Prepravný poriadok vo verejnej osobnej doprave
9. 11. 2023
Prepravný poriadok obsahuje prepravné podmienky dopravcu potrebné na uzavretie prepravnej zmluvy s cestujúcim a podmienky platné pri preprave.
K obsahovým náležitostiam prepravného poriadku patrí druh prevádzkovanej dopravy, rozsah práv a povinností dopravcu v pravidelnej doprave, spôsob rezervácie a predaja cestovných lístkov a miesteniek na staniciach, zastávkach, v dopravných prostriedkoch, alebo elektronickými médiami v elektronickom rezervačnom a predajnom systéme, spôsob uzavretia a platnosť zmluvy o preprave osôb, spôsob objednávania príležitostnej dopravy, rozsah práv a povinností cestujúcich pred začatím prepravy, počas prepravy a bezprostredne po skončení prepravy, ako aj pri neuskutočnení, nedokončení alebo omeškaní prepravy a postup uplatňovania nárokov vyplývajúcich z nedodržania podmienok prepravy, rozsah osobitných práv a povinností cestujúcich so zdravotným postihnutím a cestujúcich so zníženou pohyblivosťou vrátane sprevádzajúcich osôb, ako aj dôchodcov, detí, žiakov a študentov, podmienky prepravy príručnej batožiny, cestovnej batožiny, zásielok a živých spoločenských zvierat, podmienky prepravy psa so špeciálnym výcvikom, ktorý poskytuje pomoc cestujúcemu s ťažkým zdravotným postihnutím, pravidlá platnosti cestovných lístkov a miesteniek a spôsob preukazovania zaplateného cestovného pri kontrole a možnosti náhrady za stratu cestovného lístka v pravidelnej doprave, postup pri kontrole cestovných lístkov v pravidelnej doprave, práva a povinnosti zamestnancov dopravcu oprávnených kontrolovať cestovné lístky a spôsob sankcionovania cestujúcich bez platného cestovného lístka a vymáhania cestovného, reklamačný poriadok, tarifu cestovného.
Ak dopravca sám alebo spoločne s iným dopravcom poskytuje dopravné služby ako súčasť integrovaného dopravného systému alebo ako súčasť mestského dopravného systému, môže mať jeden prepravný poriadok pre celý dopravný systém. Ak dopravca poskytuje dopravné služby na komerčnom základe a na základe zmluvy o dopravných službách, môže mať jeden spoločný prepravný poriadok alebo pre každý druh poskytovaných dopravných služieb samostatný prepravný poriadok.
Prepravný poriadok musí byť zverejnený na webovom sídle dopravcu a iným vhodným spôsobom. V prepravnom poriadku musí byť uvedený deň začiatku platnosti, pričom prepravný poriadok musí byť zverejnený stanoveným spôsobom najneskôr pred dňom začatia jeho platnosti. Uzatvorením zmluvy o preprave osôb sa prepravný poriadok stáva záväzným pre účastníkov tejto zmluvy. Sťažnosti a reklamácie na plnenie záväzkov z prepravného poriadku a ich vybavovanie dopravcom podľa reklamačného poriadku preskúmava Slovenská obchodná inšpekcia.
K
Už chodia pokuty vodičom poštou
18. 2. 2014
Prvých 528 šoférov alebo majiteľov áut si v týchto dňoch nájde v schránkach rozkaz o zaplatení pokuty aj s fotografiou o porušení dopravných pravidiel.
To, čo sa považovalo len za strašenie vodičov, sa už stáva realitou. Najviac porušení pravidiel cestnej premávky za prvé tri týždne policajnej akcie zistili v Trnavskom kraji a najčastejším porušením bolo prekročenie maximálnej stanovenej rýchlosti a nesprávny spôsob jazdy. Rozkazy o uložení pokuty za dopravný delikt, ktoré polícia už rozposiela po celom Slovensku, obsahujú údaje o vodičovi, majiteľovi vozidla, výšku pokuty spolu s popisom, o aké porušenie predpisov išlo a prečo bola pokuta udelená. V obálke si majitelia áut nájdu aj informácie o tom, ako je potrebné ďalej postupovať a o spôsobe úhrady. Nebude chýbať ani fotografia auta počas priestupku. Ak jeho majiteľ uhradí pokutu včas, môže ušetriť. V prípade, že do 15 dní od doručenia rozkazu zaplatí dve tretiny z celkovej výšky pokuty, polícia ju považuje za uhradenú. Ak pokutu nechce platiť, môže proti rozkazu o pokute podať odpor. Jeho podaním sa rozkaz ruší a vec sa ďalej rieši v správnom konaní.
