nebezpečného javu sú v danej ročnej dobe a oblasti bežné, ale môžu spôsobiť škody menšieho rozsahu a jav predstavuje potenciálne nebezpečenstvo pre ľudské aktivity.
Výstraha na krajnom západe a západe Podunajskej nížiny platí dnes od desiatej v noci (môže sa tvoriť poľadovica), na celom zvyšku západného Slovenska a v strede krajiny okrem poľadovice hrozia aj snehové jazyky a záveje. Na východnom Slovensku varujú hydrometeorológovia pred snehom.
Revolúcia vo využívaní slnečnej energie
24. 12. 2009
Revolúciu v zachytávaní a využívaní slnečnej energie sľubujú miniatúrne fotovoltické články vo forme flitrových korálikov. Vyplýva to z oznámenia výskumného tímu zo Sandia National Laboratories pri ministerstve energetiky USA v Albuquerge v štáte Nové Mexiko. Nové miničlánky sú vyrobené z kryštalického kremíka, sú lacnejšie a po ďalšom vývoji majú mať vyššiu účinnosť ako terajšie veľké fotovoltické zberače.
Dokonca sa dá očakávať, že ľudia oblečení do technologických verzií flitrových cirkusových kostýmov alebo plesových šiat sa premenia na akúsi kráčajúcu nabíjačku.
Možné využitie miniatúrnych fotovoltických článkov je skutočne rozsiahle. Od ich zabudovávania do domov a iných stavieb sa dá použiť aj na „poťahy“ do dočasných terénnych príbytkov ako sú stany. Tie využívajú nielen turisti ale aj horolezci, vedci i vojaci, ktorí si takto pri táborení respektíve cez spomenuté špeciálne odevy pri chôdzi budú môcť nabíjať mobilné telefóny, kamery a ďalšiu elektroniku.
Moduly miničlánkov môžu mať už zabudované obvody funkcií, pre ktoré treba mať pri inštalácii panelov bežných fotovoltických článkov špeciálne plány a povolenia. Fotovoltické moduly miničlánkov na strechách domov, skladov a výrobných hál môžu na čipe zahŕňať inteligentné ovládače, prevodníky a dokonca ukladače energie. Takýto integrovaný modul značne zjednoduší ťažkopádne plánovanie, podávanie návrhov, povoľovanie a začleňovanie do rozvodnej siete, na čo v praxi stále naráža technická podpora využívania slnečnej energie.
Jedným z najväčších prínosov tejto technológie pri výrobe energie vo veľkom je skutočne významný pokles výrobných a inštalačných nákladov.
Náklady sú podstatne nižšie ako pri bežných slnečných článkoch a ak sa osvedčí laboratórne overované "samoskladanie" súčiastok ešte klesnú. Nad každý "korálik" je možné umiestniť lacnú krátkoohniskovú mikrošošovku, ktorá naň sústredí viac slnečného svetla.
Extrémne dlhé prázdniny
23. 12. 2009
Vianočné a novoročné prázdniny, ktoré budú v tomto školskom roku až 19-dňové, sa v stredu 23. decembra začínajú približne 448.000 deťom v základných školách, vyše 28.000 žiakom v špeciálnych ZŠ a viac ako 291.000 stredoškolákom.
Vyučovanie sa žiakom op
äť začne až v novom roku v pondelok 11. januára. Krátko nato sa brány škôl opäť zatvoria 1. februára, kedy sú polročné prázdniny. V tomto školskom roku strávia žiaci základných a stredných škôl v škole 190 dní.