Prepravný poriadok vo verejnej osobnej doprave
9. 11. 2023
Prepravný poriadok obsahuje prepravné podmienky dopravcu potrebné na uzavretie prepravnej zmluvy s cestujúcim a podmienky platné pri preprave.
K obsahovým náležitostiam prepravného poriadku patrí druh prevádzkovanej dopravy, rozsah práv a povinností dopravcu v pravidelnej doprave, spôsob rezervácie a predaja cestovných lístkov a miesteniek na staniciach, zastávkach, v dopravných prostriedkoch, alebo elektronickými médiami v elektronickom rezervačnom a predajnom systéme, spôsob uzavretia a platnosť zmluvy o preprave osôb, spôsob objednávania príležitostnej dopravy, rozsah práv a povinností cestujúcich pred začatím prepravy, počas prepravy a bezprostredne po skončení prepravy, ako aj pri neuskutočnení, nedokončení alebo omeškaní prepravy a postup uplatňovania nárokov vyplývajúcich z nedodržania podmienok prepravy, rozsah osobitných práv a povinností cestujúcich so zdravotným postihnutím a cestujúcich so zníženou pohyblivosťou vrátane sprevádzajúcich osôb, ako aj dôchodcov, detí, žiakov a študentov, podmienky prepravy príručnej batožiny, cestovnej batožiny, zásielok a živých spoločenských zvierat, podmienky prepravy psa so špeciálnym výcvikom, ktorý poskytuje pomoc cestujúcemu s ťažkým zdravotným postihnutím, pravidlá platnosti cestovných lístkov a miesteniek a spôsob preukazovania zaplateného cestovného pri kontrole a možnosti náhrady za stratu cestovného lístka v pravidelnej doprave, postup pri kontrole cestovných lístkov v pravidelnej doprave, práva a povinnosti zamestnancov dopravcu oprávnených kontrolovať cestovné lístky a spôsob sankcionovania cestujúcich bez platného cestovného lístka a vymáhania cestovného, reklamačný poriadok, tarifu cestovného.
Ak dopravca sám alebo spoločne s iným dopravcom poskytuje dopravné služby ako súčasť integrovaného dopravného systému alebo ako súčasť mestského dopravného systému, môže mať jeden prepravný poriadok pre celý dopravný systém. Ak dopravca poskytuje dopravné služby na komerčnom základe a na základe zmluvy o dopravných službách, môže mať jeden spoločný prepravný poriadok alebo pre každý druh poskytovaných dopravných služieb samostatný prepravný poriadok.
Prepravný poriadok musí byť zverejnený na webovom sídle dopravcu a iným vhodným spôsobom. V prepravnom poriadku musí byť uvedený deň začiatku platnosti, pričom prepravný poriadok musí byť zverejnený stanoveným spôsobom najneskôr pred dňom začatia jeho platnosti. Uzatvorením zmluvy o preprave osôb sa prepravný poriadok stáva záväzným pre účastníkov tejto zmluvy. Sťažnosti a reklamácie na plnenie záväzkov z prepravného poriadku a ich vybavovanie dopravcom podľa reklamačného poriadku preskúmava Slovenská obchodná inšpekcia.
K
Ochrana pred alkoholom
30. 5. 2018
Cieľom úpravy v zákone o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb je odstrániť praktické problémy pri dodržiavaní a uplatňovaní existujúceho zákazu požívania alkoholických a iných návykových látok maloletými a mladistvými osobami.
Podľa platného znenia zákona osoby maloleté do 15 rokov a osoby mladistvé do 18 rokov nesmú požívať alkoholické a iné návykové látky, pričom sú povinné podrobiť sa orientačnej dychovej skúške alebo orientačnému vyšetreniu testovacím prístrojom na zistenie omamných alebo psychotropných látok. Napriek tomu, že zákon obsahuje jednoznačný zákaz požívania alkoholu a iných návykových látok maloletými a mladistvými, neoprávňuje príslušníkov Policajného zboru, zamestnancov obecnej a mestskej polície ani iný príslušný orgán k tomu, aby v praxi preverili, či maloletá alebo mladistvá osoba požila alkohol alebo návykovú látku a teda či došlo k porušeniu zákona. Takéto oprávnenie neobsahuje ani zákon o Policajnom zbore. Uvedené spôsobovalo praktické problémy pri kontrole dodržiavania zákonom stanoveného zákazu a oslabovalo vymožiteľnosť právnej normy.