Ošetrenie úrazu z vlastného vrecka
18. 2. 2014
Zdravotná poisťovňa má právo v určitých prípadoch žiadať od poistenca preplatenie zdravotnej starostlivosti, ktorú mu uhradila.
Ak si človek zaviní úraz pod vplyvom alkoholu alebo inej omamnej látky, môže za ošetrenie v konečnom dôsledku zaplatiť z vlastného. Hovoríme o regresnej náhrade. Poisťovne si ju môžu vymáhať aj od vinníka dopravnej nehody či inej osoby, ktorá protiprávnym konaním spôsobí zranenie jej klientovi. Účet môže očakávať aj poistenec, ktorý nedodržiava stanovený liečebný režim. Údaje zdravotných poisťovní potvrdzujú, že takéto prípady nie sú ojedinelé. V minulosti išlo najčastejšie o uplatnenie náhrady liečebných nákladov z dôvodu ublíženia na zdraví poistenca spôsobené inou osobou, medzi ktoré patria fyzické napadnutia a dopravné nehody.
Vodný zákon
17. 2. 2014
Zakotviť do legislatívy podmienky nakladania so slovenskou vodou sa odkladajú, práce na ustanoveniach vodného zákona budú naďalej pokračovať.
Ešte v januári mala vláda SR opätovne rozoberať novelu vodného zákona. Novelizovať uvedený zákon bol zadaný ministrovi na výjazdovom zasadnutí ešte v októbri 2012. Doterajšie rokovania boli prerušené, sporné veci, ktoré vznikli či už na rokovaní vlády, alebo ich otvorili niektorí ministri zo zákona boli odstránené a rezort novelu predloží na rokovanie vlády vtedy, keď bude pripravená a doladená. Zámerom v rámci tohto zákona bolo vodu chrániť, pretože súčasné znenie zákona je také, že keď sa niekto rozhodne vodu vyvážať, nemá žiadne bariéry. Po novom by mala prípadný vývoz zo Slovenska schvaľovať vláda. To, že sa má voda stať strategickou surovinou štátu aj z pohľadu legislatívy a jej vývoz za hranice má dostať pravidlá, odsúhlasila vláda v deklarácii na výjazdovom rokovaní v Gabčíkove v roku 2012. Zároveň vtedy ministerstvu uložila novelizovať do konca tohto roku zákon o vodách tak, aby bola slovenská voda aj definovaná v zákone. Vládne uznesenie tiež počítalo s tým, že envirorezort bude kabinetu predkladať na schválenie každý návrh na prepravu respektíve prevod podzemnej vody cez hranice štátu.
Pokutovanie nezodpovedných chodcov
12. 2. 2014
Začiatok tohto roka je veľmi tragický hlavne pre chodcov, kto bol však príčinou, je ešte v štádiu vyšetrovania.
Na jednej strane vodiči dostatočne nepredvídajú alebo sa nevenujú riadeniu a na druhej strane sa chodci nepoobzerajú po vozovke a vstúpia na ňu vo chvíli, keď už auto nie je možné zastaviť. Aj keď príčinou mnohých nehôd sú práve chodci, tresty pre nich chýbajú. Policajti im môžu uložiť pokutu za obmedzenie či ohrozenie cestnej premávky, ale nie je to v praxi bežné. Vodiči sú trestaní automaticky. V prípade chodcov je to inak a skôr raritou, ak niekto dostane pokutu za prechod na červenú alebo chýbajúce reflexné prvky. V najbližších dňoch sa to však zmení. Polícia plánuje posilniť hliadky najmä v okolí priechodov pre chodcov. Kontrolovať bude pohyb ľudí na cestách, ako aj prechod na červenú. Polícia bude riešiť priestupky nekompromisne v súlade so zákonom o priestupkoch. Chodcovi môže byť uložená pokuta 50 eur a v správnom konaní až 100 eur.