Prepravný poriadok vo verejnej osobnej doprave
9. 11. 2023
Prepravný poriadok obsahuje prepravné podmienky dopravcu potrebné na uzavretie prepravnej zmluvy s cestujúcim a podmienky platné pri preprave.
K obsahovým náležitostiam prepravného poriadku patrí druh prevádzkovanej dopravy, rozsah práv a povinností dopravcu v pravidelnej doprave, spôsob rezervácie a predaja cestovných lístkov a miesteniek na staniciach, zastávkach, v dopravných prostriedkoch, alebo elektronickými médiami v elektronickom rezervačnom a predajnom systéme, spôsob uzavretia a platnosť zmluvy o preprave osôb, spôsob objednávania príležitostnej dopravy, rozsah práv a povinností cestujúcich pred začatím prepravy, počas prepravy a bezprostredne po skončení prepravy, ako aj pri neuskutočnení, nedokončení alebo omeškaní prepravy a postup uplatňovania nárokov vyplývajúcich z nedodržania podmienok prepravy, rozsah osobitných práv a povinností cestujúcich so zdravotným postihnutím a cestujúcich so zníženou pohyblivosťou vrátane sprevádzajúcich osôb, ako aj dôchodcov, detí, žiakov a študentov, podmienky prepravy príručnej batožiny, cestovnej batožiny, zásielok a živých spoločenských zvierat, podmienky prepravy psa so špeciálnym výcvikom, ktorý poskytuje pomoc cestujúcemu s ťažkým zdravotným postihnutím, pravidlá platnosti cestovných lístkov a miesteniek a spôsob preukazovania zaplateného cestovného pri kontrole a možnosti náhrady za stratu cestovného lístka v pravidelnej doprave, postup pri kontrole cestovných lístkov v pravidelnej doprave, práva a povinnosti zamestnancov dopravcu oprávnených kontrolovať cestovné lístky a spôsob sankcionovania cestujúcich bez platného cestovného lístka a vymáhania cestovného, reklamačný poriadok, tarifu cestovného.
Ak dopravca sám alebo spoločne s iným dopravcom poskytuje dopravné služby ako súčasť integrovaného dopravného systému alebo ako súčasť mestského dopravného systému, môže mať jeden prepravný poriadok pre celý dopravný systém. Ak dopravca poskytuje dopravné služby na komerčnom základe a na základe zmluvy o dopravných službách, môže mať jeden spoločný prepravný poriadok alebo pre každý druh poskytovaných dopravných služieb samostatný prepravný poriadok.
Prepravný poriadok musí byť zverejnený na webovom sídle dopravcu a iným vhodným spôsobom. V prepravnom poriadku musí byť uvedený deň začiatku platnosti, pričom prepravný poriadok musí byť zverejnený stanoveným spôsobom najneskôr pred dňom začatia jeho platnosti. Uzatvorením zmluvy o preprave osôb sa prepravný poriadok stáva záväzným pre účastníkov tejto zmluvy. Sťažnosti a reklamácie na plnenie záväzkov z prepravného poriadku a ich vybavovanie dopravcom podľa reklamačného poriadku preskúmava Slovenská obchodná inšpekcia.
K
Príplatok pre obéznych
20. 1. 2010
Na lietadlo spoločnosti Air France-KLM si obézni cestujúci budú musieť za letenku na lietadlo spoločnosti platiť takmer dvojnásobne viac ako doteraz. K tomuto opatreniu firmu vedie skutočnosť, že takíto pasažieri sa do jedného kresla nezmestia a zaberajú teda aj časť vedľajšieho sedadla, ktoré by mohol využiť niekto iný.
Hovorkyňa spoločnosti potvrdila, že objemnejší cestujúci si priplatia 75 % ceny za susedné kreslo, čo po odrátaní ďalších poplatkov zahrnutých v cene letenky znamená plný tarif.
Medzi rôznymi dôvodmi pre zavedenie tohto opatrenia aerolinky uviedli ako hlavný bezpečnostný dôvod: obézni pasažieri nie sú schopní si zapnúť bezpečnostný pás na vlastnom kresle a keď sa chcú zaistiť, potrebujú úchytku susedného sedadla, čo by nešlo, ak by niekto mal odvahu ho obsadiť.
Digitálna stanica pre deti a mladých
20. 1. 2010
Tretie digitálne rádio - Rádio Junior začne skúšobne vysielať od 1. júna verejnoprávny Slovenský rozhlas. Stanica je určená od najmenších detí až po stredoškolákov a tento rok by mala vysielať najmä z archívu.