Z uvedeného dôvodu novela zákona dopĺňa výslovné oprávnenie príslušníkov Policajného zboru, zamestnancov mestskej a obecnej polície a ďalších presne vymedzených orgánov vyzvať maloleté a mladistvé osoby na vyšetrenie na zistenie alkoholu alebo iných návykových látok. Koncepčne sa pritom nadväzuje na existujúce oprávnenie uvedených orgánov vyzvať určený okruh osôb na vyšetrenie na zistenie alkoholu alebo iných návykových látok.
Oprávnenie vyzvať maloleté a mladistvé osoby sa nestanovuje ako neobmedzené; mladistvú alebo maloletú osobu nie je možné vyzvať kedykoľvek, ale len v prípade, ak vznikne dôvodné podozrenie, že došlo k porušeniu zákonom stanoveného zákazu, teda ak je dôvodné podozrenie, že maloletá alebo mladistvá osoba požila alkohol alebo inú návykovú látku.
Múzea, galérie a knižnice - zmeny
30. 5. 2018
V zákone o múzeá a galériách, ale i v zákone o knižniciach dochádza v tomto období k zmenám.
V zákone o múzeách a o galériách a o ochrane predmetov kultúrnej hodnoty dochádza k doplneniu osobitnej úpravy dočasného vývozu zbierkových predmetov na prezentačný účel v zastupiteľských úradoch Slovenskej republiky v zahraničí a rozšíreniu povinností vlastníka predmetu kultúrnej hodnoty v súvislosti s aktualizáciou údajov v Evidencii predmetov kultúrnej hodnoty,
V zákone o knižniciach dochádza k úprave podmienok dočasného vývozu historického knižničného dokumentu a historického knižničného fondu z územia Slovenskej republiky.
Zmeny v ochrane pamiatkového fondu
30. 5. 2018
V zákone o ochrane pamiatkového fondu sa dopĺňa nová kompetencia Pamiatkového úradu Slovenskej republiky po novele zákona o podmienkach vývozu a dovozu predmetu kultúrnej hodnoty.
Novou kompetenciou pamiatkového fondu je vydávanie odborných stanovísk o pamiatkovej hodnote predmetu kultúrnej hodnoty na účely vývozu predmetu kultúrnej hodnoty z územia Slovenskej republiky a zavedením možnosti pamiatkového úradu zriadiť si právnickú osobu na spracovanie odborných úloh a výkon odborných prác súvisiacich s ochranou a obnovou pamiatkového fondu, napríklad na zabezpečenie budovania študijných, vývojových, reštaurátorských a analyticko-technologických pracovísk a laboratórií a reštaurátorských prác a vykonávania výchovnej a propagačnej činnosti.
Zmeny pre vlastníka kultúrnej hodnoty
30. 5. 2018
Vychádzajúc zo skúseností získaných z doterajšej aplikačnej praxe, s cieľom zefektívnenia, spružnenia celého procesu posudzovania žiadosti vlastníka predmetu kultúrnej hodnoty o povolenie vývozu, ako aj s cieľom zabezpečenia adekvátneho odborného posúdenia predmetu kultúrnej hodnoty subjektmi relevantnými pre oblasť ochrany hnuteľného kultúrneho dedičstva (inštitucionálnymi autoritami) sa upravuje novelou zákona viacero oblastí.
K úprave dochádza v spôsobe predkladania žiadosti vlastníkom predmetu kultúrnej hodnoty, k úprave postupu správneho orgánu pri posudzovaní žiadosti o povolenie na vývoz predmetu kultúrnej hodnoty z územia Slovenskej republiky do zahraničia, ako aj úprava spôsobu posudzovania žiadosti o povolenie na vývoz predmetu kultúrnej hodnoty z územia Slovenskej republiky (ako podklad pre rozhodnutie o žiadosti sa zavádzajú odborné stanoviská relevantných inštitúcií v zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva kultúry).
V nadväznosti na povinnosť štátu chrániť kultúrne dedičstvo na svojom území proti nezákonnému vývozu, ktorá vychádza aj z UNESCO Dohovoru o opatreniach na zákaz a zamedzenie nedovoleného dovozu, vývozu a prevodu vlastníctva kultúrnych statkov, sa spresňuje forma, ktorou je predajca predmetu kultúrnej hodnoty povinný informovať nadobúdateľa predmetu kultúrnej hodnoty o povinnostiach vyplývajúcich z právnych predpisov, ktoré sa vzťahujú na vývoz predmetu kultúrnej hodnoty z územia Slovenskej republiky a v nadväznosti na uvedené sa rozširuje aj rozsah oblastí, ktoré sú predmetom kontroly vykonávanej ministerstvom kultúry. V súlade so zmenami sa upravuje aj doterajšie znenie skutkových podstát priestupkov.