Zo začiatku sa bude vysielať len cez satelit - Sky link a internet a neskôr aj prostredníctvom niektorých poskytovateľov káblovej retransmisie. Novú službu dnes odobrila Rozhlasová rada a rozhlas tak môže požiadať Radu pre vysielanie a retransmisiu o pridelenie licencie na digitálne vysielanie.
Generálna riaditeľka Slovenského rozhlasu verí, že už v roku 2011 by Rádio Junior mohlo prinášať nielen rozprávky a hry pre deti a mládež, ale aj vlastné programy určené na vzdelávanie detí. Vo vysielaní by sa mali objaviť tiež súťaže a ankety.
Vysielanie budú tento rok zabezpečovať traja pracovníci, ktorí v súčasnosti majú na starosti prvé dve digitálne stanice SRo - Rádio Litera a Rádio Klasika. Klasika vysiela predovšetkým klasickú hudbu a Litera najmä umelecké slovo.
Ak sa programy týchto troch digitálnych rádií rozšíria a začnú tvoriť vlastné nové programy, budú personálne posilnené a budú mať vlastné rozpočtové kapitoly, v súčasnosti sú finančne pod Rádiom Devín. Program Rádia Junior tento rok už budú uvádzať a neskôr možno tiež moderovať aj deti.
Rektor Trenčianskej univerzity podal demisiu
19. 1. 2010
Rektor Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka oznámil, že podáva demisiu. Dnes o tom informoval minister školstva. Minister uviedol, že v ďalšej etape kontroly školy, ktorá čelí škandálu pre udeľovanie expresných diplomov, boli zistené ďalšie porušenia zákona.
Minister ďalej uviedol, že žiadna univerzita si nemôže prispôsobovať celoživotné vzdelávanie tak, že časť tohto vzdelávania uzná ako vysokoškolské. Pochybenia boli zistené aj pri tom, že študentom bol umožnený prestup na inžinierske štúdium. Ministerstvo preverovalo zhruba 300 absolventov a má dôkazy, že študenti absolvovali neprimeraný počet skúšok a zápočtov.
Kontrola na trenčianskej škole pokračuje. Ešte minulý rok bolo trenčianskej univerzite pozastavené právo udeľovať bakalársky titul v študijnom odbore ľudské zdroje a personálny manažment. Minister vyhlásil, že nekritizuje univerzitu ako celok, ale osobné pochybenia jednotlivcov.
Tango ako prostriedok vzájomnej komunikácie
18. 1. 2010
Argentínske tango je nielen tanečný, ale aj hudobný štýl, pochádzajúci z dvoch veľkých svetových prístavov – z argentínskeho Buenos Aires a paraguajského Montevidea. Jeho vznik je silne spätý so sociálnou vrstvou, ktorú tvorili imigranti a takzvaní portenos, teda ľudia, ktorí sa už narodili v prístave. Muži sa po tvrdej práci chceli trochu pobaviť a najmä sexuálne rozptýliť.
A na to nebolo lepších miest, ako kaviarne, bary, kreolský cirkus či nevestince, ktoré sa často vydávali za tanečné podniky so zadnou miestnosťou, kde si tanečnice odchytávali robotníkov a dojednávali obchody. Preto sa až do začiatku dvadsiateho storočia tango považovalo za tanec spodných vrstiev. Napriek tomu ho radi a vo veľkom, samozrejme tajne, tancovali aj ľudia z vyššej spoločnosti,. Dáma by na verejnosti tango nikdy nepredviedla, prostitútka ho zasa naopak, považovala za súčasť svojej práce. Keď argentínske tango priviezli bohatšie vrstvy do Paríža, ten pred ním doslova pokľakol. No a odtiaľ už tango malo len kúsok do celého sveta.
Charakteristickým prvkom argentínskeho tanga je uzavreté držanie tela, čo znamená, že pár tancuje pri sebe tak blízko, že nevidno žiadnu medzeru medzi telami. Druhým poznávacím znamením argentínskeho tanga je pauza, ktorá umožňuje tancujúcim akýsi tanečný dialóg, kedy sa jeden zastaví a druhý pokračuje, bez toho aby opustil pevné objatie. Tradičné školy tanga učia, že vedúce postavenie v sedemdesiatich percentách má muž. On iniciuje pohyby, zatiaľ čo žena cíti príkazy a časovanie z jeho tela. Liberálnejšie školy povoľujú rozdelenie vedenia medzi mužom a ženou pol na pol. Všetko však závisí predovšetkým od samotného páru, keďže tango je založené najmä na vzájomnej komunikácii.